Szeptemberben volt szerencsém tesztelni a minden évben megjelenő sportjátékok közül a Visual Concepts és a 2K Sports idei kosárlabdaprogramját, az NBA 2K21-et az akkori konzolok közül PlayStation 4-en. Akkor az volt a benyomásom, hogy habár ez volt az eddigi talán legkiforrottabb iteráció a több mint két évtizedes múlttal rendelkező szériában, valahogy mégsem adott túl sok újat a tavalyi epizódhoz képest. A készítők nem titkolták, hogy az igazi, több szempontból is megújult verzió a next-gen konzolokra kiadott lesz majd, és gőzerővel koncentráltak az újgenerációs portokra. A Microsoft és a Sony vadonatúj erőművei közben piacra kerültek, nyitócímeinek sorában pedig ott virít az NBA 2K21. A hazai forgalmazó jóvoltából az Xbox Series X verziót próbálhattuk ki.

Ez bizony más, mint amit eddig megszokhattunk.
Amint első ízben töltöttem be a játékot, és kezdtem bele egy mérkőzésbe, azonnal éreztem, hogy ez bizony más, mint amit eddig megszokhattunk. Eddig is volt 4K felbontás, HDR meg kifejező arcú, saját magukhoz a megszólaláson túl is hasonlító játékosok, de valahogy akkor is, most minden másként hatott. Olyan volt ez, mint amikor az ember néz egy régóta ismert, megszokott dolgot, és először nem tudja megfogalmazni, mi is az pontosan, csak a zsigereiben érzi, hogy valami más lett. Aztán egyre több kis apróság tudatosult bennem, amelyek összességükben sokat dobtak egy már kiforrott, eddig is szinte tökéletes összképen, már ami a játék velejét, a meccseket érinti.
A jóval táposabb konzolnak hála nagyon felgyorsult minden. Az animációk, a fizika, a pályán és a pályán kívül zajló események, a riportok, a riporterek, a stúdió, a show és annak minden eleme tükörsimán futott, és soha ennyire élethű még nem volt. A közönség végre nem kartonpapírból kivágott emberekből állt, hanem élt, és a mérkőzés eseményeire reagálva tapsolt, felállt, mozgott. A játékosok, az edzők, a csapat körüli szakemberek, a show résztvevői, és mindenki borzasztóan valósnak, természetesnek hatott. A mozgással mindig az volt a gondom, hogy kicsit időnként szögletes vagy természetellenes, ami a fizikai modellről is elmondható volt, és habár nem azt mondom, hogy most minden tökéletesre sikerült, de jóval közelebb áll ahhoz, mint eddig bármikor.

Egy minden eddiginél jobb, szebb és játszhatóbb NBA játék.
A gyorsabb mozgás és élethűbb fizika mellett a vezérlés is érezhetően javult, így még finomabban, pontosabban irányítható a játék. A cselezés, a passzok, a kosárra dobás, de főleg a védekezés terén is jól érzékelhető mindez, amelyek közül az utóbbival eddig legtöbbször nehezebben boldogultam, ám most sokat javult a helyzet. Számtalan apróságot tudnék megemlíteni, amelyek összeadódva egy minden eddiginél jobb, szebb és játszhatóbb NBA játékot eredményeznek.
A játékélményen kívül lehetőségeink tárháza, az NBA 2K21-ben elérhető tartalom is jelentősen bővült, illetve átalakult. A legnagyobb változás az új konzolok erejére alapozó online világ, a The City. Ez a The Neighborhood nevű opciót váltotta fel, és egy komplett város áll benne a játékosok rendelkezésére, amelyben akár járművekkel is közlekedhetnek, utcai és egyéb meccseket játszhatnak különféle helyszíneken, de shoppingolhatnak is a maguk kreálta virtuális játékosokkal. A dolog szépséghibája annyi, hogy egyfelől először is véres verítékkel ki kell jussunk emberkéinkkel a kezdőhelyszín Rookieville-ből, másfelől a szerverek kapacitása száz játékosban van maximalizálva, amihez mérten viszont baromi nagy ez a metropolisz, így az egész egy karanténba zárt Liberty Cityre emlékeztet. De sebaj, ez egy olyan feature, amelyet a készítők saját bevallásuk szerint már régóta terveztek megvalósítani, csak az eddigi géppark limitet szabott a lehetőségeiknek. Legalább tudjuk, merre és miben fog tudni biztosan fejlődni a sorozat a következő években.

Az ígért női karakterek végre valóban megalkothatók.
A MyCareer mód is átalakult: a sztori nagyjából maradt a régiben, de fontos új opciókkal bővült, és ezúttal választhatunk, hogy a középsulis bajnokságokat is végigjárjuk-e karakterünkkel, vagy egyből a G-ligába, az NBA hivatalos „előszobájába” ugrunk. A MyTeam mód megmaradt, és az abban összegrindolt virtuális pénzünket, illetve egyéb pontjainkat áthozhatjuk az új változatba. Sajnos ugyanez az ott felfejlesztett játékosunkról nem mondható el, így most kezdhetünk mindent elölről, ami nem jó hír azoknak, akik sok energiát áldoztak virtuális kosarasuk feltápolására.
Ha már új játékos: az ígért női karakterek végre valóban megalkothatók, még ha valamivel kevesebb lehetőségünk is van velük utána. A játékban a komplett WNBA bekerült, és a hölgyekkel a bajnokság és egyebek mellett akár három a három elleni meccseket is tolhatunk. Ha nincs elegendő hús-vér társunk a többjátékos mókához, az MI lesz a segítségünkre.
Karaktereink megalkotásához, ha úgy tartja kedvünk, akár mobiltelefonos applikáció segítségével a saját arcunkat is beszkennelhetjük, ami nem újdonság a sportjátékok történetében, csak régebben webkamerával csináltuk ugyanezt. A MyLeague és a MyGM módokat a fejlesztők egyesítették egy új, MyNBA névre hallgató játékmódban, ahol minden eddiginél több lehetőségünk van saját ligánk megalkotására és különböző szintű menedzselésére, amelyhez akár a már említett G-liga is kiaknázható. Számos egyéb bővítés, átgondolás és finomítás került be a programba, de a fentebb írtak talán a legfontosabbak közülük.

Ami viszont nem változott, az a rettenetes mikrotranzakciós kényszer. Tudom, hogy ez nem kellene, hogy valós kényszer legyen, hiszen nem kötelező irreálisan nagy összegeket költeni virtuális cuccokra, de olyan elképesztően lassan lehet fejlődni anélkül, hogy mindenki minimum elgondolkozik rajta. Online megmérettetések esetében pedig nem kicsit frusztráló, amikor a kezdő hatvanról hetvenegynéhány pontos összjátékosértékre nagy nehezen felhúzott karakterünket csupa kilencven pont körüli figura veszi körül, akiket szinte kizárt, hogy pusztán a játékért kapott cuccokkal pumpáltak fel eddig. Ez sajnos régóta jelenlévő rákfenéje ennek a sorozatnak, ami úgy tűnik, csak nem akar eltűnni a programból – de miért is tűnne, ha a különféle árú kiadások között a hozzájuk alapból kapott virtuális szerkó és pénz, meg egyebek jelentik a fő különbséget? No de hagyjuk is ezt, sajnos együtt kell régóta élnünk vele, és koncentráljunk inkább a számos újdonságra, módosításra és fejlesztésre, amelyet a program tartalmaz.
Az új konzolgenerációban rejlő erő olyan lehetőségek tárházát nyitotta meg a játékfejlesztők előtt, amelyeket eleddig leginkább a gépek korlátozott kapacitása miatt kényszerültek kompromisszumos megoldásokkal helyettesíteni. Az NBA 2K21 az új masinák egyik nyitócímeként ékes példája ennek. A számos javulás, fejlesztés, bővítés, valamint izgalmas, még időnként kezdetleges, de mindenképpen ígéretes új lehetőség egy olyan játékot eredményez, amely egyfelől minden eddigi epizódot felülmúl, másfelől azonban minden elkövetkezőt megalapoz. Aki még soha nem játszott ilyen játékkal, de van új konzolja, esetleg gondolkozik egy ütős kis program beszerzésén hozzá, annak az NBA 2K21 remek lehetőséget kínál erre.