Nem szeretném ismételni magam, de gyakorlatilag minden, az aktuális évet feldolgozó játéknál el kell mondjam, hogy a koronavírusjárvány mennyire mássá tette ezen eseményeket – és szürreális látni, hogy a konzolunkon, számítógépünkön nekünk kell feleleveníteni mindazt, aminek idén történnie kellett volna. Eléggé szíven üt a dolog, és ez alól a rally világbajnokság sem kivétel – bár ahogy a Forma-1 is beszervezett „beugró” pályákat, úgy a WRC is két, előre nem tervezett országba látogat(ott) el: Észtországba és Belgiumba. A WRC 9 játékban persze az eredeti versenynaptárat játszhatjuk végig, így ezen helyszíneket itt ne keressük.
Vegyük fel akkor a fonalat ott, ahol tavaly abbahagytuk. Mi változott az elmúlt egy évben? A grafikus motor maga nem igazán... Viszont láthatóan sok pálya igen, a bevilágítás is ráncfelvarráson esett át, így azért már egész jópofán néz ki – viszont az a pár, amelyik még kvázi „tavalyi” maradt, továbbra is meh... Elméletileg ki lesz ez szépen pofozva mind patchek formájában, már csak az új konzolgeneráció miatt is, de bennem akkor is ott van az, hogy még így is lehetne ezt szebbé varázsolni egy jobb grafikus motorral. Olyan apróságok tudnak zavaróak lenni, mint a közönség statikus része, a növényzet avítt megoldása (persze így lehet jó sűrű, értem én), vagy mondjuk a minket filmező drón „rángatása”, ha 60 fps-nél gyorsabban pörög a megjelenítés sebessége – ez mondjuk konzolon nem fenyeget, ott fixálva lett a 30 fps, ami megint csak fájó pont. Viszont mint már említettem, tud egész szép is lenni, remélem, ez azért átjön a képekről. A hangok ugyanígy kétarcúak, főleg, ami a motorhangokat illeti: pár autónak remekül eltalálták a hangját, párnak pedig nem igazán... Az ütközéseknél meg szinte mindig ugyanazt a konzervált csörrenést halljuk – informatívnak informatív, de az immerziónak nem tesz jót.
Ami viszont határozottan pozitív irányba változott (és emiatt a fentiek elnézhetőek a játéknak), az az irányítás. Kövezzetek meg, de nekem jobban bejött, mint a Dirt Rally 2.0-é – még ha nem is olyan sokkal. Valahogy jobban érződnek a tapadási viszonyok, az egyes útfelületek különbségei, a terhelésváltások. Le a kalappal a Kylotonn fejlesztői előtt, ezt szépen összerakták. Természetesen ezen megállapításom a kormánnyal történő irányításra vonatkozik, de a gamepadesek se keseredjenek el: ez az irányítási mód is finomhangoláson esett át, és kezesebb lett a vasparipa. Illetve nem is kezesebb, inkább autószerűbb. Azt azért hozzátenném, hogy nem volt szerelem első látásra. A játék nem viccel, amikor a J-WRC kategóriát javasolja az akklimatizálódáshoz – ahogy gyűltek a kilométerek így, egyre jobban ráéreztem a finomságokra, így pedig a felsőbb kategóriák is a helyükre zökkentek.
Ami a játékmódokat illeti, gyakorlatilag a tavalyi felhozatalt kaptuk meg idén is, egy kiegészítéssel. A karriermódban nem csupán versenyeznünk kell, hanem a csapatunkat menedzselni is, így teljesen testreszabva azt az autónkkal együtt. Adott az egyéni bajnokság lehetősége is, az edzés, a kihívások, a multiplayer – és a Season mód, ami tulajdonképpen a karriermód, csak itt nincs szüttyögés a csapat körül, csak a versenynaptár és a versenyek. Azt hiszem, mindenki megtalálja így a számítását, bár egy rally iskola nekem azért még hiányzik. A nehézségi szint is remekül testreszabható, kellemes kihívást jelent a játék már nagyjából 80%-os erősség környékén (mesterséges intelligenciáról itt a sportág jellegéből adódóan nem igazán beszélhetünk). És ahogy a bevezetőben utaltam rá, tartalom szerencsére van rendesen: az eredeti tervek szerinti 14 országban csapathatjuk, J-WRC, WRC 3, WRC 2 és WRC kategóriákban a hivatalos csapatokkal és pilótákkal.
Értékelnem kéne, de csak vakarni tudom kopasz fejem. Ha messziről nézem, akár mondhatnám azt is, hogy ez igazából WRC 8.5, nem 9, mert relatíve kevés a változás – kérdés, a fejlesztést vajon mennyire befolyásolta a járvány? Viszont ha a dolgok mélyére nézünk, játékmenet terén eleve nem sok hely maradt már a fejlődésre; az irányítás pedig kiváló lett. És ehhez párosul a felemás grafikai kivitelezés... Nehéz ügy, de engem a vezetés élményével megvettek. Rally-rajongóknak természetesen kötelező vétel a hibái ellenére – de az árkádosabb élményre vágyók inkább nézzenek más után.