1920. Amerikában megkezdődik a szesztilalom, Chicagóba pedig megérkezik László Gogolák, hogy megkezdje a magyar maffia rögös útját...
A Romero házaspár Empire of Sinje előtt is voltak próbálkozások maffiás stratégiákra, de a stílust ők élesztették nemrégiben újra. Ami érdekes, hiszen ha az Empire of Sin olyan jó lenne, akkor lemosna mindenkit a piacról. De mégis akad hely a játékosok szívében más próbálkozásoknak is. Ilyen a City of Gangsters.

Láthatóan az igény óriási egy jól kitalált szeszcsempész, védelmipénz-szedő, egymással leszámoló maffiás stratégiai játékra, de azt kell mondanom, hogy ez a játék még nem jött el. Igen, ezzel most lelőttem az ismertető lényegét is: nem a City of Gangsters lesz az év játéka. Az alapok jók, de még most, a hivatalos megjelenés után is olyan állapotban van, mint egy early access játék. Nem csak azért (és ez igaziból jó), mert naponta jönnek hozzá a frissítések, hanem főleg azért, mert nem bugok, hanem koncepciós hibák vannak még benne.
Azért nézzük, milyen is a játék! Valójában egy nyersanyagszállító programról van szó. Fel kell kutatnunk nyersanyagokat, azokból előállítani valamilyen illegális terméket, amit aztán el kell adnunk. Ez mondjuk oké, hiszen a szesztilalomról szól a játék, tehát érthető, hogy alkoholt kell párolnunk szinte mindenből, és aztán eladni valami zugkocsmában. De azért ez így kevés. Például míg Romeroék komoly harcrendszert készítettek – és lássuk be, ki ne szeretne Thompson gitárral lövöldözni? –, addig a City of Gangstersben odamegyünk egy karakterrel, és lezajlik a harc, attól függően, hogy milyen skillünk és fegyverünk van. Aztán kiírja, hogy mi megyünk kórházba vagy az ellenfél. Nem egy látványos maffialeszámolás.

A játékban szereplő minitörténetek pedig csak arról szólnak, hogy hozz ide három szőlőt és két baseballütőt. És ha megcsinálod, akkor választhatsz, hogy milyen jutalmat kérsz cserébe. Nem túl érdekfeszítő, igaz? Ráadásul a tutorial – ami amúgy jól érthetőre és követhetőre sikerült – végigjátszása után sem teljesen érthető, hogy akkor most mit is kell csinálni. Van ugye ez a termeléses dolog, de ebből sem ömlik a pénz. Ezen kívül kérhetünk védelmi pénzt (ami némi hátránnyal jár), de még ha mindenkitől be is szedjük, akkor sem lesz elég pénzünk, ha mellette nem csináljuk a nyersanyag-szállítgatást.
És akkor jöjjön a koncepciós hiba, ami miatt eléggé elakadtam: nekikezdtem párszor nulláról a játéknak, de nem nagyon sokszor, hanem 3-4-szer, és minden alkalommal abba futottam, hogy nem tudok termelni, mert valamelyik nyersanyag hiányzik. Emiatt (csak védelmipénz-szedés mellett) pár játékbeli év alatt becsődöltem. Kértem segítséget a fórumon, hogy mi a titka, hogy be lehessen indítani egy szeszcsempész-vállalkozást. A fejlesztők és a játékosok is mind nagyon segítőkészek voltak, de megtudtam, hogy a véletlenszerűen generált pályák többsége baromi nehéz (például hiányzik pont az a nyersanyag, amit az elején kapott házban tudnál termelni), és ezért a helyes játékmód az, hogy elkezdesz egyet, és ha egy óra után is nehéz, akkor inkább kezdj egy újat, mert rossz volt a random seed. (Ja, és persze a fórumban van topic a jó, játszható seedeknek). Ez azért engem eléggé meglepett, hiszen nem early accessről van szó, hanem 1.0 feletti verzióról.

A fejlesztők nagyon buzognak. A fórumon is válaszolnak szinte mindenkinek, és tényleg szó szerint naponta hoznak ki frissítéseket, amelyek ugyanannyi újdonságot tartalmaznak, mint javítást. Nagyon lehet, hogy pár héten belül ezeket a lehetetlen térképeket is megszüntetik, és akkor jó is lehetne a játék. De akkor is inkább egy szeszcsempész skint kapott nyersanyag-hurcibálás az egész, mintsem szervezett alvilági szimulátor. Persze kell növelni a területünket, és ezzel belefutunk piti vagy komolyabb konkurenciába, akiket – plata o plomo – megveszünk vagy megölünk. De akkor sincs az a maffiaérzés az egészben. Ettől függetlenül már 20 órát beleöltem a játékba, szóval nem mondanám, hogy élvezhetetlen. Csak hát a hangulat...
Akinek nem hiányzik nagyon a kegyetlenség és a szokásos történetek a szesztilalom idejéről, annak a City of Gangsters egy nagyszerű nyersanyagszállító játék, sok-sok lehetőséggel, és a játékmechanika mélységeivel (még 20 óra után is vannak olyan dolgok, amiket csak megláttam, de még nem ismertem ki). És az is lehet, hogy egy hónap múlva egészen másként nyilatkoznék róla. De egyelőre csak azt mondhatom, hogy egy nap majd eljön egy hangulatos, játszható maffiastratégia, de ez a nap még nem jött el.