25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Returnal teszt – A Housemarque PS5-ös sikerjátéka is PC-re látogatott

Végre számítógépen is belevághatunk Atropos időhurkának megtörésébe.

Írta: Zoo_Lee 18 hozzászólás

A Returnal sokak számára volt az egyik legfőbb ok, amiért PlayStation 5 vásárlásában gondolkoztak, így amikor a Sony bejelentette, hogy alig két évvel a megjelenése után ez is PC-re vándorol, sokan igazi örömünnepként élték meg a bejelentést – még azután is, hogy kiderült a nem túl baráti gépigény, amely többek között 32 GB memóriát ajánlott a futtatáshoz. Az eddigi igen impozáns PC-s portok listájában ugyanis a Returnal az első olyan cím, amely nem egy PS4-re is megjelent játék volt, amely next-gen feljavításokat kapott PS5-ön, hanem minden elemében ízig-vérig a PS5 hardverére szabták. A kérdés így a legtöbb Sony porthoz hasonlóan nem az volt, hogy a játék mennyire zseniális, hanem az, hogy vajon ez a gépigény indokolt, vagy csupán a portolást végző Climax Studios bicskája tört bele az optimalizálásba.

Returnal teszt – A Housemarque PS5-ös sikerjátéka is PC-re látogatott

A Returnal főhőse Selene, egy asztronauta, aki felettesei parancsát ignorálva megkísérel leszállni az Atropos nevű, rejtélyes idegen bolygón, hogy felderítsen egy csak „Fehér árnyékként” emlegetett jelenséget. A leszállás során azonban hajója, a Helios megsérül, és Selene a bolygón ragad. Ami még ennél is rosszabb, hogy a bolygón egy ősi kataklizma nyomaira, számtalan borzalmas, ellenséges lényre, illetve egy idegen civilizáció maradványaira bukkan. Valamint saját holttesteire és látszólag önmaga által hátrahagyott hangüzenetekre. Hamarosan kiderül, az Atropos egyfajta időhurokba ejtette hősünket, aki elhalálozását követően ismét a hajójánál tér magához, és újból neki kell vágnia az időközben újragenerált és megkevert pályák teljesítésének.

Cikkajánló
Returnal teszt – A lassú őrület vértizzadós körforgása

Returnal teszt – A lassú őrület vértizzadós körforgása

Ezúttal egy roguelike sci-fi akciójátékot kaptunk a Housemarque-tól.

A Returnal tehát egy roguelike, viszont az egyik valaha készült legszínvonalasabb, leglátványosabb roguelike, amely elemeinek nagy részét a legjobbaktól tanulta el, mindezt pedig nyakon öntötte egy olyan szimbolizmusban és pszichológiai elemekben gazdag narratívával, amelytől elégedetten nyalhatja meg a tíz ujját mindenki, aki szereti a művészibb, műfaji kereteket feszegető játékokat.

Returnal teszt – A Housemarque PS5-ös sikerjátéka is PC-re látogatott

Selene elhalálozásai során elveszíti minden fegyverét és fejlesztését, így például a szkafandere különböző bővítményeit, a ráakaszkodott egyformán negatív és pozitív hatással is járó parazitákat, valamint lenullázódik a fegyverjártassága is, ami meghatározza, hogy mennyire erős fegyverek akadhatnak az útjába. Egyedül a ruha permanens fejlesztéseit őrzi meg, amelyek lehetővé teszik számára korábban lezárt útvonalak megnyitását, különböző idegen technológiák használatát, illetve az ether nevű, idegen szerkezetek beüzemelésére használható nyersanyagot. Haladását mindössze annyival tudja segíteni, hogy a már megnyitott új zónákhoz vezető portálokhoz későbbi nekifutások során már nem szükséges a korai főellenfeleket ismét leküzdenie.

A Returnal a legteljesebb változatában látogatott PC-re, így tartalmazza az összes frissítést (az alapjáték eredeti változatával ellentétben tehát már lehetővé teszi, hogy az aktuális futam megszakítása nélkül mentsünk, kilépjünk, majd visszatérjünk a játékhoz), a Tower of Sisyphus névre keresztelt végtelen módot, amely a második biom főellenfelének legyőzése és a vonóhorog begyűjtése után válik elérhetővé, és kooperatív multiplayert is, amelyben hostolhatunk vagy becsatlakozhatunk egy másik játékoshoz, hogy ketten vágjunk bele az Atropos felfedezésébe. Ez utóbbit sajnos a tesztelés alatt nem tudtam kipróbálni, mivel sajnos hiába teszi lehetővé a játék néhány ajándék bónusz mellett még Steam, Epic és PlayStation accountjaink összelinkelését is, cross-play a két platform között sajnos nincs, így a multiban meghívható partnerek limitálva vannak a PC-s táborra.

Returnal teszt – A Housemarque PS5-ös sikerjátéka is PC-re látogatott

A Returnal kiváló játék, a Hades mellett az utóbbi évek legjobb, legjelentősebb roguelike-ja, amit még azoknak is ajánlok, akik esetleg kritikusak a stílussal szemben. Viszont ideje rátérni a portolás minőségére. A gépem jelenleg egy Ryzen 5 3600-as processzorral, Radeon 5600 XT videokártyával, 32 GB DDR4 memóriával rendelkezik, a játékot pedig SSD-re telepítettem. Töltési idők alig akadtak, Medium beállításokkal pedig viszonylag stabilan tartani tudta a 60 fps körüli átlagot, leszámítva azokat az alkalmakat, amikor megmutatkozott a Housemarque játékaiból ismerős bullet hell elem, a játékteret pedig megtöltötték a különböző lövedékek és ellenfelek. Ekkor a teljesítmény ugyanis hirtelen ugrásokkal cikázott 25 és 60 fps között is akár.

Az opciók menüjéből elérhető benchmarkot futtatva szintén érdekes számok buktak ki. A processzort és a memóriát például a játék meglehetősen kíméli (érdekesmód a játék Steam adatlapján a rendszerkövetelményeknél is már csak 16 GB memória szerepel), a videokártyát viszont még 50% körüli VRAM-kihasználtság körül is maximumra pörgette. Az fps természetesen unlockolható, a beállítások között pedig elérhető a felskálázás is. Ez utóbbi segített elérni a legstabilabb játékélményt, a Quality és Ultra Quality opciók is remekül működtek, utóbbi esetben a játék Ultra beállítások mellett futott olyan stabilan, mint felskálázás nélkül Mediumon.

Returnal teszt – A Housemarque PS5-ös sikerjátéka is PC-re látogatott

A játékélmény szempontjából legjobb opciónak azonban a Balanced bizonyult, amely lényegében a beállított fps-korlátozást alapul véve azt tartotta elsődleges célnak, és úgy állította a renderelési felbontást, hogy az legfeljebb 1-2 fps-sel ingadozzon. Kellően erős vassal pedig a határ a csillagos ég, ray tracingtől ultraszéles felbontásig van minden, ami már szinte alapértelmezésnek számít a Sony portoktól, az irányítás pedig bár egér-billentyűzettel is kényelmes, DualSense kontrollerrel a legjobb.

A PC-s portot lehetett volna kicsit jobban is optimalizálni – ez azonban a játék értékéből és élményéből nem sokat von le. Kifejezetten ajánlom, hogy ha eddig a platformexkluzivitás tartott titeket vissza a Returnaltől, mindenképp adjatok neki egy esélyt, még akkor is, ha csak egy középkategóriás vassal rendelkeztek – nem fogtok csalódni.

A tesztpéldányt a Sony Computer Entertainment Europe biztosította. A cikkben szereplő képek PC-n, többségük Balanced FSR beállítással, 60 fps targettel készültek, míg néhányhoz az alap Medium beállítást használtuk, felskálázás nélkül.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Az utóbbi évek egyik legzseniálisabb roguelike játéka
  • Hiánytalan port, a multitól a DLC-tartalmakig mindennel rendelkezik
  • Rengeteg finomhangolási lehetőség ray tracing, felskálázás mellett, kellően erős hardverrel felülmúlhatja a PS5 teljesítményét is
Negatívumok
  • A hardver kihasználtságát optimalizálhatták volna kicsit jobban
  • Durvább jeleneteknél erősen ki tud lengeni az fps

További képek

  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal
  • Returnal

Returnal

Platform:

Fejlesztő: Housemarque

Kiadó: Sony

Megjelenés:
2021. április 30. PS5
2023. február 15. PC

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Shadowguard
Shadowguard [4289]
Mióta beakadtam nem is indítottam el a játékot, most gondoltam lefekvés előtt még megyek pár kört... Az első 4-5 teljesen értékelhetetlen volt, de utána sikerült egy olyan jót összehoznom, hogy röhögve gyalogoltam végig a második pályán és elsőre lement a boss is. Az a baj, hogy ilyen szerencsés köröm megint nem lesz egy darabig, ha ezt elbukom.
Meg az, hogy 4:25kor kelnem kellene, de még le se feküdtem... Meg már nem is fogok, inkább főzök még egy kávét8-)
Shadowguard
Shadowguard [4289]
Azért amikor a szakadékba beesve sikerül megakadni egy peremben ahonnan kijönni nem lehet, ha meg leesek ugyanoda dob vissza és mindezt egy olyan körben amikor minden jól jött ki akkor egy kicsit felmegy a vérnyomásom...
Peace
Peace [27922]
Csak egyszer.
Shadowguard
Shadowguard [4289]
Belekezdtem most délelőtt, 3-4 próbálkozásból elmentem a sivatagba (mondjuk a bosshoz kellett az aasztronauta segítsége is), de azóta direkt szívat a játék és nem ad csak sörétest :-X
Ugye jól gondolom, hogy a bossokat csak egyszer kell megölni?

Dark Archon: Ha egyébként a soulslike, mint stílus érdekelne, de a pause hiánya zavar akkor a Nioh-t tudom ajánlani. Konkrétan ott sincs dedikált pause, ha kimész menüben, de a beállításokban van rá opció, hogy ha Alt+Tabot nyomsz (vagy valami program felugrik, hogy figyelj rá és kikerül fókuszból) akkor megállítja a játékot.
Dark Archon
Dark Archon [11473]
"nincs pause menü. Jön a futár, offline singleplayer játszol, de ha kimész, megölnek a francba, mert nem állíhatod meg."

Köszi az infót, nekem ennyi elég is volt, hogy kihagyjam. Tényleg baszki, azt hiszik nincs más dolga az embernek, mint játszani, mint az óvodában.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (18 db)