Az arizonai Rainbow Studios immáron nagyjából 20 éve készít motokrosszos játékokat, első nagy dobásuk a Microsoft gondozásában megjelent Motocross Madness volt. Igen, ez se tegnap történt... Ez a remekmű alapozta meg igazán a hírnevüket, és pár kitérőtől eltekintve alapvetően ebben a stílusban alkottak. Az MX vs ATV sorozatuk 2005-ben indult, és azóta is egy-két-háromévente jönnek az új részek, a fogadtatásuk pedig eddig meglehetősen vegyes volt (rossznak egyiket se lehetett mondani, de kiemelkedőt se sikerült összehozni). Most pedig itt az új rész, és a kérdés adott: vajon sikerül a középszerűségen felülemelkedni?

Az első benyomást a grafika és a hangok teszik – és sajnos azt kell mondjam, már itt is erősen vegyes érzelmeim támadtak. A zene punk rock/dubstep kombinációja, passzol a sporthoz és a versenyek hangulatához, viszont a motorhangok valahol a pocsék és a rettenetes határmezsgyéjén egyensúlyoznak. A látvány ugyanilyen skizofrén: az Unreal Engine képességeihez mérten az összkép ugyan nem ronda (sőt!), viszont a részleteiben akadnak nagyon csúnya szeplők. Az egyik neuralgikus pont a víz, ez ugyanis nagyon nem vízként viselkedik. Kvázi statikus, mi nem tudunk hullámot kelteni, emellett nem is nedvesít. Ha nem megy ennek a leprogramozása, akkor miért került bele? Senkinek se hiányozna, ha az a pár pocsolya és tó nem lenne a pályákon... A másik, amitől akkorára kerekedtek a szemeim, mint egy-egy Husqvarna FC 450 kerék: nem szakadnak a pálya szélét jelző szalagok. Ezt a Colin McRae Rally 2-ben is már megoldották, meg az Insane-ben is – itt, majd’ 20 évvel később ez miért nem megy? E két dolog apróságnak tűnik ugyan, de feltűnő és zavaró. Ahol viszont dicséretet érdemel, az a keréknyomok: ahogy az MXGP sorozatban, úgy itt is egyre mélyülő árkokat vetnek a kerekeink, viszont mivel ez egy alapvetően árkád cím, így itt nincs is akkora hatással az egyensúlyunkra, menetteljesítményre.

Játékmódok tekintetében kapunk motokrosszt (nationals és opencross néven), szuperkrosszt, waypoint címmel egy útkeresős módot, illetve multiban tag néven egy fogócskát. Külön kiemelném a freestyle módot, ez ugyanis a jó öreg Tony Hawk Pro Skater-es, vagy még inkább a Dave Mirra Freestyle BMX-es időket idézi. Krosszmotorunkkal, illetve quadunkkal tudunk a levegőben mindenféle látványos akrobatikus kunsztokat bemutatni, amiket a gép pontoz. Persze a többi játékmódban sem tilos a vagánykodás, csak ott pontok nem járnak érte... :D Ami miatt itt a számat húzom, az az, hogy a bajnokságban valami miatt nem jól működik a járműválasztás (tehát egy buggyknak kiírt sorozatban el tudok indulni 250 cm3-es mocival), ennek minden előnyével és hátrányával. Emellett a bajnokságban nincs lehetőség a futam újraindítására.

Az alapjáték járműválasztéka csak fiktív modellekből áll, ezeket viszont akár valós alkatrészekkel is tuningolhatjuk – és érdemes is, ugyanis érezhetően dob a szerkezet teljesítményén. Nemrég kijött pár Kawasaki, KTM és Husqvarna motor is DLC-ként, darabonként 3 euróért – ennyit nem ér az, hogy valós márkával versenyezzen az ember. Ami pedig a gépi ellenfeleket illeti: ha azt mondom, hogy hektikus a teljesítményük, akkor még igen finoman fogalmaztam. Láthatóan egyes pályák bizonyos géposztályokkal nagyon fekszik neki, ekkor közepes nehézségi szinten is megizzaszt a győzelemért; máskor viszont teljesen fogalmatlanul köröz csak még a legnehezebb fokozaton is. Plusz nem nagyon van tudatában a környezetével, azaz ha a közelben vagyunk, nem sok tekintettel lesz ránk.

Szegény játékot alaposan körbeköpködtem, pedig alapjában véve nem rossz cucc az MX vs ATV All Out. A gond ott kezdődik, hogy a felsorolt apróságok így együtt egy elég bosszantó csomaggá állnak össze, lerontva az amúgy egész jó játékélményt. Egy leárazáskor esetleg érdemes lecsapni rá annak, aki rá van kattanva az offroad stuffokra – nekem meg marad a remény, hogy az amerikaiak tanulnak a hibáikból, és a következő rész végre egyöntetű siker lesz.