Pár napja jelent meg korai hozzáférésű játékként a Jutsu Games új fejlesztése, a középkori köntösbe öltöztetett, erősen a GTA 2-ből merítő sandbox játék, a Rustler (Grand Theft Horse). A zárójeles alcím nem hivatalos, ezzel valószínűleg csak fel akarják kelteni a potenciális játékosok figyelmét, de tény, hogy segít elképzelni, mi ez az egész.
Akinek valamiért mégis teljesen ismeretlen lenne a Grand Theft Auto sorozat: röviden a lényeg az, hogy egy kitalált városban és annak környezetében szabadon mászkálhatunk főhősünkkel, küldetéseket csinálhatunk, autókat lophatunk, abuzálhatjuk a járókelőket, bűnözhetünk stb. Mivel ez esetben az Autót Horse-ra, azaz lóra cserélték, sejthetjük, hogy itt valami mással lesz dolgunk, és igazunk van, a Rustler ugyanis a sötét középkorba repít vissza minket, ahol gépkocsik helyett lovak és szekerek járják az utakat.
És ha már a fejlesztők ennyire felvállalják a hasonlóságot a GTA sorozattal, akkor én is ahhoz mérve osztom meg tapasztalataimat veletek.
Kezdjük azzal, hogy a játéknak élőszereplős intrója van. Hogy ez jó, avagy rossz-e, mindenki döntse el maga, de mivel ritka, mint a fehér holló, én nagyon megörültem neki.
A játékmenet tényleg szinte semmiben sem különbözik a GTA-tól. Főhősünk, Guy egy suttyó írástudatlan, aki bármiféle melót elvállal, csak hogy pénzhez jusson. Ezen munkák fő- és mellékküldetések formájában vannak jelen, de találunk itt is versenyzési lehetőséget (autó helyett persze lóval), szánthatunk is, és természetesen megölhetünk bárkit, illetve lophatunk lovat is.
Ennek ellenére meglepő módon nagyon kevés a patás a játékban. Több küldetés esetén is paripára pattantam volna, hogy eljussak a helyszínre, de alig-alig jött szembe egy, és még a házak körül sem találtam.
Mivel sandbox játékról beszélünk, ezért szabadon bejárhatjuk a térképet, már ami épp fel van oldva belőle. Ugyanis megint csak a GTA-hoz hasonlóan, a pálya egyes részei nem érhetőek el alapból, azokat csak később tudjuk kioldani. Úszni sem tud a főhős, így a folyóval elválasztott területre esélytelen az átjutás. Ez elég bosszantó, de nem azért, mert annyiszor merülnénk alá, hanem mert ha nem figyelünk, és túlságosan belegyaloglunk akár egy tóba is, azonnal kapjuk a Wasted feliratot.
A grafika senkit nem fog a földhöz vágni, szerintem egy közepes konfiggal is kifogástalanul futtatható a Rustler. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy szinte felülnézetből látjuk a játékteret, csakúgy, mint a GTA 2-ben annak idején. Persze szebb és részletesebb is a grafika, autentikus, de érdekes módon összességében itt nem működik olyan jól a felülnézetes megoldás. Egyrészt, ha lóra ülünk és vágtatunk, nem távolodik el a kamera, hogy megnövekedjen a belátható játéktér, ezáltal egy menekülés esetén elég könnyen akadunk bele fába, sziklába stb., mert egyszerűen nem látni időben az akadályokat.
De amúgy is túl közeli a kameranézet. Ha az erdőben mászkálunk, ahhoz, hogy a magasabb fák ne takarják ki a karaktert, átlátszóvá válik a fának a lombozata, ami alatt állunk. Ez azt eredményezi, hogy bár látjuk Guyt, a fa törzsébe ettől még simán beleakadhatunk. Ez megint csak menekülés közben idegesítő, mert azonnal megáll az ember/ló. Mondjuk, ha felkenődne rá, az hitelesebb lenne. Szerencsére ezek olyan dolgok, amiket könnyedén javíthatnak a végleges verzióra.
Üdvözlendő, hogy van vér, sőt több fokozatban állítható a mennyisége, attól függően, hogy mennyire vágyunk ennek látványára. A fejlesztők amúgy igyekeztek kellően viccesre venni az egész játékot. A várfalakon graffitiket látunk, vannak kresztáblák, zebrák, parkolók (a gebék számára, de rendesen kék alapon fehér, P betűs táblával :-) ). Egy külön gombbal fingó, böfögő hangokat adhatunk ki, bár ennek gyakorlati hasznát egyelőre nem találtam meg. Viszont akad itt még easter egg a Gyalog galoppból, popkulturális utalások, Pimp my Horse állomás stb.
Látni jeleket arra, hogy miket terveznek még implementálni a fejlesztők, mert a nagyobb településeken különböző céhek cégéreit látni, kezdve a fegyverkovácstól a boltig, és ezek mind nagyon részletesen ki vannak dolgozva, viszont interakcióra egyelőre nincs lehetőség. De ezek alapján esélyesnek érzem, hogy lesz lehetőség bennük vásárolni vagy fejleszteni. Apropó fejlesztés: van skillfa a játékban. Szerencsére elég egyszerű, viszont elég hasznos képességekre tehetünk szert (például, hogy ne kelljen leszállni a hátasunkról, ha fel szeretnénk venni egy fegyvert, ételt stb. a földről).
Amit nagyon remélek, hogy nem hagynak ki, az a beszéd. A jelenlegi verzióban csak halandzsa szöveg hallható, amikor a karakterek diskurálnak, ami így is vicces, de sokat dobna az összhatáson, ha rendes szövegelés lenne. A hangokon is lehetne még reszelni, változatosabbá tenni. Ami viszont már most nagyon jó, az a zene. Sikeresen ötvözték a középkori hangszereket és zenei stílust a modern rappel és beatboxszal, és egészen remek szerzemények szólnak a játékban. Mivel rádió akkoriban nem volt, ezért bárdokat felbérelve tudjuk biztosítani magunknak a muzsikát. A bárd jön utánunk, felül mögénk a lóra, számot pedig úgy válthatunk, ha pofon vágjuk.
Az eddig látottak alapján vegyes érzéseim vannak a Rustlerrel kapcsolatban, és ez leginkább a nagyon erős GTA behatásnak köszönhető. Azon kívül, hogy a középkorba helyezték a történetet, nem igazán van benne több, mint ami a GTA 2-ben volt 21(!) évvel ezelőtt. A játékmenet ugyanaz, a humorfaktor itt is megvan, a grafika értelemszerűen fejlettebb, de semmi újat, egyedit nem tud jelenleg felmutatni a Rustler korai hozzáférésű verziója. Reméljük, a végleges változat megjelenéséig telepakolják még sok dologgal, mert minden esélye megvan rá, hogy egy kellemes szórakozást nyújtó videojáték váljon belőle.