26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Warcraft III Reforged teszt – Blizzard, ezt nem így kellett volna...

Avagy a Metacritic legrosszabb felhasználói pontszámával rendelkező játéka.

Írta: Phoenix 8 hozzászólás

Láthattunk már olyat egy párszor, hogy egy játék kapcsán megoszlik a játékosok véleménye, akár a két szélsőség között is, de hogy még én magam egy személyben sem tudom eldönteni, hogy mit gondoljak valamiről, az még nem nagyon fordult elő... Akit egy kicsit is érdekelt a Warcraft III Reforged, az már biztosan tud a megjelenését követő botrányról – el sem kerülhette igazából senki figyelmét –, de ha mégsem, röviden: az eredeti, 2002-ben kiadott Warcraft III a MetaCriticen a játékosok és a szaksajtó egybehangzó véleménye szerint 92%-ot érdemel. A most kiadott WarCraft III Reforged a jelenlegi állás szerinti 5%-os felhasználói értékelésével az oldal történetében a legrosszabbra értékelt játék.

Warcraft III Reforged teszt – Blizzard, ezt nem így kellett volna...

Csak hogy a magam álláspontját érzékeltessem egy kicsit: az 1994-es Warcraft: Orcs and Humans volt az első RTS, amivel játszottam, azóta vagyok a kategória nagy rajongója. A következő évben megjelent Warcraft II-t már „előrendeltem”, holott még nem is igazán létezett ez a fogalom játékok terén. Vagyis bementem a „számtekboltba”, és kértem, hogy hozzanak egyet, külön nekem, aztán a kiegészítőjéből ugyanígy. A Warcraft III Collector’s Editiont már Németországból hozattam be, mert azt hittem, hogy nálunk olyat nem lehet majd kapni. (Aztán még mielőtt ideért volna a csomag, belefutottam itthon is... feleannyiért...) Ekkortájt volt már tisztességes netem, úgyhogy „egy kis időt” eltöltöttem vele a Battle.neten multiban. Valójában többet, mint amit be merek magamnak vallani. Nagyon megörültem tehát a hírnek, hogy jön a felújított verzió. Ugyanaz, mint régen, csak a kor követelményeinek – többé-kevésbé – megfelelő grafikával. És meg sem fordult a fejemben, hogy ezt valahogy el lehet rontani. Most végre megjelent, pár napot eltölthettem vele, és ha értékelni kellene, csak azt tudnám mondani, hogy mindkét extrém szélsőséggel egyetértek. Nézzük tehát, hogy mi áll a perpatvar mögött!

A 2018-as BlizzConon a Blizzard bejelentette, hogy készül a Warcraft III felújított változata, és persze fűt fát ígért vele kapcsolatban. Olyasmiket, mint felújított HD grafika/textúrák, 4K és ultrawide támogatás, kibővített sztori, új küldetések, felújított renderelt és in-game átvezető filmek, új kezelőfelület, új szinkronok, az eredetivel és a Reforged változattal rendelkezők együtt tudnak majd játszani stb. Ezzel szemben mit kaptunk? Szebb modelleket meg textúrákat, és egy, azaz egy darab felújított intrót. (A modellek egyébként szerintem tényleg sokkal szebbek, de a feldühödött rajongótábor nagy százaléka még ezt is felrója neki, hogy „meg sem lehet különböztetni a régitől”, meg hasonlók, ami azért egyértelmű túlzás.)

Warcraft III Reforged teszt – Blizzard, ezt nem így kellett volna...

Na mármost, ha ennyi lenne az egész, az már akkor is a pofátlanság csimborasszója, mert ugye egy HD skin-packet kidobhattak volna akár ingyen is, és amúgy biztos vagyok benne, hogy lelkes rajongók már rég meg is csinálták, a felújított intro meg kb. senkit nem érdekel, és sajnos a történetnek itt még koránt sincs vége. A fórumokon sokan a legkülönfélébb bugokra panaszkodnak, némelyik „csak” grafikai probléma – hiányzó modellek, villódzó textúrák –, némelyik viszont konkrétan játszhatatlanná teszi a játékot. Például ha úgy indul egy küldetés, hogy már véget is ért, és kiírja neked, hogy vesztettél, azzal ugye nem nagyon lehet mit kezdeni... Ahogy azzal se, ha például elvész a mentett állásod.

Aztán multiplayer téren nagyon sok opció hiányzik a játékból, ami az eredetiben még megvolt. Maga a multi alig játszható, instabil, laggol, megszakad. Az in-game átvezetők rosszabbak, mint amit a BlizzConon bemutattak. Ennek gondolom, az lehet az oka, hogy egy elkészült kedvcsinálónak, a többi nem, úgyhogy azt az egyet is kivették a véglegesből, mert nagyon kilógott volna a sorból. Aztán ott van még az az apróság, amit a Blizzard belecsempészett az EULA-ba, miszerint bármit csinálsz a játék editorában, az azonnal a cég tulajdonát képezi. Ez lehet, hogy nem hangzik túl komoly dolognak, de gondoljunk csak bele, hogy a DOTA egy Warcraft III modként indult, ami aztán azóta más cégeknek keresi a dollármilliárdokat. Egyébként nyilván a Blizzard ennek próbálja ezzel elejét venni.

Warcraft III Reforged teszt – Blizzard, ezt nem így kellett volna...

És a hab a tortán: a Reforged kiadásakor felülírták a régi, 18 év alatt kiforrott rendszert az új, sokkal rosszabbal. Az eredetinek a mai napig népes játékosbázisa volt. De már csak volt. Volt, nincs.

A játékosok tehát nem boldogok. Nagyon nagy százalékban próbáltak azonnal visszatérítést igényelni, és nagyon kis százalékban kapták meg. Nem is volt egyszerű maga a folyamat, aztán még ha a végére is járt az ember, akkor is visszadobhatták bármilyen mondvacsinált indokkal. Kedvenc példám erre, akiknek az volt az indok, hogy „túl sok játékidő van már benne.”, holott egyáltalán el sem indult nekik a játék. Akik pedig segíteni próbáltak másoknak, hogy mi a visszaigénylés folyamata, azokat pedig kitiltották a fórumokról... Pár nap után aztán belátta a Blizzard, hogy ez így nem mehet tovább, és inkább amellett döntöttek, hogy mindenki visszakaphatja a játék árát, aki ezt igényli.

Warcraft III Reforged teszt – Blizzard, ezt nem így kellett volna...

A „rajongók”, akik egycsapásra megszűntek rajongónak lenni, érthetően heves nemtetszésüknek adtak hangot a Metacriticen. Ennek pedig akkor van igazán nagy jelentősége, hogy ha a valaha volt legrosszabb értékelésig letapossák a játékot. Ennek érdekében pedig még azt is megtették egyesek, hogy amikor a Reforged pariba került a másik, több éve kiadott legrosszabb játékkal, visszamentek annak az adatlapjára is, hogy jó pontszámokkal azt feljebb vigyék... :) Erre, így utólag nem is lett volna szükség, ez olyan 1,4 körül volt, most pedig 0,5-nél járunk.

Jómagam a kampány közepe táján járhatok, alig várom, hogy munka után hazaérjek, és játszhassak még, közben hullámokban tör rám a nosztalgia. A felújított grafika tényleg nagyon szép, a hangok jók voltak régen is, most is jók, szóval olyan az egész, ahogy az az emlékeimben élt. (Biztosan ismeritek azt a jelenséget, hogy úgy emlékeztek egy évek óta nem látott játékra, hogy az milyen fantasztikusan szép volt, aztán már csak a nosztalgia kedvéért elindítjátok megint, és akkor jön a döbbenet... :-) ) És nem tudom, hogy ha végeztem vele, meg merjem-e nézni a multit, vagy várjak vele, hátha javítanak rajta, vagy úgy teljes egészében hagyjam ki, és ne romboljam le vele magamnak az „illúziót”. Azt mondanám, hogy a manapság átlagos teljes játékár feléért – 30 euróért – már csak a kampánysorozat miatt is megéri. Aki ismeri a régit, annak azért, aki nem ismeri, annak azért. De nem bíztatok senkit a vásárlásra. Ennek a kiadói/fejlesztői viselkedésformának véget kell vetni, és sajnos ezek a nagyvállalatok csak ebből az egy dologból értenek.

A cikk a tesztelő saját példánya alapján készült.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged
  • Warcraft III: Reforged

Warcraft III: Reforged

Platform:

Fejlesztő: Blizzard Entertainment

Megjelenés:
2020. január 28. PC
n/a: Mac

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

jawsika
jawsika [4034]
Úgy érzem kicsit szigorúak vagytok... Nehéz ügy ez, és bár a Blizzardhoz képest tényleg egy förvedmény lett a game, de a 0.5 az azért nyilvánvalóan hülyeség. Ismerem a problémáit, de ha valaki a single rész miatt vesz meg valamit, és bizony máig vannak ilyenek, akkor annak ez lehet szórakoztató. Pláne ha ismeri a Warcraft lore-t és még szereti is.

Most az, hogy a hullát tovább rugdossuk, miféle sportértékkel bír?
LordMatteo
LordMatteo [29291]
A befolyasoltsag eszembe sem jutott, nem is tartom eletszerunek a mai vilagban az ilyesmit*. :) En inkabb erzem elfogultnak es feluletesnek a cikket.

*kiveve persze az ilyen influenszerkedos dolgokat, de az mas tema.
Dino
Dino [6034]
LordMatteo: A legtöbb esetben a tesztpéldány (kód) a forgalmazótól/kiadótól/fejlesztőtől érkezik, ezt minden cikk végén jelezni is szoktuk. De ez a tény nem befolyásolja a megjelenő cikkek tartalmát, tehát nem szépítünk semmit csak amiatt, mert ajándékba kapunk egy kódot.
LordMatteo
LordMatteo [29291]
Nekem is felemas erzeseim vannak a cikk miatt. Eloszor tenykent le van irva, hogy laggol a multi stb, majd vegul kiderul hogy amugy a kampany felenel jarunk meg csak, es multi el sem lett inditva. 10 ezret ez sehol nem er meg, a sztori miatt nosztalgiazni eleg boven a youtubeon az atvezetok vegignezese.

Ugyanez volt az Aoe 2 DE cikknel is, bar ott az volt a benyomasom inkabb, hogy a cikket jegyzo ember el sem inditotta nagyon a jatekot.

En tokre megertem a szitut, nyilvan egy battlefield 2 remasterre en is ra lennek izgulva az eredetibe olt tobb mint 4 ezer oram miatt, de azert ilyen osszeollozott velemenycikket nem mernek leadni.

szerk, mert Dino is irt kozben: szerintem sajtopeldany jatekbol nem nagyon van mar amugysem, a blizzardbol meg egyaltalan nem nezek ki ilyen gesztust.
Dino
Dino [6034]
Dilikutya: Szeretném felhívni figyelmedet a cikk alatti apróbetűs részre:
"A cikk a tesztelő saját példánya alapján készült."
Azaz nem, a Blizzard nem méltóztatott tesztpéldányt adni, csak Phoenix teljesen önszorgalomból úgy gondolta, ír mégis a játékról. Megvette a saját pénzéből, és arról írta a cikket.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (8 db)