Sok-sok évig a RollerCoaster Tycoon volt a vidámparképítős játékok királya. És bár sokan próbálkoztak vele, de egyik klónnak sem sikerült utolérnie sem. Aztán jött a Planet Coaster, és minden megváltozott. Kiderült, hogy lehet jobbat, sőt sokkal jobbat is csinálni. A Planet Coaster nemcsak szebb grafikával és nagyobb tartalommal érkezett, de sokkal több kreativitásra volt nyitott: szinte bármit megépíthettünk (például olyan dolgokat, amiket a készítők – jogdíjfizetés nélkül – nem rakhattak bele). De ha valaki csak játszani akart, és nem pepecselni a szépséggel, annak is sokkal összetettebb játékélményt nyújtott.

Adott volt, hogy lesz hozzá valami kiegészítő vagy hasonló, amivel állatkerti elemeket is pakolhatunk majd a vidámparkunkba (ilyen volt már a RollerCoaster Tycoon esetében is). De a Planet sorozat készítői nagyobbat gondoltak, és egy teljesen új, önálló játékot szántak az állatkertépítésnek: ez lett a Planet Zoo. Elsőre ez is csak egy sima állatkertépítős játéknak tűnhet, de azért ha jobban szemügyre vesszük, hogy miért nem kalapálták össze a vidámparképítőssel, akkor láthatjuk például, hogy itt nincsenek show-k. Egy vidámparkban az állatok az attrakció részei, azonban most már ezt nem tehették volna meg perek százai nélkül, amikor már amiatt bepereltek játékstúdiót, mert patkányt kellett ölni a játékában. Szóval a Planet Zoo nagyon ügyelt arra, hogy itt minden az állatvédők tetszése szerint legyen. És mivel ez nem ment a játékélmény rovására (azaz nem elvettek belőle, hanem hozzáadtak), ezért ezzel semmi baj sincs.
Ebben a játékban a szórakozáson kívül nagy hangsúlyt fektettek az oktatásra is: minden benne szereplő állatfajról meg kell tudnunk a lehető legtöbbet, hogy olyan területet rendezzünk be nekik, amiben a legjobban érzik magukat (ha az állataink rosszul érzik magukat, akkor a látogatók dühösek lesznek, mi pedig pénz nélkül maradunk). Ezen kívül bevezettek a pénzen kívül egy második valutát is, amit akkor kapunk, ha állatokat eresztünk vissza a természetbe. Azaz ha kihalásközeli fajokat mentünk meg. Ha ezt elhanyagoljuk, akkor esélyünk sincs érdekes állatokat beszerezni, így a keményebb valutából sem tudunk eleget szerezni a látogatóktól. Már ebből is látszik, hogy még a vidámparkos testvérnél is összetettebb lett a játékmenet.

És még nem is említettem a további mélységeket adó részleteket. Bevezették például a különböző zónákat. Van ellátási zónája az elektromos áramnak (belegondolva milyen vicces, hogy a hullámvasútaknak nem kellett áram, de az állatoknak már igen), a víztisztító berendezéseknek (ha olyan helyen van tavunk, ami kívül esik ezeken a zónákon, akkor beposhadnak, és a benne vagy körülötte élő állatok megbetegszenek). De ahhoz, hogy ezeket a zónákat növelhessük, nemcsak fizetnünk kell (generátorok és víztisztítók vásárlásával), hanem ezeknek negatív hatása is van a látogatókra. Így elkezdődik egy csikicsuki a rendelkezésre álló hellyel: az állatok területe ne legyen kisebb, mint amennyit igényelnek, de fedje le őket a pozitív zóna, viszont úgy, hogy a negatív zónák ne érintsék a látogatók által elérhető helyeket.
Szintén negatív zónát generálnak maguk körül a kiszolgáló épületek (például állatorvos irodája), de ha ezeket messzire tesszük a látogatóktól, akkor az állatoktól is messzire kerülnek, és így nem érnek oda időben, ha kell. Például a gondozók épületeiben készül egy-egy faj tápláléka, de limitált, hogy egyszerre hány faj étrendjét tudják elkészíteni. Más fajokét akkor kezdik, ha a korábbiakat már kiszállították. Ha ez a kiszállítás időigényes (mert messze van a kiszolgáló épület), akkor addig a többi faj éhezik. Ez egy olyan minijáték, ami kihívást jelent a sok kreatív szépítgetés közepette.

Vicces, hogy míg a játék motorja egyértelműen a Planet Coasteré, és emiatt az emberek (látogatók és személyzet) ugyanolyan rajzfilmszerű figurák a Planet Zoo-ban is, addig az állatok teljesen fotórealisztikusak, és nagyon jól néznek ki. Ebben a cikkben nincs elég hely, hogy áradozzak, mennyire egyediek és mégis valósághűek az állatok (nemcsak kinézetben, de mozgásban és viselkedésben is), de akit érdekel a téma, az csemegézhet a rengeteg videó között, amelyek ezt taglalják. Nyilván ez nagyon fontos egy jó állatkertes játékban, mégsem volt képes eddig egyik sem ilyen mélységben megvalósítani, mint a Planet Zoo tette. Elég csak arra gondolni, hogy a nem előre gyártott (általunk készített) mászókákon is ugyanúgy képesek mozogni a majmaink, mint amiket a fejlesztők raktak bele.
A Planet Zoo nem egy olyan játék, amiről ilyen terjedelemben mindent el lehetne mondani. Évekig kell vele játszani, és még mindig lesznek új dolgok, amiket felfedezhetünk. Ráadásul mindenki (legalábbis aki annyi érdeklődést mutat egy állatkertépítős játék irányába, hogy kipróbálja) megtalálja benne azt, ami neki jobban bejön. Menedzselés, állatok megfigyelése, építgetés-szépítgetés... és akkor a trollkodást még ne is említsük! Akinek volt már dolga a Planet Coasterrel, az úgyis tudja, hogy az állatkertes rész is nagyon jó lehet, de amikor kipróbálja, rájön, hogy még az előző résznél is jobbra sikerült.