25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Előzetes

Rise of Industry Early Access próbakör

Korai hozzáférésben jelent meg az új gazdasági szimulátor.

Írta: Wing 2 hozzászólás

A tycoon típusú játékok rajongói mostanában tényleg nem panaszkodhatnak. Legutóbb az – amúgy egész jól sikerültRailway Empire-t teszteltem, most pedig szintén egy gazdasági szimulátor került a kezeim közé. A Rise of Industryt már elég régóta követem (még abból az időből, amikor Project Automata néven futott), ám amikor látványosan elhasalt a kampányuk Kickstarteren, le is mondtam róla. Meglepetésemre azonban a srácok nem álltak le a fejlesztéssel, folyamatosan jöttek a trailerek, infók, kedvcsinálók, most pedig itt van maga a játék, a mai divatnak megfelelően korai hozzáférésben.

Rise of Industry Early Access próbakör

A játék érdekes egyvelege az Anno-sorozatnak, a Transport Tycoonnak és a Factoriónak. Farmokat, gyárakat és logisztikai központokat kell építenünk és menedzselnünk, ugyanakkor nekünk kell irányítani az áruk elosztását is: a nyersanyagokat a gyárakba, a készterméket pedig a városokba kell szállítanunk. A játék lényege, hogy mindezt egy svájci óra precizitásával és pontosságával tegyük, ne legyenek üresjáratok, raktárban porosodó készletek, üres polcok és elégedetlen vevők.

Rise of Industry Early Access próbakör

Pár csavart azért beledobtak a játékba a srácok, ebből némelyik érdekes, mások kevésbé. Utóbbira remek példa, hogy a játékban nem építhetünk akárhová csak úgy: építési engedélyt kell vásárolnunk az adott régióba. Ezt egyszer kell megtenni, aztán soha többet, így sok értelme azért nincs. Ellenben vannak jópofa dolgok is, például egyből kiemelném a rengeteg különböző termelési láncot, amelyek ráadásul kellően bonyolultak ahhoz, hogy hosszabb időre lekössék az embert. Egy rakomány kiváló mirelit pizzához például kell búza, sajt, zöldség és egy élelmiszergyár, azonban a búzához is kell egy téesz meg persze víz. A sajtot egy másik üzemben állítjuk elő, de persze oda is kell víz és tej, amelyekből az utóbbit egy másik gazdaságban kell megtermelnünk. És a pizza csak egy a több tucat termék közül!

Rise of Industry Early Access próbakör

Mondanom sem kell, Káosz kapitány hamar bekopogtat majd az ajtón, ahogy elkezdjük valamelyik várost elárasztani termékeinkkel (amit azzal hálálnak meg, hogy nő a népesség, újabb és újabb boltok nyílnak, ezáltal nő a kereslet a menőbb áruk iránt). Sajnos azonban a logisztikai rész egyelőre eléggé recseg-ropog, így inkább frusztráló, mintsem OCD-simogató érzés a termékek szállítása A-ból B-be. Általánosságban az a gond, hogy nem lehet finomhangolni, hogy egy-egy termelőegység miből mennyit gyártson és szállítson, így az indokoltnál gyakrabban fordul elő, hogy valamiből az egyik gyárban nagyon sok van, míg a másik gyárba semmi sem jut el. A gondokat súlyosbítja, hogy egészen érthetetlen termelési arányok vannak: a fatelep például 10 nap alatt termel egy rakománynyi fát, míg a bútorgyár két rakomány fából és egy rakomány acélból 7,5 nap alatt termel egy egység hordót. Egy rakomány acél viszont 12,5 nap alatt készül el, az ahhoz szükség vas és szén azonban 10 nap alatt. Ezt összehangolni teljesen lehetetlen, a kísérletezés pedig frusztráló, hiszen nem csak egy, hanem rossz esetben több tucat ilyen (vagy még ennél is hosszabb!) termelési láncunk lehet. Úgy érzem, ezen sürgősen változtatni kell, különben tönkreteheti az egész játékot.

Rise of Industry Early Access próbakör

A korai hozzáférés ellenére a termelőüzemek és logisztikai épületek döntő többsége már elérhető (a végleges verzió még kap azért néhány épületet), szállíthatunk vasúton, teherautóval, hajóval és zeppelinnel is (!). Természetesen építhetünk hidakat, alagutakat, ahogy azt már megszokhattuk hasonló játékokban.

Rise of Industry Early Access próbakör

A fejlesztők amúgy „roadmapet”, azaz fejlesztési tervet is prezentáltak a kedves közönségnek. Ebben talán a legizgalmasabb ígéret a valósághű forgalom (és forgalmi dugó!) lesz. Jelenleg teherautóink átmennek egymáson, de hamarosan bizony tehermentesítő utakat, autópályákat kell építenünk – nem beszélve arról, hogy ezzel jelentősen felértékelődik majd a vasút és a hajók szerepe a játékban.

Rise of Industry Early Access próbakör

Röviden ennyi lenne a Rise of Industry jelenlegi állapotában, ami egyébként abszolút játszható, és leköti az embert. Sok balanszírozásra lesz még szükség azonban, és néhol kicsit úgy éreztem, hogy a játék túl sok minden akar egyszerre lenni, egy kis fókusz talán jót tenne – még a fejlesztés ilyen kései időszakában is. Ha minden jól megy, röpke fél év, és a végleges verziót tesztelhetjük.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

További képek

  • Rise of Industry
  • Rise of Industry
  • Rise of Industry

Rise of Industry

Platform:

Fejlesztő: Dapper Penguin Studios

Kiadó: Kasedo Games

Megjelenés: 2019. május 2.

» Tovább a játék adatlapjára

Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

vandorr
vandorr [56]
Cities Skylinesban olyan módszer van, hogy pl a szénerőműnek van egy adott termelése, de minimálisan ez befolyásolható pénzráfordítással vagy pénzmegvonással. Itt is ilyet kellene alkalmazni, hogy összehangolható legyen a termelés ilyen 1:1, 1:2 vagy 1:3 arányhoz hasonló értékekre.
ivanova36
ivanova36 [1321]
Az Anno sorozatban is voltak "érdekes" termelési láncok, melyeket majdnem lehetetlen volt kiegyensúlyozni, de a fenti példád azért durva. Mondjuk az Anno Online-ban (kb 1 hónapja végleg bezárták) a játék nehezítésére szolgált részben az 1:1, 1:2, 1:1:3-nél bonyolultabb termelési láncok.
Lehet itt is ez a helyzet, vagy valaki a fejlesztőknél valamit nagyon benézett, vagy nehezítés itt is. Anno sorozatban viszont nem volt hátrány abból, ha egy termékből túltermelés volt. A központi raktár telítődött, majd a termelő saját raktára, végül leállt a termelés, a fenntartási költség felére esett vissza és a terület nyersanyagát sem fogyasztotta.

Másik érdekesség még, a szállítás megoldása. Az , hogy a teherautók átmennek egymáson az persze illúzió romboló, de nincs ez másképp az Anno sorozatban sem. Persze ahol a logisztikát kell megszervezni, mint a Railway Empire, ott ez nagyon is zavaró. Amennyiben a városi utak is telítődnek, meg hidakat kell építenünk, az lehet nagyon megbonyolítaná a játékot. Lehet van erőforrásuk egy termelés alapú és logisztikai játék összerakására, de a fentiek alapján a termelés sincs rendben és az nem olyan valami amit pár nap alatt helyre lehet hozni. És akkor ezt még megfejelik a logisztikával ami többnyire külön játék szokott lenni. És soknak még az sem sikerül fényesre, lásd Railway Empire, Transport Fever, Trains & Trucks Thycoon hibái...

Félek hogy el fognak csúszni, annyira sokat akarnak belerakni, lásd dugó, hogy nem lesz egyik része sem befejezve.

Steamen panaszkodtak még, hogy eléggé kötött a termelés felállításának a sorrendje, nem tudom ezzel mi a helyzet.
A régi Trains & Trucks Thycoon esetében az volt a "nyerő" taktika, ha a legjövedelmezőbb, de legkisebb költségigényes iparok között oldottam meg először a szállítást, pl vas-szén-vaskohó. Ha sikerült a legelején közel az összes ilyen szállítási ágat felhúzni, akkor annyi bevételt kaptam, hogy bőven volt idő és fedezet a későbbi szállítási láncok kiépítésére, pl személyszállítás, vagy a bonyolultabb láncok felépítésére.

Illetve ha már vasút, kell-e annyira pátyolgatni, mint a Trains & Trucks Thycoon vagy a Railway Empire esetében, vagy itt is jelenleg csak átmennek egymáson?
Kicsit bővebb gameplay beszámoló hasznos lenne a szállítás felépítéséről, ha már annyira szerves részét képezi a játéknak.
Trains & Trucks Thycoon szerű, ahol a vonatot neked kell összeállítani, majd megmondani az állomásokat és összeállítás mértékétől függően szállítja az árut, vagy Railway Empire szerű, ahol csak mozdony kell és ő automatán vagy manuális prioritás, beállítás hatására szállítja azt amit gondol, esetleg Anno jellegű, ahol a szállítóútvonal meghatározásakor mondod meg mit mekkora mennyiségben szállítson.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (2 db)