26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Railway Empire

Szórakoztató vadnyugati gazdasági szimulátor érkezett.

Írta: Wing 6 hozzászólás

A már 15 éve is klasszikusnak számító Railroad Tycoont és Transport Tycoont megjelenésük óta számos játék próbálta letaszítani képzeletbeli trónjukról. Ez utóbbi esetében legfeljebb a saját open source változatának (OpenTTD) sikerült, ami valljuk be, azért nem nagy eredmény. A kicsit több mint két éve megjelent Transport Fever azért már elég jó próbálkozás volt, és örömmel jelenthetem ki, hogy a Railroad Tycoon rajongói is megkapták most a maguk ígéretes trónkövetelőjét a Railway Empire-ben.

Railway Empire

A szállítmányozós stratégiai játékok alapötlete nem túl bonyolult: A-ból B-be kell árut szállítanunk, amelyért jó esetben pénzt kapunk, amelyből újabb és újabb útvonalakat létesíthetünk, aminek hála tovább nő a bevételünk, egészen addig, amíg az egész játékot kihívás hiányában meg nem unjuk, és új játékot nem indítunk. Innentől kezdve persze vannak eltérések, néhol a gazdaság inkább csak ürügy a virtuális terepasztal-építésre, máskor ez fordítva van. A Railway Empire valahol a kettő között helyezkedik el: egyik részét sem kell túl komolyan venni, de talán épp ezért egészen szórakoztató.

Railway Empire

A játék viszonylag szűk időszakot és helyszínt ölel fel: 1830-tól kezdve 20 évünk van száz vasutat meg ezret építeni az Egyesült Államokban, összekötve minden farmot és tehenészetet a szomszédos falvakkal és városokkal. Itt kicsit bajban vagyok, mert azt már tudni, hogy ez csak az első időszak lesz, és azt is tudjuk, hogy öt ilyen „éra” lesz, tehát a játék majd valamikor 1930-ban érhet véget. Hogy ezek az érák DLC-k vagy ingyenes patchek formájában jönnek majd, egyelőre nem tudjuk, de tippem azért lenne... Ennek megfelelően apró, vicces külsejű gőzmozdonyokkal kezdünk, ám ez alatt a röpke két évtized alatt akkora volt a fejlődés, hogy 1850-re már tekintélyes soktengelyes gőzösöket állíthatunk csatasorba. A járműveket egyébként egy mozdonyszínben meg is tekinthetjük, ami elég jópofa ötlet. Itt láthatjuk mozdonyunk adatait is: a gyorsulás például 78%, a vonóerő meg 86%, jelentsenek bármit is ezek a százalékos értékek. Én azért jobban örültem volna tonnáknak és lóerőknek, de hát mindegy. Sajna azonban a gyakorlatban alig érzékelhető a különbség a mozdonyok között, nem olyan, mint a Transport Feverben, ahol körmöt rágva vártam, hogy kijöjjön végre egy új mozdony, amelynek a végsebessége meghaladja a 0,1 kilométert óránként. Emlékszem, anno a Railroad Tycoon II-ben még az is meg volt adva táblázatosan, hogy bizonyos emelkedőn mennyi az elérhető végsebesség – persze nem kell nagy hegymászásra gondolni, a vasúti vontatás hagyományosan nem barátja az emelkedőknek. Itt viszont 15-20%-os emelkedőkre úgy kaptatnak fel a kis primitív mozdonyok 8 vagonnyi fával, mint a Fogarasi-havasokban Miculescu a turbós Daciával. Remélem, ezen azért finomítanak még.

Railway Empire

Ami viszont tök jó, és nagyon tetszik, az a vasúti vonalak építése. Nem próba-szerencse alapú, mint a Transport Feverben, ahol még mindig az a módi, hogy hosszabb vonalak előtt lementjük az állást, és nekiállunk építgetni-rombolgatni, majd ha megvan a kész vasúti vonal, és elvertük pénzünk nagy részét, visszatöltjük az állás, és felépítjük rendesen. A Railway Empire-ben ezzel szemben nem építjük, hanem csak tervezzük a vasutat: tervezés közben mindig látjuk, hogy az adott vonal milyen hosszú, mennyibe fog kerülni, milyen emelkedők vannak, és ezt úgy módosíthatjuk, ahogy kedvünk (és a játék motorja) engedi. Ha kész a mű, egyetlen kattintással felépíthetjük a vasutat. Komplexitásában persze nem veszi fel a versenyt a Transport Fever terepasztal-építésével, de annál sokkal kevésbé frusztráló.
A vonatokat megszokott módon jelzőlámpákkal terelgethetjük, hamar rá lehet érezni a működésére. Fájdalom, de csak kitérő (váltó) építése lehetséges, a sínek nem tudják egymást keresztezni, így nem tudunk például angolváltót vagy átszelést építeni. Ezen hiányosságokat leszámítva az egész vasútépítgetés teljesen jól működik a gyakorlatban, nem túl egyszerű, nem túl bonyolult, kellően szórakoztató.

Railway Empire

Ahogy igaz ez a játék gazdaságára is. A falvaknak, városoknak különböző szükségleteik vannak, és ha ezeket az igényeket kielégítjük, az adott település virágzásnak indul, nőni fog. Egy kisebb falu nem kér többet húsnál, búzánál meg kukoricánál, de később már sört, textileket és egyéb bonyolultan előállítható árukat kell szállítanunk. Egy városban legfeljebb négy gyár lehet, amelyek a bonyolultabb termelési láncokat képviselik, ilyeneket építhetünk mi is, de akár fel is vásárolhatunk jól működő üzemeket. A könyvelés ablakban szépen nyomon tudjuk követni bevételünk vagy épp az elszállított áruk mennyiségének változását. Az egyetlen probléma az egésszel, hogy a játék jelenleg túl könnyű. Míg a Transport Feverben vagy a Railroad Tycoonban fel kell(ett) kötni a gatyánkat egy-egy nyereséges üzlethez, itt egyszer sem volt olyan, hogy ne vaskos profittal üzemeltessem a vonalakat. Itt azért még bőven lenne mit kiegyensúlyozni.

Railway Empire

A játékba a kutatás-fejlesztés is bekerült a szokásos tech tree-vel, és ennek során új mozdonyokat, bónuszokat (nagyobb bevétel a jegyek után, gyorsabb árurakodás stb.) szerezhetünk. Őszintén szólva túl sokat nem érzékeltem belőle, mivel sosem voltam szűkében a pénznek. Emiatt nem igazán foglalkoztatott az sem, hogy külön személyzetet alkalmazzak, pedig van itt minden: ipari kém a riválisaink által már kifejlesztett technológiák einstandolásához, biztonsági őr a bevételek növeléséhez és így tovább. Ezek színesítik a játékot, remélem a jövőben nagyobb hangsúlyt kapnak. Ja, igen, ami még nagyon jó: van gépi ellenfél, és nem is játszik rosszul. Kikapcsolható, de sokkal szórakoztatóbb egymás elől elhappolni a bizniszeket, felvásárolni egymás gyárait és mindenféle módon borsot törni versenytársaink orra alá. Ez amúgy multiban is elég jól fog majd működni szerintem. Sajna maguk a pályák elég kicsik egyelőre, hamar be lehet építeni az egészet, és emiatt nincs is hely túl sok játékosnak.

Railway Empire

Külön jó pont a zene és a grafika. A muzsika kellemes ragtime és bluegrass, mondjuk előbbi ötven, utóbbi meg vagy száz évvel született később a vizsgált korszaknál. Mivel azonban mindkét stílusról az embernek a vadnyugat jut az eszébe, így a kis anakronizmuson nem is akad fenn az ember. A grafikáról felesleges írni, a képekről átjön minden, nekem tetszett, és a gépigény se vészes.

Railway Empire

Bajban vagyok, mert a játék alapvetően bejött: lenne még rajta mit javítani (mozdonyok, nehézségi fokozat, pályák mérete), de azért egy ideig el lehet vele szórakozni. Azonban a jelenlegi árcéduláját túlzásnak érzem. Ebben a játékban abszolút nincs ennyi tartalom, ráadásul minden jel arra mutat, hogy hamarosan beköszönt a szokásos DLC-cunami is. Ennek ellenére az alap rendben van, a Railway Empire-rel végre nem lőtt mellé a Kalypso.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Szórakoztató vasútépítés.
  • Kellően összetett, de nem túl meredek tanulási görbe.
  • Kevés frusztráció.
  • Sok apró jó ötlet.
Negatívumok
  • Kiegyensúlyozatlan.
  • Egyelőre kevés a tartalom.
  • Túl magas ár.

További képek

  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire
  • Railway Empire

Railway Empire

Platform:

Fejlesztő: Gaming Minds Studios

Kiadó: Kalypso

Forgalmazó: SAD Games

Megjelenés: 2018. január 26.

» Tovább a játék adatlapjára

Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

ivanova36
ivanova36 [1321]
Ha a C&C-t is lehetett PS-en nyomni, akkor ezt is. Más kérdés hogy kényelmetlen, de attól még működik.

Amúgy a grafika és a térképek adottak, már csak a korokkal kellene bővíteni és egy nagyon hosszú és jövedelmező márkanév lehet ez, ha a DLC-k és kiegészítések árát az alaphoz képest felhasználóbarátabban lövik be. Nagyobb teljesítményű gőzmozdonyok, időszakos feladatok (pl világháborúk alatt tematikusabb áruszállítás, igényhez igazodás), majd dízel és villanymozdonyok, végül a nagysebességű személyszállító szerelvények. A most felsoroltak alsó hangon 3-5 kieg és/vagy dlc-nyi tartalom.
Bomc.
Bomc. [764]
CDgalaxisban 15k HUF, lehet denuvo + vmprotect védi :D konzolra 18k (kontrollerrel hogy lehet ilyet játszani?! :O)
ivanova36
ivanova36 [1321]
Másodvélemény:
A jelzők kezelése, noha az első pályán tutorial jelleggel elmesélik, kicsivel több van benne mint elmesélik, vagy nekem nem jött át megfelelően. Mert nem elég ha csak lerakod.
Ha csak lerakod, akkor elvben mindkét irányt irányítja, de valamilyen okból kifolyólag eléggé érdekesen. Pl a következő kettő térköz szabad, akkor sem engedi az adott szerelvényt továbbhaladni, ha az előtte lévő azonos irányba halad. Megvárja, míg egy váltón áthalad és csak utána enged. Így a térköz használatnak nincs sok értelme.
Ha lerakod, majd shift-görgetéssel "forgatod", akkor szabályoz irányt is. Jellemzően kitérőknél vagy több vágányú állomásnál van érelme. De ott is eléggé véletlenszerűen működött. Egyik irányt nem engedte, majd a szembejövőbe simán beküldött egy vonatot, így lerobbant az egész vonalam.
Üde színfolt volt, hogy kell fűtőház és víztorony is a pályák mentén, minden vonalra legalább egy, hogy a gőzmozdonyok üzemképesek maradjanak. Szívás viszont ha egy állomást két vonal két irányból közelíti meg, mert így két víztorony kell, mindkét irányba 1-1, de fűtőház elég csak egy. Plusz nem elég csak egy víztorony, ahogy én tapasztaltam. Nagyon hosszú vonal esetén elkelhet több is. Csak nem találtam rá utalást, hogy mekkora távolságokként kell újabb. Így első nekifutásra megnéztem hol fogy ki a mozdony í vízből, és oda raktam egy újabbat. Érdemes oda egy füst alatt egy kitérőt is rakni, már ha nem két nyomvonalas pályákat építesz vagy nem körvasutat használsz, így a kitérés mellett vizet is vételeznek, míg várnak a szembejövőre.
A segítő aki osztja az észt az adott pályán legalábbis az elsőn, szereti ha úgy csináljuk ahogy ő gondolja, különben ott leragad és nem segít tovább, de cserébe kitakarja a képernyő bal alsó sarkát, minden ablakban, vagyis a feladatlista legalsó elemét is, amit így viszonylag nehéz kitalálni, hogy mi is lehet ha előtte nem lestük meg. Legszívesebben pofán csaptam volna egy szénlapáttal a kedves segítőt, de sajna nem lehetett.

Szerelvény-összeállítás
Valami csoda folytán nem kell tehervagonokat, csak mozdonyt. Alatta van ugyan lehetőség személy és postakocsi vételre, de ennyi, többet nem találtam. Emiatt nem is nagyon tudom megszabni, hogy melyik vonat mit szállítson. Kicsit furcsa, hogy ugyanaz a járat egyszer csak személyeket szállít, egyszer csak marhákat.

Egyik istenháta mögötti város feldobott szép összeget ha elviszem hozzá a vasutam. Igen ám, de ha közben akad másik város amit szintén erre a mellékvonalra akarok felfűzni, akkor az építést a fővonal felől kell kezdenem, vagy a közbeeső várost nem engedi belerakni, mondván egy másik város még nincs csatlakoztatva a hálózathoz.

Vágánytörlés
fenti eset miatt egy részletet akartam törölni, hogy a bekötés után a közbeeső városhoz is lerakjak egy állomást. Törlésre az egész vonalat törölte volna. Kicsit körbe kellett járni a dolgot mire engedett csak egy szakaszt onnan törölni.

Árú és személyfuvarozás az jó móka, de mikor feldobja hogy a térkép másik oldalán ott egy farm amit vegyek meg, azt baromira nem értem miért lenne jó nekem. Meg egyáltalán ipart vásárolnom. Vásároltam a konkurencia városában egy textilgyárat, de nem szabhattam megy hogy mennyiért szállítson. Termelt hasznot, de a vetélytársra nem volt hatása.
Ellenben a szabotőr-bantida párossal, melyek szintén egy új réteget képviselnek a játékban, jelesül a személyzetet. Persze nem csak fenti kettő van, hanem gépész, fűtő, kalauz, biztonsági ember, tudós, könyvelő, stb...még arra is kell figyelni, hogy egy vonaton nem dolgozzon 2 olyan beosztott akik nem szeretik egymást.

Állomás
Néha a legnagyobb 4 vágányú állomás is kevésnek bizonyul egy nagyobbacska város ellátáshoz, pláne ha a vonatok több irányból közelítenének, így nálam gyakran kialakul totál káosz az állomás előtt, mire az érkező és induló szerelvények lemeccselik egymás között a ki mikor merre kérdéskört.
Furcsa továbbá és a városok közepére is lehet építeni őket, majd a város lebont, újjáépít, igazodik a játékos épületeihez.

Fejlesztés
Eddig hasznosak voltak, érdekes réteg a játékban, de helyenként mintha csak azért került volna be hogy örüljetek van techtree is a fícsőrlistán. Az a pár százalék amit ad egy két találmány, olyan sokat nem tesz hozzá, így azok ki is maradhattak volna.

Valahogy nem tudok ráhangolódni teljesen, igaz mindig a korábbi etalonomhoz a Trains & Trucks Tycoonhoz hasonlítom, és az abban tapasztaltakat próbálom itt is hasznosítani.
Összességében lekötött, de eddig csak az első pályát tudtam le, és a komolyabb akadályokba a másodikon ütköztem.
Bomc.
Bomc. [764]
Ha egy No Man Sky-t képes 60 euroért adni a mai napig, én semmin nem csodálkozom
ivanova36
ivanova36 [1321]
Az az árcédula nagyon húzós, ahhoz képest hogy mennyi minden van benne. Annak idején a Trains & Truck Tycoon sokkal nagyobb időt ölelt fel, Európa térkép is volt benne, plusz nem csak vonatok, hanem közút is volt. Ez így egyelőre nagyon karcsú, bár feltételezem hogy a 20 év után lehet tovább is nyomni az alaptérképen, max nem lesznek újabb járművek. Vagy mégsem?
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (6 db)