A '60-as évek végén, '70-es évek elején egy amerikai DJ, Francis Grasso volt az, aki nemcsak, hogy két lemezjátszót kötött a Rudy Bozak által megálmodott, lemezlovasoknak fejlesztett keverőre, de egyrészt sikerre vitte a beatmatching technikáját (azaz amikor két dal ugyanabban a ritmusban szól, ezzel simábbá, természetesebbé téve az átkeverést), másrészt ő volt az, aki előre összeállított szetteket játszott általában (ellentétben az akkor megszokott közönség-kívánságműsorral), ezzel nagyobb kreativitást és narratívát hozva az addig megszokott műsorokhoz képest – és ezzel megteremtette a modern DJ-zés alapjait. A Hercules DJControl Inpulse T7 pedig a maga sajátos, modernizált módján idézi meg ezt az időszakot: két, igazi lemezjátszóra hasonlító deckkel és egy remekbe szabott keverővel.
Kezdjük azzal, mit is kínál ez a kontroller a profiknak – elsősorban a mobil DJ-knek! A konkurenciát elsősorban a Rane One, a Pioneer DDJ-REV7 és a Native Instruments Traktor Kontrol S4 Mk3 jelentik: ezek kínálnak motorizált jogwheeleket, amivel a lemezjátszós érzésre erősítenek rá. Kezdjük az árral: a T7 alaposan aláver a Rev7-nek, a Rane One-nak nemkülönben – nagyjából az S4 szintjén mozog, ami valamivel több, mint 300 000 forintot jelent. Súlyban megint csak a T7-nek áll a zászló: a maga 5 kilogrammjával fele olyan nehéz, mint a japán és amerikai társai, a német viszont kicsit könnyebb nála.
Olcsóbb, könnyebb – hol a trükk akkor? Be- és kimenetek tekintetében a T7 a minimálisan szükségeseket hozza (RCA- és XLR-kimenetek, 6,3 mm jack mikrofonbemenet), illetve szoftver tekintetében csak Serato DJ Lite-tal jön a Hercules saját Djuced programja mellett (de a VirtualDJ is hivatalosan támogatja már). No és a Traktor S4? Az négy csatornás! Igen, de a jelenleg kapható Mk3 modell csak a Traktor saját szoftverével kompatibilis, ami valljuk be, kissé lemaradt a többitől... Szóval adott egy könnyű, olcsó, teljes felszereltségű kontroller, ami a szükséges ki- és bemenetekkel rendelkezik, és bár szoftver tekintetében költség merülhet fel, ha nem a Djuced mellett dönt valaki, de legalább kötetlenül választhat most már a Serato DJ Pro és a VirtualDJ között.
Akadtak páran, akik kétségbe vonták a választott mechanikát: a legtöbb profi hip-hop és scratch DJ nem véletlenül preferálja a direct drive motoros lejátszókat, ugyanis általában véve ezekkel precízebben tudnak dolgozni. Nos, bár a T7 szíjhajtásos mechanikát kapott, a szíj feszessége és tartóssága, valamint a motor nyomatékának pontos beállítása kiemelt feladat volt a franciák számára – a sikert pedig mi sem bizonyítja jobban, mint például Mojaxx lelkesedése.
A kezdőknek talán még érdekesebb lehet a T7. Hogy miért? Mert a lemezjátszókkal való bűvészkedés indította útjára a hip-hop zenét Kool Herc révén a '70-es évek végén, és a scratchelés művészetét Grand Wizzard Theodore és Grandmaster Flash által. Magam is kezdő vagyok a bakelitekkel, és nem kis meglepetésemre nehezebb bánni velük, mint a statikus tányérokkal – ugyanakkor a sajátos varázsa, a kihívás bizony rabul ejtett. Abban nem vagyok biztos, hogy érdemes egyből ezzel kezdeni (arra az Inpulse 300 vagy 500 talán alkalmasabb), de ha egy DJ-padawan tényleg minél szélesebb technikai képességekre szeretne szert tenni, akkor bizony tudni kell ezekkel a sötét korongokkal is bánni.
Nemcsak a tempó összehangolása követel meg kicsit más módszert a hagyományos kontrollerekhez képest, de a scratchelés is: nehezebb, cserébe valahogy nagyobb élményt ad. Az eddig megszokottnál hosszabb tempócsúszkáknak is nagyon örültem, precízebben lehet állítani a dalok sebességét is így – és mivel már minden fontosabb szoftver támogatja a stems funkciót, azaz a vokál és a különféle hangszerek lekeverését – erre is kaptunk dedikált gombokat. Az effekteket pedig egy speciális kapcsolóval lehet ki- és bekapcsolni: alsó állásból visszaugrik középre, ha elengedjük, a felsőből pedig kézzel kell visszahajtani. És természetesen itt is tiszteletét teszi a Hercules különlegesség: a beatmatch guide, ami sokat tud segíteni a keverés megtanulásában.
Kell-e mondanom, mennyire lenyűgözött a Hercules DJControl Inpulse T7? Hibát tulajdonképp nem is tudok mondani, de piszkálódni egy kicsit azért még megy: jó lett volna egy külön vonalbemenet, illetve a mikrofon is elbírt volna egy hangszínszabályozót... Na de ne legyünk telhetetlenek – remek cucc ez így is!