Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

War Mongrels

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

Igazi hiánypótló alkotás a Destructive Creations legutóbbi játéka, de nem hibátlan.

2021.11.30. 11:25 | szerző: GeryG | Ismertető/teszt

A lengyel Destructive Creations stúdió (és kiadó) igen merész játékkal indította meg pályafutását, hiszen a Hatred lényege csupán ártatlan civilek halomra lövése volt. Ám ezt követően érezhetően visszavettek a szándékos provokálásból, bár az IS Defense szintén elég érzékeny témát feszegetett. Az Ancestors Legacy viszont már egyáltalán nem volt polgárpukkasztó, legfeljebb a többi valósidejű középkori stratégiához képest egy picit véresebb. Így jutottunk el 2020 nyaráig, amikor is bejelentették, hogy ismét műfajt váltanak.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

A modernkori lövöldözés és a középkori háborúzás után átnyargaltak a második világháborúba, és a valósidejű taktikai játékok táborába. A srácok nem kis kihívást állítottak maguk elé ezzel, hiszen a műfajt tulajdonképpen a legendás Commandos teremtette meg. Később olyan klasszikusok születtek (mások munkájából), mint a Desperados, illetve a Shadow Tactics – Blades of the Shogun. Ám a második világháborút a bő egy évvel ezelőtt megjelent Partisans 1941-en kívül lényegében nem dolgozta fel azóta se senki ebben a formában. És a Partisans 1941 is inkább csak felhasznált játékelemeket a klasszikusoktól, de sok mindenben el is tért tőlük.

És akkor most itt van a War Mongrels, amelynek egy korai változatát még tavasszal ki tudtuk próbálni. Már akkor is éreztük rajta, hogy jó irányba mennek a dolgok, de még elég kiforratlan volt. Az azóta eltelt fél évben viszont sok részlet letisztult, még több hibát orvosoltak, így a játék végre megjelenhetett.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

A War Mongrels története a keleti fronton játszódik.A War Mongrels története a keleti fronton, azon belül is Lengyelországban játszódik, 1944-ben. Az események egy szovjet offenzívával kezdődnek, amikor is két Wehrmacht katona úgy dönt, hogy nekik bizony elegük van az egész háborúskodásból, és főleg a nácik atrocitásaiból. Így kihasználják a szovjet roham okozta káoszt és lelépnek. A sztori eleje még leginkább kettejük – Manfred és Ewald – meneküléséről szól, ám amint út közben szembesülnek a nácik lengyelekkel szembeni kegyetlenségéről, inkább úgy döntenek, hogy tesznek ellene valamit. Így kereszteződik útjuk a lengyel Honi Hadsereggel, amelynek tagjai azért harcoltak, hogy felszabadítsák országukat a nácik uralma alól. Eleinte persze nem nagyon bíznak a két szökött krautban, hiszen mégiscsak németek, vagyis az ellenség soraiból származnak. Ám ahogy Manfred és Ewald egyre több patrizánakcióban vesz részt, és egyre több náci katonát és tisztet lapátol át a túlvilágra, a bizalom is javulni kezd.

A War Mongrels igazi hiánypótló alkotás.A War Mongrels igazi hiánypótló alkotás abból a szempontból, hogy a Commandos óta nem sok ilyen játék készült. Végre ismét a második világháború idején lopakodhatunk, osonhatunk el az őrök között, és hajthatunk végre szabotázsakciókat, szöktetéseket, rajtaütéseket és hasonlókat. Azt persze már most le kell szögezni, hogy a War Mongrelsnek nem sok esélye van hasonló magasságokba jutni, mint a műfajteremtő Commandosnak, de azt is, hogy ezzel együtt egy nagyon jól sikerült játék. Megkockáztatom, hogy hibái és hiányosságai ellenére megközelíti a Mimimi Games hasonló játékai, a Shadow Tactics és a Desperados III szintjét. Oké, talán ez egy picit túlzás, hiszen ezek jelentik manapság e műfaj csúcsát. Ha ez nem is ugorja meg a War Mongrels, de nagyon sokkal nem is marad el tőle.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

És van valami, amivel egyelőre egyetlen más ilyen játék sem rendelkezik: a kooperatív mód! Online és LAN-on is van lehetőségünk barátunkkal közösen játszani. Tény azonban az is, hogy a szerverkereső szó szerint kong az ürességtől, viszont ezt negatívumként aligha lehet felróni a játéknak. Mert ez tipikusan olyan, amit nem lehet normálisan egy vadidegennel játszani, itt tényleg össze kell dolgozni. Vagyis maximum akkor indítunk szervert, ha épp van egy ismerős, aki játszana velünk.

A játékban összesen hat karaktert ismerhetünk meg, de őket szépen szétosztották a küldetések között. Egy-egy pályán általában két-három főnél többet nem irányítunk sosem. De ez elegendő is, hiszen mindenki más és más képességekkel rendelkezik, ez az adott küldetés követelményeihez is általában jól is illeszkedik. Ewald a legerősebb, ő puszta kézzel is öl, így ő ebben a leggyorsabb és a legcsendesebb. Képes egy holttesttel a vállán is sprintelni, ajtókat berúgni, és egyszerre akár két katonával is elbír. Manfred viszont az álcázás mestere, SS-egyenruhában csak a tisztek ismerik fel (és a kutyák szagolják ki). Füttyszóval vagy zsebórája zenéjével bármikor eltereli az őrök figyelmét. De megemlíthetjük még a mesterlövész Leadet, aki cigisdobozával is el tudja csalni a katonákat, esetleg Lucast, aki egy kampós kötéllel nagy magasságokba is fel tud jutni, vagy épp Gretát, a csapat egyetlen női tagját, aki bájával vonja magára az őrök figyelmét, de képes zárakat feltörni és társait is meggyógyítani.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

Minden küldetés több útvonalon is teljesíthető.A karakterek skillsetjei tehát szépen el vannak osztva, és általában jó is a balansz közöttük. Minden küldetés több útvonalon is teljesíthető, de a leghatékonyabb a rendelkezésre álló karaktereink képességeinek kombinálása. Ha például egyikükkel elcsaljuk az őrt, a másik addig elosonhat mögötte, vagy épp hátulról megtámadhatja. Mint minden ilyen játékban, itt is elengedhetetlen a holttestek eltüntetése, amit többségében a bokrok között tehetünk meg, de bedughatjuk őket akár egy teherautó platójára vagy egy szekrénybe is. Ha nem akarunk felesleges bonyodalmakat, akkor törekednünk kell a riadó elkerülésére. Éppen ezért a lőfegyverek használata (ami minden karakternél egy lehetőség persze) csak a legvégső esetben javallott.

Ugyanakkor itt érdemes megemlíteni a játék egyik érdekes és kimondottan jól működő újítását. Bármelyik karakter felett átvehetjük direktben is a kontrollt, ilyenkor a WASD billentyűkkel mozgathatjuk őket, és az egérrel célozva tüzelhetünk velük. Ezt általában csak a legvégső esetben célszerű bevetni, viszont olyankor egészen jól működik a dolog. Pláne, hogy Manfred a telepített géppuskákat is tudja kezelni, amivel egyik-másik küldetés során jelentős pusztítást tud végezni a nácik soraiban.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

A játék legnagyobb erőssége a leveldesign.A játék egyik legnagyobb erőssége egyértelműen a leveldesign. Már az első két-három küldetés során elfogja az embert ugyanaz a semmivel sem keverhető hangulat, amit anno a Commandos epizódok is nyújtottak. A küldetések során megfordulunk a frontvonalon, kis lengyel falvakban és városokban, náci katonai bázisokon, de még börtönben is. Mindegyik pálya elképesztően részletesen ki van találva és fel van építve. Ráadásul mindenhol garantáltan órákat el fogunk tölteni, ugyanis a pályák nemcsak nagyon részletesek, de még a műfajhoz mérten is meglehetősen nagyok. Így mire apránként végigosonunk rajtuk, vagy még inkább levadásszuk egyesével az ellenséges katonákat, az bizony rengeteg időbe telik. És rengeteg újratöltést is igényel, mert a War Mongrels nem könnyű. A nehézségét összességében jól sikerült belőnie a készítőknek, többnyire nem súrolja a frusztráció határát. De egyik-másik pályarész bizony képes komoly fejtörést okozni – a játékmeneti hibáknak és hiányosságoknak is köszönhetően.

Mert sajnos ilyenről is bőven be lehet számolni. A War Mongrels a műfajban egyébként alapvetően fontos funkciókban szűkölködik. Ilyen a gyorsmentés, ami ugyan jelen van, de nagyon hiányzik a több mentés tárolása. Mert nem ritkán előfordul, hogy egy jónak ítélt akciónk után gyorsan rácsapunk a gyorsmentés gombjára, hogy aztán másodpercekkel később kiderüljön, mégsem volt jó az akciónk. Csapdába estünk, vagy épp jön a már elkerülhetetlen riadó. És ilyenkor vagy újrakezdjük az egész pályát (ha akarjuk persze), vagy jobb esetben volt annyi eszünk korábban, hogy a gyorsmentés mellett a hagyományos mentést is alkalmaztuk. Szóval nagyon elférne legalább két-három gyorsmentés tárolása.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

De sajnos az irányítás miatt is el fogunk morzsolni néhány szitkot a fogaink közt. Karaktereink olykor megmakacsolják magukat, és hiába adjuk parancsba, hogy kapaszkodjon bele abba a nyüves hullába a lábai előtt, nem csinál semmit, csak mondjuk a harmadik próbálkozásra. Ez főleg akkor rém bosszantó, ha épp ki van centizve egy akciónk, és ezen a bénázáson múlik, hogy észrevesznek-e. Ugyanígy az útvonalkeresés is tud bajos lenni, néha szó szerint méterről méterre meg kell adni, hogy merre haladjanak, mert vagy simán keresztülgyalogolnak az ellenség látóterén (mert az ugyebár van nekik), vagy épp megakadnak egy tereptárgyban, és bambán ácsorognak előtte.

Az MI sem feltétlenül a legpengébb, hiszen a katonák többsége pont nem foglalkozik azzal, hogy két perccel korábban még a társuk ott állt a fal mellett, most meg hűlt helye. Csak akkor fognak gyanút, ha olyan társukat öltük meg, akivel a szkriptjük szerint beszélgetniük kellett volna. Illetve az éjszakai pályákon az ellenség látómezője is tud olykor fura dolgokat művelni, hiszen hiába pásztázza mondjuk egy reflektor is a terepet, a katonák látómezőjét ez nem befolyásolja. Apró, de kellemetlen, buta hiányosság, ami mondjuk nekünk csak jó.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban

De ezeket a hibákat leszámítva a War Mongrels egy nagyon is jól sikerült játék. Nem nehéz minden percéért rajongani, főleg, ha az ember felül tud emelkedni a hiányosságokon és a bosszantó bakikon, amelyeket ráadásul egy-két frissítéssel simán lehetne orvosolni. Apropó, frissítések. Többször is belefutottam, hogy egy pályát a közepén hagytam félbe, és másnapra jött egy frissítés, ami után már a régi mentés nem volt kompatibilis, kezdhettem az adott pályát elölről... Szóval egyelőre erősen érződik a játékon, hogy azért nem a műfaj nagy szakértői készítették. De egyben a lelkesedésük is érezhető rajta.

Éppen ezért bátran ajánlom a műfaj rajongóinak a játékot. Még úgy is, hogy egyvalamiben megint sikerült a Destructive Creationsnek túllőnie a célon. És ez a gaz nácik elleni propaganda, ami nem csak az egyébként stílusukban igényesnek mondható átvezetőkben érhető tetten, de egyik-másik küldetés során is. Sokan lehetnek, akiknek ez már túlzás lesz. ■

értékelés

War Mongrels

Pozitívumok
  • Igazi hiánypótló alkotás
  • Nagyon jól kitalált és felépített helyszínek és pályák
  • Nem kiemelkedő, de korrekt látványvilág
  • Általánosságban jól kalibrált nehézség, ami olykor nagyon is megizzasztja az embert
  • Van online kooperatív lehetőség, már csak barátokat kell találni hozzá
Negatívumok
  • A műfajban elengedhetetlen alapvető funkciók hiánya
  • Kisebb játékmeneti és irányításbeli hibák
  • Túltolt propagandafeeling

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

War Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásbanWar Mongrels teszt – Jó játék nagyon merész tálalásban
War Mongrels
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
War Mongrels

hozzászólások (14)

GeryG
GeryG 2021.12.02. 08:17
Nem mondom, hogy könnyű volt... :D

Ez a műfaj egyébként szerintem kb. bármilyen korszakra és sztorira ráhúzható. Simán beleférne egy Úszó Erőd Official Videogame is, ahol szegállal kell végiglopakodni meg pofozkodni a hajón, ilenyák meg úgy terelné el az őrök figyelmét, hogy meztelenül előugrik egy tortából... :D

De viccet félretéve hiába lehet bármire ráhúzni a műfajt, valamiért nekem mindenképp a VH környezetben ül a legjobban. Valószínűleg a Commandos gyökerek miatt, de ide passzol a legjobban. Ezért is örültem anno a Partisannak is és most ennek. És örülnék még sokkal jobban, ha egyszer készülne egy igazi Commandos remake (nem remaster), esetleg egy konkrét folytatás ugyanazon karakterekkel.

A Mimimi egyébként ha jól tudom, megint egy teljesen új IP-n dolgozik, ami ugyanez a műfaj lesz, de azt kikötötték, hogy nem Commandos, nem Shadow Tactics és nem Desperados. Szóval kíváncsi leszek, mit találtak ki, jó lenne már, ha lelepleznék végre. :D
Shadowguard
Shadowguard 2021.12.02. 11:32
Hát kellett nekem ez a teszt? A hörcsög már be is jelentkezett, hogy akkor ezt (is) kérné a fa alá :D
Bár most egyelőre le vagyok ragadva a Shadow Tacticsnál, anno félbemaradt, most szeretném az achikat is összeszedni benne, hát kissé macerás. Első nekifutásra a magam stílusa szerint játszom, úgy simán 1+ óra egy pálya, de cserébe mindenki IS meghal. Utána megnézem milyen badge-ek vannak és megcsinálom azokat is+achik... Ezzel a stílussal 16 óra alatt eljutottam a 8. pályáig, de ott még mennem kell egy kört a badge-ek miatt is... Pedig az Aiko-ra be akartam fejezni:-|

Commandos nekem nagyon kalandos, anno csak a második részhez tudtam "hozzájutni", azt rongyosra játszottam (természetesen már ott is úgy, hogy mindenki IS meghal), az első részhez évekkel később volt csak szerencsém, a sorozat többi része meg teljesen ki is maradt. A Desperados viszont szintén nagy kedvenc volt, ott ugye kiírta a profilnál, hogy hány perced van a játékban. Ott arra mentem, hogy minnél lejjebb vigyem a számot, de persze azt is úgy, hogy túlélőket ne hagyjak (kivéve, mikor nem lehetett gyilkolászni).
GeryG
GeryG 2021.12.02. 12:50
Igen-igen, Aiko most jön valamelyik nap. Arra is rázuhanok majd, amint lehet. :)
AndrewT
AndrewT 2021.12.02. 17:54
Az Aiko's Choice 2021.12.06-án érkezik, napra pontosan öt évvel az alapjáték megjelenését követően, szóval már nem sokat kell aludni addig : )

A Mimimi "Projekt Süßkartoffel" IP-jének titkát tényleg nagyon jól őrzik, mert semmi nem szivárgott ki belőle, pedig jó ideje fejlesztik. Egy régebbi cikkben olvastam, hogy a "Shadow Tactics" mint általánosabbnak hangzó cím a Mimimi és a Daedalic közös ötlete volt, nagyobban gondolkodtak, hogy legyen egy bejáratott címük, ami alatt más és más témákat dolgozhatnak fel. Akkortájt még nyilván csak ötletként, de szó szerint elhangzott a "Shadow Tactics: Legions of Rome." Gyanítom persze, hogy egészen más sül ki majd belőle, ez így túl egyszerű : )

Ami egy új Commandos rész lehetőségeit illeti, a jogokat birtokló Kalypso szerződött egy Claymore Game Studios névre hallgató német fejlesztőcsapattal, akiknek a honlapján egy "Commandos: Origins" logó feszít.
GeryG
GeryG 2021.12.02. 18:40
A Commandos hír "talán" jó hír. Az, hogy valahol elvileg fut egy projekt, az mindenképpen hurrá, a kérdés inkább az, hogy mennyire szakértő kezek közt formálódik a dolog. Annak is nagyon örültünk, amikor bejelentették a Commandos 2 HD-t, aztán mi lett belőle...

Az édeskrumpli cucc tényleg hétpecsétes titok. Viszont azt is írják, hogy egy tök új IP, külön kiemelve, hogy nem új Commandos, Desperados vagy Shadow Tactics. Szóval elvileg nem lehet a Legions of Rome. De nem is lenne rossz az sem, ha egyszer jönne egy olyan is. Velem lehet beszélni, legyen az a mostani titokzatos IP után a következő. :D
ajánlott olvasnivaló