26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

World of Tanks 9.20

Felemás tartalmat hozott az új frissítés.

Írta: Sam Starion 10 hozzászólás

Augusztus végén érkezett meg a Wargaming legsikeresebb játékának, a World of Tanksnek a legújabb frissítése, a 9.20-as verzió. A béna 9.19.x-es számozást végre magunk mögött hagyva azt gondolnánk, hogy jelentős újításokkal teli verziót kapunk a játékból, ami félig-meddig igaz is, de maximálisan elégedettek sajnos ezúttal sem lehetünk.

World of Tanks 9.20

Vegyük sorba először az újdonságokat! Azok a játékosok, akik 10-es szintű tankjukkal csatába indulnak, ezentúl könnyen egy új játékmódban találhatják magukat, amelynek a neve Grand Battles. Ebben a módban a megszokott 15 vs 15 helyett 30 vs 30, azaz kétszer annyi játékos vesz részt, egy kifejezetten erre a játékmódra létrehozott pályán, amely nagyobb is (1.4 km2), mint az eddigiek. Nem véletlen, hogy csak 10-es szintű harcjárművel érhető el a Grand Battles, ugyanis a Wargaming már nagyon régóta tervezi, hogy valamilyen speciális lehetőséget nyújt azon játékosok számára, akik eljutottak a 10-es szintű tankokig, ezzel új élményeket, motivációkat kínálva számukra.
Tökéletesnek sajnos nem nevezhető a kivitelezés, ugyanis hiába az új játékmód, nem tudjuk csak ezt kiválasztani, ha épp ehhez lenne kedvünk. Teljesen véletlenszerű, hogy mikor kerülünk bele a Grand Battlesbe vagy maradunk a jól ismert Random Battles módban (tízből kétszer az én esetemben).

World of Tanks 9.20

A másik probléma, hogy hiába a szép, új, nagy pálya, szinte biztos, hogy mindig csak kb. az egyharmadán fogunk harcolni. Ha a három spawnpoint közül a jobboldaliba tesz a játék, akkor gyakorlatilag rá vagy kényszerülve, hogy azon a fronton harcolj, mert ott van fedezék, ott vannak a társaid. Ha át akarnál menni a pálya középső részére, akkor hatalmas nyílt terepet kellene átszelned, szép célpontként szolgálva az ellenségnek. Régóta probléma a World of Tanksben, hogy túlságosan „csőszerűek” a pályák, sajnos ez most is igaz.

World of Tanks 9.20

További újdonság a játékban a kínai páncélvadászok (tank destroyers) megjelenése. Egy teljesen új kifejleszthető ágat kaptak ezek a járművek, kezdve a második szinttől egészen a tizedikig. Ahogy a kínai tankokra úgy általában, ezekre a páncélvadászokra is igaz, hogy nagyrészt szovjet járművekre épülnek, így aki játszott az SU és ISU tankokkal, azoknak nem lesz különleges az új brancs. Kiváló páncélátütési képesség és sebzés jellemző a kínaiak vadászaira. Némelyik ezen felül kitűnik továbbá rejtőzködőképességével vagy a masszív frontpáncéljával. A kínai tankokra jellemző a hosszú célzási idő és az enyhén pontatlan ágyú, ez sajnos a páncélvadászokra is igaz.
Elég kellemetlen viszont az, hogy hiába fejlesztetted ki korábban a kínai közepes vagy nehéz tankokat, a rádión kívül semmilyen más modult nem tudsz átvinni a páncélvadászokra, magyarul teljesen egyedi motort és ágyúkat használnak, amiket borsos áron kell kifejlesztened minden egyes páncélvadászhoz.

World of Tanks 9.20

Nézzük, milyen változtatások, finomhangolások történtek a frissítésben. Aminek vélhetően a legtöbben fognak örülni, az az, hogy az önjáró lövegek (SPG-k) kábítási mechanizmusát tovább finomították, így most már nem fogja „elbódítani” tankunk kezelőit egy-egy ilyen lövedék, ha megfelelően vastag épület/szikla/roncs takarásában vagyunk, és nem lóg ki lánctalpasunk valamelyik vége.
A magasabb szintű francia páncélvadászok jelentős változásokon estek át. Nyolcas szinttől mindegyik dobtáras ágyút és vastagabb páncélzatot kapott, ezáltal a picit fényüket vesztett AMX tank destroyerek újra komoly veszélyt jelentenek.

World of Tanks 9.20

A tízes szintű vadászt úgy, ahogy van lecserélték, bár a változás nem a külsőt, hanem a belsőt érinti. Komolyabb páncélzatot és 6 lövedéket tartalmazó dobtáras ágyút kapott a tank, amivel gyakorlatilag másodpercek alatt tud teljes életerővel rendelkező páncélosokat megsemmisíteni. Azok a régi motorosok, akik emlékeznek még a német WT auf E100 páncélvadászra, és arra, hogy mennyire volt elrontva az a tank, pont az ilyen hatalmas sebzésre képes ágyúja miatt, nos, számukra van egy rossz hírem: az új tízes szintű francia tank destroyer pont ugyanilyen. Sikerült kipróbálnom ezt a tankot, és egyszerűen imádtam. Imádtam, mert annyira könnyű vele játszani, és annyira élvezetes pillanatok alatt leradírozni az ellenséget, hogy egyszerre nevettem ki és sajnáltam szegényeket. A tár újratöltése alig több fél percnél, továbbá a páncélzat alkalmassá teszi a tankot arra, hogy 1-2 lövedék még le is pattanjon róla, amikor épp visszavonulunk.
Nem hiába vették ki végül a játékból a WT auf E100-at, belátta a Wargaming, hogy túltolták. Erre most itt van ez a tank, és ugyanazt a hibát követik el vele újra. Biztos vagyok benne, hogy vár egy-két balanszírozás az új AMX Foch B-re, mert jelenlegi állapotában csak annak élvezetes vele a játék, aki vezeti, és nem annak, akire céloz.

World of Tanks 9.20

Végül pár szóban vegyük végig, milyen változások történtek néhány nemzet lánctalpasinál. A részletekbe nem szeretnék belemenni, legyen elég annyi, hogy a japán, francia, amerikai és szovjet tankokon történtek jelentős változások. Az összes közepes tank erősebb toronypáncélzatot kapott, amit több okból sem értek és tartok jó ötletnek. Egyrészt a szovjet T-54 vagy Obj. 140 esetében nem értem, mi szükség volt erre, ezek a tankok eddig is a legjobbak közé tartoztak, ráadásul nem csak ezen a téren. A francia AMX 30 tankok a gyorsaságukért és a mozgékonyságukért cserébe gyengén páncélozottak voltak – eddig. Most azonban ezek a tankok is komoly toronypáncélzatot kaptak.

World of Tanks 9.20

Azt látom, hogy kezdenek nagyon uniformizálódni a tankok. Szinte minden nemzet tankjai erősek toronypáncélzatban, és a löveg függőleges kitéríthetősége (gun depression, gun elevation) is kezd egy átlaghoz közelíteni, már nincsenek extrém esetek. Ezek nagyon fontos jellemzők a játékban, mert nagyon nagy sikereket lehet elérni, ha jól ki tudjuk használni a terep adottságait, elrejtve ezzel tankunk gyenge pontjait. Lassan szinte mindegy, melyik nemzetet választjuk, nem lesznek nagy eltérések a tankok tulajdonságaiban, és ezt személy szerint rossz iránynak tartom.

A másik probléma a jelenlegi változásokkal, hogy csak négy nemzetet érint. Miért nem változtattak a brit, cseh, kínai vagy német tankokon? Azok a játékosok, akik ezekben a tankokban ülnek, most majd azt tapasztalják, hogy sokkal nehezebb dolguk lesz, mint eddig, hátrányba kerülnek. A kínai T-34-2 például a legrosszabb nyolcas szintű közepes tank a játékban (főleg most, hogy a szovjet T-44-et is alaposan ráncfelvarrták), mégsem hallani arról, hogy egyáltalán tervezne kezdeni valamit ezzel a járművel a Wargaming.

Összességében tehát felemás lett ez a frissítés is, ahogy az általában a Wargaming esetében lenni szokott. Kaptunk új dolgokat, kaptunk jó és hasznos változtatásokat, de sajnos ezúttal is úgy tűnik, hogy nem szántak elég időt a tesztelésre, nem gondolták végig az egészet, így mindig marad valami, ami keserű szájízt hagy a játékosokban.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Sam Starion

Sam Starion
PC-párti fotelstratéga, aki a kilencvenes évek közepe óta játszik videojátékokkal. Kedvencei a háborús taktikai játékok, RTS-ek, szimulátorok. Minél realisztikusabb, annál jobb!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Gest
Gest [16]
Armored Warfare addig volt jó amíg a sok lila wot-ból jött szházi ki nem sírta hogy szemből ugyan tudják már legéppuskázni az MBT-ket, mert mi az már, hogy a láthatatlan kis scouttal nem tudják beverni a 700-800mm effektív páncéllal rendelkező tankok frontját. Tökéletes példa erre annak idején a Wieselek és társaik ámokfutása. Aztán következő sírás T-72 meg T-80 miatt, mert hogy gyengék. Ja a páncéljuk nem volt a legjobb, de legjobb pen meg dpm nekik volt. Erre az összes nem ruszki MBT-t lenerfelték, oroszt buffolták, kb itt véget is ért számomra az AW. Azóta a peccs óta fel se néztem, de ahogy hallom maguk a fejlesztők se, mert lépett az Obsidian is. Meg úgy saccperkábé hulla az egész játék, ha még létezik egyáltalán.

Több löveges dolgot elég egyszerűen megoldották a War Thunderben, ha lősz akkor az összes célkeresztre rálátó fegyver lő, a töltésidő külön megy minden fegyvernek. Ez simán működne WoT-ban is. Másodlagos, kisebb kaliberű fegyverek kiválóak trackelésre, könnyű tankok illetve tüzérek ellen. Le merem fogadni, ha az IS-7 lenne több ágyús járgány, már régen meg lenne csinálva. Ahogy a spaced armor is a ruszkiknak megy (enyhén szólva is felturbózva) addig pl PZ3 - PZ4 esetében már nem igazán, ez is roppant érdekes...
ivanova36
ivanova36 [1321]
Prém tank, prém lőszer, emiatt mindenképpen p2w. És ami a nagyobb gond, hogy nem csak T8 felett. Hanem alatta is. Szabályosan kivégzéseket tartanak a prém tankos aranylőszeres p2w játékosok T2ben. Egy újonc aki esetleg lelkesen vág bele, ott el is fog menni a kedve. Vagy, és inkább erre számítanak a Wgnél, nyúl apuci bankkártyájához.

Több löveges tank probléma szerintem azt ha akarják meg tudják oldani, több féle módon is. Vagy:
- fegyverváltással, ahogy a wows-ban váltasz főlövegről torpedóhasználatra, vagy
- a másodlagos löveget automatán kezeli a játék, szintén ahogy a wows-ban, de szerintem ezt senki sem akarhatja, 20 lövés 1 találat aránnyal lődözni
- másik játékos kezeli - más játékban bevált ez a fajta "csapatmunka". Talán ez lehet érdemben fejlesztés, mert ehhez nem elég leegyszerűsítve csak átcsattogni a wows fejlesztőkhöz egy pendrive-al és lemásolni a megfelelő kódrészletet, majd visszacsattogva kissit igazítani rajta. De ha ők messze is vannak, talán a wowp fejlesztői közelebb, abban is van másodlagos lövegkezelés gép által.

Az MM-et meg nem áll szándékukban módosítani. Sajnos ezt a mostani gamescomon is kimondták a wows kapcsán: Szerintünk rendben van az MM, nem szükség a módosításra. Más kérdés hogy egy 2 szinttel kisebb hajóval-tankkal mit tudsz tenni a nagyok ellen, akik messzebbről látnak, messzebbről lőnek, erősebb a védelmük. De szerintük rendben van. Persze ilyen körülmények között lehet megtanulni a játékot, de ez szülte az olyan játékstílust is a wowsban pl hogy beáll egy sziget mögé és onnan lő a csatahajó és cirkáló, tisztára mint a wot és bokrok esete, vagy hogy beéllnak a csatahajók és cirkálók a rombolók füstjébe és onnan lőnek. Ez utóbbit a WG a köv patchel "kijavítja". De szerintük ezt nem az MM probléma generálta.

Az is érdekes hogy pl amint az Armored Warfare a my.com hoz került, kivették belőle a bázisfejlesztési opciót és megkapta a wot garázs klónját. Nem sokkal később WoT-ba és most a WoWs-ba is bekerül a bázisépítés opció.
Gest
Gest [16]
A legnagyobb baj a játékkal, hogy egyre inkább p2w. Defender/Obj252, Patriot, Liberty mind jobb, mint a többi t8 nehéztank a tech treeben. Például a Tiger2-höz képest egyenesen OP mind. Skorpion Chrysler szintén zenész, kínai csoda td ugyancsak. Mind jobb mint a hagyományos társaik. Gyakorlatilag nem létezik t8 meccs Skorpion nélkül, szó szerint nem létezik.

Második óriási elmebaj az MM rendszer, ami garantálja, hogy 10-ből 7-szer low tier leszel. Én konkrétan ezért hagyom abba rendszeresen több hónapra a játékot, mert habár én alapból szeretem a WoT-ot, de egyszerűen időnként szabályosan agyrákot kapok az MM-től. Főleg mivel kedvencem a tier 8, ezért mehetek 7x tier 10 ellen, aztán a maradék három meccsen kapom a pofámba a p2w járgányokat. Ez nem kihívás, hanem szopatás, márpedig a legtöbb ember nem azért játszik, hogy szopjon. Én se.


Prémium lőszer tovább borítja az egyensúlyt jellemzően ruszki tankok irányába, ami van, akiknek tetszik, van (főleg EU-ban) akiknek nem. Tier besorolás szintén elég botrányos tud lenni, most az olyan apróságokra nem is térek ki mind a multi löveges tankok problémája meg egyéb hibák, amiket havi 400+ millából se tudnak (leszrjk) megoldani x éve, mert hogy "advanced technology". Emellett nagyobb mapok, több tankkal mehess egy csatában stb mind "advanced technology" amiket homo sapiens nem lehet képes megoldani.
Noggle
Noggle [224]
Én már ott abbahagytam a WoT-ot, amikor tier 5 KV tankban kb csak a tüzérség vagy egy másik KV tank tudott kárt tenni (meg persze a magasabb tierekben lévő járművek). Volt 1v1 Pz vs KV. Hiába voltam gyorsabb, lőttem hátulról, oldalról, de minden lövésem lepattant, így inkább megálltam és megvártam, míg szétlő.
Artyom
Artyom [213]
Sir Spike, alacsonyabb szinteken lehet inkább önállóskodni. Egy tier 5-ben egy T67-el megfelelő pályán istennek érezheti magát az ember, mivel gyorsan lő, nem spottolják fel, és 4-5 lövéssel elintéz egy tankot. Magas tierben meg 1 lövés után spottolva vagyunk és védekezni kell, szal egészen más játékélmény. Én a legtöbb csatámat tier 5-ben vívtam, mert egyszerűen sokkal élvezhetőbb számomra. Jellemzően ELC-T67 voltak a kedvenceim, amikkel minden pályán megtaláltam a számításaimat. Magas tierhez annyira kell koncentrálni és annyit kell tudni, hogy az nekem nem nagyon érte meg, inkább szívtam mint élveztem.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (10 db)