Azt hittem, ha láttam a régebbi és az újabb Battlestar sorozatot, akkor ismerem ezt az univerzumot, és bátran belevághatok a Deadlockba. Azonban a fórumokat olvasgatva hamar kiderült, hogy bizony nagyon hiányosak az ismereteim. Így azt sem igazán tudom megítélni, hogy mennyire sérti vagy erősíti ez a játék a BSG-kánont. Azonban szerettem a sorozatot és tetszenek a taktikai játékok, így amikor most megjelent a játék első évadját lezáró DLC, gondoltam, ideje ismertetőt írni róla, még akkor is, ha az alapjáték már 2 éves.

A Battlestar Galactica Deadlock története mindkét TV-sorozat előtt játszódik: az emberiség 12 kolóniája már egy ideje harcban áll a cylonokkal, de még messze vagyunk attól, hogy Baltar elárulja az emberiséget. Így a 12 kolónia lesz a stratégiai térképünk a játékban. Ők szolgáltatják erőforrásainkat: tyliumot és valamiféle presztízspontot, amivel tiszteket fejleszthetünk és új eszközök terveit szerezhetjük meg. A tylium pedig értelemszerűen az alapanyagunk: ebből építhetünk hajókat a flottának. Ha pedig valamelyik kolóniát blokád alá veszik a cylonok, onnan persze nem jön forrás. Így érdemes távoltartani a kenyérpirítók flottáit a lakott bolygóktól. Ez persze nem egyszerű feladat, amihez több saját flotta is kell, jól képzett vezetővel és legmodernebb hajókkal.

Amikor csatába megyünk, és a játék átcsap taktikai űrcsatába, ami valójában a Battlestar Galactica Deadlock lényege, akkor csak egyetlen flottát vihetünk magunkkal. A flotta pedig maximum 7 hajóból állhat, de azok értéke nem haladhatja meg a parancsnok képességeit. Így sokat kell sakkozni, hogy hogyan tartsuk flottáinkat elég erősen és ütőképesen. A csata maga nem RTS és nem is körökre osztott, hanem WEGO rendszerű: azaz mindkét fél nyugodtan beállítja egyenként, hogy hajói mit csináljanak (merre forduljanak, süllyedjenek vagy emelkedjenek, illetve melyik ellenségre fókuszálják ágyúik tüzét vagy a rakétáikat stb). Aztán ha mindketten készen vannak, akkor egyszerre lejátszódik egy fél percnyi csata. Majd újra megáll az idő, és át lehet nézni, hogyan sikerült, amit elterveztünk, és min kéne változtatni. Persze egyjátékos kampányban a cylonokat mesterséges intelligencia irányítja, de a Deadlockban játszhatunk emberi ellenfelek ellen is csatákat.

Ez a taktikai csata az, ami élvezetessé és látványossá teszi a játékot. Lehetőségeink sokrétűek. Én például a kampány végére kicsit beleuntam már a csatákba, mivel sokszor ugyanaz ismétlődött. De ez azért volt, mert maradi vonalas létemre egyféle taktikát valósítottam meg mindig. Például sosem használtam ki az űrben sodródó „tereptárgyakat” (aszteroidákat vagy korábbi csaták roncsait), nem telepítettem aknákat, hogy rácsaljam a cylonokat... és még egy csomó mindent kihagytam. Én igyekeztem szétválasztani a flottájukat úgy, hogy mindig egy kisebb részét semmisítettem meg az összes hajómmal (igy helyileg túlerőt értem el), és addig igyekeztem kikerülni a többi cylon hajó tüzéből. Aztán ők következtek. Persze a TV-sorozatból is ismert atomcsapás se kutya, de azért nem mindig az a megfelelő eszköz.

És most lássuk az első évad DLC-it!
A Reinforcement Pack nevéhez híven 2-2 új hajót hozott be (én csak az emberi hajókat próbáltam ki, de a Berserk nagyon hasznos volt a játék első harmadában. A Janus kevésbé volt praktikus, viszont néha azért jól jött). Ezen kívül ez a DLC hozza be az aknákat, amiket mint említettem, nem használtam.

A Broken Alliance DLC az alapkampány küldetéseibe szúr be pár újat, úgy, hogy az alapkampány így sokkal hosszabb lesz. Ezen kívül 3-3 új hajót hoz a játékba. Igaz, ebből az egyik egy ellátó-/javítóhajó, amelyre személy szerint nem volt szükségem. A másik pedig a Ranger (és cylon megfelelőjének) harci változata, rakétákkal megpakolva, amit ugyan kipróbáltam, de sokat nem változtatott a játékon.

Az Anabasis DLC a kampányon kívüli játékra fókuszált: új játékmódot és új csatatereket adott a kétszemélyes csatákhoz. Illetve új muníciótipusokat hozott, mint például az EMP-akna, amely nem pusztítja el az ellenséget, csak lebénítja, ha ráfutott.

És végül elérkeztünk jelen ismertető apropójához, a Sin and Sacrifice DLC-hez, amely a játék első évadjának zárása. Ebben egy teljesen új, 11 küldetésből álló kampányt kapunk, amely közvetlen folytatása az alapkampánynak. Ezen kívül két új nagyobb hajó is érkezett. Viszont ami sokat dob az egész játékon, az az, hogy 1100 db új hang került bele, amelyeket a taktikai csata közben hallhatunk. Vannak számunkra is hasznos információk, de főleg hangulati elemek ezek, amelyek nagyon sokat adnak az űrcsaták élvezeti értékéhez, ahogy egyes tisztek jelentik, hogy újratöltötték a torpedócsövet, vagy a vadászpilóták kurjongatnak egy-egy találatuk után stb. És a DLC-vel párban kijött az alapjátékhoz is egy évadzáró patch, amelyben a nagy dobás a veterán mód: kampány során ezt bekapcsolva hajóink viszik magukkal a csatákban szerzett tapasztalatokat, de a sérüléseket is. És persze ha ezt bekapcsoljuk, akkor a cylonok is átviszik csatáról csatára a tapasztalataikat, ami megnehezíti a játékunkat.

A Battlestar Galactica Deadlock egy remek taktikai űrcsata játék. Akik ismerik és szeretik a BSG-univerzumot, de nem borsódzik a hátuk egy kis időmegállításos taktikázástól – ami sokkal kevésbé andrenalinpumpa, mint egy FPS vagy egy szimulátor –, azoknak mindenképp ajánlom. A többieknek talán kicsit kevés lehet a stratégiai tér (amely nem mérhető össze például a Stellarisszal), és a taktikai harcok is ismétlődőek lehetnek, ha nem szeretnénk minden lehetőséget feltétlenül kihasználni a játékból, és maradunk a jól bevált, de néha maradi módszereinknél. És még annyit tennék hozzá: Mind így szólunk!