25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Flashpoint Campaigns: Southern Storm teszt

Rég volt ilyen szórakoztató a harmadik világháború.

Írta: Wing

Sokunknak volt kapudrog anno a Panzer General valamikor a '90-es évek első felében. Bár a többség megmaradt a még emészthető összetettségű klónoknál (amiből most is akad bőven: Panzer Corps, Unity of Command vagy Order of Battle, hogy csak a népszerűbbeket említsem), egy jelentős réteg számára csak ugródeszka volt a lassabb ütemű, nagyobb elmélyülést kívánok címek felé, mint amilyen például a The Operational Art of War vagy tesztalanyunk elődje, a Flashpoint Campaigns: Red Storm.

Flashpoint Campaigns: Southern Storm teszt

Bár az első rész sokáig rajta volt a kívánságlistámon, végül úgy hozta a sors, hogy a folytatást próbáltam ki előbb, amely a Southern Storm nevet kapta, és egy képzeletbeli harmadik világháborúban játszódik Dél-Németországban, az 1980-as évek végén. Ahogy ez lenni szokott, a játékhoz csomagoltak egy mindenre kiterjedő, 300 oldalas kézikönyvet – ám akinek ez nem lenne elég, még a tutorialhez is mellékeltek egy 80 oldalas könyvecskét, amely a játékost kézen fogva magyarázza el az oktatóküldetések minden lépését.

A játékban a szembenálló NATO és Varsói Szerződés országainak csapatait irányíthatjuk, néhány négyzetkilométeres, végletekig kidolgozott térképen. Rengetegféle egység áll rendelkezésünkre, legyen szó BTR-80-asokról, Gvozgyikákról vagy a másik oldalon Bradley-kről és Abramsokról. A játékmenet aszinkron WEGO modellre épül – ez annyit tesz, hogy a parancsokat egymástól függetlenül adja ki a két játékos, változó időközönként. Az ütközetek legfeljebb 24 (játékbeli) óráig tarthatnak, parancsokat pedig jellemzően 15-30 percenként oszthatunk ki. Egy perc lemodellezése jellemzően 2-3 másodpercig tart.

Flashpoint Campaigns: Southern Storm teszt

Az, hogy az egyik fél milyen gyakran adhat ki parancsokat, rengeteg tényezőtől függ, ilyen az időjárás, az elektronikus zavaróeszközök jelenléte, a csapatok harckészültsége, a törzs távolsága az aktuális egységtől és így tovább. Hogy egy példával szemléltessem: egy magaslaton állomásozó, veterán harckocsiszázad, amely a saját parancsnokságával folyamatos kapcsolatban van, negyedóránként új utasításokat kaphat, míg az általa tűz alatt tartott, a fölérendelt egységekkel kapcsolatot vesztett lövészszázad lehet, hogy csak óránként tud új parancsokhoz jutni. Mondanom sem kell, ez mennyire csökkenti egy egység mozgásterét, hiszen nem mindegy, hogy egy négyórás ütközetben 16-szor vagy csak 4-szer tudunk egy egységnek utasításokat adni.

A parancsok kiadása rendkívül alapos munkát igényel. Ebben kulcsfontosságú segítséget nyújtanak a különböző térképrétegek. A LOS, azaz látómező segítségével megtalálhatjuk a stratégiailag fontos magaslatokat, a lőtávolságot (effektív/maximum) magyarázni sem kell, de például hasznos az is, hogy a légvédelmi egységeink által kibocsátott radarjeleket milyen távolságról lehet fogni. Érdemes alaposan átnézni az alakulatainkat, és az azokon belül lévő egységeket is (subunits), hogy pontos képet kapjunk a harckészültségükről. Ha mindennek birtokában vagyunk, kezdődhet a tényleges tervezés.

Flashpoint Campaigns: Southern Storm teszt

Egy parancsciklusban összesen 6 lépést adhatunk meg egy egységnek, de minden egyes lépést a végletekig megtervezhetünk: gyorsan érjen-e a célponthoz, vagy rendes tempóban; beássa magát, vagy csak figyelje a terepet; milyen távolságról vegyen fel harcérintkezést, a főfegyverzetét milyen távolságból használja; a gyalogságot szállító járművek nyújtsanak-e tűztámogatást, vagy inkább biztos távolságból figyeljék az eseményeket? – és így tovább. A lépéseket időzíthetjük, így elkerülhető, hogy több egység mozgatásakor a gépágyúval felszerelt M113-asaink az Abramsek előtt haladjanak.

Fontos szerepe van a tüzérségnek, illetve a tűztámogatást nyújtó egyéb egységeknek. Utóbbiak lehetnek térképen kívüliek, hagyhatjuk őket viszonylagos önállóan tevékenykedni („on call”), amikor a saját egységeink kérhetik a segítségüket, de lehet kézivezérléssel is kijelölni nekik célpontokat. Hasznos lehet időnként ködgránátokkal eltüntetni a csapatainkat vagy blokkolni a vizuális azonosításukat – ezt nekünk kell kiadnunk parancsba.

Flashpoint Campaigns: Southern Storm teszt

A kezelőfelület elsőre kicsit túl sok, de aztán hamar átlátható. A különböző legénységi, logisztikai, hírszerző képernyők tanulmányozása minden kör végén erősen ajánlott, hiszen az időjárástól az épp aktuális légifölényig minden változhat, és olyankor alaposan át kell terveznünk a stratégiánkat. Alapjában véve egyébként elmondható, hogy a NATO minőségi fölénye áll szemben a Varsói Szerződés mennyiségi fölényével. Előbbi főleg az elektronikai eszközök terén nyomasztó, és nagyon nem mindegy, hogy az ellenséges harckocsit 2000 vagy 3000 méterről derítjük fel.

Borzasztó sokat tudnék még írni a Flashpoint Campaigns: Southern Stormról, de talán a fentiekből is átjött, hogy egy nagyon komplex, mély szimulátorral van dolgunk. A grafika a célnak tökéletesen megfelel, harc közben valami durrogás van, zene nincs, de erre ott a Spotify/YouTube. Összességében engem nagyon megfogott a játék, és borzasztóan várom a DLC-ket, amelyekben a VSz kimaradt országai (Magyarország, Románia, Bulgária stb.) is helyet kapnak majd.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints ide, ha tetszett a cikk!

Pozitívumok
  • Rendkívül összetett játékmenet
  • Minden lépést alaposan meg kell tervezni
  • Remek kezelőfelület
Negatívumok
  • A játék nem túl megbocsátó a hibázó játékossal szemben :-)

További képek

  • Flashpoint Campaigns: Southern Storm
  • Flashpoint Campaigns: Southern Storm
  • Flashpoint Campaigns: Southern Storm
  • Flashpoint Campaigns: Southern Storm
  • Flashpoint Campaigns: Southern Storm
  • Flashpoint Campaigns: Southern Storm
Wing

Wing
Régi Dome-motoros, aktív fórumozó a hőskorszakból. Szereti a 300 oldalas kézikönyvvel érkező játékokat, melyeknek a grafikája a születésekor is elavult lett volna – a felesége ezért vétózza évek óta az új videokártya-beszerzést. Emellett szeret mindent, ami történelmi keretek között játszódik, legyen az középkori autóverseny vagy ógörög űrszimulátor. Szabadidejében gyereket nevel és metalt hallgat. Na meg néha játszik is.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!