26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

PlayStation 5 teszt – Miért dicsérik agyon a DualSense-et?

PS5-bemutatónk második részében a szinte teljesen megújult kontrolleré a főszerep.

Írta: GeryG

PlayStation 5 teszt – Miért dicsérik agyon a DualSense-et?

A tengerentúlon már lassan egy hete elérhető a PlayStation 5, a Sony új generációs konzolja, hozzánk viszont még csak most érkezik meg. Már akihez megérkezik, mert jellemzően jóval hosszabbak a várólisták, mint a konzolt a premier napján tényleg kézhez kapók listája. De ez nagyjából minden konzolos generációváltásnál így szokott lenni, szóval meglepődni nem érdemes, marad helyette a türelmes várakozás. Nekünk viszont már lehetőségünk volt idő előtt kipróbálni az új masinát, amely a következő 5-7 évre hivatott az elsőszámú szórakoztatóközpontunk szerepét betölteni. Az elmúlt napok élményeiről szóló beszámolóm első felvonásában a PlayStation 5 megjelenésével és a kezelőfelülettel foglalkoztam picit részletesebben. Most jöjjön a folytatás, amelyben már az új kontroller a főszereplő.

A sokkolás után eljött az érzékek ideje
A Sony sok-sok év munkájával szisztematikusan fejlesztette, formálta, alakította ki a PlayStation konzolok mellé járó kontrollereket. Az első próbálkozások még a Nintendóval közös, később meghiúsult együttműködés jegyében születtek meg, bár ezek még nyomokban sem emlékeztettek arra, amit ma a világ PlayStation-kontrollerként azonosít. Az első olyan játékvezérlő, amely már megjelenésében is emlékeztetett a ma ismert vezérlőre, a PlayStation Controller volt, amely nem sokkal később megújult, és már Dual Analog néven futott tovább. Utóbbi a nevét az akkor még újdonságnak, ma már bármilyen körülmények között is kihagyhatatlannak számító két analóg karjáról kapta. Később változatlan designnal született meg, de sokkal meghatározóbbnak bizonyult a DualShock első generációja, amely akkoriban valóban sokkolhatta a játékosokat, ez ugyanis korszakalkotó módon már rezegni is tudott. Nyugdíjba is rezgette szépen az elődöt.

PlayStation 5 teszt – Miért dicsérik agyon a DualSense-et?

A Sony ezt a vonalat vitte tovább generációkon keresztül. A DualShock alapvető megjelenése szinte semmit sem változott a következő években, a második és harmadik generációs változata is inkább csak apróságokban finomodott, illetve elveszítette farkát, vagyis a vezetékes technológiát vezeték nélkülire cserélte. Aztán a 2013-as PlayStation 4 megjelenésekor már sokkal merészebben nyúltak a kontrollerhez is. A korábbi design csak alapjaiban maradt meg, rengeteget finomodott, új funkcióként pedig megjelent az érintőfelület, a dedikált megosztás gomb és a LED-csík is.

Most elérkeztünk egy újabb generációváltáshoz, és a Sony a jelek szerint ismét egy picit bátrabban nyúlt a kontrollerhez is. Ez mind a megjelenésében, mind a tudásában észrevehető. Azt mindenekelőtt le kell szögezni, hogy a DualSense megjelenése még mindig nem vetkőzte le (de mi szükség is lenne erre, ha már egyszer évtizedek óta remekül működik?) a DualShock eredeti koncepcióját. Csak épp az eddig megszokottakhoz képest sokkal vagányabb külsőt kapott. Mindjárt elsőként szakítottak az eddig megszokott egyetlen szín használatánál. A Sony kontrollerei hagyományosan sokáig világos, majd sötét szürkék (vagy épp feketék) voltak. A DualSense azonban követve a PlayStation 5 designját, fekete-fehér pingvinpulcsit kapott.

Az alapszín a fehér lett, amely alul és felül is dominálja az eszközt. Mindössze az analóg karok, valamint az azok alatti és körüli terület, kvázi a kontroller belső íve maradt sötét. Plusz az L1-2 és R1-2 billentyűk. A DualShock 4 újításai szinte kivétel nélkül megmaradtak. Most is kapunk érintőfelületet, amelyet ezúttal két oldalról fog közre a LED-csík, a gamepad hátán viszont nincs ott a PSVR-hoz használatos lámpa. Megmaradt a dedikált megosztásgomb is. Annak idején a DualShock 3-ban debütált a PlayStation gomb, amely kerek, átlátszó műanyag alatt lapult, és ezt meg is tartották egészen mostanáig. A PlayStation gomb természetesen most is ott trónol az érintőfelület alatt középen, csak épp a megjelenése változott meg.

PlayStation 5 teszt – Miért dicsérik agyon a DualSense-et?

Valószínűleg azonban nem praktikussági, hanem design szempontok vezérelték a tervezőket, amikor a jól ismert és remekül használható kerek gombot lecserélték. Az új PlayStation gomb ugyanis már nem kerek, hanem a kontrollerbe vágták a PS betűpárost. Hogy őszinte legyek, nem ez volt a legjobb döntés a mérnökök részéről. Egyrészt sokkal kevésbé domináns a gomb, vagyis kevésbé áll ki, így megnyomni is kényelmetlenebb kissé. Másrészt emellé sikerült a fekete háttérbe fekete gombot rakniuk, hogy az ember még véletlenül se vegye észre, főleg ha mondjuk sötétben játszik. Így marad a hüvelykujjal tapogatózás. És van egy harmadik problémám is: a PlayStation gomb és a kontrollerbe beépített mikrofon némítógombja nagyjából három milliméterre van egymástól, így akinek egy picit is vastagabbak az ujja, vidáman fogja egyszerre nyomkodni őket...

A kontrollerbe ezúttal tehát beépítettek mikrofont is. Elsődleges funkciója persze az, hogy headset nélkül is tudjunk kommunikálni játékostársainkkal, de mint a gépre előtelepített Astro's Playroomból is kiderül, akár arra is használható, hogy azt érzékelje a gamepad, ahogy ráfújunk. Mindezen felül pedig az eddigi micro-USB csatlakozót a modern USB Type-C verzió váltotta fel, így nem kell majd a csatlakozóval szórakozni, hogy jó irányból dugjuk-e be.

A két analógkar most is érdes gumifelületet kapott, a felső részük az elődhöz hasonlóan egy picit homorú is és domború is. Használat közben nem csúszik ki az ujjunk alól, de van egy erős félelmem, hogy a gumiborítás most sem fogja egy-két évnél tovább húzni. Ez már a DualShock 4 esetében is jellegzetes hiba volt, ami ugyan a használhatóságot nem rontotta jelentősen, de a kontroller sokkal csúfabb lett, miután lekopott, leszakadt az analóg karokról a gumiborítás. Félek, hogy hasonló sors vár a DualSense karjaira is. A D-Pad gombjai és a klasszikus vezérlőgombok (X, kör, háromszög és négyzet) ezúttal egy fokkal mutatósabbak lettek. Átlátszó műanyag borítást kaptak, a piktogramokat ezek alatt helyezték el, így a festés sosem fog lekopni. Ezzel együtt a színezésüket is megszüntették.

Modern külső, érzéki belső
Oké, a DualSense tehát nagyon szép lett (tudom, ez még mindig szubjektív vélemény). De mi a helyzet a használhatóságával, az újdonságokkal? Nos, ezen a téren sem vall kudarcot, sőt! A két legtöbbet emlegetett újítás a haptikus rezgések és az adaptív ravaszbillentyűk. Bevallom, én a magam részéről pont nem éreztem sosem különösebben fontos funkciónak a rezgéseket a kontrollerben. Szép és jó, hogy zizeg a kezünkben játék közben a vezérlő, ám ez általában a legkevésbé sem adott vissza semmit abból, ami épp a képernyőn történt. Más kérdés, hogy a Sony a Sixaxis kontroller bukásából megtanulta, hogy a többségnek azért igenis nagyon fontos ez a funkció. Ám a DualSense használata közben eléggé megváltozott a véleményem.

A haptikus visszajelzés azt jelenti, hogy nem egy-két batár nagy rezgőmotor kezdi el kiráncigálni a kezünkből a kontrollert, ha épp lelőnek minket vagy ilyesmi. Érzésre ezernyi pici motor dolgozik odabent, amelyek szinte már érzéki szintű simogatásokat is képesek visszaadni. Na jó, ez így azért túlzás, de az nem, hogy tényleg nagyon sokat bővült a rezgések skálája. A finom, apró rezdülések, ahogy mondjuk fúj minket a szél. A durva rázkódás, ha autónkkal rázókőre sodródunk. A bekapott lövéseknél meg szinte kiugrik a kezünkből a kontroller. Remekül adja vissza a szívdobogás kettős lüktetését is (például amikor az új CoD-ban a halálunkon vagyunk).
A rezgéseknek végre tényleg van némi hatása a játékélményre. Azt nem tudnám megmondani, hogy a játékfejlesztők mennyire fogják ezt ténylegesen kihasználni, de a potenciál megvan benne.

Amiben viszont biztos vagyok, hogy az új adaptív ravaszbillentyűket mindenki erőltetni fogja. Az L2 és R2 billentyűk mögött dolgozó mechanizmust teljesen lecserélték. Így már nem csak annyiról van szó, hogy tudunk óvatosan is gázt adni egy szimulátorban vagy szabályozni tudjuk, hogy milyen sebességgel sétáljon egy karakterünk. Ennél sokkal sokoldalúbb lett a használatuk. Az adaptív ellenállás révén teljesen más érzetet nyújt meghúzni a ravaszt, felhúzni egy íjat vagy Pókemberként kilőni a hálónkat. A billentyűk máshol és más mértékű ellenállást képesek kifejteni, ami nagymértékben fokozza az élményt. Nehéz erről úgy beszélni, hogy át is adjam az érzést. De talán jól szemlélteti, hogy bár a Call of Duty: Black Ops Cold Wart lehet konzolon is billentyűzettel és egérrel vezérelni, én mégis inkább maradtam a kontrollernél, pedig világ életemben messziről kerültem az FPS-eket konzolon. Pont a kontrolleres irányítás miatt. Itt viszont a lövöldözés egy fokkal élethűbbnek érződik, pontosan az adaptív billentyűk miatt.

PlayStation 5 teszt – Miért dicsérik agyon a DualSense-et?

A DualSense nagyjából pont annyit fejlődött tudását tekintve, mint amennyire megváltozott a megjelenése. Az alapok régóta adottak, a Sony pedig következetesen ezekre építkezik – többnyire nagyon jól. Most sem variálták meg a billentyűk vagy a karok helyét (pedig sokak szerint az Xbox kontroller kialakítása jobb – szerintem nem...), nem alakították át drasztikusan a formavilágot. Mindenből épp annyit faragtak, amennyivel kellően újszerűnek hat a vezérlő, de közben a világ bármely pontján azonnal rávágnák az utcán, hogy ez egy PlayStation kontroller. Az újdonságok nagyon jól működnek, főleg az adaptív billentyűknek jósolok nagy jövőt. De az új rezgő funkciók is sokat hozzátehetnek a játékélményhez, ha ügyesen használják ki a játékfejlesztők. Ahogy említettem, félek az analóg karok gumiborításának időt állása miatt. A másik jogosan felmerülő aggály a kontroller akkumulátorának teljesítménye főleg néhány év távlatában. Mivel ez hagyományosan nem cserélhető alkatrész, az akksikra pedig jellemző, hogy néhány év alatt jelentősen romlik a teljesítményük, itt is adódik a kérdés, hogy két-három év múlva a DualSense hány órát bír majd egy szusszal. Most nagyjából 6-7 órát toltam le vele részletekben, mire megjelent a képernyőn a töltöttségre figyelmeztető felirat. Azért ez még egy hardcore gamernek is elegendő idő lehet egy etapnak.

Cikkajánló
PlayStation 5 bemutató – Korszakváltást is hoz az új generáció?

PlayStation 5 bemutató – Korszakváltást is hoz az új generáció?

Napokon belül itt a PlayStation 5 európai premierje, de megéri-e várni a Sony új konzoljára? Tesztünk első része.

PlayStation 5-ös élménybeszámolóm második részének végéhez értünk. Úgy érzem, a DualSense nagyon is megérdemli, hogy egy külön cikkben foglalkozzunk vele, mert az újdonságoknak és az egészséges mértékben tovább finomított formatervnek köszönhetően ki merem jelenteni, hogy a jelenleg elérhető legjobb játékvezérlőről beszélünk. Ezzel biztosan nem fog mindenki egyetérteni, és aki akar, az talál kötekednivalót. De én bátran ajánlom mindenkinek, aki teheti, hogy tegyen vele egy próbát. Nem fog benne csalódni. Hamarosan újra jelentkezem, élménybeszámolóm utolsó harmadában jöhetnek a játékok és a PlayStation 5 teljesítménye alattuk. Persze nem kell vad fps-számháborúra számítani, de előzetesnek csak annyi: nem túloztak, amikor az SSD fontosságát hangsúlyozták.

Cikkünkhöz a PlayStation 5-öt a Sony biztosította számunkra, köszönjük!

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

További képek

  • PlayStation 5 teszt – Miért dicsérik agyon a DualSense-et?
GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!