Gyerekkoromban imádtam a valós idejű stratégia játékokat, de emlékszem, hogy általában is nagy népszerűségnek örvendett ez a stílus. Az utóbbi (jó)pár évben viszont jelentősen megcsappant a műfajba tartozó új játékok száma. Hirtelen egy-két indie címet leszámítva csak az Age of Empires II Definitive Edition és a Warcraft III Reforged jut az eszembe az elmúlt időszakból, bár meg kell jegyeznünk, hogy ezek is csak klasszikusok felújításai. Persze a StarCraft II még úgy-ahogy a színen van.
A műfaj háttérbe szorulásának egyik oka az lehet, hogy ezek kompetitív játékok: ha ladderen játszunk, akkor elég stresszesek lehetnek, ráadásul nagyon hosszú egy-egy menet, valamint rengeteg figyelmet és koncentrációt igényelnek, és éppen ezért fárasztóak. Nem biztos, hogy ez imponál a fiatalabb generációnak, valamint az „idősebbek” a hosszú iskolai/munkanapok után inkább kapcsolódnának ki valami könnyebben emészthető játékkal.
A Mihkel Trei alapította Luminous Games észtországi indie stúdió csapata legújabb játékukkal szerintem barátibbá akarták tenni a műfajt a kor közönségének. A Circle Empires Rivalst úgy tudnám a legjobban jellemezni, hogy az RTS-ek Hearthsone-ja. Könnyű elkezdeni és megérteni az alapokat, nem igényel annyi figyelmet és gyorsaságot (például APM-et), rövidebbek a meccsek, de mégis megmarad a hangsúly a taktikázáson. Az alapvetően bonyolult műfaj egyszerűsített, kezdőbarát verziója.
A játék a 2018-ban megjelent Circle Empires külön árult, önálló kvázi kiegészítője. Belekerült a többjátékos mód, valamint új területtípusokat, egységeket, fajokat és vezetőket kaptunk. Az alapkoncepció szerint a „világ” egymással összekapcsolt körökből áll, ahol különböző nyersanyagok várják, hogy feléljük őket, hadsereget építsünk és területeket foglaljunk, míg le nem igázzuk az ellenséges frakciókat. A játékot egy körön kezdjük, némi begyűjtendő élelemmel és fával (esetleg arannyal) és pár munkással. Nem kell parasztjainknak feladatokat kiadnunk, rögtön tudják, mi a dolguk, és már dolgoznak is. Közben mi elkezdhetjük kiépíteni seregünket, esetleg épületeket rakhatunk le, ami vagy védelmül szolgál, vagy a gazdaságnak nyújthat segítséget. Nincs készülési idő, amint összegyűlik a kért pénz, újdonsült katonáink egyszerűen megjelennek a kijelölt körben és már indulhat is a hódítás.
A játékot taktikai szempontból két részre tudnám bontani. Az elején, míg kicsi a seregünk, jól meg kell gondolnunk, milyen egységből mennyit készítünk annak fényében, hogy azok hogyan szerepelnek majd a közvetlen szomszédságunkban tanyázó szörnyek vagy kisebb királyságok ellen. Ugyanis kő-papír-olló módján mindennek megvan a saját párja, ami üti. Például nem érdemes lovasságot küldeni lándzsások ellen vagy nehézvérteseket kalapácsosok ellen, mert gyorsan el fogunk vérezni a csatatéren. A varázslók tűzgolyói ártalmatlanul pattannak le bizonyos egységekről, míg a sárkány tűzokádásával szemben mindenképpen szükségünk lesz a vízmágiában jártas mágusokra. Segítségképpen minden kör felett egy szám jelzi az azon belül tartózkodó sereg erejét, és ha kijelöljük a sajátunkat, azok összesített erejét is láthatjuk. Ez a szám nem minden esetben döntőbíró, van, hogy a fentebb említett okokból sokkal kisebb csapat is képes végezni a vele szemben álló túlerővel.
A végjátékban, amikor minden sereg összesített ereje eléri a 10-20-100 ezret, már sokkal kisebb hangsúly van az egységkompozíción, itt inkább a gazdasági előny fog dönteni, valamint a fejlesztések és harcosaink szintje. Mert ha sikerül egy tapasztalt gyógyítót, munkást vagy lovagot elég ideig életben tartani, az fejlődni fog. A magasabb szintű katonák pedig könnyen a javunkra fordíthatnak bármilyen ütközetet. A gigászi csaták ugyanakkor könnyen az átláthatatlanságba folyhatnak át, hiszen több száz apró emberke esik egymásnak.
A Circle Empires Rivals tele van tartalommal. Jelenleg 6 játékmód érhető el, PvP, PvE és co-opban egyaránt. Egy különösen erős szörnyet kell levadásznunk vagy el kell foglalnunk az egész világot, esetleg egy inváziót kell megállítanunk. Ezek mellett 26 vezér közül választhatunk, akiknek különböző bónuszaik és seregtípusuk van. Van, aki barbárokat, tök- vagy békaembereket, sellőket, élőhalottakat vagy például gólemeket tud toborozni.
Grafika szempontjából a játék nem mondható szépnek vagy különlegesnek, úgy fogalmaznék, hogy aranyos és a funkcióját betölti. Az egységek és népek jól elkülöníthetők egymástól, rögtön látszik, ki a közelharci, távolsági, varázshasználó vagy éppen gyógyító. Viszont külön kiemelendő, hogy ha szintet lépnek harcosaink, az a kinézetükön is meglátszik, mintha pokémonok evolválódnának egyre csicsásabb és félelmetesebb külsőbe. A hangokról ugyanezt viszont nem tudom elmondani, egész játékidő alatt alig tudatosult bennem, hogy egységeim bármilyen hangot adnak ki, vagy hogy milyen zene megy a háttérben. Ezen lehetne még javítani. Találkoztam pár kisebb, de idegesítő bugal, például a munkások néha nem hajlandóak dolgozni, ilyenkor ki és újra be kell őket vezényelni a nyersanyagokban gazdag körbe. Míg a távolsági egységek hajlamosak a legnagyobb csaták közben is harc helyett elfilozofálni az élet nagy kérdésein, és másodpercekig tétlenül álldogálni. Igaz, pár kattintás megoldja ezeket a problémákat, de nem szívesen találkoztam velük.
A Circle Empires Rivals egy könnyed és gyors lefolyású verziója a megszokott RTS műfajnak. Tökéletesen ideális pihenőidőben lenyomni benne pár 15 perces menetet, vagy egy hosszú munkanap után összeülni egy-két ismerőssel, és legyőzni pár elkanászodott szörnyet co-opban. A Luminous Games pedig egyértelműen törődik a játék sorsával: a fórumon valaki felvetette, hogy rakjanak a játékba ranked ellenfélkeresőt, hogy ne csak a szerverek között lehessen guberálni, és ezt tegyék úgy, hogy keresés közben indíthassunk egyjátékos küldetést időűzésként – pár nap múlva érkezett már érkezett is a frissítés a kért funkcióval.