26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Grim Dawn

A Titan Quest korábbi fejlesztői új játékukkal is nagyot alkottak.

Írta: Blade Runner 9 hozzászólás

Sikeres Kickstarter-kampányt követően 2014-ben került fel a még erősen fejlesztés alatt álló Grim Dawn a Steamre. Azt a verziót is teszteltem, még a kezdetek kezdetén, és írtam is róla egy előzetest a magazinban. Mivel 2016-ban már a végleges verzió is megérkezett, itt az ideje, hogy értékelés is készüljön a játékról.

Grim Dawn

A Grim Dawn fejlesztői közül többen korábban a Titan Quest elkészítésében is közreműködtek, így elég ésszerűnek tűnik, hogy játékukhoz megvették az Iron Lore-tól a játékmotor licencét, majd arra építették fel saját akció-RPG-jüket. Az ókori mitológiára alapozó Titan Questtel ellentétben azonban a viktoriánus kort idéző steampunk környezetbe helyezik a játékost. Ebbe a világba pedig akkor csöppenünk bele, amikor szörnyek és élőhalottak serege rohanta le az élők világát, és persze az emberek jó szokásukhoz híven még ilyenkor sem képesek minden kis ellentétüket a közös ellenség miatt félretenni. Egy kis túlélőcsapat parancsnoka ellövi az akasztófakötelet, amin lógunk, mint egy jobb westernfilmben, de a hóhér persze legszívesebben befejezné a munkáját. Szerencsére a parancsnoktól kapunk még egy esélyt a túlélésre, így megkezdhetjük kalandozásunkat, ami nem utolsó sorban az utunkba akadó szörnyek, élőhalottak és egyéb ellenséges elemek likvidálásából áll.

Grim Dawn

A Grim Dawnban a Titan Quest rendszeréhez hasonlóan két különböző irányba specializálódhatunk, emellett pedi hat különböző karaktertípusból választhatunk, így azzal együtt, hogy egy-egy típuson belül 25 képességet találunk, elég nagy a kombinációs lehetőség szereplőnk megalkotására. Ráadásul úgynevezett elkötelezettség-pontokat is kapunk, amikor egy elhagyatott vagy elvarázsolt kápolnát helyreállítunk, és ezeket a pontokat is állandó képességeink fejlesztésére fordíthatjuk. Felszerelésünk kezdetben eléggé korlátozott, valamilyen kard vagy vágóeszköz, esetleg egy ütött-kopott flinta vagy pisztoly van nálunk. De ez nem sokáig marad így: lépten-nyomon dobozokba, ládákba botlunk, és a legyőzött ellenség is bőven szórja a felszerelést. Talán egy kicsit túl bőven is, így ha valaki minden tárgyat felszed, előbb-utóbb többet szaladgál vissza a bázisra, mint az ellenség után. Szerencsére beállítható, hogy milyen szint feletti tárgyakat lássunk, így egy idő után a normál szintűek felszedése (amelyek általában nagyok és relatíve értéktelenek) kikapcsolható. A pénz szerepét a vas tölti be. A pénzen, a felszereléseken és a kincseken túlmenően speciális, a felszerelésekbe építhető varázskövekre is bukkanhatunk, ezekből hármat vagy ötöt kell összegyűjtenünk és egybeforrasztanunk ahhoz, hogy a varázskő maximális erejét fel tudjuk használni egy-egy felszerelésünk statisztikájának a javítására. Kovácsmesterünk is van, aki még a játék első részében csatlakozik kicsiny túlélőközösségünkhöz, és eleinte saját tervei alapján, majd később az általunk összeszedett receptek szerint összeállítja a kért fegyvereket, páncélokat és egyéb tárgyakat.

Grim Dawn

A játék már az elején ugyanúgy megfogja az embert, mint mondjuk a Diablo sorozat. Karakterünk szinte bárhonnan visszamehet a teleporton keresztül a túlélőcsapathoz, hogy a felesleges cuccoktól megszabaduljon, elpakolja a később felhasználható, vagy a többi karakternek átpasszolandó tárgyakat a ládájába, esetleg megváltoztassa a karakter képességkiosztását, és persze begyűjtse a sikeres küldetések után járó jutalmat. A harcok általában nem túl nehezek, ha ügyesen állítottuk össze karakterünket, de persze veterán módban már minden csatában meg fogunk izzadni. A boss karakterek már kicsit durvábbak, elég gyakran kell futnunk pár kört egy-egy tereptárgy körül, miközben a boss nyargal utánunk, mint a nyúl, eközben mindketten lőjük, ütjük, vágjuk, varázslatokkal csapkodjuk egymást, szóval jó móka. A háttértörténet nem túl eredeti, de persze ha úgy nézzük, a Diabloé se az – aki akció-RPG-zik, annak úgyis inkább a gyűjtögetés, a karakterfejlesztés és a harc köti le a figyelmét, a történet amolyan jópofa háttérmese, semmi több, ennek pedig a Grim Dawn története is tökéletesen megfelel.

Grim Dawn

A látványra nem lehet panaszunk, karakterünk apokalipszis utáni tájakon kóborol, de az erdők, tájak, épületek, barlang- és épületbelsők részletgazdagok és színesek. Néhány helyen persze a szürkén és a barnán kívül alig látunk más színt. Karakterünkön látszik felszerelése, így innen is látjuk a fejlődést. A felhasználói interfészt ügyesen és logikusan állították össze, talán csak egyszer vagy kétszer kellett utánanéznem, hogy ezt vagy azt a lehetőséget hogyan érhetném el. Itt is kifizetődött a hosszú alfa- és bétatesztelés: a 2014-es „ősverziót” még sokkal nehézkesebben lehetett kezelni.

Grim Dawn

A játék zenéje telitalálat. Imádom a Diablo és a Divinity sorozatok zenéit, és ezúttal se kaptunk azokénál rosszabbat. A Grim Dawn zeneszerzője nagyon ügyesen megtalálta a legjobb zenei motívumokat a megfelelő helyszínekhez, így amíg a harcok során és a lepusztult tájakon barangolva ütemes, feszültséggel teli zene adja meg a játékos számára az alaphangulatot, addig a túlélők tanyáján békésebb zenei aláfestést kapunk. Zeneileg a játék legalább eléri, de talán még meg is haladja az említett két nagy elődjének színvonalát.

Grim Dawn

A Grim Dawn szerintem az utóbbi évek egyik legjobb akció-RPG-je, de 2016-ban biztosan a legnagyobb élményt jelentette számomra. Ha ehhez hozzávesszük, hogy mondjuk a Diablo III csapat méretéhez és költségvetéséhez képest fillérekből állította össze egy néhányfős fejlesztőgárda, le a kalappal! A játék kifejezetten szórakoztató, leköti a játékos minden idegszálát. Nagyon nehéz félbeszakítani, a gép mellől felállni és kiballagni mondjuk vacsizni a konyhába, ezért jobb, ha a kaját eleve beviszed a gép mellé. :-) Az akció-RPG-k rajongói számára gyakorlatilag kötelező darab.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Ügyes, szórakoztató játékmenet, nagyon leköti a figyelmet.
  • Óriási mennyiségű karakterfejlesztési kombináció.
  • Kiemelkedően jó zenei aláfestés.
Negatívumok
  • Iszonyúan sok a zsákmány.
  • Nem túl eredeti, kicsit nehézkesen szövögetett háttértörténet.

Grim Dawn

Platform:

Fejlesztő: Crate Entertainment

Kiadó: Crate Entertainment

Megjelenés: 2016. február 25.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Peace
Peace [28300]
Nem hangzik rosszul. ;-) Majd talán egyszer újra előkerül. Én is meglepődtem, hogy volt már egy karakterem meg accountom. Nem is emlékeztem rá, hogy toltam már pár éve. :-D
gothmog
gothmog [5055]
Szerintem Earthquake vagy Ground Slam lehetett a skill. Nem a legizgalmasabbak, az biztos (bár az Earthquake kedvelt, és a megfelelő support gemekkel tempósra/pörgősre meg lehet csinált azt is, meg a Ground Slamet is).

Különben nem gond, hogy nem tetszik, hisz' ízlések és pofonok. Lehet, hogy pl. McCl@ne-nek sem fog bejönni. Nincs ezzel semmi baj. Amikor először kipróbáltam még 2013-ban, kb. 10 perc után ment az uninstall. Azután 2014-ben egy Infernal Blow-Melee Splash kombós Marauderrel végiguntam a normál végigjátszást, és azt mondtam, hogy ebből ennyi elég volt, inkább visszatérek a D3-hoz, mert az sokkal pörgősebb (annál a karakternél mondjuk pörgősebb is volt, az tény). Úgyhogy ment az uninstall. Most tavaly ősz vége óta (amikor egy unalmasabb pillanatomban amolyan ötlet gyanánt mégis visszaraktam a játékot) meg úgy beszippantott, hogy szerintem a Torment: Tides of Numenera megjelenéséig mással nem is fogok játszani, pedig többek között egy GotY Witcher3 is ott figyel végigjátszásra várva.

Csak az nem igaz szerintem, hogy ne lenne változatos a játék (erre a részre reagáltam azzal, hogy töredékét láttad csak az egésznek - itt a végjátékra például egy külön, elvileg több mint 120 helyszínből álló térkép van, amelyeken a currency-vel és sextantokkal randomizáltan és nagyon durván meg tudod bolondítani a térképeket, plusz ott vannak az Ascendancy osztályok, a célirányos tárgykraftolások és még sorolhatnám tovább...)
Nem véletlen, hogy például a neves Diablo3 streamerek egy jó része átállt már a Path of Exile-ra. Egyszerűen változatosabb, és a vágjátékot tekintve több benne a kihívás is.
Peace
Peace [28300]
Én jól elvoltam valami AoE-s pusztító skillel. Csak az zavart, hogy azt hiszem, csak buzogányoknál működött, más kétkezessel nem. Más értelmes nagy területre ható sebzést meg nem találtam. A sebességgel nem volt gond, csak nem fogott meg annyira, hogy harmadik nap is belépjek és folytassam. :-(
gothmog
gothmog [5055]
30-as szint, az normal Act2 vége. Gyakorlatilag semmit sem láttál a játékból és a játékmechanikából. Az tény egyébként, hogy az elején, amíg nincsenek megfelelő cuccaid és/vagy szarul választasz skilleket/nincs meg az alaptudásod sem a játékhoz, elég lassú tudsz lenni, illetve ugyanazt az egy skillt spammeled újra és újra, miközben sem aurákat, sem egyéb skilleket és/vagy potionöket sem használsz mellé a helyzettől függően, ami bepörgetné kicsit a dolgokat. Ráadásul a szörnyek is ergyák itt még, nincs olyan, ho9gy másodperc törtrésze alatt meghalnál, ha nem figyelsz. Ez tény. Ezen játéktapasztalattal, illetve a második, harmadik, negyedik stb. induló karakternél a neki adott megfelelő cuccokkal lehet segíteni. Mert különben a játék valahol Cruel közepe táján kezd felpörögni, onnan viszont egyre gyorsul és a végjátékban (a "mapozásnál") már nagyon őrült dolgok ki tudnak kerekedni.

Itt van egyébként egy válogatásvideó az új ligából, nem éppen normál nehézségi fokozaton, a legjobb (streamelő) játékosok néhány szívatósabb pillanatából. Azért ez itt már nem monoton és unalmas. Kb. tizedmásodperc alatt meghalsz, ha nem figyelsz.

McCl@ne: Azt elfelejtettem írni, hogy normál ligában vagyok (ha úgy alakulna, hogy játszol, és jól jönne néhány tárgy), nem Breach ligában.
gothmog
gothmog [5055]
Szia!

Buildek

Passzív fa "tervező"

skill gemek-ről néhány alapinfó.

Persze rohadt sok minden van, én sem tudom a dolgoknak még a felét sem, de pont ez az, ami külön tetszik benne: mindig felfedezel valami újdonságot :-)

Én különben elsőre egy Duelistet indítanék (Slayer specializációval), Cyclone támadásra hegyezve ki a dolgot kétkezes fejszével. Van is ilyen karakterem (a második, teljesen saját kútfőből összerakott karakterem), és nekem nagyon bevált. Élvezetes és gyors vele a játék, hatékony is. És jól lehet vele tanulni a játékmechanikát. Igaz, az endgame T12-es mapok környékén meg is akadtam vele anno, tehát Shapert (per pillanat ez az "ultimate végjáték boss") nem ezzel fogsz ölni, de azt amúgy is szvsz a játékosok max. 1-2%-a tudja leölni, persze a legtápabb buildekkel és jó játéktapasztalatta.. Ehhez a karakterhez tudok majd cuccokat is kölcsönadni játékon belül. (Én is maga-találósan kezdtem, ez a karakterem az is volt 100%-ban, de a mostani Tricksteremhez azért vettem már pár cuccot más játékosoktól, mert ha nem esik, ami kellene, akkor azért nem szívatja magát feleslegesen az ember (itt nincs arany, helyette currency van, ami szörnyekből, kereskedőknél történő tárgyeladásokból, ládákból stb. esik, és egyrészt kraftolhatsz velük, másrészt fizetőeszközként funkcionálnak).
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (9 db)