2015-ben jelent meg a Team Junkfish túlélőhorror kalandjátéka, a Monstrum. Ebben egy teherhajóról kellett kijutnunk, de sosem tudhattuk, hogy merre van a kiút, milyen feladatokat kell hozzá teljesítenünk, és egyáltalán milyen veszedelem fenyeget minket. Mert a játék minden alkalommal véletlenszerűen variálta a pályát és a dolgokat benne. Ha nem is volt tökéletes, de egy ügyes próbálkozás volt, ami egy időre képes volt elszórakoztatni a játékosokat. A fejlesztők azonban úgy éreztek, hogy többet is ki lehetne hozni a formulából, méghozzá akkor, ha az egyébként ügyesen teljesítő MI-t más játékosokra cserélik.

Így született meg a Monstrum 2 ötlete, amely hasonló alapokon nyugszik, mint az előd, de teljesen más élményt ígér. A játékban ugyanis már nem az MI, hanem egy másik játékos elől fogunk menekülni. Ez az aszimmetrikus multiplayer mód valamiért kifejezetten a horrorjátékokban népszerű, elég csak a Dead by Daylight, a Friday the 13th, a Last Year: The Nightmare-re vagy legutóbb a Predator: Hunting Groundsra gondolnunk. De miben tud a Monstrum 2 többet nyújtani ezeknél a játékoknál? Tud-e egyáltalán bármiben?
A napokban tartották a játék zárt bétáját, ahol mind a túlélők, mind a szörnyek (egy része) oldalán bele lehetett kóstolni a játékmenetbe. Legalábbis amikor a szerverek is úgy gondolták, de ez persze előfordul egy-egy tesztelés során. Egy rövid oktatórészt követően, ahol vagy az emberek, vagy a szörnyek irányításának alapjait sajátíthattuk el, máris jöhetett a szerverkeresés. Ha szerencsénk volt, talált, és még játszótársakat is kerített mellénk.

Az első, ami feltűnő volt, az a piszok darabos és nehézkes irányítás, kiváltképp a szörnyek oldalán. Mindezt egyelőre korainak érzem bárminemű negatívumként elkönyvelni, tekintve, hogy egy félkész játékról beszélünk. De a két szörnyet, akit ki tudtam próbálni, fájdalmasan nehéz volt arra terelni, amerre szerettem volna. Egyikük egy hatalmas monstrum volt, amely a puszta erejével bikaként tartolja le a környezetét. A másik viszont egy sokkal gyorsabb, agilisabb, de cserébe fizikailag sokkal gyengébb lény volt. Főleg utóbbi irányításán érződött, hogy még csak épphogy összedobtak rá valamit.
Az emberek oldalán a feladat most is ugyanaz, mint az első részben. A kijutás érdekében – mivel a szörnyeket megölni nem igazán lehet – különféle részfeladatokat kell megoldani, hogy aztán megnyíljon az út a menekülés felé. Persze a siker kulcsa, mint minden aszimmetrikus multiplayer játékban, a csapatmunka. Igyekezni kell a feladatokat a lehető legkisebb zajt csapva, a lehető legdiszkrétebben teljesíteni, mivel a hatalmas (véletlenszerűen generált) tengeri komplexumban valahol mindig egy szörnyike leselkedik ránk. Amikor kiszúr, az egyetlen esélyünk, ha elfutunk és elbújunk előle. Mindez az MI ellen alapvetően jól tud működni, de más emberek ellen már sokkal nehezebb. Ez valahol jó dolog, mert kevésbé kiismerhető, így a kihívás is sokkal nagyobb.

Ugyanakkor a béta alapján egyelőre cseppet sem érzem úgy, hogy a Monstrum 2 bármi olyat hozzá tudna tenni a már megismert sémához, ami miatt kiemelkedhet az egyelőre nem túl nagy tömegből. Tény, hogy a fent említett játékokkal ellentétben itt mindig véletlenszerűen generált pályákon kell helytállnunk, ami emberként és szörnyként is megnehezíti a dolgunkat, ez pedig akár jól is elsülhet. De ehhez elengedhetetlen, hogy a stúdió még rengeteget csiszoljon a játékon, mivel az a bétában még a félkész állapothoz képest és félkész volt. Márpedig a Team Junkfish tervei szerint a premierre még idén sor kerül, az meg már csak néhány hónapot jelent. Szóval vagy nagyon felkötik a gatyát, vagy inkább biztosra játszanak, és mondjuk kitolják a megjelenést 2021 tavaszára. Ritkán mondok ilyet, de utóbbival jobban járnánk.