25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

Lovecraft munkássága keverve Giger vizualitásával és Barker cenobitáinak szadomazochista erotikájával.

Írta: Zoo_Lee

Nem biztos, hogy sikeresen össze tudnám számolni, pontosan hány olyan játékot teszteltem az utóbbi egy év alatt, amely vagy egy az egyben merített és dolgozott fel H. P. Lovecraft életművéből, vagy legalább erős inspirációkat vett tőle. Azt még kevésbé, hogy ebből hány darabnál nem merült fel a kritikám során az az egyszerű, ám jelentős frázis, amely általában úgy ölt alakot az addig dicsérő és pozitív sorok végén, hogy „de”, „azonban”, „viszont”, „sajnos”. Például: „sajnos a játék túlságosan rövid és befejezése elkapkodottnak érződik”, „azonban a harc és a lopakodós játékelemek kiforratlanok és ügyetlenek” vagy „de a játék linearitása túlságosan korlátozza a játék világában és történetében rejlő potenciált”. Közel minden esetben volt egy ilyen pont, akár a The Sinking Cityről, akár a Focus-féle hivatalos Call of Cthulhuról volt szó.

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

Épp ezért voltam kíváncsi, mit is nyújt majd egy olyan csapat, amely egyszer már bizonyított a műfajban, az új nekifutásra pedig nem is kevés ideje volt. A Lust from Beyond sorozatos halasztásai szinte már mémmé váltak: a szeptemberre tervezett megjelenés helyett csak jóval később érkezett meg egy második ingyenes demó Scarlet címen, amely bemutatta a játék új antagonistáit, az Eksztázis Szektájával rivalizáló, talán még náluk is elborultabb Skarlát Páholyt, majd még a Valentin-napra tervezett ironikus megjelenésről is átcsúszott márciusra. Csak remélni tudtam, hogy összességében megérte a várakozás (a végigjátszott demók ugyanis kimondottan tetszettek) – majd ahogy az általában lenni szokott, bizonyos tekintetben meg is érte és nem is.

A játék tesztelése során három kiemelt szempontra próbáltam koncentrálni: mennyire illik a játékra a lovecrafti/kozmikus horror jelző, mennyire érződnek felesleges polgárpukkasztásnak az igen hangsúlyos erotikus részek, illetve mindezektől eltekintve, mint horrorjáték, mennyire állja meg a helyét?

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

Történetét tekintve a Lust from Beyond pár évvel a Lust from Darkness (és nem sokkal a két demo) után indul, melynek során az Eksztázis Kultusza új erőre kapott Amanda Moon vezetésével, és kétségbeesetten próbálnak új látókat keresni, akik átléphetnek Lusst'ghaara, az Örök Eksztázis földjére, amely Amanda szerint haldoklik. Választásuk egy fiatal, szexfüggőségben szenvedő régiségkereskedőre esik Victor Holloway személyében, akire azonban szemet vet egy rivális szekta is, a szadista Skarlát Páholy, akik a saját céljaik érdekében próbálják felvenni a kapcsolatot Lusst'ghaaval, és nem riadnak vissza semmilyen eszköztől ezek eléréséhez.

A kellemesen hosszú, fejezetekre bontott játékidő során különböző nagyobb pályarészeken kell megoldanunk a továbbjutást, általában logikai feladványok megoldása vagy megfelelő tárgyak begyűjtése révén, miközben néha menekülnünk, néha lopakodnunk, időről időre pedig harcolnunk is kell. Utóbbi kettő a játék leggyengébbre sikeredett elemei, amelyektől valamennyire már előre tartottam – úgy fest, az indie, illetve a lovecrafti horrorjátékok átka, hogy a harc és a lopakodás egyaránt kényelmetlennek, ügyetlennek érződnek bennük. A Lust from Beyond esetében nem akadtam el emiatt, nem is hajszolt a frusztációig a játék – azonban alig vártam, hogy túl legyek ezeken a részeken. Már csak azért sem, mert Victor mind testileg, mind lelkileg egyaránt sérülékeny, ezen pedig a Lusst'ghaaban időről időre begyűjthető, egyes tulajdonságainkat permanensen növelő „áldások” sem segítenek sokat.

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

Az újrajátszhatósági faktort és a felfedezést ellenben nagyban segíti, hogy szinte minden fejezetben rengeteg felszedhető háttéranyagra, vagy akár egyenesen opcionálisan megnyitható és bejárható pályarészre is bukkanhatunk, amelyek achievementek mellett elég sok hasznos információval szolgálnak a játékvilág és az egyes karakterek hátteréről is. Az indie fejlesztőket meghazudtoló látványvilág, a nyomasztó hangulat, a helyenként kiválóan eltalált ijesztgetések mind remekül működnek, problémám még egyedül a néha zavaróan lassú töltési időkkel és az épelmerendszerrel akadt. Ez utóbbi ugyanis, ha Victor kimerítette lelki erőnlétét, azzal járt, hogy teljesen random időközönként megváltozott az irányítás – szerencsére a fejlesztők pont a teszt írása közben az első nagyobb javítással orvosolták ezt a problémát, és a hatást lecserélték látástorzulásra, hallucinációkra, amelyek alaposabb szemrevételezése igen csúnya következményekkel jár.

Ha csak szimpla horrorjátékként kellene értékelnem, a Lust from Beyond nem kiváló, de nem is rossz játék és a legnagyobb szigorral tekintve is legalább egy erős fokkal a középszer fölé emelkedik.

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

Az viszont tagadhatatlan, hogy a Movie Games csapatát igen komoly Lovecraft-rajongók alkotják, és rajongásuknak ahol csak tudtak, teret is engedtek a játékban. Nem adaptálták közvetlenül a szerző munkásságát, ám rajongók több ponton ráismerhetnek az elég egyértelmű utalásokra: kezdve a nyilvánvaló From Beyond kikacsintásoktól, a Skarlát Páholy és a Red Hook novella szektájának hasonlóságain át a játék elején lezajló, az Árnyék Innsmouth felett által inspirált szállodából menekülős, majd sötét utcákon lopakodós szegmensig. Lehet, hogy kissé már erőltetettebb asszociáció, de a Skarlát Páholy színdarabja mögött is igen nehéz nem a Sárga Király erotizált változatára gondolni, de a modern mesterek sem maradtak el, a nyomasztó, bohócokkal teli utcabál pedig erősen Thomas Ligotti munkásságát idézi.

Utalásokban, kikacsintásokban tehát bővelkedik a játék, de mi a helyzet azzal a két ponttal, ahol a legtöbb lovecrafti játék elvérzik: a látvánnyal és hangulattal? Előbbi tekintetében, ahogy a Lust from Darkness esetén, ezúttal sincs okunk a panaszra: az H. R. Giger és Zdzisław Beksiński műveiből megálmodott Lusst'ghaa továbbra is az egyik legegyedülállóbb és leghangulatosabb helyszín, amellyel horrorjátékban találkoztam, ez, illetve a The Shore után határozottan úgy tűnik, egyes fejlesztők és designerek kezdenek kimondottan ráérezni arra, hogyan is kell ábrázolni a kozmikus horror alaktalan, logikát és természetet meghazudtoló borzalmait.

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

A történet egyes motívumaiba már könnyebb belekötni: személy szerint kimondottan háklis vagyok arra, amikor egy lovecrafti játékban a kezdetben még hétköznapi főhős később könnyűszerrel veszi fel a harcot az emberiség feletti, mérhetetlenül vén kozmikus borzalmakkal. A Lust from Beyond azonban egy ügyes (bár vitatható) csavarral lép ki ebből a bukkanóból: nem konkrétan Lovecraftot és az istenségeit adaptálja, azt pedig a fejlesztők már az első részben is lefektették, hogy Lusst'ghaa istenségei számára ha csak alattvalókként vagy hívőkként is, de közel sem jelentéktelenek a halandók, különös tekintettel a világok között átjáró látókra – így legalább olyan volumenű hangulatgyilkos buktatók nem merülnek fel, mint Cthulhu megidézése vagy Azathoth meglátogatása a puszta hatás kedvéért. Nem tagadom, hogy számos vita tárgyát képezheti majd a Lust from Beyond ábrázolásmódja és hatáskeltő eszközei, de a teszt során végig úgy éreztem, ez az elem a helyén van – vagy ha nem is, sokkal inkább a helyén, mint például a The Shore fináléjában.

Végül pedig a nagy kérdés: mennyire tolták túl zavaróan a fejlesztők az erotikát? A válasz az, hogy természetesen elég komolyan: Lovecraft műveiben ha nagyon erősen keressük, azért itt-ott burkolva megjelenik a kimondatlan szexualitás, mint a Rémület Dunwichben novella kiindulásaként emlegetett aktus Yog-Sothoth és Lavinia Whateley között, az innsmouthi mélységlakók és falusiak násza, vagy épp Shub-Niggurath és az ezer ivadéka esetén. A fejlesztők azonban ezt reflektorfénybe állították: Lusst'ghaa éltető eleme az eksztázis, az orgazmus, a látók gyakran az aktus segítségével lépnek kapcsolatba vagy akár fizikailag át ebbe a dimenzióba. Ám nem feledkeztek meg a „lovecrafti nemhivatalosan sejtetett erotika” másik fontos elemétől sem: hogy ezek a célzások szinte minden esetben természetellenesnek, felkavarónak érződtek, ez pedig szinte végig igaz arra is, ahogy a Lust from Beyond bemutatja a testiséget.

Lust from Beyond teszt – Erősen 18+-os túlélőhorror

A szex a történetben minden, csak nem az intimitás része: betegség, istenkáromló szertartás, gyomorforgató, természetellenesnek érződő ösztön. Ugyan bekerült itt-ott egy-egy olyan elem, ami megmosolyogató lehet (mint a Lusst'ghaa táját gazdagító, igen agresszív és komoly sebzéseket okozó fallikus csápok), a fejlesztők az eltorzított, kifacsart erotikát elsősorban a kozmikus horror eszközeként használják, annak még borzalmasabb, még idegenebb és elvontabb kihangsúlyozásához, ahogy egy alapvetően emberi, intim cselekvés milyen borzalmas, felkavaró és szürreális eszköz szerepét tölti be egy idegen világ, illetve néhány tébolyult szekta kezében.

A Lust from Beyond így összességében ugyan nem kiváló vagy tökéletes játék, de mindenképp a jobban sikerült indie horrorjátékok, és legfőképp a lovecrafti horrorjátékok egyik legkiemelkedőbb darabja, amelynek egyes elemeire, designbeli döntéseire valószínűleg még évek múlva is vagy hivatkozási, vagy legalább érdekes viszonyítási alapként gondolok majd. Nyomasztó, felkavaró motívumai pedig bőségesen adnak még annyi alapanyagot vitákhoz, elemezgetésekhez, amelyeknek ez a hosszúra nyúlt cikk épp csak a csúcsát kezdte el kapargatni. Nagyon remélem továbbá, hogy a Movie Games Lunarium csapata folytatja ámokfutását ezen a vonalon – szívesen látnám trilógiává bővülni a szériát, vagy akár egy teljesen új, ám hasonlóan horrorisztikus vonalat is tőlük.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

Pozitívumok
  • Felkavaró, nyomasztó hangulat
  • A látvány döbbenetesen jó egy indie címhez képest
  • Kellemesen hosszú, sok riválissal ellenben nem három-négy óra alatt végigvihető
  • Remek történet, rengeteg kikacsintással Lovecraft munkásságára
Negatívumok
  • A lopakodós, illetve harcolós részek érezhetően gyengébben sikerültek, még finomításra szorultak volna
  • A történet és a játékvilág bizonyos elemei, motívumai meglehetősen megosztóak lehetnek majd
  • Valószínűleg sokkal többet nyújt úgy, ha rendelkeztek egy alapvető rajongással Lovecraft és követői munkássága iránt

További képek

  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond
  • Lust from Beyond

Lust from Beyond

Platform:

Fejlesztő: Movie Games Lunarium

Kiadó: Movie Games, PlayWay

Megjelenés: 2021. március 11.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!