Augusztus végén érkezett meg a Wargaming legsikeresebb játékának, a World of Tanksnek a legújabb frissítése, a 9.20-as verzió. A béna 9.19.x-es számozást végre magunk mögött hagyva azt gondolnánk, hogy jelentős újításokkal teli verziót kapunk a játékból, ami félig-meddig igaz is, de maximálisan elégedettek sajnos ezúttal sem lehetünk.

Vegyük sorba először az újdonságokat! Azok a játékosok, akik 10-es szintű tankjukkal csatába indulnak, ezentúl könnyen egy új játékmódban találhatják magukat, amelynek a neve Grand Battles. Ebben a módban a megszokott 15 vs 15 helyett 30 vs 30, azaz kétszer annyi játékos vesz részt, egy kifejezetten erre a játékmódra létrehozott pályán, amely nagyobb is (1.4 km2), mint az eddigiek. Nem véletlen, hogy csak 10-es szintű harcjárművel érhető el a Grand Battles, ugyanis a Wargaming már nagyon régóta tervezi, hogy valamilyen speciális lehetőséget nyújt azon játékosok számára, akik eljutottak a 10-es szintű tankokig, ezzel új élményeket, motivációkat kínálva számukra.
Tökéletesnek sajnos nem nevezhető a kivitelezés, ugyanis hiába az új játékmód, nem tudjuk csak ezt kiválasztani, ha épp ehhez lenne kedvünk. Teljesen véletlenszerű, hogy mikor kerülünk bele a Grand Battlesbe vagy maradunk a jól ismert Random Battles módban (tízből kétszer az én esetemben).

A másik probléma, hogy hiába a szép, új, nagy pálya, szinte biztos, hogy mindig csak kb. az egyharmadán fogunk harcolni. Ha a három spawnpoint közül a jobboldaliba tesz a játék, akkor gyakorlatilag rá vagy kényszerülve, hogy azon a fronton harcolj, mert ott van fedezék, ott vannak a társaid. Ha át akarnál menni a pálya középső részére, akkor hatalmas nyílt terepet kellene átszelned, szép célpontként szolgálva az ellenségnek. Régóta probléma a World of Tanksben, hogy túlságosan „csőszerűek” a pályák, sajnos ez most is igaz.

További újdonság a játékban a kínai páncélvadászok (tank destroyers) megjelenése. Egy teljesen új kifejleszthető ágat kaptak ezek a járművek, kezdve a második szinttől egészen a tizedikig. Ahogy a kínai tankokra úgy általában, ezekre a páncélvadászokra is igaz, hogy nagyrészt szovjet járművekre épülnek, így aki játszott az SU és ISU tankokkal, azoknak nem lesz különleges az új brancs. Kiváló páncélátütési képesség és sebzés jellemző a kínaiak vadászaira. Némelyik ezen felül kitűnik továbbá rejtőzködőképességével vagy a masszív frontpáncéljával. A kínai tankokra jellemző a hosszú célzási idő és az enyhén pontatlan ágyú, ez sajnos a páncélvadászokra is igaz.
Elég kellemetlen viszont az, hogy hiába fejlesztetted ki korábban a kínai közepes vagy nehéz tankokat, a rádión kívül semmilyen más modult nem tudsz átvinni a páncélvadászokra, magyarul teljesen egyedi motort és ágyúkat használnak, amiket borsos áron kell kifejlesztened minden egyes páncélvadászhoz.

Nézzük, milyen változtatások, finomhangolások történtek a frissítésben. Aminek vélhetően a legtöbben fognak örülni, az az, hogy az önjáró lövegek (SPG-k) kábítási mechanizmusát tovább finomították, így most már nem fogja „elbódítani” tankunk kezelőit egy-egy ilyen lövedék, ha megfelelően vastag épület/szikla/roncs takarásában vagyunk, és nem lóg ki lánctalpasunk valamelyik vége.
A magasabb szintű francia páncélvadászok jelentős változásokon estek át. Nyolcas szinttől mindegyik dobtáras ágyút és vastagabb páncélzatot kapott, ezáltal a picit fényüket vesztett AMX tank destroyerek újra komoly veszélyt jelentenek.

A tízes szintű vadászt úgy, ahogy van lecserélték, bár a változás nem a külsőt, hanem a belsőt érinti. Komolyabb páncélzatot és 6 lövedéket tartalmazó dobtáras ágyút kapott a tank, amivel gyakorlatilag másodpercek alatt tud teljes életerővel rendelkező páncélosokat megsemmisíteni. Azok a régi motorosok, akik emlékeznek még a német WT auf E100 páncélvadászra, és arra, hogy mennyire volt elrontva az a tank, pont az ilyen hatalmas sebzésre képes ágyúja miatt, nos, számukra van egy rossz hírem: az új tízes szintű francia tank destroyer pont ugyanilyen. Sikerült kipróbálnom ezt a tankot, és egyszerűen imádtam. Imádtam, mert annyira könnyű vele játszani, és annyira élvezetes pillanatok alatt leradírozni az ellenséget, hogy egyszerre nevettem ki és sajnáltam szegényeket. A tár újratöltése alig több fél percnél, továbbá a páncélzat alkalmassá teszi a tankot arra, hogy 1-2 lövedék még le is pattanjon róla, amikor épp visszavonulunk.
Nem hiába vették ki végül a játékból a WT auf E100-at, belátta a Wargaming, hogy túltolták. Erre most itt van ez a tank, és ugyanazt a hibát követik el vele újra. Biztos vagyok benne, hogy vár egy-két balanszírozás az új AMX Foch B-re, mert jelenlegi állapotában csak annak élvezetes vele a játék, aki vezeti, és nem annak, akire céloz.

Végül pár szóban vegyük végig, milyen változások történtek néhány nemzet lánctalpasinál. A részletekbe nem szeretnék belemenni, legyen elég annyi, hogy a japán, francia, amerikai és szovjet tankokon történtek jelentős változások. Az összes közepes tank erősebb toronypáncélzatot kapott, amit több okból sem értek és tartok jó ötletnek. Egyrészt a szovjet T-54 vagy Obj. 140 esetében nem értem, mi szükség volt erre, ezek a tankok eddig is a legjobbak közé tartoztak, ráadásul nem csak ezen a téren. A francia AMX 30 tankok a gyorsaságukért és a mozgékonyságukért cserébe gyengén páncélozottak voltak – eddig. Most azonban ezek a tankok is komoly toronypáncélzatot kaptak.

Azt látom, hogy kezdenek nagyon uniformizálódni a tankok. Szinte minden nemzet tankjai erősek toronypáncélzatban, és a löveg függőleges kitéríthetősége (gun depression, gun elevation) is kezd egy átlaghoz közelíteni, már nincsenek extrém esetek. Ezek nagyon fontos jellemzők a játékban, mert nagyon nagy sikereket lehet elérni, ha jól ki tudjuk használni a terep adottságait, elrejtve ezzel tankunk gyenge pontjait. Lassan szinte mindegy, melyik nemzetet választjuk, nem lesznek nagy eltérések a tankok tulajdonságaiban, és ezt személy szerint rossz iránynak tartom.
A másik probléma a jelenlegi változásokkal, hogy csak négy nemzetet érint. Miért nem változtattak a brit, cseh, kínai vagy német tankokon? Azok a játékosok, akik ezekben a tankokban ülnek, most majd azt tapasztalják, hogy sokkal nehezebb dolguk lesz, mint eddig, hátrányba kerülnek. A kínai T-34-2 például a legrosszabb nyolcas szintű közepes tank a játékban (főleg most, hogy a szovjet T-44-et is alaposan ráncfelvarrták), mégsem hallani arról, hogy egyáltalán tervezne kezdeni valamit ezzel a járművel a Wargaming.
Összességében tehát felemás lett ez a frissítés is, ahogy az általában a Wargaming esetében lenni szokott. Kaptunk új dolgokat, kaptunk jó és hasznos változtatásokat, de sajnos ezúttal is úgy tűnik, hogy nem szántak elég időt a tesztelésre, nem gondolták végig az egészet, így mindig marad valami, ami keserű szájízt hagy a játékosokban.