Rendkívül érdekes szoftver landolt a gépemen, ez ugyanis most kivételesen nem játék – bár játék közben használható. A klasszikus, asztali szerepjátékok ugyebár úgy működnek, hogy a mesélő mondja a történetet, és ennek részeként részletes leírást is próbál adni többek között a környezetről, esetleg a harcok során az egyes egyének, szörnyek elhelyezkedéséről. Nem egyszer ez vitába is torkollik, hiszen a játékosok is csak annyiból tudnak kiindulni, amit a mesélő elmond nekik, és persze az ő képzeletükben az adott szituáció kicsit (vagy nem is kicsit) másképp fest. Ilyenkor jönnek a gyorsan összecsapott vázlatos térképek, helyszínrajzok, amelyek valljuk be, nem sokkal szoktak jobbak lenni egy firka szintjénél, hiszen kevesen tudnak jól rajzolni (no meg ahhoz idő is kell). Ezen firkálások kiváltására, illetve a hangulat fokozására tesz egy remek kísérletet a magyar fejlesztésű RPGScenery.

No de mivel is van dolgunk tulajdonképpen? Roppant egyszerű: a program különféle helyszíneket kínál nekünk a kaland vizualizálásához, egyelőre csak fantasy környezethez, de ott elég jól lefedve az igényeket: van itt bánya, fogadó, sűrű erdő, banditák tábora, törpök csarnoka – mintegy 40 helyszín közül válogathatunk a DLC-kínálatot is beleértve. Minden helyszínen kb. egy tucatnyi előre elhelyezett kamera közül váltogathatunk, de saját magunk is elhelyezhetünk egyet bárhová. Ezen kívül pár figurát is lepakolhatunk, jelképezve a játékosokat, szörnyeket, egyebeket, de itt fontos megjegyeznem, hogy a választék itt sajnos eléggé szegényes – cserébe bevallottan félkész még ez a rész (picit bugos is), és remélhetőleg bővülni fog még.
Van lehetőség felülről, kvázi térképszerű nézetet is választani, erre négyzetháló is vetül a távolságok hatékonyabb prezentálásához. És ha esetleg valami rejtélyes oknál fogva a dobókockáink elkavarodtak volna valahová, a program biztosít nekünk megfelelő mennyiségűt a leggyakrabban használtakból (D4, D6, D8, D10, D12, D20, D100).

Rendkívül hasznos funkciója a programnak, hogy listákat hozhatunk létre, azaz egy-egy történethez hozzárendelhetünk több helyszínt, azokat szépen be tudjuk állítani úgy, hogy passzoljon hozzá (be lehet állítani napszakot, időjárást, szélirányt – nagyon rugalmas ez a funkció is), és utána játék közben csak „lapozni“ kell.
Az Unreal Engine 4 szolgáltatja az alapokat a fentiekhez, és nagyon jól élt a lehetőségeivel a fejlesztő, ámbár akadnak itt még kiaknázatlan részek. Ugyan impresszív mennyiségű helyszín érhető el, nem is drága darabja (maga az alapprogram sem), de egy saját szerkesztő jól jönne. Én elhiszem, hogy fontos bevételi forrás a DLC, és nagyon igényesen van mindegyik megcsinálva, de jól jöhet (talán nem is olyan riktán), ha komolyabban bele tudna nyúlni a kalandmester egy-egy helyszínbe a felkészülés során (például hogy ne mindig ugyanolyan alaprajzú kocsmába térjenek be a játékosai inni és bunyózni egy jót).

A tokenek, azaz a lehelyezhető figurák és egyebek kínálatának bővítését már fentebb említettem, a kockákhoz viszont annyi megjegyzésem volna, hogy a különböző fajtájúakat jó lenne különböző színnel jelölni az egyértelműség kedvéért. A fantasy környezet mellé pedig nagyon jól jönne más is: sci-fi, cyberpunk, steampunk mindenképp sokat dobna a felhasználási lehetőségeken. (És ha már itt tartunk, merjünk nagyot álmodni: egy Switch port elképesztően hordozhatóvá tehetné az egészet.)
De a fenti morgásaim senkit ne tántorítson el. Az RPGScenery egy jól átgondolt és hasznos szoftver fantasy szerepjátékosoknak, illetve a mesélőiknek. Ha csak az illúzió, az atmoszféra megteremtésére használjuk, hogy a mese közben a hangokkal és az illusztrációként használt képpel fokozzuk a hangulatot, már jó boltot csináltunk. És persze ott vannak az egyéb lehetőségei is – ami reményeim szerint bővülni is fog.