26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Gran Turismo 7 teszt – 25 éve a pályán

Generációk, ha találkoznak...

Írta: Sityi

25 év nem kevés idő – márpedig ennyi idő telt el az első Gran Turismo játék megjelenése óta: 1997-ben került boltokba az első PlayStationre Kazunori Yamauchi remekműve, 140 autóval és 11 pályával. Már akkor is az volt a cél, hogy autentikus autókat lehessen a konzol képességeihez mérten minél élethűbb módon vezetni, a sikert pedig a majdnem 11 milliós eladási statisztika is elég jól jelzi, a kritikusok meg olvadoztak a gyönyörtől. És ezt azóta gyakorlatilag minden résszel sikerül megismételnie a Polyphony Digitalnek. Vajon sikerül nyolcadjára is (a spinoffokat nem számolva)? Igen, nyolcadjára, mert a PlayStation 3-as Gran Turismo 6 után PlayStation 4-en a számozás nélküli Gran Turismo Sport folytatta a sort, jelen 7-es sorszámú rész pedig az első, amely két generáción egyszerre jelenik meg.

Gran Turismo 7 teszt – 25 éve a pályán

Az első újdonsággal már rögtön az indulásnál szembesülünk: ez pedig a Music Rally játékmód. A cél itt egy nyugisabb autókázás lenne, megfűszerezve az Outrunig visszanyúló „érjünk oda az ellenőrzőponthoz, mielőtt leketyeg az adott idő“ játékmenettel. A csavar itt annyi, hogy ezt az időt nem másodpercben, hanem az épp hallható zene taktusaiban méri, mintegy ritmust adva a vezetésünknek. A visszajátszás pedig szintén a zene ütemére kerül automatikus vágásra. Nem mondom, hogy hiánypótló, de kellemes kikapcsolódás tud lenni. A zenei választék minőségével viszont tudnék némiképp vitatkozni... :-)

Ahogy belépünk a tényleges játékba, rögtön kézen is fog minket, és mindenféle személyek vezetnek körbe, hogy mi merre. Az ötlet nem rossz, de a kivitelezés nekem így, csak olvasható szövegként kissé személytelennek hat – szerintem sokat dobott volna, ha felolvasásra is kerülnek ezek. Nem fogunk tudni azonnal mindent elérni, szépen sorban nyílnak meg előttünk a különféle lehetőségek, ami pedig beletelik pár órába. A kulcs a Café, azaz a Kávézó lesz: a tulaj, Luca ad egy lapot a menüből a nyereménnyel, amelyhez egy feladatot kapcsol, és ezt kell teljesítenünk. A legtöbb esetben ez pár verseny vagy egy komplett bajnokság dobogós helyezése lesz, de így vesz rá minket az újonnan megnyílt játékmódok és helyszínek kipróbálására.

Gran Turismo 7 teszt – 25 éve a pályán

Így jutunk el az alkatrészboltba (ahol persze egyre jobb cuccokhoz férhetünk hozzá), a GT Auto szervizbe, ahol nemcsak karbantarthatjuk a verdáinkat, hanem teljesen egyedi külsőt is varázsolhatunk neki (és adott esetben akár motort is cserélhetünk), a használtautó-kereskedésbe, valamint a Brand Centralbe, ahol többek között az egyes márkák történelmével ismerkedhetünk meg. A Scapes módban a már megszokott módon gyönyörű és élethű képeket készíthetünk, a Licence Centerben csiszolhatjuk a vezetési képességeinket és szerezhetjük meg a későbbi versenyekhez, bajnokságokhoz szükséges minősítést, illetve a Mission Challanges részben próbára tehetjük a képességeinket egy-egy rövidebb feladattal.

Lesz itt mivel foglalkozni egyedül is, ha pedig társaságra vágyunk (esetleg társaságunk van), akkor a többjátékos mód is elérhető lesz némi játék után. Ez ketté lett szedve: a GT Sport által felépített e-sport külön részt kapott, míg ha osztott képernyőn vagy online szeretnénk lazább feltételekkel versenyezni, akkor a Multiplayer az, amit keresünk.

Gran Turismo 7 teszt – 25 éve a pályán

Na de vissza a Kávézóhoz: ahogy megvagyunk az adott feladattal – ami a legtöbb esetben egy adott téma köré választott három autó megnyerése lesz –, Luca mesél egy kicsit róluk, illetve néha az egyik verda tervezője szólal meg, és enged bepillantást a kulisszák mögé. Kazunori nem titkolt célja ezzel a felépítéssel és körítéssel az, hogy minél mélyebb betekintést adjon az autózás kultúrájába, hagyományaiba, történelmébe. Kell-e mondanom, mekkora sikerrel, főleg, ha már eleve autóbolond a játékos? :-)

Maga a játékmenet már ismerős lehet az előző részekből, itt nagy varázslat nincs – a részletek azok, ahol a változások találhatóak. Maga a külcsín verseny közben nem igazán változott a GT Sport óta: PS5-ön is szinte csak annyi történt, hogy elérhetővé vált a 4K felbontás is 60 fps mellett. Visszajátszás, fotózás közben, illetve az autók bámulásakor viszont a fények és a tükröződések sugárkövetéssel vannak megoldva az új vason. Persze ugyanez PS4-en sem fest rosszul (sőt), de a különbség messze nem láthatatlan. Ha már itt tartunk, a kötelező online jelenlétnek megvan az az előnye, hogy a mentésünk szépen tud vándorolni a gépeink között, és a PS5-PS4 váltás sem akadály.

Gran Turismo 7 teszt – 25 éve a pályán

Az irányítás is kicsit más a DualSense-szel, a féknek használt ravasz ugyanis szépen finoman kattog, ha az ABS dolgozik. Ez mondjuk lehetne erősebb is, de ahhoz képest, hogy szimulátorról beszélünk, meglepően jól vezethetőek a verdák így is (naiv nem vagyok, biztos van rásegítéses turpisság a dologban). Kormánnyal viszont teljesen más dimenzió, életre kelnek a vasparipáink úgy, hogy öröm őket terelgetni. Nagyon szépen érezni a különféle terhelésváltásokat, az ösztönös reakciók simán aktiválódnak vezetés közben, és persze a talajjal való kapcsolat is kellően informatív – hacsak nem hétköznapi, komfortra hangolt futóművel száguldozunk.

A versenyek kapcsán dicséret illeti a mesterséges intelligenciát is: a gépi tanulás meghozta a gyümölcsét, és kevésbé bamba, mint a GT Sportban, sőt – meglepően jól figyel, mi zajlik körülötte, és még ránk is egész normálisan reagál. A PlayStation 5 verzió különlegessége még a villámgyors töltési sebesség: ott, ahol PS4-en egy percet vártam, PS5-ön két pillanat alatt betöltött az adott pálya és verdacsokor, és azonnal mehettem is tütükélni. Nem korszakalkotó ez, az látszik, de kétségkívül sokat dob a komfortérzeten.

Gran Turismo 7 teszt – 25 éve a pályán

A hangokról nem beszéltem még – na de kell-e egyáltalán? Amilyen részletesen kidolgozottak a járművek látványban, olyan aprólékos gondoskodással foglalkoztak a hangjukkal is, ebben hiba nincs. A PS5 3D hangképességét pedig a Gran Turismo 7 aktívan kihasználja – versenyeken kanyarokon át tartó csaták során azt vettem észre magamon, hogy kevésbé kémlelem a HUD közeli jármű jelzéseit, hiszen hang alapján is tudtam, hol van az ellenfelem. Nagyon PR-szövegnek tűnik, amit leírtam? Lehet, de ha egyszer tényleg működik... :-)

A fentiekből szerintem egyértelműen kiderült, hogy a Gran Turismo sorozat méltóképp ünnepli 25. születésnapját, évfordulóját. Ahogy az eddigi részek, úgy ez is kötelező darabja minden autórajongó PlayStation-tulajnak, ez gyakorlatilag vitathatatlan. Kaz kiváló érzékkel és koreográfiával mutatja be játékán keresztül, miért is lehet rajongani ezekért a műremekekért, legyen szó akár az egyszerű kis Morris Mini Cooperről vagy a nem épp szerény 1000 lóerős Ferrari FXX-K-ról. Kicsit ugyan élettelenre sikeredett a körítés, de az elképesztő tartalom és a vezetési élmény bőségesen kárpótol érte.

A tesztpéldányt a Sony Computer Entertainment Europe biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Gazdag tartalom
  • Remek vezetési élmény
  • Méltó ünneplése a Gran Turismo sorozat 25. évfordulójának
Negatívumok
  • A néma szövegelés kicsit illúzióromboló
  • A kicsit hosszadalmas bevezetés a játékba a türelmetlenebbeknek nem tetszhet
  • Csak szőrszálhasogatni tudok :-)

További képek

  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
  • Gran Turismo 7
Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!