Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Ismertető/teszt

Expeditions: Rome

Expeditions: Rome teszt – XCOM az ókorban

Körökre osztott taktikai harcokkal vár a széria harmadik epizódja.

2022.01.18. 17:00 | szerző: TheHolyOne | Ismertető/teszt

Tulajdonképpen tavaly nyár óta olyan játékokkal játszom, amelyekben a körökre osztott taktikai harc jelentős szerepet játszik. Ezekről történetesen írtam is: a King’s Bounty II-ről, a Solasta: Crown of the MagisterPathfinder: Wrath of the Righteousről. Lényegében ez volt az, ami felkeltette az érdeklődésemet az Expeditions: Rome iránt. Akkor még nem sejtettem, hogy a rendőrség fizetett ügynöke hogy az Expeditions cím valójában egy franchise-ot takar, és hogy volt már egy játék vikingekkel és konkvisztádorokkal. Az előbbit mindenképpen szándékomban áll kipróbálni, de mivel csak a cikk leadása előtti napon nyílt lehetőségem akciósan beszerezni, így a jelen címet nem áll módomban összehasonlítani a franchise többi tagjával.

Expeditions: Rome teszt – XCOM az ókorban

Hősünk, akit mi alkotunk meg egy kicsit szegényes karakterkreáló felület segítségével, a történet szerint némi politikai komplikáció után menekülni kényszerül Rómából egészen Kis-Ázsiáig, ugyanis itt tartózkodik a család jó barátja, az aktuális konzul. Ez a személyes szál viszonylag hamar háttérbe szorul, hiszen rögtön belekeveredünk Róma és Pontosz háborújába. Sokkal nagyobb hangsúlyt kap a történelem és a korszak bemutatása, emiatt a játéknak van egy kis ismeretterjesztő jellege is, hiszen a karakterek minden szokást, tisztséget és fogalmat megmagyaráznak, mondandójukat pedig latin kifejezésekkel tűzdelik tele, és láthatóan nagyon büszkék restituált kiejtésükre. De ez az ismeretterjesztésnek még mindig a jobbik formája, lehetne sokkal rosszabbul is csinálni.

A játékmenet alapja tehát a körökre osztott taktikai harc. A rendelkezésre álló mozgás- és akciópontjainkkal, valamint skilljeinkel úgy kell gazdálkodnunk, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki belőlük egy kör alatt. A harcrendszerre nagyon jól illik a gyakorlat teszi a mestert mondás, hiszen amikor elkezdtem játszani vele, a legelső encounterek is nehézséget okoztak, a legutóbbi karakteremmel viszont a tutorial sziget utolsó bossfightját már sikerült az első körömben lerendezni.

Expeditions: Rome teszt – XCOM az ókorban

Karaktereinkkel négy osztályból válogathatunk, ezek között semmi forradalmi nincs: princeps (tank), veles (dps), triarus (support), sagittarius (íjász). Ezen osztályok között nincs átjárás, viszont mindegyiknek van három alosztálya, ahonnan tetszőlegesen válogathatunk a skillek közül. Ráadásul a támadóképességek kis kivétellel nem tanulhatók, hanem a fegyvereken vannak rajta, így nem csak azok statjait kell figyelni, hanem hogy a rajta lévő skillek megfelelnek-e az adott karakternek. Talán az első kritikám a kezelőfelülettel kapcsolatban, hogy nem derül ki első ránézésre, ha egy skillt csak egy bizonyos fegyvertípussal lehet együtt használni. Például a lándzsának lehetnek olyan skilljei, amelyekhez pajzsot kell tartani a másik kezünkben, és olyanok is, amelyekhez tőrt. (Pajzsot csak a princeps használ, dual-wieldelni meg csak a veles tud.) Így amíg meg nem tanuljuk fejből a skilleket, jelentősen több időt fogunk karaktereink felszerelésének bogarászásával tölteni.

Fő karakterünket tehát mi hozzuk létre, aztán csatlakoznak hozzánk útitársak, saját személyiséggel és küldetésekkel, rajtuk kívül viszont idővel felfogadhatunk teljesen random NPC-ket is. Nem teljesen értem, miért választották ezt a kettősséget. Az XCOM játékokban csak random karakterek vannak, köréjük a játékos keríthet egy saját történetet, ahogy egy jól kiegyensúlyozott csapat egymás után teljesíti a küldetéseket, beceneveket szereznek stb. Itt viszont a személyiséggel és küldetésekkel rendelkező NPC-k puszta léte már kihangsúlyozza, hogy az összes többi karakter mennyire üres és feláldozható.

Expeditions: Rome teszt – XCOM az ókorban

A körökre osztott harcon túl van a játéknak egy bázismenedzselős oldala is. Egy bizonyos pont után kineveznek egy légió parancsnokának, amellyel területeket kell elfoglalni. A csaták meglehetősen leegyszerűsítettek, és nem sok ráhatásunk van azon túl, hogy kiválasztjuk, milyen stratégiát kövessenek random NPC parancsnokaink a csata bizonyos fázisaiban, akik akár el is eshetnek, de kit érdekel? Hiszen utána csak pótlom egy másik random NPC-vel. A területek után erőforrásokat is elfoglalhatunk, amelyekkel fejleszthetjük a légió táborát, hogy például új felszerelést gyártsunk karaktereinknek, vagy hogy növeljük a légió hatékonyságát a csatákban. Az egész kicsit fapados, de a célnak megfelel.

Az Expeditions: Rome története inkább csak egy eszköz egy korszak bemutatásához. A körökre osztott harcok elég kihívást és szórakozást nyújtanak azoknak, akik szeretik az ilyesmit. Az ezeket váltó területfoglalós és bázismenedzselős részek pedig pont annyira teszik változatossá a játékmenetet, hogy jobban értékeljük általuk mindkét részt. ■

értékelés

Expeditions: Rome

Expeditions: Rome
Pozitívumok
  • Körökre osztott, taktikai harcrendszer
  • Bázismenedzselős, területfoglalós minijáték
Negatívumok
  • A kezelőfelület időnként kommunikálhatná hatékonyabban az információkat

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Expeditions: Rome teszt – XCOM az ókorbanExpeditions: Rome teszt – XCOM az ókorbanExpeditions: Rome teszt – XCOM az ókorbanExpeditions: Rome teszt – XCOM az ókorbanExpeditions: Rome teszt – XCOM az ókorbanExpeditions: Rome teszt – XCOM az ókorbanExpeditions: Rome teszt – XCOM az ókorban
Expeditions: Rome
További hírekért és cikkekért ugorj a játék adatlapjára:
Expeditions: Rome

hozzászólások (7)

jawsika
jawsika 2022.01.18. 23:13
Steamen az ingyendemó kipróbálható. :)
Shadowguard
Shadowguard 2022.01.19. 06:15
Hmm, lehet majd egyszer ránézek erre is. Ha másra nem, hörcsögeledelnek jó lesz, ha majd kap egy rendes akciót.:-D
montanosz
montanosz 2022.01.24. 18:20
deepl forditás van már hozzá
Peace
Peace 2022.01.25. 10:55
"Hi It´sAllAimAssist, the gamepad implementation is not final yet. We describe it as partial since it still uses cursor emulation in most parts of the game. We are working on full gamepad implementation currently which will address your needs, and it will be added in a future update"

Na még szerencse, hogy felkukkantottam a Steam fórumra, gyanús volt nekem. :-P
montanosz
montanosz 2022.01.25. 13:44
https://pixeldrain.com/api/file/Bw3dYhdc
ajánlott olvasnivaló