Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings – a Paradox Development Studio neve gyakorlatilag összenőtt a grand strategy műfajjal. A svéd fejlesztőcsapat 2000 óta gyártja a különböző stratégiai játékokat, amelyekben – a Stellaris kivételével – közös, hogy kizárólag PC-re készültek el. A kivételek száma azonban hamarosan duplázódni fog, a 2004-ben indult Crusader Kings széria másfél éve megjelent harmadik része ugyanis konzolos verziót kap, PlayStation 5-re és Xbox Series X/S-re. Január közepén egy online prezentáció keretében fedték fel az újságíróknak, hogy mire is lehet számítani ebben.

Ha valaki nem ismerné, akkor röviden annyit érdemes tudni, hogy a Crusader Kings sorozat alapvetően egy dinasztia-szimulátor, amelyben családunkat kell uralomra vezetni. Célunk eléréséhez háromféle fő tevékenység áll rendelkezésünkre, a diplomácia, a háborúzás, valamint a cselszövés. A középkorban játszódó programban karakterek ezrei közül választhatunk, hogy a világ valamely pontjáról – akár Magyarországról is – kiindulva próbáljunk egy évszázadokon keresztül fennmaradó uralkodódinasztiát létrehozni.

Crusader Kings III teszt – Megszületett a trónörökös
Számos újítást és fejlesztést hozott a széria legújabb része.
A harmadik epizód 2020 őszén jelent meg, a Paradoxnál pedig úgy gondolták, hogy eljött az a pillanat, amikor érdemes elkészíteni belőle a konzolos változatot, így bővítve a rajongói tábort. Azonban szemben például a Creative Assembly ausztrál részlegénél készült Stormrise-zal, amelyet kifejezetten a konzolokra terveztek, és az irányítási módszerek köré építették fel a játékot (és aztán a PC-re történő átültetése siralmasan sikerült), a svédek a meglévő programhoz igyekeztek egy jól működő vezérlési módszert kitalálni. Mint a prezentáció során elmondták, ez rengeteg kísérletezéssel járt: jött egy ötlet, megnézték, hogy működik az a játékba építve, és ha jó volt, megtartották, ha nem, próbálkoztak valami mással. Így alakult ki például, hogy a bal analóg karral és a D-paddel mozoghatunk a térképen, a ravaszgombokkal a különböző parancsok tárcsa alakú menüjét hívhatjuk elő (ebből kétféle van, egy a karakterekhez és egy a térképhez), a jobb karral pedig a képernyőn lévő panelek között lépkedhetünk, illetve a térképen zoomolhatunk.

Karakterünkre kattintva megjelenik egy hatalmas információs doboz, benne a különböző tulajdonságokkal, valamint családunk többi tagjával. Rájuk is kattinthatunk, és akkor megtudjuk az ő értékeiket is, de könnyedén kezdeményezhetünk akár háborút ellenük, vagy megpróbálhatjuk meggyilkoltatni valamelyiküket, ha épp útban van. Ha még nincs házastársunk, keresgélhetünk a szabad jelöltek között, amihez különböző szűrőket is bekapcsolhatunk, mint például életkor, termékenység, egészség vagy vallás. Érdemes úgy választani, hogy tulajdonságaival kiegészítsen vagy erősítsen minket – például párunk családjától is kaphatunk hadi segítséget.
A térképbe zoomolva egyre több részlet válik láthatóvá, a jobb triggerrel előhívható tárcsán pedig gyorsan válthatunk a különböző térképnézetek között. Megjeleníthetjük például, hogy hol milyen vallású népek élnek, de sok más hasznos információhoz is hozzájuthatunk a különböző opciókkal.

A játék során számos esetben döntéseket kell meghoznunk. Azonban ha ezeket karakterünk jellemével szemben tesszük, elkezd nőni a stressz-szintje, ami negatív hatással lehet a későbbi eredményeinkre. A PlayStation 5-ös verzió a DualSense kontrollernek köszönhetően itt egy extra megoldást is kapott: ha nagyobb a stressz, erősebben kell húznunk a ravaszt.
Újdonság a konzolos változatban, hogy választhatjuk azt, hogy a harcok lezajlása automatikus legyen. Ilyenkor dönthetünk, hogy az MI agresszív, védekező vagy kiegyensúlyozott legyen, a program pedig lejátssza helyettünk a csatákat. Szintén új a trophyk/achievementek megjelenése, amikből kb. 60-at találunk majd a játékban. Mint megtudhattuk, a konzolos verzió új elemei nem fognak visszakerülni a PC-s változatba (legalábbis jelenleg nem gondolkodnak ilyenen a fejlesztők), tehát például nem lehet majd kontrollerrel vezérelni a PC-s játékot.

A konzolos Crusader Kings III megjelenésekor a PC-s alapjáték tartalmát kapjuk meg benne (de azt teljes egészében, azaz semmilyen funkció nem marad ki, csak az irányítás változik), később pedig a DLC-k is elkészülnek majd hozzá – a tervek szerint pedig előbb-utóbb együtt jelenhetnek majd meg a különböző platformokra az új kiegészítések. A bemutatót követően felmerült kérdésként az is, hogy esetleg változtatható lesz-e a betűméret, hiszen ha például valaki a kanapén ülve, a tévétől messzebb ülve játszik, nem biztos, hogy a kisebb betűket is jól el tudja olvasni. Erre azt válaszolták, hogy fix méretű lesz minden, de elég sokat kísérleteztek annak érdekében, hogy minden esetben jól olvashatóak legyenek a szövegek, feliratok.
A crossplay szintén egy olyan funkció, amit kezdetben nem fog biztosítani a játék – az elsődleges fókuszt most az kapta, hogy egy jól működő, a tartalmában a PC-ssel megegyező program jelenhessen meg konzolokra, aztán majd a visszajelzések alapján esetleg később kibővíthetik azzal, hogy a különböző platformok tulajdonosai együtt játszhassanak. A fejlesztés során amúgy kipróbálták, milyen lenne esetleg egér használatát is engedni – egy ideig virtuális kurzor is megjelent a képernyőn –, de nem bizonyult jó megoldásnak, így végül elvetették. Még a DualSense touchpadjének kurzorvezérlőként történő alkalmazására sincs lehetőség, az más funkciót kap a játékban.

A konzolos Crusader Kings III fejlesztése már a végéhez közeledik, március 29-étől lesz elérhető PlayStation 5-re és Xbox Series X/S-re.