26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Sid Meier's Civilization VI

Még mindig jó móka körről körre leigázni az egész világot.

Írta: GeryG 44 hozzászólás

Amikor 1991-ben a Sid Meier és Bill Stealey által alapított MicroProse bemutatta a Civilization című stratégiai játékot, kevesen hitték, hogy egy sikertörténet veszi kezdetét. A körökre osztott játékban az egész világ felfedezése és meghódítása volt a cél, ehhez pedig évszázadok álltak rendelkezésünkre. Kalandunk az ókorban vette kezdetét néhány harcossal és telepessel, akikkel megalapíthattuk birodalmunk első városát. Innen pedig csak egy megoldás létezett: a többi népet megelőzve kifejleszteni az újabb és újabb technológiákat, ezek révén pedig még hatékonyabb és erősebb egységeket gyárthattunk, valamint gondoskodhattunk népünk jólétéről is.
A sorozat a következő negyed évszázadban további négy epizódot ért meg, nem számolva a mellékágakat, mint a Colonization, az Alpha Centauri vagy a 2014-es Beyond Earth. És miképp lehetne méltóbb módon megünnepelni a huszonötödik évfordulót, mint egy vadonatúj résszel, amely immár a hatodik a sorban?

Sid Meier's Civilization VI

A Sid Meier’s Civilization VI nem akar túlmutatni a széria hagyományain, sok más hasonló sorozattal szemben nem akarja megreformálni önmagát. A Firaxis csupán egy olyan epizódban gondolkozott, amely méltó az elődökhöz, ugyanakkor némi újdonsággal is kecsegtet – főleg játékmenet terén. A kitaposott ösvényről persze nem tér le, hiszen megmaradt a körökre osztottság, a felfedezősdi, a diplomácia és persze a technológiai fejlesztések is. Kalandunkat ezúttal is mindössze egy telepessel és egy maroknyi, bunkósbotot forgató harcossal kezdjük. Előbbivel célszerű mielőbb találni egy élelemben és nyersanyagokban gazdag vidéket (lehetőleg vízpart közelében), ahol felhúzhatjuk első városunkat. Utóbbival közben szépen felfedezhetjük a környéket, további nyersanyagok és erőforrások után kutatva, esetleg leverve a környéken portyázó és táborozó barbár törzseket.
Amint megalakult civilizációnk sarokköve, a főváros, kiválaszthatjuk, hogy a lakosság milyen egységet vagy épületet készítsen el. Előbbiek a további terjeszkedést szolgálják, utóbbiak pedig a lakosság jólétét, hatékonyságát vagy épp biztonságát növelik. A siker érdekében idővel egyre több várost kell emelnünk a stratégiailag fontos területeken, ezáltal kiterjesztve birodalmunk határait és fennhatóságát. Egységeink között pedig a megannyi katona (harcos, íjász, lovag, katapult, majd később egyre modernebb egységek) mellett kereskedőket, további telepeseket, felderítőket és persze a nagyon fontos munkásokat is megtaláljuk. Utóbbiak felelnek a városok környékének megmunkálásáért: termőföldeket alakítanak ki, bányákat fúrnak, befogják a háziasítható állatokat. Ezek az egységek nem örök életűek, két-három munka elvégzése után eltűnnek, újakat kell toboroznunk helyettük valamelyik városban. A korábbi részekkel ellentétben itt már nem az ő feladatuk a városok közti úthálózat kialakítása, ezt a kereskedőkaravánok végzik. A városokban egyébként szintén újdonság, hogy megszabhatjuk, a lakosok a környéken elérhető épületek közül melyekben dolgozzanak. Ha egy városban nincs elég lakos, hiába húzunk fel körülötte megannyi farmot és bányát, azoknak csak egy részét lesznek képesek üzemeltetni. Ezt határozhatjuk meg mi.

Sid Meier's Civilization VI

A városokban most is számos gazdasági és ipari épületet emelhetünk, amelyek fokozzák a termelékenységet, javítják a lakosság egészségét. Építhetünk vallási és szórakoztató épületeket is, ezek a morál javítására szolgálnak. Ugyanakkor nem maradhatnak szó nélkül a világcsodák sem, mint a Colosseum, a piramisok vagy Stonehenge. Ezek terén is akad újdonság: korábban egy városban megannyi ilyen csodát megépíthettünk, azok a térképen csak stilizálva látszódtak, most viszont már nem közvetlenül a városban húzhatjuk fel őket, hanem annak környékén, valamelyik még nem használt mezőben. A csodák mellett idővel lesznek teljesíthető projektjeink is, mint az űrprogram, a karnevál vagy a nukleáris kutatások. Ezek mindegyike valamely technológiai fejlesztéshez, találmányhoz kötődik, amely máig a sorozat egyik erőssége és legszórakoztatóbb eleme. Csak azzal hosszú perceket el lehet bíbelődni, hogy a megannyi fejlesztési lehetőség közül melyiket válasszuk ki következőnek. Ez már csak azért sem mindegy, mert új egységeket, és azokhoz új funkciókat is csak így érhetünk el. Például munkásaink csak akkor lesznek képesek vízre szállni és halászni, ha feltaláltuk a vitorlázást. Városaink köré is csak akkor emelhetünk falat, ha ismerjük a kőművesség mesterségét. Ezek tehát civilizációnk fennmaradásának zálogai, nem mindegy, hogy mikor mibe fektetünk be. Minden technológia előre meghatározott számú kör alatt készül el, ezt a városaink fejlettsége is befolyásolja.

Sid Meier's Civilization VI

Birodalmunk persze nem az egyetlen lesz a világban, a többiekkel pedig idővel elkerülhetetlen a találkozás. Az egyszemélyes kampányban természetesen ilyenkor az MI által vezérelt többi nép ellen játszhatunk, míg a többjátékos módban értelemszerűen a többiek ellen. Itt lép a képbe a diplomácia, amely rengeteg opcióval kecsegtet. Kezdetben, amíg nem vagyunk világhatalom, célszerű minél több néppel és városállammal barátságot kötni, esetleg kereskedelmi megállapodásokat kiépíteni, megnyitni határainkat. Ez is egy módja egyébként a végső győzelemnek, nem kell mindent nyers erővel megoldani. Ugyanígy törekedhetünk arra is, hogy az általunk képviselt vallás vagy kultúra terjedjen el a világon mindenhol, kiszorítva más hiteket és szokásokat. Persze a legegyszerűbb megoldást is választhatjuk: eltiprunk mindenkit hadi gépezetünk segítségével. Ez talán a leggyorsabb megoldás, de messze a legprimitívebb is. Hogy birodalmunk miként működik, azt különféle rendelkezésekkel határozhatjuk meg: katonai, gazdasági és diplomáciai rendeleteket hozhatunk. Ezek megoszlása alapján dől el, hogy birodalmunkban demokrácia, királyság, köztársaság, vagy netalán kommunizmus dívik épp.

Sid Meier's Civilization VI

A Civilization VI újdonságai közt mindenképp megemlíthetjük a látványvilágot is, amely sok rajongó véleménye szerint túlságosan is hajaz az ingyenes böngészős stratégiai játékokéra. Én ezt a nézetet nem osztom, szerintem a grafika és a megvalósítás nagyon is rendben van, cseppet sem bagatell. Tény, hogy talán egy picit színesebb lett a térkép, de ez nem vesz el semmit sem a játék komolyságából. A térkép egyébként más téren is megújult. Korábban mindig csak annyit láttunk belőle, amit már felfedeztünk, de a már bejárt területeket mindig láthattuk. Ez most annyiban módosult, hogy élőben mindig csak városaink és egységeink környékét láthatjuk, a többi már felfedezett rész viszont visszaváltozik egy kézzel rajzolt térképpé, amelyen csak a környék jellegzetességeit láthatjuk. Érdekes és mókás ötlet, ami picit talán nehezíti a játéktér átláthatóságát. A táj viszont szemet gyönyörködtető, a városok szépen gyarapodnak, az egységek is jól néznek ki, és a csodák is jól mutatnak. Ehhez persze egy méretesebb térkép és sok nép sok egysége mellett idővel meglehetősen nagy töltési idők is párosulnak, ami régóta ismert jelenség a sorozaton belül.

Sid Meier's Civilization VI

Rengeteget lehetne még mesélni a Civilization VI-ról, hiszen az újdonságok sora itt még korántsem ért véget. De akkor e cikk sem érne véget szinte soha, hiszen annyira összetett a játék, hogy minden apró részletéről oldalakat lehetne írni. Én ezek felfedezését inkább a rajongókra hagyom. A Civilization VI remekül sikerült, pontosan azt a tartalmat és szórakozást kínálja, amire a veterán rajongók számíthattak. Bár a gerince változatlan maradt, sikerült annyi érdekes változtatással és újítással felrázni, hogy ne legyen rókabőr szaga.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Régről ismert szórakozás körről körre a megszokott alapokon.
  • Kellemes látványvilág érdekes újításokkal.
Negatívumok
  • Hosszú töltési idők.

További képek

  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI
  • Sid Meier's Civilization VI

Sid Meier's Civilization VI

Platform:

Fejlesztő: 2K Games

Kiadó: Firaxis Games

Megjelenés:
2016. október 21. PC, Mac
2018. november 16. Switch
2019. november 22. PS4, X1
2020. augusztus 13. iOS, Android

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

SMBX-fan
SMBX-fan [2156]
15 euróért (potom pártízezer forint :D) a Platinum Edition... Bár a vizsgaidőszak miatt még nem tudtam elmélyülni ebben, de barónak ígérkezik.
davkar9
davkar9 [11432]
Na megkésve én is bejelentkezem. Első körben kongóval indultam, amit indítottam is újra, mert prince-en maradt a nehézség. Noob vagyok, settler az én játékom.:-D Föld pályán szeretek játszani, mert tudom mi merre van. Első játékom így Petivel, a pekingi cárral indult.:-D Első játék, szóval még csak tanulgattam az új dolgokat, Civ5 százvalahány órája után tényleg újra kellett tanulni pár dolgot. Arab szomszéd kiabált, a reneszánsz években szépen be is kebeleztem. Periklész emiatt egy kicsit berágott. Kapott kettőt a fenekére aztán befogta, de azóta is csúnyán néz. Perzsák kb. körönként rám ordítanak. Kína és a franciák tökösebbek, jött mindkettő hadüzenettel, de bent ragadtak Afrikában. Addig én színezgettem a kelet ázsiai régiót és megindultam Ausztrália (itt földrész) irányába is. Féltávnál viszont ~meguntam ezt a kampányt, most már eleget tudok alapon kezdtem egy újat.

Másodjára Barbara Ferivel lettem olajsejk. Próba tapasztalatait felhasználva tudatosabban terjeszkedtem. 150 kör magasságában Cézár szart bele a palacsintába. Végig "szevasz pajtiii" felkiáltásokkal fogadott. Egyszer csak nézem, jön valami sereg, na mondom ezek biztos mennek keletre csekkolni a nagy falat vagy valami. Nope, surprise motherfuker, azzal a lendülettel mentek szétkúrni a nepáli falumat. Rábaszott a babéros bohóc, mert a városaimmal szépen lenyilaztam (btw a védők nem opk egy kicsit?). Sok lett volna viszont a javítás, így kaszáltam ezt az epizódot.

Érzésre sok volt a 8 player így kezdtem inkább egy 6 fős random kontinenseket, indonéziát kaptam a géptől (mindig randomot mindenkinek). Ez a kampány végig is ment, de azt eldöntöttem, hogy megyek majd vissza a Földre, mert ez a térkép két vízbe hajított kolbász volt...:-((:-D Háború nélküli unalmas játék volt, de az a kurva memelord, a hadúr Gandhi folyton azzal basztatott, hogy "milyen kis védtelennek tűnsz az apró seregeddel, milyen kár lenne ha történne valami".:-D Végig a kolbász végében nyomorogtam, fejlődgettem, de látva G hatalmas elefántseregét lemondtam mindenféle hódítási tervemről. Seregem arra volt elég, hogy ő ne zargasson. A játék vége felé egy science victory nézett ki, miközben popkornt majszolva néztem, ahogy az ausztrálok és a szírek egymással birkóznak. Aztán egyszer csak hirtelen a semmiből jött a defeat képernyő; peticár lenyomott mindenkit a kék farmereivel és a popzenéjével.:-D

Aktuális játékban núbiával uralom a közel-keletet. Ezzel a rise and fallt (többi mind alap volt) tanulom. Egyelőre jól állunk. Korea ül Kínában és rondán néz, remélem, hogy az afrikai japán-spanyol szövetségem elég elrettentő. Indiai Teddyvel is változó a helyzet, előbb-utóbb lehet le kell majd rágnom a bajszát. EU-t Jadwiga uralja, aki néha boldogan megrázza a cicijét, amiért az Urat szolgálom, szóval remélem ott nem lesz baj.
jawsika
jawsika [4066]
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


Fail... Baszki nem tudom miért írtam le ennyiszer. :D

Fogalmam sincs, tiszta hülye vagyok. És még erősítem. :D

Hogyne, alap persze, elírás volt. :D
Baracklekvár
Baracklekvár [1770]
Nitrogénbomba...

Tehát néhány várost belefojtottál egy színtelen, szagtalan, reakcióképtelen gázba úgy, hogy ugye a nitrogén még az oxigénnél is könnyebb gáz.. Kolléga alternatív teóriája a korszakos fagyasztás volt erre a kérdéskörre. :-)

Szóval, maradjunk a hidrogénbombánál.. A hidrogén jóval reakcióképesebb.
jawsika
jawsika [4066]
Nem értem, mit nem értesz. :D

5 bombát lőttem ki tengeralattjáróról. De 2-t városok közé, így azok nem csak egyet romboltak le. Vagy nem értem, mit nem értesz.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (44 db)