Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Persona 5 Stikers

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne

A harcrendszer változott, pár dolog egyszerűbb lett, de a minőség nem csorbult.

2021.02.09. 16:05 | szerző: Zoo_Lee | Ismertető/teszt

A JRPG műfaj íratlan szabálya a konzisztencia: a nagy, éveken-évtizedeken át folytatódó sorozatok vagy egyetlen nagy történetfolyamot bővítenek és erősítenek, vagy minden egyes sorszámozott felvonás teljesen külön világban játszódik (vagy legalább az idősík mérhetetlenül távoli pontjain), más főszereplőkkel, rendszerekkel, mindössze néhány meghatározott elemmel, szörnnyel, történetmotívummal, amelyek sorozattá fogják össze őket. Ha egy széria az utóbbi kategóriába tartozik, ám eltér ettől a formulától, és sorszámozott folytatásban hozza vissza egy rész szereplőgárdáját a nagy gonosz leverése és a happy end után, az mindig hatalmas esemény – és sajnos sokszor elég nagy csalódás is.

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne

Elég vetni egy pillantást a Final Fantasy IV: The After Years-re, amely leginkább a klasszikus eredeti helyszíneit és karaktereit hasznosította újra, minimális kreativitással, vagy a trilógiává duzzasztott Final Fantasy XIII-ra, amelynek ugyan mentségére szóljon, a folytatások javították néhány érthetetlen hibáját, még közel egy évtized távlatából sem biztos, hogy jó ötlet volt Lightning történetét komplett ennyire kibővíteni. Ráadásul egy sorszámozott folytatás a puszta felütésével belerondít az előző rész lezárásába (legyen az akár ikonikus, akár ikonikusan rossz), semmissé teszi a hősök győzelmét, vagy legalábbis hiábavalóvá áldozataik egy részét. Ez a húzás pedig csak akkor működhet, ha ennek az újabb konfliktusnak a tulajdonosok kapzsiságán túl nagyon is jó indoka van, ha a világban, a karakterekben még maradt potenciál, elmondásra váró történet, ellenkező esetben a végeremény nem több olcsó, legfeljebb keményvonalas rajongók számára (számukra is csak korlátozottan) szórakoztató fanservice-nél.

A Persona 5 Strikers tesztelése után viszont úgy érzem, mintha először láthattam volna teljesen megfordulni ezt az egész folyamatot. Míg az előzetesek alapján csak egy minimális, fanservice jellegű történetre felhúzott, Dynasty Warriors harcrendszert átemelő spinoffra számítottam, a Strikers akár meg is érdemelhetne egy folytatást jellző sorszámot a címébe, ugyanis hiába egyszerűsített és változtatott pár elemen a Persona 5-höz képest, a visszatérő elemek és a színvonal túlzások nélkül azzal egy szinten mozognak.

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne

Néhány héttel ezelőtti rövid előzetesünkben a játék első órái alapján már kitértünk a történetre: Joker és a Fantom Tolvajok egy évvel az alapjáték eseményei után egy nagy közös nyaralásra készülnek, amikor rejtélyes, megmagyarázhatatlan események a Metaverzumban zajló baljós ténykedésekről árulkodnak, amiket ráadásul a hivatalos erők a Fantom Tolvajokra próbálnak fogni. Jokert ismét elragadja a Velvet Room, majd hőseink felfedezik, hogy egy új, EMMA nevű népszerű közösségi médiaappon keresztül képesek belépni a Metaverzum még veszedelmesebb, elborultabb szekciójába, a Börtönökbe. Szemben a klasszikus Palotákkal, amelyek egy-egy személy saját személyiségét testesítették meg, a Börtönöket irányító Helytartó az EMMA appon keresztül levadászott emberek vágyait próbálja begyűjteni, hogy azok birtokában teljesen átvehesse az irányítást felettük a tudatos világban. Ráadásul szemben a Palotákkal, a Börtönök irányítói a valóságban is sokkal inkább tisztában vannak a Metaverzumon át gyakorolt hatalmukkal. A Fantom Tolvajok feladata így a Börtönök felszámolása, az elrabolt vágyak visszaszerzése, és annak kiderítése, hogy ki vagy mi állhat a jelenség hátterében, kiegészülve két új taggal, az öntudatra ébredt, a Metaverzumban saját testet öltő MI-vel, Sophiával, valamint a Tolvajok után nyomozó Hasegawa detektívvel, aki alkut ajánl nekik a Börtönök ügyének felderítése érdekében.

A legjelentősebb eltérés az eredeti Persona 5-től a harcrendszer: a Börtönök eleve sokkal nagyobb és nyíltabb pályákat képviselnek a Palotákhoz képest, számos tereptárggyal, amelyekkel a főhősök interakcióba léphetnek. Bár gyakran belefuthatunk elkerülhetetlen összecsapásokba is, alapesetben időben kiszúrhatjuk a strázsáló őröket, és el is kerülhetjük őket, vagy hasonlóan az alapjáték lesből támadásaihoz, rajtuk üthetünk, ami lényeges előnyökhöz vezethet a harc kezdetén. Maga a harc azonban körökre osztott JRPG-összecsapások helyett Warriors-részeket idéző kaszabolás, kiegészítve a már említett tereptárgyak használatával (amelyek ideiglenes fedezékektől akár egészen különleges és durva támadási lehetőségekig számtalan lehetőséggel szolgálhatnak), különleges kombókkal, persona-képességekkel, valamint az ellenfelek gyengeségeinek kiaknázásával. Az összecsapások hihetetlenül látványos szegmensek, ám hála a menedékeknek és a bármikor felhívható persona-menüknek, végig kezelhetőek, áttekinthetőek maradnak, a combosabb ellenfelekre rálockolhatunk, számtalan támadást elkerülhetünk, ha pedig figyelünk a csapattársaink vagy a navigátor szerepét betöltő Futaba által említett tippekre, lehetőségekre, akár lényegesen hatékonyabban is elintézhetjük az ellenállást. A csapattagok között pedig harc közben a Baton Pass technikával bármikor válthatunk, hogy jobban kihasználhassuk az adott csatához optimálisabb képességeiket.

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne

Természetesen egy-egy Börtön felszámolása az alapjátékhoz hasonlóan komoly feladat, és nem egyszer érdemes visszavonulót fújnunk a pálya egyes pontjain megnyitható, később fast travel pontokként is szolgáló checkpointoknál, hogy visszatérjünk az éber világba, regeneráljuk a HP/SP-készleteket, fejlesszük personáinkat a Velvet Roomban, vagy épp új tárgyakat és felszereléseket vásároljunk. Ez utóbbi elemeken érhetőek tetten leginkább a Strikers könnyítései a Persona 5 rendszerein. Ugyan a tudatos világban számos, az alapjátékból is ismerős helyszínt bejárhatunk, a megszokott árusokhoz nem térhetünk vissza, helyettük a telefonunkra költözött Sophiát kérhetjük meg, hogy expressz, optimalizált szállítási idejű futárokkal új felszereléseket szállítson és már feleslegeseket adjon el a főhadiszállásunkról.

Tartalékaink visszatöltéséhez nem szükséges aludnunk is, a való világba történő kilépéssel minden automatikusan feltöltődik, personákat pedig ugyan gyűjtögethetünk, ez minijátékok helyett random lootként történhet meg a csaták végén, kellemesen gyakran ahhoz, hogy mindig legyen bőven alapanyagunk a fúziókhoz, idézésekhez. A fúzió elsajátításakor ráadásul az alapjáték egyfajta javításaként ezúttal nem rögtön a legcombosabb personánkat kell feláldoznunk, a már begyűjtött personák között pedig Joker akár a csata hevében is szabadon váltogathat. A komplex szociális kapcsolati háló helyét is egy új rendszer vette át, amely Bonds, azaz Kötelékek névre hallgat. Miután teljesítünk bizonyos feltételeket akár a valódi világban akár a Metaverzumban, újabb és újabb perk jellegű képességek válnak elérhetővé ebben a menüben, amelyeket közösségi pontokért cserébe nyithatunk meg és fejleszthetünk, ezt az erőforrást pedig csatákkal, illetve a valóságban csoportos tevékenységekkel gyűjtögethetjük.

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne

Sajnos ezekkel a gyorsításokkal, optimalizálásokkal kapcsolatban volt pár olyan észrevételem, amelyeket szerintem a fejlesztők nem gondolhattak át igazán. Például ha egyszer a HP és SP a valóságban automatikusan újratöltődik a napok léptetése nélkül is, játékmenet szempontjából tulajdonképpen miért volt szükség ahhoz, hogy visszalépjünk a valóságba? Elég sok töltési időt megspórolhattak volna, ha egyszerűen a checkpointoknál ezek az erőforrások automatikusan regenerálódnának, és lehetőségünk nyílna vásárolni is, vagy legalább a valóságba visszatéréskor jóval több lehetőségünk, feladatunk lenne, így ugyanis ez a ki-belépegetés leginkább időhúzásnak tűnik. Másrészt ugyan a Börtönök nyíltabb, platformozós részekben és fast travel pontokban gazdag felépítése is tetszett, többségük, mire eljutottam arra a pontra, hogy leszámoljak az élükön álló Uralkodóval, már elkezdett kissé unalmassá válni, az odavezető úton a feladatok, csaták ugyanis egy idő után meglehetősen repetitívvé váltak – szintén inkább csak húzva a játékidőt, mintsem valóban lényeges, értékes narratív elemeket kínálva.

Pedig a Persona 5 Strikers túlzások nélkül történetében és prezentációjában is kiváló. Az alapjátéktól megszokott minőségű szinkront kínál, a klasszikus zenék variációit új dallamokkal kombinálva, ugyanolyan színes, látványos cel-shaded grafikát, animációkat, illetve animebejátszásokat. A története egyszerre reflektál az alapjáték egyes motívumaira, és vet fel újabb érdekes és aktuális szálakat a személyi kultuszokkal, közösségi médiával, szabad akarattal kapcsolatban. Az egyetlen beigazolódott félelmem egyedül az, amit már az előzetesben is megpedzegettem: ha nem játszottátok végig az alapjátékot (mindegy, hogy az eredeti vagy a Royal változatot), vagy nem néztétek végig legalább az abból készült 28 részes animét, nemcsak több utalás, pillanat és motívum lényegesen veszít az erejéből vagy érthetetlen marad, de ráadásul az alapjáték számtalan kulcsfontosságú pillanata is spoilerezésre kerül. Ez sajnos főleg a PC-s tábort érinti, mivel ugyan az Atlus tendenciái alapján nem zárnám ki, hogy előbb vagy utóbb kapunk egy portot a P5 Royalból is, sajnos kénytelenek pótolni ezeket az előismereteket, ha nem akarnak kimaradni semmiből a Strikers kapcsán.

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne

Ezt leszámítva viszont a Persona 5 Strikers toronymagasan teljesítette minden elvárásomat. Ahogy cikkem kezdetén felvetettem, akár a Persona 5 sorszámozott folytatásának is méltó lenne, hibái, gyermekbetegségei pedig szinte eltörpülnek a hangulat, a történet, a rajongók számára itt-ott belecsempészett fanservice mellett. Ha tetszett az alapjáték, garantáltan élvezni fogjátok a Strikerst is. ■

értékelés

Persona 5 Stikers

Persona 5 Stikers
Pozitívumok
  • Toronymagasan felülmúlta minden elvárásomat
  • Az alapjátékhoz hasonló minőségű prezentáció és történet
  • Az új harcrendszer egészen szórakoztató, és meglepően jól működik a personák rendszerével
Negatívumok
  • A Metaverzum és a valóság közötti oda-vissza járkálás a készletek újratöltéséhez sokszor felesleges körnek érződik
  • Egyes feladatok a Börtönök felszámolása során repetitívek
  • Ha nem ismeritek a Persona 5 történetét akár a sima, akár a Royal kiadásból, akár az animéből, sok dolog nem lesz érthető, számos fordulat viszont még így is spoilerezésre kerül az előzményekből

A tesztpéldányt a játék hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította.

Persona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmennePersona 5 Strikers teszt – Spinoffnak nevezték, folytatásnak is elmenne
Persona 5 Stikers
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Persona 5 Stikers

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló