26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

A Cold Symmetry csapata az első Souls játékok alapján építette fel nihilista rémálmát.

Írta: Zoo_Lee 1 hozzászólás

Elég váratlanul ért, miután alig tettem le a nyár nagy soulslike megjelenésének hitt Hellpointot, hirtelen beesett az eredetileg csak év végére ígérgetett Mortal Shell. A két játék között nem volt egyszerű az átállás, az MS ugyanis pont annyit változtatott – vagyis mindenféle túlzás nélkül nehezített – a klasszikus Souls formulán, hogy bizony elég keményen feladta a leckét, egyúttal pedig el is gondolkodtatott kicsit: lehet, hogy túlságosan sokat egyszerűsödtek az évek során a From Software játékai? Ez a feltételezés a Bloodborne és a Sekiro: Shadows Die Twice esetén elég egyértelműen helytálló a gyorsabb, akcióorientált játékmenet érdekében, de még a Dark Souls harmadik részét is elég komolyan kritizálták a viszonylag sűrűn elhelyezett bonefire-ök miatt. A Mortal Shell készítői elég egyértelműen orvosolni próbálták mindezt, és visszatérni ahhoz a keményebb, nyersebb, durvább stílushoz, amit még az eredeti Demon’s Souls és az első Dark Souls tudhatott magáénak – és egy kicsit lehet, hogy túl is lőttek a célon.

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

A Mortal Shell számos újítása közül a legelső és legfontosabb a shellek rendszere. Ezek a héjak gyakorlatilag a tar nevű misztikus anyag hatására téboly és összeomlás peremére sodródott világ néhai, tragikus véget ért hőseinek maradványai, amelyeket hősünk, a másik létsíkból érkező, névtelen foundling magára ölthet. A shellek lényegében klasszikus kasztoknak felelnek meg, amiket azonban a megnyitásukat követően bármikor cserélgethetünk a játék központi hubjaként működő Fallgrim Towerben. Fejlesztésük lényegében a megismerésük révén történik: az ellenfelektől begyűjtött tar és a kalandozásaink során összeszedett tudáspontok segítségével először a nevüket, majd egyre több emléket, aspektust nyithatunk meg a shellekről, ha ezeket elköltjük a mentési pontként is szolgáló Sister Genessa nevű varázslónőnél. Így bár eleinte csak főbb tulajdonságaikban térnek el (az egyikük gyorsabb és rengeteg kitartással rendelkezik, egy másikuk egy eleven tank brutális páncélzattal és életerő-mennyiséggel), ahogy egyre jobban megismerjük őket, úgy tesznek elérhetővé egyre több egyedi képességet és kombót, akár teljesen különböző játékstílust kínálva.

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

A shellek pedig már az alap játékmeneten belül is két nagyon egyedi képességet kínálnak fel más souls játékokhoz képest: az egyik a keményedés, egy viszonylag rövid cooldownnal rendelkező, bármikor, akár támadás közben is bevethető képesség, amely shellünket azonnal egy mozdulatlan sziklaszoborrá dermeszti, így nemcsak sérülés nélkül kibírja a következő csapást, de képes egy pillanatra meg is bénítani az ellenfelet, megszakítva a kombóját. A másik pedig az extra élet – a UI bal alsó sarkában amíg egy fehér folt világít, addig ha el is fogy az életerőnk, a foundling csak kivetődik a shellből. Ugyan ebben az állapotban egyetlen csapás elég ahhoz, hogy fűbe harapjunk, ha ügyesek vagyunk, visszaugorhatunk a shellbe, és teljes életerővel folytathatjuk a küzdelmet.

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

A megismerés rendszere pedig nem csak a shellekre igaz. A foundling lényegében minden tárgyat, a világ minden elemét meg kell hogy ismerje ahhoz, hogy igazán hatékonyan használhassa, az ismertség aktuális szintje pedig amellett, hogy az inventoryban minden tárgy esetén követhető, egészen gyökeres változásokat képes előidézni. Egy gomba például eleinte folyamatosan sebzi az életerőnket, azonban ha elég alkalommal elfogyasztjuk és az ismertség szintje eljut egy pontra, hirtelen gyógyítani kezdi a mérgezést. Az egyetlen elem, ami nem a megismerés révén fejleszthető, a fegyvertárunk. Egyrészt új fegyvereket opcionális összecsapások során nyerhetünk el a Hadern nevű, visszatérő főellenféltől, aki egyben karakterünk riválisa, sötét képmása, ugyanazokkal a képességekkel, mint a foundling, másrészt ezeket a fegyvereket a megfelelő tárgyak birtokában a pályákon elszórt kovácsműhelyeknél fejleszthetjük, egyre nagyobb hatékonyságot és sebzést és speciális kombót megnyitva.

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

A fentiek alapján a játék leginkább egyszerűnek tűnhet, rémesen könnyűnek – ám a helyzet közel sem ez, köszönhetően két további apró újításnak. Az egyik, hogy a játék az ég adta világon semmiféle konkrét útmutatót nem ad ahhoz, hogy merre menj, mit csinálj, egyedül a más karakterekkel folytatott beszélgetésekből, a pályák egyes pontjain elszórt vízióikból tapogatózhatunk. A másik, hogy a fejlesztők nemes egyszerűséggel eltávolították a játékból az estus flaskot, a gyűjtögethető gyógyító tárgyak pedig azonnali gyógyulás helyett csak némi lassú regenerációt tesznek lehetővé. Helyette a játék elején kapunk egy speciális rúnát, amellyel jól időzítve kivédhetjük az ellenfelek támadásait, és ha ez után van elegendő resolve nevű erőforrásunk, amely a harc során gyűlik és lényegében a manát helyettesíti, egy speciális visszatámadó mozdulattal életerőt lophatunk ellenfeleinktől. Mindezek mellett a játék iszonyatosan fukar a mentési pontokkal is: nem ritka, hogy egy szerencsétlen elhalálozás esetén akár tíz-húsz percnyi játékidőnk is elveszhet.

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

Egyedüli problémám azon felül, hogy még én is, számos soulslike-kal a hátam mögött elég keményen megszenvedtem helyenként a játékkal, és hogy fájdalmasan lassúnak érződött a haladás, a hossz. A nehézségi szint miatt természetesen nem egy rövid sétagalopp a Mortal Shell, ám ha akár csak egy fokkal is könnyebb lenne, a három fő dungeon kitakarítása és az összesen négy kötelező főellenfél kiiktatása meglepően rövid, a játék szinte véget ér, mire igazán úgy érezhetnénk, hogy sínen vagyunk.

Mortal Shell teszt - Souls-rajongók vizsgapróbája

Ha azok közé tartoztok, akik hiányolták a korai Souls címek homályos, nyomasztó történetét, brutális, helyenként már-már frusztráló nehézségi szintjét, a Mortal Shell a ti játékotok. Ha azonban nem ebbe a táborban vagytok, bármennyire is szép, és hihetetlen teljesítmény ez egy kis indie csapattól, nem sok örömöt leltek majd benne.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Gyönyörű látvány
  • Érdekes ellenféldesign
  • A shellek révén rengeteg egyedi, új játékelem
Negatívumok
  • Egyes elemei, újításai nagyon közelítik a frusztráló szintet
  • A bonyolult navigáció, útkeresés és ritkán elszórt mentési pontok mellett nem egy kimondottan hosszú játék, a második végigjátszás valószínűleg a játékidő fele alatt is bőven összejön

További képek

  • Mortal Shell
  • Mortal Shell
  • Mortal Shell
  • Mortal Shell
  • Mortal Shell

Mortal Shell

Platform:

Fejlesztő: Cold Symmetry

Kiadó: Playstack

Megjelenés: 2020. augusztus 18.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Shadowguard
Shadowguard [4363]
Hát nem tudom. A megjelenéskor megnéztem pár videót, párat már azóta is, de nem érzem azt, hogy ez márpedig nekem kell. Valami hiányzik belőle.
Anno az egész souls-like stílusra egy Nioh videó miatt kaptam rá, de a mai napig szívesen nézek ezekből streameket (DS3 DLC-k nagy kedvenceim, ott vannak ám rage-ek). A Nioh2-ért az első stream óta fáj a szívem amit láttam. De ez olyan... Meh...
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (1 db)