26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Return to Monkey Island teszt – Yikes, már tudom a titkot!

A grafika megváltozott, de minden más szinte ugyanott folytatódik, ahol harminc éve abbamaradt. Jó értelemben...

Írta: m_anger

Ahogy telik az idő, úgy lesz az ember egyre rigolyásabb. Mindenről meglesz a véleménye, amit nem is igyekszik leplezni, és az új dolgok befogadása is nehezebben megy. Részemről például simán vállalom, hogy a Csillagok háborúja egy trilógia, amely a hetvenes-, nyolcvanas években készült, de az Alien filmekből is csak három van (sorry Jean-Pierre, minden mással ügyi voltál). De nem is folytatnám a sort, mert szinte látom, hogy máris felhúzódott néhány szemöldök.

Return to Monkey Island teszt – Yikes, már tudom a titkot!

Ennek a „klubnak” a tagja azonban Ron Gilbert is, aki a Monkey Island játékokkal gyakorlatilag mérföldkövet alkotott a videojátékok történetében. Persze az ő álláspontja kicsit jobban érthető, hiszen rögtön ezután távozott a LucasArts kötelékéből, és nemcsak hogy Guybrush történetét nem folyta(tha)tta, de klasszikus kalandjátékokat se nagyon gyártott egészen pár évvel ezelőttig. Bizonyára nem esett jól neki, hogy az általa létrehozott és szeretett karaktereket mások keltették életre a folytatásokkal, illetve hogy hosszú évek elteltével, amikor a sorozat már rég lepihent, sem tudta visszaszerezni a jogokat a jogtulajdonostól (noha az talán nagyon is felhasználta „nagy titokban”).

Egészen mostanáig. Hogy a régóta dédelgetett álom mennyire idomul a korábbi tervekhez, az mindegy is, a lényeg hogy végre több mint három évtized után újra az eredeti készítőktől kapunk új epizódot, természetesen az egykori „bűntárssal”, David Grossmannel kiegészülve. Amikor idén áprilisban (eleinte tréfának álcázva) bejelentésre került a Return to Monkey Island, felrobbant az internet... Legalábbis a kalandjátékokra specializálódott szegmense. Egyből mindenki többet akart tudni. Az érdeklődés leginkább két mezsgye mentén folyt: hogyan folytatódik a sztori és mit használ fel az öt részből, valamint hogy milyen lesz a grafika?

Return to Monkey Island teszt – Yikes, már tudom a titkot!

Kezdjük az utóbbival. Amint nyilvánvalóvá vált az első teaserből, az új művészeti irány, bizony egyből szitkok áradata lepte el a készítőket, olyannyira hogy Gilbert be is zárkózott, mondván, hogy mindenki majd csak a végeredményt látva legyen szíves véleményezni. A felelős szakember, a korábban a Tim Schafer-féle Double Fine-nál is tevékenykedő Rex Crowle ugyanis előző játékai, a Tearaway: Unfolded és a Knights and Bikes irányába vitte el a látványvilágot, színes, szagos papírmasé figurákká varázsolva Guybrushékat. Meg kell valljam, nekem sem jöttek be a látottak, de most, egy végigjátszással később abszolút azon a véleményen vagyok, hogy abszolút szerethető, és nagyon is hozzám nőtt a 9-10 órás kaland során – csak időt kell neki hagyni. Azt pedig szögezzük le, hogy a harmadik epizódot követő két 3D-s förmedvényhez képest fényévekre van így is, és természetesen pozitív irányban.

A sztorit tekintve pedig egyértelmű volt a cél: az első két részt szándékozta folytatni a szerzőpáros, mintegy zárójelbe téve a többi, utánuk készült folytatásokat. Azonban kiderült, hogy Gilberték mégsem olyan zsémbesek, mint én, és ezt egy zseniális húzással be is bizonyították. A történet ugyan valóban pontosan ott folytatódik, ahol a második rész abbamaradt (olyannyira, hogy nem is tárgyalnám ki, mert spoiler volna), de gyakori említés szintjén azért a többi kaland is bekerült, sőt még szereplő is érkezett onnan. Mondjuk azért nem is csoda, hiszen például a 2009-es Tales of Monkey Islanden ha nem is főállásban, de mindketten tevékenykedtek.

Return to Monkey Island teszt – Yikes, már tudom a titkot!

A cselekményről igazán nem szeretnék beszélni, mert aki várta, az minden bizonnyal nem tőlem, hanem a játékból szeretne arról értesülni. S mi a helyzet azokkal, akik nem ismerik a sorozatot? Nos, a legjobb, ha ők soványmalac vágtában végigviszik az első két részt, persze az autentikus, pixelgrafikás verzióban (eltöltöttem egy kevés időt a megelőző héten azzal, hogy a tíz évvel ezelőtti remasterből kioperáljam a szinkront és beillesszem a ScummVM változatba, de megérte). A játékot talán megértheti ugyan az is, aki az előzmények ismerete nélkül vág bele, de igazán élvezni csak az fogja, aki játszotta az első két részt.

Legyen elég annyi, hogy Guybrush Threepwood visszatér Melee Island utcáira és rengeteg régi kedves ismerőssel találkozik, valamint egy rakás változással. Elaine már nem kormányzó (hanem a swordmaster Carla az), a város pedig romokban, szinte mindenki bezárta az üzleteit, vagy arra készül. Hősünket azonban egy dolog foglalkoztatja továbbra is: hogy merre van a legendás titok, ami immár több mint harminc éve borzolja a mi idegeinket is.

Return to Monkey Island teszt – Yikes, már tudom a titkot!

Az első fejezet nagyjából erről is szól, gyakorlatilag igazi fan service, erős kikacsintásokkal. Mondjuk a kezdést még megelőzi egy prológus (ennek tartalmáról továbbra sem akarok beszélni, de elintézi az egész honnan folytatjuk dolgot), ami egészen olyan, mintha egy gyerekjáték volna (Gilbert talán kicsit nosztalgiázott egyet a Putt Putt, Freddy Fish és társaik idejébe). Mindez arra (is) jó, hogy belerázódjunk az irányításba, az ugyanis jelentősen változott. Nyoma sincs már a régi igés rendszernek, lényegesen egyszerűbb a dolgunk, és mintha csak kontrolleres irányításra lenne kitalálva (Switchen teszteltem a játékot).

A dolog lényege, hogy csak a Guybrush körüli, hozzá közel elhelyezkedő hotspotokat látjuk, amelyek között az egyik analóg karral tudunk ugrálni. A pontok mellett ráadásul rövid kommentet is kapunk kiírva, hogy mire számíthatunk, ha azt választjuk, ahol pedig értelme van, egyszerre több is lehet egy dologhoz (például megnézés vagy a tárgy felvétele). A megoldás sokkal egyszerűbb mint leírva hangzik, végtelenül kényelmes és intuitív, szinte már igényelném a rivális játékokba is.

Return to Monkey Island teszt – Yikes, már tudom a titkot!

Azonban nem ez az egyedüli újítás. A modern időknek megfelelően kapunk egy „to do” listát, amelyben pontosan látjuk, mivel is kéne foglalkoznunk, valamint egy többrétegű hint systemet is. Ez utóbbi szerencsére valóban elég játékosbarát, tehát ha elakadunk, akkor elsőre csak homályos utalásokat tesz, hogy merre is kéne elindulnunk, ha pedig továbbra is nyomogatjuk, akkor egyre konkrétabb lesz. A játék egyébként alapvetően is könnyebb lett, nincsenek lehetetlen, kitalálhatatlan, őrült puzzle-k, a már említett segítségek pedig sokkal barátibbak, mintha a játékból kizökkenve egy végigjátszést hívnánk segítségül (jut eszembe: a dialógusok is visszatekerhetőek, ha lemaradtunk volna valamiről).

A kezdeti aggodalmaim után a Return to Monkey Island igencsak beváltotta a reményeimet, és úgy gondolom, kijelenthető, hogy remekül sikerült. A sorozat rajongóinak kötelező darab (Guybrush és Elaine első találkozóját lehetetlen nem bazsalyogva végignézni), és noha a művészeti irány okán várhatóak lemorzsolódások, a többségnek valószínűleg tetszeni fog (nálam például szinte biztosan ott lesz az év végi best of listán). Az elején ugyan hajlamos kicsit sokat időzni bizonyos helyszíneken, de a történet második felére, amikor vadi új terepre látogatunk, kiteljesedik az élmény és túllép a könnyes nosztalgiapartin. Ha pedig a végére érünk, akkor alap a stáblista végignézése, utána pedig érdemes meglesni az előzmények felelevenítésére szolgáló naplót is, amely frissül újdonsült kalandjainkkal. Egyetlen kérdés maradt: milyen lehet az időjárás Mire Islanden?

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Kiváló szinkron és zene
  • Zseniálisan tovább fűzött sztori
  • Elsőre fura, de remek irányítás
  • A régi poénok és hangulat
  • Végre megtudjuk a titkot
Negatívumok
  • Néhány helyszínen túl sokat időz
  • A művészeti stílus megosztó lehet
  • Kissé sok backtracking

További képek

  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island
  • Return to Monkey Island

Return to Monkey Island

Platform:

Fejlesztő: Terrible Toybox, Lucasfilm Games

Kiadó: Devolver Digital

Megjelenés:
2022. szeptember 19. PC, Switch
2022. november 8. PS5, XSX
2023. július 27. iOS, Android

» Tovább a játék adatlapjára

m_anger

m_anger
Ami a nyolcvanas években kölyökként csak álom volt (videojátékokkal dolgozni), az mára valóság. Munkaidőben fejlesztőként, szabadidőben kritikusként. Játék az élet?

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!