Az eredeti Dead Space mély nyomot hagyott bennem, a maga idejében kiemelkedő darabja volt zsánerének. Egy érdekes, izgalmas, félelmetes akció-horror volt, amely még sok év távlatában sem talált valódi kihívóra. Bár a folytatásai már vesztettek az eredeti minőségéből (a harmadik rész már buta darálásként írható le), az első rész úgy érzem, nem csak számomra okozott maradandó, kellemes élményt.
Picit fenntartásokkal kezeltem, hogy a felújítás közel 15 év távlatából is fog-e annyira működni, mint elődje. A készítők leszögezték már korán, hogy nem felújításként, hanem újraalkotás képében képzelik el a projektet. Közvetlenül az eredeti játékot készítők trónbitorló próbálkozása után (The Callisto Protocol) most a valódi király tért vissza, hogy még egyszer a frászt hozza a játékosokra.
A Dead Space egy kis csapatot követ nyomon, akik segélyhívásra érkeztek a USG Ishimura bányászhajóhoz. A legénység közt van az egyik tudós férje, Isaac Clarke, akinek a bőrébe bújva végezhetünk el létfontosságú javításokat a küldetés alatt. Társainkat régi ismerősként üdvözölhetjük, valamint kapunk még egy hölgyet is új belépőként. A remake illeszkedik a Dead Space második és harmadik részének narratívájához, és főszereplőnk beszél, nem egy szenvedő néma alak, mint az eredeti első fejezetben. A fontosabb átvezetőkben is nyugton marad, nem engednek minket össze-vissza mozogni, mint pók a falon, ami feszültebbé teszi a jeleneteket.
Magát az óriás űrhajót nem bántották, a szobák is a helyükön maradtak. Viszont a korábbi kötöttebb játékmenetet, ahol a fejezetek végén továbbvonatoztunk a következő állomásra, néhol kiváltották azzal, hogy az egész játékteret összekötötték. Az állomások között futó metróhálózat megmaradt, de lehetőség van gyalog is átszelni a távolságokat. Ezzel együtt könnyes búcsút mondtuk a töltőképernyőknek és töltési időknek, ég veletek, senkinek sem fogtok hiányozni. (Mj.: PlayStation 5-ön teszteltem a játékot.)
A Dead Space mindig is az ijesztő atmoszférájáról volt híres, amit sikerült megőrizni és tovább növelni a remake-ben. Jobbak a fények, javult a vizualitás. Ez mind a karaktermodellekre, mind pedig a hajóra is igaz. Minden nagyon sötét és a körülöttünk lévő fényre fókuszál, így fegyvereink zseblámpájára kell hagyatkoznunk. Az áramellátás ingadozik – amíg nem javítjuk ki, elég para környezetben mászkálhatunk.
Azt írtam, bármerre mehetünk, de megkötések lesznek, amiket jogosultsághoz kötnek. Ezeket majd a történet előrehaladtával írhatjuk felül. A főbb küldetések megmaradtak, de a teljesítésüket kicsit felfrissítették. Bevezetésre kerültek mellékküldetések is, ezek egész jól sikerültek és hozzáadnak a sztorihoz. A későbbi epizódokban tudtunk szabadon mozogni a nullgravitációban, ezt is elhozták most nekünk. Ráadásul a kezelés is finomabb lett, nem átoknak fogjuk majd fel ezeket a szegmenseket.
Isaac arzenálja maradt a régi, viszont most nem kell leszurkolni egy valag pénzt értük a boltban, ha ki szeretnénk próbálni azokat. Fix helyen találhatjuk meg őket, a fejlesztésük pedig maradt a klasszikus node-pakolgatós pepecselés a munkapadoknál. Ellenben a régivel, a fejlesztésfák nem teljes pompájukban tündökölnek, hanem további 3 upgrade-cucc megtalálása után rajzolódnak ki. A szörnyek maradtak a régiek, és még mindig fantasztikusan ocsmány jószágok. Sokkal több töltényt fogunk kapni, de kevesebb élettöltőt, így picit túlélősebbre vették a figurát. Aztán ezt mondjuk ki is nyírták, mert a boltból vásárolhatunk akármennyit belőlük. Az akció még mindig jól koreografált, szinte minden maradt ugyanolyan. A sokat kritizált aszteroidalövöldözős részt kukázták, és helyette egy sokkal jobb ötlettel álltak elő. Nagyjából így kell megújítani valamit, minden elismerésem.
Egy alternatív befejezés is feloldható, ha a második körben összeszedjük az új gyűjthető szobrocskákat. A Dead Space újrajátszhatóságai rátája korábban is magas volt, de most még küzdeni is van értelme. Átalakították a stuff legnehezebb módját, a Lehetetlen kihívást is. Itt ugyan lehet mentést készíteni (csak egy slotra!), de ha meghalnánk, felülírják a mentésünket és visszaesünk sima Hardra (ami a program 4. nehézségi szintje a skálán az ötből). A veteránok élvezni fogják ezt a fajta szívatást.
A Dead Space remake az eredeti játék ismeretében is egy kellemes visszatérés az Ishimura fedélzetére, az új belépőknek pedig el se merem képzelni, mekkora kalandot és élményt fog biztosítani. A kissé magas árcímkéjén még dolgozhatnának, de ettől függetlenül csak ajánlani tudom.