Ha körökre osztott taktikai játékokról beszélünk, akkor a többség rávágja, hogy XCOM, főleg azután, hogy a Firaxis évekkel ezelőtt sikeresen újraélesztette azt. Azóta rengeteg hasonló játék készült, amelyek a maguk módján próbálták meg így vagy úgy javítani vagy formálni a körökre osztott harcrendszert. De ne feledkezzünk meg a műfaj egy másik örök klasszikusáról, a Jagged Alliance-ről sem! Az első rész is jó volt, de az 1999-es másodikkal ért fel a franchise a csúcsra. Ez sajnos azért mondható el, mert az azóta megjelent összes próbálkozás (Flashback, Back in Action, Rage!) egyszerűen nem tudták még csak megközelíteni sem azt hangulat vagy minőség terén. Most viszont a Haemimont Multimedia csapatán a világ szeme, ők készítik ugyanis a Jagged Alliance 3-at. És a gamescomon megnézhettük, hogy áll a projekt.

A Jagged Alliance 3 egy fiktív afrikai országban, Gran Chienben játszódik, az ezredforduló környékén. Az országban épp túl vannak az első demokratikus elnökválasztáson, de természetesen ez nem igazán tetszik az olyan paramilitáris szervezeteknek, mint a Légió, amely az ország diktatórikus irányítására pályázik. Ezért az elnököt elrabolják, a lánya pedig egy zsoldosszervezethez – hozzánk – fordul segítségért. Az afrikai környezet remek lehetőségeket ad a fejlesztők kezébe. Egyrészt igen változatos pályákat tervezhetnek: sivatagos, szavannás és esőerdős környezetben egyaránt harcolhatunk majd. Másrészt az időjárás is igen szélsőséges lehet a fegyvereket tönkretevő homokviharoktól a monszunszerű esőkig, amelyek rontják a látási viszonyokat.
A küldetésekre magunk bérelhetjük fel a zsoldosokat, akik között sok régről ismerős arccal is találkozhatnak majd a veterán rajongók. De persze lesznek új karakterek is. Az sem változott, hogy mindenki más szakterületen jeleskedik, azon belül is lesznek kezdők és vérprofik is. Az, hogy egy-egy küldetésre kit bérlünk fel, rajtunk és főleg pénztárcánkon áll, hiszen minél képzettebb egy zsoldos, annál többet kér azért, hogy meghúzza a ravaszt. Fontos, hogy minden zsoldosnak saját személyisége lesz, ami nem feltétlenül passzol mindenkiével, szóval lehetnek köztük összetűzések is.

Apropó, ravasz. A Jagged Alliance 3 bár klasszikus körökre osztott taktikai játék lesz, lesz benne egy igen fontos különbség a sima XCOM-másolatokhoz képest. Itt ugyanis nem lesz jelen a jól ismert chance to hit rendszer. A fejlesztők nagyon sokat kísérleteztek, hogy mivel tudnák teljesen elvonatkoztatni a játékukat az XCOM-hagyatéktól. Így született meg az ötlet, hogy kivegyék ezt a játékelemet a képletből, mivel azt tapasztalták, hogy a játékosok zöme már akkor sem indít el egy akciót, ha a találati esélye 75%. A Jagged Alliance 3-ban nem lesznek ilyen információk, így nem lehet azokra támaszkodni. De az is fontos, hogy a rendszer nem véletlenszerűen dönti el egy lövés találati esélyét. Ha valaki egy fél méterre lévő célpontra nyit tüzet, az el is fogja találni és kész.
A látványvilág kapcsán már a korábbi előzetesek és képek is elég beszédesek voltak. Én kifejezetten kedvelem a stílusát, részletes és színes. A pályák elég változatosnak tűnnek, néhány különösen hangulatosnak ígérkező tereppel. Ha a játékmeneti újítások jól sülnek el, és a küldetések is kellő kihívást jelentenek majd, akkor a Jagged Alliance 3-nak minden esélye meglehet, hogy az első két rész nyomdokaiba lépjen. Azt azonban sajnos továbbra sem lehet tudni, hogy a játék mikor jelenhet meg.