Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

Az Asobo Studio kalandjátéka nem finomkodik a kor brutalitásának ábrázolásával.

2019.05.14. 10:43 | szerző: gregmerch | Ismertető/teszt

A bordeaux-i illetőségű Asobo Studio neve azzal együtt kongathat meg viszonylag kevés harangot a játékosok fejében, hogy bizony már bő tizenhét esztendeje alapították. Eddig leginkább Disney rajzfilmek (Ratatouille, Up, WALL-E, Toy Story 3) játékadaptációit készítették el, de közreműködtek a ReCore munkálataiban és a The Crew Xbox 360 portjában is, illetve szintén az ő nevükhöz fűződik a Fuel című off-road autós őrület. Nos, a francia szakik gondoltak egy merészet, és belekezdtek egy új, igazán nagyszabású, átütő sikernek szánt játék fejlesztésébe, amelyről a 2017-es E3-on rántották le a leplet. Az A Plague Tale: Innocence azóta van az egyre fokozódó figyelem középpontjában, amelyet az is elősegít, hogy a kiadó, a Focus Home Entertainment PR-gépezete ezerrel dübörög a bejelentés óta.

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

Az A Plague Tale: Innocence egy fiktív történetet mesél el, amelynek kulisszáit azonban valós történelmi események és helyszínek adják.A játék egy fiktív történetet mesél el, amelynek kulisszáit azonban valós történelmi események és helyszínek adják. 1348-ban járunk a Francia Királyságban, amelynek trónjáért az angolokkal vívott százéves háború már bő egy évtizede tart. Itt él a nemesi származású De Rune család, amelyen egy verőfényes napon rajtaüt az ekkor már javában tevékenykedő inkvizíció egy csapata, élén a főinkvizítor brutálisan kegyetlen pribékjével, aki a família legifjabb sarját, az ötesztendős Hugót keresi. A családfőt és a szolgálókat lemészárolják, és a gyermekeit féltő Béatrice-nak is csupán annyi ideje marad, hogy saját életét sem kímélve kijuttassa születése óta a világtól elrejtve őrzött, magában egy rejtélyes kórt hordozó fiát, valamint annak talpraesett, apja által már némiképp kiképzett tizenöt esztendős nővérét, Amiciát a birtokról. Utolsó szavaival tudós barátjukhoz, az orvos-alkimista Laurentiushoz irányítja őket anyjuk, aki reményei szerint majd segíteni fog nekik. Így indul hát, gyakorlatilag „in medias res” a testvérek vesszőfutása, amely mindvégig igen feszült és irgalmatlanul kiélezett, bennünket folyamatosan a székünk szélére szögező stílusban folyik.

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

A történet körítése, a gyönyörűen, és főleg iszonyat élethűen ábrázolt kegyetlen középkori világ, a pattanásig feszült hangulattól folyamatosan a hátunk közepén csordogáló izzadság, az egyre „ergonomikusabbra markolt” vezérlő, illetve a gyönyörű, hol szívbemarkoló, hol andalító, hol pedig az izgalmat még tovább fokozó muzsika azonnal magába szippantják az embert. Ez tipikusan egy olyan játék, ahol az előre renderelt átvezetők nem klasszisokkal szebbek, mint a vezérelhető játékrészek, sőt, az utóbbiak időnként talán még jobban festenek. A skinek, a mimika, a mocap, a szinkron, a karakterek viselkedése és reakciói végig nagyon durván ott vannak a szeren, amelyek jóvoltából számomra mindenképpen az A Plague Tale: Innocence az egyik legmeggyőzőbb, leginkább magával ragadó alkotás az utóbbi időben. A játék legnagyobb erőssége, hogy a maga brutális valójában ábrázolja a lehető legnyersebb módon a XIV. századi világot, ahol bárkit lemészároltak korra és nemre való tekintet nélkül, és ahol közben a leggyilkosabb kór pusztított, amit csak az ember elképzelhetett. A két gyermek sorsát lehetetlen nem átérezni: szüleiket elvesztették, mindenük oda, csak sejtik, hova, kihez fordulhatnának segítségért, minden sarokból és bokorból a halál les rájuk, és az inkvizíció valamiért Hugót keresi, de nem tudják – így mi sem tudjuk –, miért, legalábbis a játék bő első felében nem. A fejezetekre bontott baljós történet szépen lassan bontakozik ki, míg végül a helyükre kerülnek a dolgok, ahogy az egy jól kitalált történetben illik. Ejj, ha csak eddig tartana a mondókám, azt írhatnám nyugodt szívvel, hogy ez bizony egy, a maga nemében ritka és különlegesen értékes drágakő a videojátékok igen zsúfolt piacán!

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

A leggyengébb láncszemet a játékmenet jelenti.Az azonban nem eddig tart, így rátérnék a program szerintem kevésbé átgondolt, bennem nem kis hiányérzetet keltő aspektusára, jelesül a játékmenetre, amely jelen esetben az A Plague Tale: Innocence leggyengébb láncszeme. Először is bármennyire nyíltnak is tűnik a világ, utunk mindvégig szinte ki van kövezve. Hiába bóklásznánk el valamerre, ha nem arra kell mennünk, akkor valami biztosan az utunkat állja. Az egyik legfontosabb játékelem a rejtőzködés, amelyben Amicia parittyája és a talált tárgyak – kövek, edények – által keltett zaj, no meg a bennünket eltakarni vagy elrejteni képes dolgok – asztalok, bútorok, növényzet – vannak a legnagyobb segítségünkre. Ha elvonjuk az őrök figyelmét, azok akkor sem vesznek bennünket észre, ha átcsörtetünk mögöttük alig pár méterre, sőt, olyannal is találkoztam, hogy mellettem ment el egy fickó, de oda se bagózott, mert ő az elterelő hang forrását kereste. A láthatóság, a gyakorlatilag nem létező fizika, az utunkba kerülő holmik felrúgása keltette hangok semmilyen szerepet nem játszanak abban, hogy észrevesznek-e bennünket, de ha a fülünk hegye kilóg valami mögül, akkor jaj nekünk.

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

Ahogy haladunk előre, egyre több másik árvával találkozunk, akik mind másban jártasak, így tanítanak nekünk ezt-azt, vagy segítenek bennünket, de azt nem választhatjuk meg, hogy egy helyszínre hányan, kivel megyünk. Ez sajnos megintcsak egy kiaknázatlan lehetőség. Idővel újabb és újabb eszközök válnak elérhetővé számunkra, amelyek az egyes helyszíneken való továbbjutáshoz nélkülözhetetlenek. Ezek jóvoltából kicsit több választásunk adódik arra, hogy mi módon haladunk célunk felé, így például elaltathatjuk az őröket, elvonhatjuk a figyelmüket, lenyomhatjuk őket vagy csak simán kikerülhetjük a ránk vadászókat. És akkor ott vannak még a rendszeresen ezrével megjelenő patkányok, amelyek csak a fénytől félnek, így azokat lámpákkal, fáklyákkal, rövid ideig égő vesszőkkel tudjuk kicsit elhessegetni.

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

Eszközeinket az utunk során lelt alapanyagokból folyamatosan pótolhatjuk, míg az imitt-amott talált munkaasztaloknál felszerelésünket javítgathatjuk vagy fejleszthetjük. Ami még furcsa volt számomra, az az, hogy Amicia és Hugo az életükért futnak-rohannak-bujkálnak-menekülnek ugyan, mi sem tudjuk, hogy hova, de bebújni egy stég alá a derékig érő vízben, vagy felmászni egy nem túl magas szekrényre, esetleg átbújni két barikád között egy akkora résen, amin egy marhacsorda is simán átférne, az nem lehetséges, mert nem arra visz a pályaszerkesztők által előre megtervezett út. Ezért pedig iszonyat nagy kár. Az egész játék, annak szuper atmoszférája, az érezhetően beleölt rengeteg energia majdhogynem kútba esik amiatt, hogy ennyire kiherélték a program egyik legfontosabb elemét, a játékmenetet. Pedig remek ötletek is bekerültek a repertoárba, mint például az őrök lámpásainak kioltása, társaink vagy öcsénk segítségül hívása szükség esetén, és a számos eszköz, amelyet bevethetünk, a tüzet gyújtó lövedéktől kezdve a sisakokat lemaró anyagon át a patkányokat elcsaló illatanyagon keresztül az azokat felrobbantó töltetekig bezárólag. A teszt során találkoztam néhány grafikai és logikai buggal is, ráadásul az Xbox One kontrolleremet folyton ki is hajigálta a program, de ezeket betudtam a játék még kiadás előtti állapotának, ám a már említett bugyuta MI-t viszont nem tudtam.

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

Ha elfogadjuk annak, ami, garantáltan életünk egyik legszívbemarkolóbb, de legemlékezetesebb kalandjával leszünk gazdagabbak.Nagyon sokat morogtam a fentiek miatt a teszt során, mert egy teljesen más stílusú, sokkal teljesebb játékot is kaphattunk volna. Aztán úgy a kilencedik-tizedik fejezet környékén kicsit elgondolkoztam, és rájöttem, hogy mindvégig tévedésben voltam, mert rossz oldalról közelítettem meg az egészet. Ez a játék, ahogy azt a neve is mutatja, egy mese. Annak pedig van eleje, történései, majd vége. És mint minden mesét, ezt is előre megírták nekünk, mi csak végig kell menjünk az egyébként így is meglehetősen rögös és veszélyes úton, miközben azt használhatjuk fel, amink – és akink – éppen van. Így kerülhetjük el vagy ki a veszélyt, így oldhatjuk meg a rejtvényeket, így maradhatunk életben, és így juthatunk el történetünk végére. Ennyi. Ilyen megvilágításban átgondolva már jobban megértettem a készítők szándékát, akik csak el akartak nekünk mondani egy történetet két árváról, a rájuk mindenhonnan leselkedő halálos veszélyekről, hasonló sorsú társaikról és a pusztító kórt hordozó, gyilkos patkányok által megszállt, mai szemmel nézve kőkemény és brutális középkori Európáról.

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

Nehéz volna ezek után még bármit is mondani az Asobo Studio és a Focus Home Entertainment évek óta készülő, sokak által nagyon várt játékáról, de azt hiszem, nem is kell. Az A Plague Tale: Innocence sodró lendülete, az első perctől az utolsóig pattanásig feszült hangulata, iszonyatosan jól kidolgozott, az eddig videojátékban látott talán legautentikusabban ábrázolt középkori körítése, és az előre megírt története bőven képesek végig fenntartani a játékosok érdeklődését a sztori cirka tizenöt óráján keresztül. Igaz, hogy lehetett volna benne sokkal több kiaknázható lehetőség, de akkor ez nem ugyanaz a játék, nem ugyanaz a kegyetlen, interaktív mese lenne. Felesleges hát azon morfondírozni, hogy mit lehetett volna még kihozni belőle, mert ha elfogadjuk annak, ami, garantáltan életünk egyik legszívbemarkolóbb, legkegyetlenebb, de legemlékezetesebb kalandjával leszünk gazdagabbak. ■

A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban
A Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorbanA Plague Tale: Innocence teszt – Két elárvult testvér élet-halál harca a legsötétebb középkorban

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a SAD Games biztosította.

értékelés


Támogasd oldalunkat,
vásárold meg online!

A Plague Tale: Innocence

A Plague Tale: Innocence
Pozitívumok
  • Iszonyat jó körítés mind látványvilág, mind hanganyag tekintetében
  • Az első perctől az utolsóig magával ragadó történet
  • Talán az eddigi legbrutálisabb, de legvalóságközelibb ábrázolása a középkornak
  • Szerethető karakterek, akikkel mindvégig együttérzünk megpróbáltatásaik során
Negatívumok
  • Rengeteg, a játékmenetben rejlő lehetőséget nem aknáztak ki a fejlesztők
  • Utunk mindvégig előre kijelölt, csak minimális választási lehetőségünk van
  • Az irgalmatlanul bugyuta MI nemlétező fizikával párosul
A Plague Tale: Innocence
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
A Plague Tale: Innocence

hozzászólások (65)

Barthezz
Barthezz 2019.09.22. 22:12
Elkezdtem én is ezt a remek játékot próba-szerencse alapon (még nem volt időm az új gép megvételét intézni, így a 10 éves konfigom van még a videokártyát leszámítva, szóval nem gondoltam, hogy érdemes egyáltalán megpróbálnom a gépbővítésig, ezzel szemben teljesen pozitív csalódás a gépigénye, kb. közepes grafikán simán, akadás nélkül fut és a 4 GB RAM ellenére is minimálisak a töltési idők, ilyen profi optimalizálást ilyen szép grafikájú játéktól még nem láttam, szóval plusz piros pont ez is).

A lényegre térve: A 3. chaptert fejeztem épp be és mivel olvastam ebben a topicban, hogy talán szbszig elrontotta a craftolást és elakadt emiatt a játék vége felé, a kevés játékra fordítható időm miatt nem szeretnék ebbe a csapdába esni és teljes újrakezdésre kényszerülni, így elébe mennék az esetleges későbbi problémáknak. Szóval az alábbi kérdéseim lennének:
- Neten azt találtam, hogy először a tároló kapacitásokat fejlesszem ki, de nem egyértelmű egyik leírásból sem, hogy amíg nincs meg a pocket és az ammo kapacitáson rajt mindhárom upgrade, addig egyáltalán ne is fejlesszek semmit, vagy van olyan skill, amit mielőbb ki kéne fejlesztenem és ezzel párhuzamosan növelgessem a kapacitásokat?
- Ha workbench-hez érek, mindenképp javasolt valamit fejleszteni, mert esetleg ritkán ad workbench-et a játék, vagy érdemes időnként kihagyni a fejlesztést, ha épp csak 1-2 nyersanyag hiányzik egy fontosabb upgrade-hez és nem elhasználni a meglévő nyersanyagokat egy kevésbé fontoshoz, csak mert arra éppen van elegendő?
- Ha újrázok egy chaptert, újratermelődnek-e a nyersanyagok, illetve a már meglévő upgrade-ekkel újrázhatom-e chaptert, vagy azzal az inventoryval, amivel elsőként eljutottam rá? Szóval pl. meg lehet-e csinálni, hogy lejátszom 3-4-szer egymás után a chapter 3-at (elég sok nyersanyag, 2 workbench és nem is volt egy nehéz pálya), felfejlesztek mindent, amit lehet, majd így vágok neki a további fejezeteknek? Vagy nem ennyire életbevágó a farmolás a játék elején és haladjak nyugodtan a történettel?

Igazából nem is kérdezném a fentieket, mert hasonló a rendszer a Tomb Raider-hez és ott sosem volt gondom, csak ott ugye lehet utazgatni a tábortüzek között és lehet végtelenül farmolni, fejleszteni, viszont itt szbszig kommentje megijesztett kicsit, hogy a játék vége felé végérvényesen elakadt, mert nem jól használta fel a nyersanyagait. Nem szeretnék ilyen patthelyzetbe belefutni. Előre is köszi a tippeket.
Juraviel.Ihuan.Bedvin
Juraviel.Ihuan.Bedvin 2019.09.22. 22:50
Bár nem lett meg minden fejlesztésem, de nem kellett egyszer sem újrakezdenem egy fejezetet (így arra kérdésedre sem tudok felelni, hogy egy fejezetet újracsinálva tovább tudsz-e fejlődni). Ám a tárolókapacitás növelésére én is rágyúrtam, meg arra is, hogy bárhol tudjak fejleszteni, ne kelljen hozzá munkaasztal.
szbszig
szbszig 2019.09.23. 09:27
Örülök, hogy elkezdted te is a játékot. :-)

Igazából nem a fejlesztésekkel akadtam el. Azokkal nem volt semmi gond, válogass közülük nyugodtan ízlés szerint. Bár valóban érdemes a pocket és ammo kapacitást fejleszteni először, de azért nem muszáj mindenáron ezeket maximumra tolni, és addig minden mást hanyagolni. Ami nálam problémaként jelentkezett egy késői chapterben, az az, hogy egy ponton elfogytak a lövedékeim. És jöttek az ellenségek egymás után, akiket mindenképpen dobálni kellett volna mindenfélével, csak így lehetett volna továbbjutni, én meg kifogytam a lőszerből teljesen. Mivel pedig a helyszínen újratölteni sem tudtam, meg jó mentésem sem volt, ezért az adott chaptert kénytelen voltam újrakezdeni. Szóval amit én erősen tanácsolni tudok, hogy minden fajta lőszerből mindig gyártsd le magadnak a maximumot. És ahogy eldobálsz belőlük néhányat, az akció végén mindig craftold újra a lőszereket rögtön. (Még eléggé a játék elején vagy, lehet, még csak a felszedett köveket és cserepeket tudod dobálni, de később egyre bonyolultabb lövedékeket is össze tudsz majd állítani a parittyádba.)
Peace
Peace 2019.09.23. 09:36
Nem lehet elakadni a játékban, szbszig egyszerűen csak béna volt. :-D;-):-P
Barthezz
Barthezz 2019.09.29. 20:04
Én is örülök, hogy elkezdtem. :D Nagyon jó játék tényleg, bár időm alig jut játszani, így 1-2 hónap biztosan lesz, mire a végére érek.

Köszi a tippeket mindenkinek, akkor megnyugodtam. A lőszer visszacraftolás harcok után még TR-es beidegződés nálam, szóval azt alapból s így csinálnám. És persze mivel 100%-ra hajtok, minden zegzugot bejárok, így mindent felszedek, amit lehet.
ajánlott olvasnivaló