Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Yooka-Laylee

Yooka-Laylee

Jutka és Lali a ‘90-es évek hangulatát varázsolják elénk.

2017.04.20. 13:31 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

Az egykori Rare alkalmazottak által alapított Playtonic Games tudhatja magáénak minden idők egyik legsikeresebb Kickstarter-kampányát. Történt ugyanis 2015 tavaszán, hogy az eredetileg kitűzött 175 000 angol font helyett a rajongók ennek 12-szeresét dobták össze egy, a Banjo-Kazooie szellemi örököseként beharangozott platformer fejlesztésére. A játék készítéséhez azonnal hozzá is fogott az újdonsült, de annál tapasztaltabb brigád, akik mögé időközben a Team17 is beállt kiadóként. Minden adva volt tehát a sikerhez, és egy újabb remekbe szabott, a ’90-es évek ikonikus, ám azóta kissé letűnt gyűjtögetős, háromdimenziós platformjátékainak hangulatát és lázát maradéktalanul visszaidéző alkotás megszületéséhez. A Yooka-Laylee névre keresztelt program nemrégiben került a boltok polcaira, én pedig nagy várakozásokkal kezdtem bele nyomban a kaméleon-denevér páros kalandjaiba.

Yooka-Laylee

Ez a stílus nem annyira a történetről szól, mint a játékmenetről, a gyűjtögetésről, a magával ragadó hangulatról, a rajzos és szóbeli poénokról, miegymásról. Van persze rendszerint némi sztoriféle is, amely ez esetben abból áll, ahogy gyík és szárnyas emlős barátaink kincset érő könyvét elorozza a minden hájjal megkent Gru-hasonmás, Capital B, és kacsacsőrű társa, Dr. Quack. Hőseink meglepetten nézik, ahogy könyvük lapokra hullik és szóródik szét, miközben a gonoszok főhadiszállása felé repül a világ összes többi könyvével együtt azért, hogy az írott tudást kőkemény profittá változtassa nagyorrú ellenlábasuk és annak hű csatlósa. Nekiindul hát a dinamikus duó, hogy a játék központi helyszínéül szolgáló Hivory Towersből kiindulva felderítse az onnan nyíló öt nagy helyszínt, összeszedje a szétszóródott könyvlapokat, és számtalan egyebet.

Yooka-Laylee

A játékon nagyon érződik, hogy a készítők között ott vannak az eredeti Banjo-Kazooie sorozatot megálmodó fejlesztők is. A mackó-madár páros kalandjaihoz hasonlóan most is nagyon sokféle dolgot zsebelhetünk be, amelyek rendszerint fizetőeszközként szolgálnak, vagy a számos NPC valamelyikénél válthatók be sok hasznos dologra. Eleinte épp csak ugrani, szaladni és úszni tudunk, mert a programban lévő számos lehetőség és képesség megnyitásához, illetve energiánk és életerőnk feltöltéséhez ezeknek a dolgoknak (tollak, könyvlapok, molekulák, érmék, pillangók stb.) a felhalmozása és szüntelen összeszedése elengedhetetlen. A képi, és főleg a nyelvi humor is áthatja a játékot, ami sokat dob a hangulaton. A nadrágot viselő, nekünk édesanyánkat is eladni kívánó kereskedőkígyó neve például Trowsers, a polipfejű tudósé Dr. Fuzz, a bennünket képességmódosító italokkal ellátó élő automatáé pedig Vendi, hogy csak néhányat említsek.

Yooka-Laylee

A kezdetben igencsak korlátozott mennyiségben és módon rendelkezésünkre álló mozdulatokat, képességeket és azok módosítóit náluk szerezhetjük be a számukra megfelelő mennyiségű és típusú játékbeli valutáért cserébe. Rajtuk kívül különféle egyéb karakterekkel is találkozhatunk, akik mindenféle kihívást adnak nekünk, amelyeket elfogadhatunk. Vannak a Nintendo 64 korszakát idéző, beépített arcade játékok is, amelyek szintén tovább színesítik a játékmenetet. A Donkey Kong Country sorozatot megidéző, többnyire oldalnézetes kocsikázás szintén szerepel a játékban a nosztalgia kedvéért.

Yooka-Laylee

Folyamatosan bővülő eszköztárunk és lehetőségeink jóvoltából számos új platform- és pályarész válik elérhetővé, ami egyben azt is jelenti, hogy az X-Y-Z koordinátákat alkalmazó játéktér addig elérhetetlen részeire csak később tudunk visszamenni. A magasabb helyszínek például csak Laylee megvásárolható repülési tudománya jóvoltából közelíthetők meg, míg a csúszós lejtőkön fölfelé kizárólag Yookával gurulva közlekedhetünk, hogy csak néhányat említsek. Mozdulataink és támadásaink is folyamatosan bővülnek, így egyre hatékonyabban vehetjük fel a harcot Capital B miny…. izé, sameszaival.

Yooka-Laylee

Az egyes világokat bizonyos számú könyvlap összegyűjtésével tudjuk megnyitni a Hivory Towersben, és gyakran kerülünk abba a helyzetbe, hogy egyikből új képességeink birtokában vissza kell menjünk egy másikba. Ez a fejlődési metódus engem a szerepjátékokra emlékeztetett, de az ahhoz elkerülhetetlen gyűjtögetési kényszer egy idő után inkább volt fárasztó, mint motiváló.
A fő sztori amúgy egy társunkat magunk mellé ültetve kooperatív módon is teljesíthető, és a főmenüből további nyolc minijáték is indítható, amelyeket maximum négyen játszhatunk egyszerre ugyanazon a masinán.

Yooka-Laylee

A játék képi világáért a Unity Engine felel, amely se többet, se kevesebbet nem nyújt, mint ami egy ilyen stílusú játékhoz kell. Senki ne számítson effektorgiára, helyette egy aranyos, szerethető, színpompás környezetbe ágyazott játéktér szolgál körítésül kalandjainkhoz. A karakterek kidolgozottsága és jelleme általában kellően hangsúlyos eleme a programnak (az érző szívű kaméleon és a kicsit dilis denevér mellett a főbb NPC-knek is megvan a maguk külön személyisége), amelyet a fentebb már említett nyelvi poénok és utalások is elősegítenek. A HUD nincs túlbonyolítva, energia- és életerőszintünk, illetve a fő valutaként szolgáló tollak száma került feltüntetésre rajta. A bezsebelt cuccok lajstromát a megfelelő billentyű lenyomásával nézhetjük meg, így minden információ elérhető pillanatok alatt. Nekem egyedül a minitérkép hiányzott, ami a gyakran igen terjedelmes pályákon nagy segítséget jelentett volna.

Yooka-Laylee

Sajnos a játéknak – nosztalgiafaktor ide, szerethető elemek oda – nem csupa pozitív aspektusa van. Ezek közül a legfájóbb a vezérlés és a kamerakezelés gyengébb megvalósítása. Van ugyan lehetőség a nézelődés sebességének beállítására, de én nem találtam olyan konstellációt, amikor rendesen követni tudtam volna hőseink mozgását, ami rengeteg Game Over felirathoz vezetett. Ezt ugyancsak elősegítette az analóg karok és beviteli billentyűk érzékenysége, ami egy hetedhét határból megközelíthető platform elvétése esetén kifejezetten bosszantó tudott lenni. A kamera gyakran „akadt bele” különféle tereptárgyakba, és egyébként sem volt optimális a pályák beláthatósága a játék során. Az már csak hab a tortán, hogy cimboráink nem egyszer a „levegőben állnak”, vagy – Frédi és Béni módjára – a puszta levegőben futnak. Beszéd helyett minden szereplő dünnyög, ami nagyon zavaró az első pár perc után, amit – habár abszolút passzol a program stílusához – az igencsak monoton zenebona is alátámaszt. Egy szó, mint száz, akadt volna még mit csiszolni a programon, főleg egy ennyire sikeres „kalapozókampány” után.

Yooka-Laylee

Az ex-Rare veteránokból alakult Playtonic Games munkatársai első játékukkal megkísérelték a 2010-es évek játékosai számára visszavarázsolni a ’90-es években részben maguk által alkotott, akkor nagyon népszerű, időközben azonban kicsit feledésbe merült gyűjtögetős, 3D-s platformjátékok stílusát. A Banjo-Kazooie szellemi örökösének szánt Yooka-Laylee összességében egy kellemesre sikerült alkotás, amelyet némi vezérlés- és kamerakezelésbeli anomáliák keserítenek meg. Aki azonban túl tud lendülni ezen, és sikerül kellő pontossággal kivitelezni minden mozdulatot, az valóban újraélheti a fentebb említett stílusú játékok aranykorát. A kérdés csupán az: a ma játékosainak mennyire jön be a tegnapelőtti éra egyik meghatározó műfaja? ■

értékelés

Yooka-Laylee

Pozitívumok
  • Nagy nosztalgiafaktor.
  • Aranyos és szerethető szereplők.
  • Színpompás világ.
  • Rengeteg gyűjtögetnivaló és fejlődési lehetőség.
Negatívumok
  • A sok, kényszeres gyűjtögetés egy idő után unalmas.
  • Nincs minitérkép.
  • Vezérlési és kamerakezelési nehézségek.
  • Sok Game Over felirat.
Yooka-Laylee
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Yooka-Laylee

hozzászólások (14)

Barthezz
Barthezz 2017.10.02. 08:34
Nah a hétvégén belekezdtem és hát nagyon jó játék, alig lehet abbahagyni. Van már patch a kamerára és a beszélgetések átugrására / gyorsítására, a dünnyögés levételére, stb., így pedig már egész játszható.

A sandbox módtól viszont féltem, ennek köszönhetően nem tudtam letenni és vasárnap reggel 9-től egészen délután 3-ig toltam, evés-ivás-wc minden nélkül. :-| Ilyen már rég volt velem és sajnos más dolgot is beterveztem vasárnapra, ami így ugrott (2 órát terveztem játszani :D ).

Maga a játékmenet leginkább a LEGO-játékok sandbox HUB-jaira és a Croc 2 grafikájának és platformrészeinek ötvözésére épül, persze nagyságrendekkel több képességgel és mozgási lehetőséggel.

A minitérkép jól jönne, ennek hiánya sajnos fekete pont. Nem is a tájékozódás miatt, hanem azon tárgyak, helyszínek megjelölése céljából, ahol még nem tudom megoldani a feladatot, de tudom, hogy később vissza kell térnem oda. Pl. a havas világban, ahol a hóemberek kalapját kellett visszaszedni a hókupacokból, mind a 4 hókupacot észrevettem menet közben, de mire hókotróvá tudtam változni, két kupac helyét teljesen elfelejtettem és egyszerűen nem találtam meg sehogy, olyan helyeken voltak, ahol már mindent megoldottam és így vissza se néztem már oda... Így meg végül kénytelen voltam youtube-on megnézni, hogy hol is vannak. Ha lenne térkép, megjelölési lehetőséggel, mindez a felesleges szarakodás és keresgélés nincs.

Ami még zavart, az a túl hosszú és lényegtelen párbeszédek, sokszor érthetetlen szlenggel, amiket szívesen átugranék, de a vége, közepe felé egy-egy félmondatban mindegyikbe bele van rejtve egy-egy olyan info, ami kulcsfontosságú a feladat megoldásához. Így kénytelen vagyok végigolvasni a sok hablatyot is, hiába skippelném legszívesebben. (Tudom, hogy poénosak, de csak 100%-os angoltudással lehet ezeket szójátékokra épülő poénokat megérteni, így meg egy nem anyanyelvűnek csak töltelék az egész.)

Ezeket leszámítva nagyon jó játék, bele lehet feledkezni rendesen. Nem tudom, hány százalékos teljesítés kell majd a végén az utolsó világ és a fő-boss megnyitásához és azt sem, hogy melyik elemek gyűjtése fontos, így most mindenre ráhajtottam. A térkép nélkül a 100%-os teljesítés szinte lehetetlen, de azért igyekszem mindent megcsinálni, amit lehet. A játékidő mindenesetre elképesztő hosszú így, ezalatt a 6 óra alatt mindössze 2 világot tudtam megpucolni félig, hátra vannak még az extended verzióik és további 3 világ alap és extended változata, emellett pedig az összekötő HUB is óriási és ott is sok a feladat az egyes világok között vándorolva.
Raistlin666
Raistlin666 2017.10.02. 09:28
Én éppen a második végigjátszásban vagyok a lányommal közösen. Néhány lap és toll kivételével megszereztünk/csináltunk mindent elsőre is, de pár hét után újra kellett kezdeni közkívánatra...

A híréhez képest egy remek játék lett! És ráadásul hasonlót manapság nem nagyon találtunk (PS4-re legalábbis). Ennek hatására egyébként elkezdtem gondolkodni egy WiiU/SWITCH+Zelda beszerzésén, mert szerintem ezek után a kis csaj azt is zabálná (PSP emulátorral már találkozott 1-2 GBA verzióval)! 8-)
Barthezz
Barthezz 2017.10.02. 12:18
Azt amúgy te meg tudtad nézni, hogy adott helyszínen épp mennyit szereztél meg a gyűjthető cuccokból és mi a helyszínenkénti maximum? Mert van egy teljes játékra összesített stat. és van egy olyan, ami a jelenleg rendelkezésre álló mennyiséget mutatja (tehát a tollak és a könyvlapok esetén levonja belőlük a vásárlásokat). De olyan kimutatást nem találtam, hogy pl. a trópusi helyszínen hány tollból mennyi van meg, ami majd a játék végén lesz kellemetlen, ha esetleg mégis rá szeretnék menni a 100%-ra, de fogalmam sem lesz, hogy melyik helyszínen hagytam ki pl. egy tollat. Térkép nélkül ez még a helyszín ismeretében is nagyon nehéz lenne, de ha az 5 helyszín + a HUB közül azt sem tudom, hogy hol keressem, úgy már tényleg lehetetlenség lesz megtalálni.

Amúgy még az zavart, hogy néhány képességnek és mozdulatnak a moves info-ban sincs leírva az előhívása. A trópusi pálya extended változatán pl. elakadtam, ahol nem lehetett eltalálni jéggel a gombokat. Sejtettem, hogy lehet vhogy célozni, de ezt egyszer sem közölte a játék, hogy hogyan. Aztán a második világban véletlenül benyomtam a kontrolleren az analóg gombot és átváltott célzásra. Mindent végigpróbáltam már addig, de erre az egyre nem gondoltam. Ha nem jövök véletlenül rá, akkor esélyem sem lenne továbbjutni azon a bizonyos ponton. De pl. azt sem tudom, ha átváltozok, akkor vajon vissza lehet-e vhogy változni azon kívül, hogy szándékosan beesem a vízbe vagy elhalálozok, esetleg visszamegyek a kütyühöz, ha nem távolodtam nagyon el tőle, szóval ez is roppant idegesítő, de nem tudom, egyáltalán van-e rá gomb, a kontrollert végignyomkodva egyik gombra sem változok vissza.

Amúgy elég nehéz a játék, a jeges világban pl. volt egy barlang, ahol full sötét volt és csak bizonyos ideig tudtam világítani a foszforeszkáló izéket magamba nyelve, szakadékba esés esetén pedig visszarakott az elejére. Itt nagyon sokat szívtam, mire meglett, még világítva is alig lehetett látni sokszor, hogy merre kell továbbmenni, ezt pedig még megfejelték azzal, hogy csúszott és lejtett is a talaj... A hajam téptem, mire megszereztem a pagie-t. :)
Raistlin666
Raistlin666 2017.10.02. 14:19
A 100% nálunk pont azért lett kihagyva mert nem volt kedvem videókon végigbambulni az összes toll helyét. Sajnos a statisztikák nem segítik az ember dolgát a játékban!

A képeségekkel bajunk nem volt és most tisztán emlékszem hogy a célzásra is felhívják a figyelmet 1-2 helyen. A visszaváltozást ha jól emlékszem a kör-t hosszan nyomva lehet összehozni (PS4-en)...vagy valami más de a hosszan nyomás stimmel...:-P

A nehézség persze a másik ok a 100% elmaradására! Főleg a vasúti kocsival ugrálás verte ki a biztosítékot. Szegény lányom tanult pár tiltott kifejezést közben...főleg mikor...de majd megtudod mekkora sz*pás lesz az egyik világban...:-D
Barthezz
Barthezz 2017.10.02. 15:50
A célzás említése nem tűnt fel, de lehet, hogy az is egy semmitmondó párbeszéd közepébe volt elrejtve, amit aztán végig-skippeltem. Vagy pedig még nem tartok ott a játékban, hogy ezt mondják. Arra ugyanis rájöttem és olvastam is ilyen általános tippek között a neten, hogy nem érdemes azonnal expandolni egy világot, inkább az alapváltozatokat kell először végigcsinálni, mert azokon kapható és tanulható meg az összes mozgás és képesség. Mindenesetre ha már egyszer lehetőség van a sorrend variálására, akkor figyelhettek volna, hogy még időben elhangozzon minden szükséges info.

Hát igen, az 1100 gyűjthető toll brutális mennyiség, ha 1-2 kimarad, azt szinte lehetetlen utólag felkutatni, hiszen még egy youtube video esetén se tudná az ember, melyik van meg és melyik maradt ki. Nagyon kellene ehhez egy olyan interaktív, egy idő után mindent mutató térkép, ami a LEGO-játékokban is van, mert ott is lehetetlen lenne anélkül a 600 különböző bisz-baszt összegyűjteni, pláne így, hogy mindig újra és újra vissza kell térni a korábbi helyszínekre, ha már megvan a szükséges skill vagy eszköz. Le a kalappal azelőtt, aki térkép és jelölések nélkül 100%-ot összehoz.

Amúgy memóriajátéknak így tökéletes. Térkép híján mindent meg kell jegyezni, ahova később vissza akarok térni.

Eddig nekem egy csillés rész volt a jeges világon, az nem volt nehéz, elsőre meglett a 100 gyűjtendő kristály, de gondolom, hogy később ez nehezedni fog...

A visszaváltozásra pedig kipróbálom, amit írtál, időközben keresgettem neten és azt írják, a guggolás gomb hosszan nyomására vált vissza. De hogy ezt a játék úgy mellékesen miért nem közli, az rejtély. Eszembe nem jutott volna hosszan nyomva is végigpróbálni a gombokat...
ajánlott olvasnivaló