Az idei Call of Duty ismét visszatér a második világháború idejébe. Ahogy az elmúlt években lényegében minden elődje, a Call of Duty Vanguard is kapott egy, az első napokban zárt, majd később nyílt bétát, ahol az érdeklődő játékosok belekóstolhattak a multiplayer módba. Mert bár minden epizód kap moziszerű elemekkel megtűzdelt egyszemélyes kampányt, és a zombik is ritkán maradnak távol, még mindig ez az, ami a leginkább vonzza a játékosokat. És ahogy a legtöbb évben, úgy mi is futottunk most egy-két kört vele, hogy megnézzük, mire is számítsunk az októberi premierkor.

A Vanguard bétájában négy pálya és öt játékmód áll a játékosok rendelkezésére. A játékmódok közt ott van a klasszikus TDM, a Domination, a Search and Destroy és a Kill Confirmed is. Ezek túl sok bemutatásra nem szorulnak, hiszen évek óta ott vannak a franchise palettáján. Ugyanakkor az ötödik játékmód már egy fokkal érdekesebb, ez a Patrol, amely jellemzően kis létszámú és igen pörgős összecsapásokat kínál. A pályán ugyanis van egy nagyjából tíz méter átmérőjű, kör alakú zóna, ami állandó mozgásban van, halad körbe-körbe. Ezt kell a két egymással csatázó csapatnak minél hosszabb ideig uralnia. De mivel mozgásban van, ezért nem olyan könnyű védeni, szinte másodpercenként változhat, hogy épp melyik fél birtokolja. A pontokat pedig nyilván ez alapján osztja a játék. És éppen azért, mert ez az apró mozgó kör vonzza a játékosokat, állandó aktív és pörgős csata alakul ki. Amikor valaki meghal, szinte azonnal valahol a közelben respawnol, és már mehet is vissza osztani az ellent. Ami hátulütője volt a béta során a Patrolnak, az a kiegyensúlyozatlan respawn. Ugyanis rendszeresen előfordult, hogy az ellenséges játékosokat egymás orra elé pakolta le a játék, így rengeteg a spawnkill. Ha ezt rendbe teszik, akkor népszerű lehet ez az új játékmód is. Illetve a többitől külön választva kipróbálhatjuk a Champions Hill módot is. Ez valóban eléggé eltér a többitől. Kettő és háromfős csapatok csapnak össze benne (a teljes játékban lesz egy az egy elleni mód is), rövid és pörgős csatákban. Minden játékos teljesen megegyező felszereléssel indít, de minden körben lehet összeszedni pénzt, illetve a jó teljesítményt is ezzel díjazza a játék. Ebből aztán lehet fejleszteni és bővíteni a készleteket. Ellentétben a sima TDM-mel, ebben a játékmódban mindenkinek limitált mennyiségű élete van, a végén pedig az a csapat veszít, akinek minden tagja elveszíti minden életét. A pálya is különleges, mivel egy nagy pályán van egy központi vásárló rész, valamint körülötte a kisebb arénák, ahol a csaták folynak.
A négy pálya az Eagle's Nest, a Hotel Royal, a Gavutu és a Red Star. Az Eagle's Nest egy megerősített hegyi villa, amelyben külső és belső téren egyaránt folyik a harc. A pálya maga nem kimondottan nagy, de az épület több helyiségében is heves tűzharc alakulhat ki, míg kint főleg az épület mentén végigfutó ösvényeken és gangon lehet egymásra campelni. A Hotel Royal is egészen ötletes, ugyanis egy párizsi hotel legfelső szintjét és tetőterét lőhetjük szét. A közepes méretű pályán inkább a belső terek dominálnak, de érdekesség, hogy a tetőre felmászva akár a tetőablakokon keresztül is vadászhatunk a bent harcolókra. A Gavutu már jóval nagyobb, egy trópusi sziget, ahol egy csatahajó futott zátonyra. Itt sokkal inkább a külső terek dominálnak, a tengerparton kifejezetten távolról is lehet egymást lőni. Ötletesen felépített pálya, a hajó és a sziget épületei, a lövegtornyok és a radarállomás is jó terep a harchoz. Végül a Red Star a havas Sztálingrád egy terét takarja. Itt hatalmas szabad terület, utcák és persze épületek vegyesen vannak, utóbbiakban az emeleti ablakokból remekül lehet fedezni a tér több pontját is.

Ami a játékmenetet illeti, drasztikus újításokra nem kell számítani, a multiplayer mód gerince sok-sok éve változatlan. A pályán nyújtott teljesítményünk függvényében oldhatunk fel killstreakeket. Vannak választható field upgrade-ek is, amelyek lehelyezve segítik csapatunkat (lőszeresdoboz, zajmikrofon, robbanó mini tank stb.), ám ezeknek feltöltődési ideje van, vagyis a csata elején nem lehet még bevetni őket. Nem hiányzik a karakter és a fegyverek fejlődése sem. Minél többet játszunk, annál magasabb rangig jutunk, minden szintlépés új tartalmak feloldását jelenti. A fegyvereket pedig minél többet használjuk, annál több kiegészítőt oldhatunk fel hozzájuk. Érzésre most mintha jóval több ilyen kiegészítő lenne, de ez lehet, hogy csak megérzés. A fegyverek nagyjából kiegyensúlyozottnak tűnnek, a kiegészítők pedig többnyire valamilyen pozitív és negatív hatást is hoznak magukkal. Érdemes még megemlíteni a rombolható környezetet. Persze nem kell legyalulható terepre gondolni, viszont a pályán lévő kerítések, spaletták, redőnyök, ajtók, fából készült barikádok és hasonlók elpusztíthatók. Emellett bizonyos vékonyabb falakon keresztül is képesek lehetünk végezni a mögöttük rejtőző ellenséggel. Ez a világ életében teljesen statikus Call of Duty élményben mindenképpen üdítő újítás, ha forradalminak nem is nevezhető azért.
A béta alatt a játék optimalizációja tapasztalataim szerint nagyjából rendben volt, ugyanakkor maga a program olykor meglehetősen instabilnak érződött. Volt, hogy két party között egyszerűen kilépett a kliens, vagy többször egymás után kilépett és automatikusan újraindult. Akadtak még grafikai bugok is, vibráló textúrák és hasonlók, illetve olykor indokolatlanul is leesett a framerate, de szerencsére jellemzően inkább a menüben, nem pedig játék közben. Ami viszont nagyjából működik, azok a hangok. Fülessel játszva bizony nagyon érezhető volt, hogy ugyanazzal a fegyverrel szabad téren vagy egy épületben tüzelek. Utóbbi esetében szinte már bántotta a fülem, annyival erősebb volt a hangja, ahogy a valóságban is lenne. A karakterek pedig folyamatosan kommentálják a dolgokat, ami szintén hangulatos elem, bár nem újdonság.

A Call of Duty Vanguard bétája (amelybe most két napig még bárki bekapcsolódhat) pontosan azt nyújtotta, amire előzetesen számítani lehetett. A multi most sem változik túl sokat, de vélhetően így is hónapokra a monitorok és TV-k elé fogja szögezni a játékosokat. Ha a hibákat javítják, és a többi tartalom is olyan minőséget képvisel mint, amit a bétában láthattunk, akkor nagyon rossz kritikákat nem fog kapni a játék. Persze minden évben egyre inkább jogosan merülhet fel a kérdés a játékosokban: meddig lehet még minimális változtatásokkal évről évre eladni ugyanazt?