26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

A sorozat története még az előző évezredbe nyúlik vissza, de méltó-e a folytatás az elődök hagyatékához?

Írta: GeryG 9 hozzászólás

Emlékszem, amikor még csikóként csak a szárnyaimat próbálgattam a stratégiai játékok terén, nyilván messze nem láttam még át az összefüggéseket, csak ösztönből és próbálgatások által tanulva ismertem ki a játékokat. Nagy kedvenc volt a Heroes of Might & Magic, a Panzer General vagy a Civilization széria a legelső részétől fogva. De imádtam a valós idejű, bázisépítős stratégiákat is, mint a KKND vagy a Command & Conquer franchise (főleg a Tiberan Sun). Utóbbiak táborát erősítette a Microsoft által felkarolt, de kezdettől fogva végig az Ensemble Studios boszorkánykonyhájában készült Age of Empires is.

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

Ez a játék is a klasszikus bázisépítős és hadseregtoborzós játékmenetet kínálta, csak épp valós történelmi korszakokban, valós népekkel és háborúkkal. Hamar a legnagyobb klasszikusok közé került az első rész. A folytatásra alig két évet kellett várnia a szobastratégáknak, az Age of Empires II is legalább akkora népszerűségre tett szert, mint elődje. Ezt követően a Microsoft már nem csak kiadta a játékokat, de fel is vásárolta a fejlesztőcsapatot. Hogy ennek volt-e bármi köze ahhoz, hogy a trilógiává bővülésre hat évet kellett várni, azt nem tudom. Azt viszont igen, hogy bár messze nem volt tökéletes, a harmadik részt is milliók szerették.

És itt valami mintha megtört volna. Jó eséllyel az, hogy 2005-öt írtunk, és a stratégia, mint műfaj kezdett egyre jobban a háttérbe szorulni a sokkal pörgősebb és nagyobb tömegeket megmozgató akciójátékokkal szemben. Egyre kevesebb minőségi stratégiai játék jelent meg, és valahogy az Age of Empires széria is szinte teljesen a feledés homályába veszett. Hogy csak szinte, az annak volt köszönhető, hogy először még az Age of Empires III kapta az ilyen-olyan kiegészítőket, aztán voltak halva született próbálkozások is, mint az Age of Empires Online. Majd a 2010-es éveket a Definitive Editionök és a HD Editionök jellemezték több-kevesebb sikerrel. Így jutottunk el 2017-ig, amikor is megtörtént a milliók által akkor már tizenkét éve várt nagy bejelentés: készül az Age of Empires IV. És mivel az Ensemble Studios addigra már közel egy évtizede bezárta kapuit, új fejlesztőt kellett keresni a projekthez. Jobbat nem is találhattak volna a Relic Entertainmentnél, amelynek korábban több Warhammer stratégiát és persze a Company of Heroes franchise-t is köszönhettük.

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

Az Age of Empires IV négy évvel a bejelentés után, a napokban fog megjelenni. A Relic Entertainment már többször bizonyította, hogy nagyon rajta vannak a klasszikus sablonra épülő stratégiai játékokon, így minden okunk meglehetett a bizakodásra. Nekem volt olyan szerencsém, hogy az elmúlt napokban már a játék mélyére áshattam egy picit, és győzelemre vezethettem egy-két sereget az MI ellen a kampányok során. Az AoE4 pedig igazi nosztalgiavonat, alaposan felmosva, az ablakai lepucolva, az üléseken szakadásmentes szövetborítással és kedves, udvarias kalauzzal. Csak egy picit ráz, egy picit hangos és egy picit döcögősen indul.

A játékban négy kampányt kapunk, négy néppel a középpontban, de korszakot tekintve nagyjából ugyanabban a középkori érában. Az első kampány 1066-ban indul, Normandiai Vilmos – a későbbi I. Vilmos – II. Harold felett aratott győzelmével. Ezt követően előbb az ő uralkodását erősíthetjük meg, majd halála után már a fia franciaföldön vezetett hadjáratában vehetünk részt. A második kampány a százéves háború bizonyos csatáit és eseményeit dolgozza fel. A harmadikban elég nagyot ugrunk térben, hiszen az mongol birodalom hódításainak lehetünk részesei Kelet-Európában. A negyedik kampány is ide kapcsolódik, az ugyanis a mongol invázió eseményeit meséli el, csak épp a másik szemszögből.

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

Ha valaki játszott bármelyik korábbi epizóddal, azt nagy meglepetések nem fogják érni. A játékmenet alapját most is többnyire a saját városunk vagy erődünk felépítése, a nyersanyagokkal való gazdálkodás, majd az erőforrások megfelelő felhasználásával egy ütőképes sereg felépítése adja. Ha mindent jól csinálunk, akkor képesek leszünk leigázni az aktuális ellenfelet, esetleg bizonyos küldetések esetében megvédeni magunkat ellenük.

A játék a kampányok során jó tempóban adagolja a tartalmat, vagyis eleinte sem érezzük úgy, hogy nagyon kevés tartalom van megnyitva előttünk, később pedig fokozatosan egyre több és hasznosabb dolog nyílik meg. Lakóházakat kell építenünk, hogy minél több embernek legyen otthona. A parasztokat vezényelhetjük ki az építkezésekhez, ők vágják a fát, ők fejtik a követ vagy bányásszák az aranyat, ők építik a palánkokat és később a masszív kőfalakat is. Ők vadásznak, ők vetnek és aratnak, egyszóval az ő vállukat nyomja a város vagy városok gazdaságának működtetése. Ők építik a kaszárnyákat, az istállókat, ahogy a kovácsműhelyt és az erődöt is. Népünkkel egy adott küldetésen belül is korszakot válthatunk, ehhez mindig valamilyen meghatározó épületet kell felépítenünk (ami persze jóval több nyersanyagot emészt fel, mint az átlagos építkezéseink), ezzel pedig új építési lehetőségek, új fejlesztések és persze új elérhető egységek jelennek meg.

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

A sereget különféle egységek alkothatják, ezekből is fokozatosan kapunk egyre többet és jobbat. Először csak egyszerű lándzsás katonákat toborozhatunk, majd megjelennek az íjászok, később a lovasság vagy épp a számszeríjászok. Idővel templomot is emelhetünk, hogy az ott képzett papok gyógyíthassák a sebesült katonákat, illetve a szerzetesek szent ereklyék segítségével fejleszthetik is őket. Az, hogy seregünket mennyi katonából állítjuk össze, csak az erőforrásainkon és a maximálisan elérhető népességen múlik. A sereg összetétele viszont már egyedül rajtunk és ez a fontosabb.

Minden egységnek megvannak a maga erősségei és gyengeségei, mindegyik más ellen másképp hatékony. A lovasság ellen nagyon jól bevethetjük a lándzsásokat, de az íjászok képesek ellenük kihegyezett cölöpökből rögtönzött sáncot építeni, ami szintén megtöri az egyébként igen erős és gyors lovasságot. Az íjászok és számszeríjászok nyilván messziről hatékonyak, de előbbieknek nagyobb a hatótávja, utóbbi viszont megbirkózik a páncélos egységekkel, így akár a lovagokkal is. Később ez a taktikázási, variálási lehetőség csak tovább mélyül, így végig fennmarad az izgalom és az újdonság érzése a kampányok során.

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

Arról nem is beszélve, hogy közepes nehézségi fokozaton is tud már a játék kellemetlen perceket szerezni. Érzésem szerint ezen a szinten még pont jól eltalálták a készítők a frusztráció és a lazaság közti vékony határvonalat. Az MI már nem enged kényelmesen építkezni és toborozni, viszont egy picit okosabb védelmi vonalak minél gyorsabb kiépítésével már könnyen megtörhetők a támadásai, és akkor a védvonal mögött már viszonylagos békében tudunk felkészülni a mindent elsöprő támadásunkra. Igen ám, csakhogy a támadást sem ildomos a szokásos „mindenkit kijelölök, aztán katt az ellenséges sereg közepére, majd hátra dőlök és nézem” hozzáállással indítani, mert akkor percek alatt szétcincálják a legyőzhetetlennek vélt seregünket. Muszáj átgondolt stratégiát választani, kicsalogatni az ellenséget egy nekünk jobb területre, vagy apránként gyengíteni itt-ott az erőit, esetleg megosztani az erőinket, és több oldalról is egyszerre támadni. Katonáinkra hatással vannak a környezeti adottságok is. Az íjászok egy domboldalról vagy várfalról jóval messzebbre látnak, és messzebbre is tudnak lőni. Az egységek látótávolsága drasztikusan lecsökken az erdőben és hasonlók.

Sajnos vannak fura dolgok is a játékban, illetve még csiszolásra, javításra váró bosszantó részletek is. Ilyen a kamerakezelés, amivel nekem rendszeresen meggyűlt a bajon. Amikor ugyanis egy nagyobb sereget próbáltam a kurzorral kijelölni, a kamera rendszeresen félrecsúszott, amint a kurzor a kép széléhez ért, én meg kijelöltem a nagy büdös semmit. Ez rettentő amatőr hiba, remélhetőleg gyorsan javítani fogják. De akadnak kisebb grafikai anomáliák is, mint az egymáson átsétáló egységek (ami azért fura, mert alapvetően kikerülik egymást, és azt általában jól is csinálják), vagy épp a tereptárgyakon, még zárt várkapukon keresztülsétáló katonák és hasonlók.

Age of Empires IV teszt – Tizenhat évet vártunk rá

A grafika alapvetően korrektnek mondható, lassan gyarapodó településünket öröm nézni a képernyőn. Ahogy a rendezett sorokban masírozó seregünket is. Az egységek jól néznek ki, a különböző stílusú épületek nem különben, a környezet is nagyon pofás, az erődök pedig áthatolhatatlanságot sugallnak. Amibe talán bele tudnék kötni, az a level of detail, ami olykor elég szembetűnő hiányosságokat mutat. Ez főleg a fáknál vehető észre, amikor a nem túl nagy skálán mozgó zoomot használjuk, és a fák modelljei igen látványosan cserélődnek. Fura, nem feltétlenül zavaró, de azért észreveszi az ember. De cserébe legalább a gépigényre nem nagyon lehet panasz, ami korábban bizonyos HD remastereknél okozott gondot. Itt viszont a legmagasabb beállításokkal is gond nélkül ellavíroztam a korosodó GeForce GTX 1080-nal is, és még egy komolyabb összecsapás során sem nagyon reccsent meg a teljesítmény.

Az Age of Empires IV-ből nem hiányzik a multiplayer mód, illetve a hagyományos skirmish játékmód sem. Vélhetően hosszabb távon is előbbi fogja szavatolni a sikerességét. Nem csak egymás ellen, de akár kooperatív módon az MI ellen is játszhatunk. Arra is van mód, hogy mások játékát nézőként kövessük végig, esetleg ellesve egy-két trükköt a tarsolyukból. A skirmish módban különböző tematikájú küldetéseket teljesíthetünk, de persze kreálhatunk sajátot is. Pályából akad szépen, ahogy választható népből is. Megadhatunk különféle paramétereket a rendelkezésre álló nyersanyagok mennyiségétől az induló fejlettségi szinten keresztül a győzelmi kondíciókig. Semmi olyasmi, amit máshol már ne láttunk volna, de bőven elég ahhoz, hogy lekösse az embert. Illik megemlíteni az Art of War névre keresztelt, elég részletes oktató módot, valamint a választható népeket bemutató beépített enciklopédiát, amit áttanulmányozva elég jó képet kaphatunk, hogy melyik néppel milyen irányba lehet fejlődni. Illetve a kampány során feloldható élőszereplős dokumentumvideók is nagyon igényesek, sok érdekességet mesélnek el a középkorról, a vadászatoktól kezdve az erődök építésén keresztül a különböző fegyverek és páncélok készítéséig.

Az Age of Empires IV nem lett hibátlan, de véleményem szerint abszolút felnő a több évtizedes múltra visszatekintő franchise első részeihez. Ráadásul egy olyan időszakban jelent meg, amikor a valós idejű stratégiákkal nem lehet Dunát rekeszteni, szóval még nagyobb esélye van rá, hogy szép sikereket érjen el. A játék bizonyosan fog kapni a jövőben DLC-ket és kiegészítőket, illetve idővel a modtámogatás is várható. Ha a szobastratégák megkedvelik, akkor hosszú évekre új otthont adhat majd az online háborúskodásnak.

A tesztpéldányt a Microsoft Magyarország biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Könnyen tanulható játékmenet, ami azért egy szint felett már komolyabb taktikus gondolkodást igényel
  • Jól adagolt tartalom, sokáig fennmarad az újdonság varázsa
  • Az élőszereplős videók nagyon igényesek, sok érdekes dolgot megtudhatunk belőlük a középkori életről
Negatívumok
  • Az irányítás és kamerakezelés egy picit körülményes
  • Akadnak kisebb grafikai bakik

További képek

  • Age of Empires IV
  • Age of Empires IV

Age of Empires IV

Platform:

Fejlesztő: Relic Entertainment

Kiadó: Microsoft

Megjelenés:
2021. október 28. PC
2023. augusztus 22. X1, XSX

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

LordMatteo
LordMatteo [29292]
Akkor itt meg kell követnem magam, teljesen az rémlett, hogy nincs róla említés, miközben néztem videót a kampányról, úgyhogy bocsánat. :)
szbszig
szbszig [33637]
"Illetve a kampány során feloldható élőszereplős dokumentumvideók is nagyon igényesek, sok érdekességet mesélnek el a középkorról, a vadászatoktól kezdve az erődök építésén keresztül a különböző fegyverek és páncélok készítéséig."

Ehm, nem erre gondolsz te is? ;-)
LordMatteo
LordMatteo [29292]
Lehetett róla olvasni, hogy lesznek valódi, rendes videók a játékban (mármint valóságban felvett anyagok), de konkrétan ez egy edukációs játéknak elmegy úgy, hogy közben valódi játékélményt ad. Csodálkozom, hogy a cikkbe ez sem került bele, de mivel úgyis én kritizálok mindent, ezért bocs, de csodálkozom. :)
LordMatteo
LordMatteo [29292]
Azaz, a Mjölnirt kellett összerakni! De egyébként is egész jól követte a különféle mítosz- és legendaköröket, amiket érintettek, edukációs célra fiatalabb korosztálynak simán elment (a különféle emberi egységeknél pedig teljesen releváns infók voltak az egységleírásoknál).
goodboy007
goodboy007 [9186]
Imádtam, hogy teljesen más ötletekkel volt teletűzdelve, mint a WarCraft 3, a malacos küldetés is mekkora volt már.:-D

Emlékszem akkoriban még nagyon fika gépem volt, 8MB-os VGA-val és marhára örültem neki, hogy ennek ellenére simán, megfelelő FPS-sel tudtam vele játszani (persze biztos minimum grafikán), úgyhogy meglepően jól is volt optimalizálva. Utána az AoE III-nak emlékeim szerint elég komoly minimum gépigénye volt a megjelenésekor, az már a következő gépemen diavetítésként futott.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (9 db)