Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Alfred Hitchcock - Vertigo

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ

A képregények nagyágyúja után a klasszikus filmek mesterének egyik legjobb mozija lett a spanyol srácok legfőbb ihletforrása.

2022.01.05. 14:30 | szerző: m_anger | Ismertető/teszt

A Pendulo Studios neve bizonyára ismerősen cseng a kalandjátékok kedvelői köreiben, hiszen a spanyol brigád már a kilencvenes évek közepe óta velünk van, és pár évente előállnak valamivel. Legismertebb munkájuk talán a Runaway sorozat, amelyből négy játék is készült (három rendes epizód és egy hidden object/keresgélős stuff). Két éve úgy tűnt, hogy a stúdió megütötte a főnyereményt, és eddigi legnagyobb projektjüket adják ki, ám a Blacksad képregények megjátékosítása nem egészen úgy sült el, ahogy azt vártuk. Egy performance-gondoktól csöpögő, rém bugos alkotást kaptunk kézhez, amit súlyosbított, hogy némi bénázás következtében idő előtt, nem teljesen készen adták ki.

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ

Fátylat rá, mondhatnánk, hiszen itt az újabb perfect match. A srácok (és lányok) ugyanis megszerezték a Hitchcock-jogokat (igen, Alfred) és idén nyáron be is jelentették, hogy a mester egyik legsikerültebb művét, a Szédülést (Vertigo) felhasználva állnak elő legfrissebb munkájukkal. Nem véletlen a nyakatekert megfogalmazás, ugyanis azt már előre tudni lehetett, hogy nem feldolgozás készül, hanem csak inspirálódtak a legendás, 1958-as moziból. Sikerült a múltkori fiaskót feledtetni? Ennek jártunk utána.

Hogy is érdemes egy ilyen tesztnek nekiugrani? Természetesen az alapanyaggal való ismerkedéssel. A filmet ugyan láttam már, de jó régen, így nem ártott az ismétlés (amúgy is az egyik, ha nem a legjobb Hitchcock mozinak tartom). A friss élmények alapján pedig könnyebb volt beazonosítani, hogy mi is maradt meg onnan a játékban. Nos... semmi. Ez persze így nem teljesen igaz, hiszen aki emlékszik az óriási, kivágott fára, amelynek metszetén látható évgyűrűi egy-egy nagy történelmi eseményt jelölnek, na az benne van ebben is. Az is hasonlóság, hogy a címadó szédülés itt is főszerepet játszik, de egészen másképp.

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ

Ed Miller sikeres író (legalábbis volt már egy nagy dobása), és éppen új regényén dolgozik elszigetelten, erdei kunyhójában. Élete azonban egy csapásra megváltozik, amikor egy nap autóbalesetet szenved. Felesége és gyermeke rejtélyes módon eltűnnek, amit csak tetéz, hogy kiderül, hogy az író közvetlen környezete nem is tudott a létezésükről. Az események ráadásul múltbéli sebeket tépnek fel, hiszen korábban Ed gyerekkorát is egy autóbaleset sokkolta, amelynek következtében elárvult. Nem csoda tehát, hogy olyan nagy hatással vannak rá a történtek, hogy folyamatos szédülés tör rá, ami miatt egy lépést sem tud megtenni. A játékban azonban nem csak őt, hanem más szereplőket is irányíthatunk majd. Például a helyi rendőrfőnököt, aki a baleset körülményeit vizsgálja, valamint azt a pszichológus hölgyet, aki az emlékei révén próbálja meggyógyítani az írót.

Na de mégis ennek mi köze Hitchcockhoz? – kérdezheti, aki már az előző bekezdés óta ezen töpreng. A kérdés jogos, elsőre nekem is meredek volt, hogy egy olyan feldolgozást kapunk, ami nem is az, de az az igazság, hogy azért számos ponton van kapcsolódás, ha máshoz nem is, Hitchcock legendás vívmányaihoz, továbbá más műveihez. A játék például előszeretettel alkalmazza „Vertigo shot”, más néven „Dolly zoom” nevű effektet, ami a tériszony kamerán keresztüli emulálását hivatott bemutatni. De akadnak itt komplett jelenetekre való utalások (például a Psycho legendás zuhanyzós részlete), valamint ismerős helyekről inspirálódott karakterek (A Manderley-ház asszonyának Mrs. Danverse).

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ

A játék maga klasszikus kaland (ami nem meglepetés a Pendulo eddigi munkáit nézve), viszont annak is egy erősen könnyített változata. Sajnos fájóan kevés az interakció (szinte csak olyanok akadnak, amivel dolgunk is van) és azok is jobbára egyirányúak. Elakadni tehát nem igazán lehet, ha végigkattintgatunk mindent a helyszíneken, akkor meglesz a továbbjutás (legfeljebb az jelenthet gondot, ha valamit nem találunk meg). Az inventory is már rég a múlté: egyszerre csak egy tárgy lehet nálunk (ami elég frusztráló is, amikor a sztori egy pontján több dolgot kell egy helyre hordanunk – jobb híján egyesével).

Mindenképpen a pozitívumok közé sorolható, hogy a karakterek jók, a sztori érdekes, ugyanakkor a megfelelő hangszínészeket már nem feltétlenül sikerült eltalálni (pár karakterhez nem igazán illik a kiválasztott hang). Sajnos azonban bármennyire is jól áll a játéknak a misztikum, elég hamar ki lehet következtetni, hogy hová fog kigurulni a történet (legfeljebb a részletek maradnak tisztázatlanok, de itt kétségkívül jól keverik a kártyákat a készítők). A történet elég sok visszaemlékezést mutat, ezek szinte mindegyikét viszont többször is látni fogjuk. A mozgásképtelen főhős terápiás kezelése ugyanis hipnózison keresztül történik. Ami jó ötlet, hogy ilyenkor láthatjuk, hogy egy-egy dolog hogyan is történt valójában, mielőtt elferdült Ed emlékezetében, cserébe viszont nagyon sok mindent kell újranéznünk változatlan formában, aminek kicsit időhúzás szaga van. A játék amúgy is szeret hosszasan elidőzni lényegtelen jeleneteken, ami szintén lehet, hogy Hitchcock-hommage szeretne lenni, de ezek az etűdök inkább kicsit idegesítőek.

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ

Térjünk rá a technikai dolgokra! A grafika szépnek mondható, habár a játék kissé karikírozott karaktereket vonultat fel, ám a művészeti stílus mégis egységes, így ezt semmiképp sem mondanám hibának (nekem be is jött, noha akad azért egy-két gumiarcú szereplő). Az viszont már sajnos semmivel nem magyarázható, hogy a szájszinkron nagyon sokszor (sosem) stimmel – ez azért ront rendesen a beleélésen. A játék elején rengeteg problémám volt a performance-szal. Mivel egyelőre csak PC-re jelent meg a Vertigo (a konzolos változatok idén támadnak majd), ezért hosszas bűvészkedés árán (driverfrissítés, config-huszárkodás stb. – na ezért szeretek én inkább konzolon játszani) sikerült egy decens alternatívát hozni, de azért pár jelenetben így is tetten érhetőek voltak apróbb szaggatások, belassulások. A játék ráadásul rengeteget tölt (hosszan és sokszor – gyakorlatilag minden helyszín és jelenet előtt), amit az SSD dacára tesz, és szintén nem a játékélményt erősíti.

Bugokkal viszont szerencsére kevésbé találkoztam (ez mindenképp előrelépés az előző projekt óta). Akadt azért egy-két pixeles textúra (jellemzően túl közelről mutatott tárgyaknál), a legcsúnyább pedig az volt, amikor egy fejtetőre állt autó belsejében a karosszérián keresztül kikandikált a fű. Inkább olyasmit tudok negatívumként felhozni, ami nem feltétlenül minőségi probléma, és erősen egyénfüggő, hogy kire hogyan hat majd: akad számtalan olyan jelenet ugyanis (főleg a főhős kiskorát idéző részeknél), amelyek kicsi feleslegesnek érződnek. Olyasmire kell gondolni, mint amikor a Heavy Rainben meg kellett teríteni az asztalt, vagy hasonló jelentéktelen dolgokat kellett csinálni. Akkoriban még újdonságként hatott, ha valaki ilyesmit pakolt egy játékba, manapság már nem feltétlenül sül el ugyanez jól (igaz, akadnak olyan, akiknek már akkoriban is az agyára ment).

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ

Az Alfred Hitchcock – Vertigo kellemes kikapcsolódást nyújt ugyan, de őszintén ajánlani mégiscsak az elkötelezett kalandjátékhívőknek tudom (nekik is mértékkel). A döntés, miszerint a címadó műből semmit nem emeltek át, mindenképp furcsa, de nem a világvége, mert így is sikerült érdekeset letenni az asztalra. Az már nagyobb baj, hogy a kisebb hibák (szájszinkron hiánya, akadozó performance, sok töltés és ismétlések) rányomják a bélyegüket a hangulatra. A zenék egyébként nagyon jók, és illenek a produkcióhoz (egyben megidézik a Hitchcock filmeket). Egyedül azt sajnálom, hogy egy óriási ziccert kihagytak a készítők, mégpedig azt, hogy nem pakolták be a mestert egy aprócska cameo erejéig sehová (ami szintén védjegyévé vált – szinte minden filmjében szerepelt). Nekem legalábbis nem sikerült felfedezni, szóljatok, ha Ti láttátok! ■

értékelés

Alfred Hitchcock - Vertigo

Alfred Hitchcock - Vertigo
Pozitívumok
  • Meglepően jól sikerült hangulat
  • Felismerhető Hitchcock védjegyek
  • Jó karakterek és érdekes történet
Negatívumok
  • Hamar kiszámítható
  • Nem túl acélos szájszinkron
  • Esetenként nem a karakterekhez illő hangok
  • Teljesítménybeli problémák
  • Iszonyatosan hosszú és gyakori töltögetés

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Alfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világAlfred Hitchcock - Vertigo teszt – Forog a világ
Alfred Hitchcock - Vertigo
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Alfred Hitchcock - Vertigo

hozzászólások (0)

ajánlott olvasnivaló