26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Forza Motorsport teszt – Apa lebiggyedt szája vagyok...

Sok bogár kenődött szét a szélvédőn...

Írta: Sityi 1 hozzászólás

6 év sok idő, akárhogy is nézzük, márpedig ennyi idő telt el a legutóbbi „komoly” Forza óta, ami a Forza Motorsport 7 volt. Persze időközben a bohókás Forza Horizon kapott két részt is, de hát az teljesen más világ – akik ki voltak éhezve a profi pályaversenyzésre, bizony türelmesen várniuk kellett. Erre. És bár nagyon szeretném szeretni ezt a játékot, mert alapvetően megérdemelné, de nem tudom, mint ahogy az a címlapról is kiderült már.

Forza Motorsport teszt – Apa lebiggyedt szája vagyok...

De mielőtt belefognék a panaszáradatomba, nézzük, miért is lehet kedvelni a Turn 10 új üdvöskéjét! Ami mindenképp feltűnik a kilométerek falása közben, az a fizika: simán pariban van a nagy rivális Gran Turismo sorozat hetedik részével. Mind gamepaddel, mind kormánnyal olyan vezetési élményt ad, amit csak nagyon kevés játék tud, és bizony ez önmagában képes a hibái ellenére is vinni a show-t. Persze a keményvonalas szimulátorosok biztos tudnának vitatkozni, de igazából jobban belegondolva én nem hinném, hogy érdemes lenne: otthoni konzolokon mind a japán, mind az amerikai zázlóshajó simán megállja a helyét a valósággal összehasonlítva, ennél komolyabb szimulátorok meg úgyis leginkább versenycsapatok központjaiban találhatóak.

Emellett üdvözlendő és jól működő újítás a dinamikus időjárás: bár havazást nem láttam, de elég sokféle küzdelmet hozhatunk össze az elemekkel is a többi versenyzőn felül. És persze az autókínálat is fantasztikus, nehéz elképzelnem, hogy valaki ne találna minden géposztályban kedvére valót – muszáj lesz neki, mert utána sok időt fog a delikvens a verdájával tölteni.

Forza Motorsport teszt – Apa lebiggyedt szája vagyok...

Hogy miért? Nos, ezzel kapcsolatban kissé ambivalens érzéseim vannak. A rendmondiak „CarPG”-nek becézett rendszerénél ugyanis maga a kocsi gyűjt tapasztalati pontokat megtett kilométerek, előzések, köridők, egyebek alapján, és így válnak elérhetővé a különféle fejlesztések. Sajnos ad egyfajta darálás jelleget a kedvenc szekereink fejlesztésének ez így, ugyanakkor elítélni mégsem tudom teljesen, hiszen így hitelesen látszik, mivel versenyzünk szívesen. A darálást tovább súlyosbítja, hogy hiába bőséges az autóválaszték, a pályakínálatról ugyanez nem mondható el: mindössze 20 helyszín ad különféle vonalvezetéseket. Így pedig a monotonitás sajnos könnyebben beüt. A Nordschleife fájóan hiányzik – nagyon remélem, hogy rövid időn belül kapunk bőséggel új helyszíneket.

További érdekesség még, hogy karriermódban a gyakorlást nem lehet megúszni: kötelező 3 kört lemenni minden verseny előtt. És ha történetesen úgy alakul, hogy a versenyre már nincs időnk, kezdhetjük elölről... De legalább az így megszerzett autós tapasztalati pontok megmaradnak. Oké, a versenyek sem igazán hosszúak, de ez így azért nem az igazi.

Forza Motorsport teszt – Apa lebiggyedt szája vagyok...

Mielőtt az ingoványos területre kalandoznánk, essen előbb szó az audiovizuális megvalósításról olyan módon, ami nem a technikai oldalról szól. Kell-e mondanom, hogy mindkét esetben a Gran Turismo 7 a mérce? Nos, ha a későbbiekben emlegetett dolgokon – khm – felülemelkedünk, akkor igazából nem panaszkodhatunk: az apró különbségek azok, amelyek miatt nehéz egyértelmű győztest kihozni. Hangok terén igencsak hasonló a két alkotás, nem is igazán tudnék érdemi eltérést mondani kettejük között. Grafikában már azért jobban kijönnek ezek: a japán műben kicsit szebben vannak az autók kidolgozva, az amerikaiaknál viszont a pálya és a környezet kapott talán egy nüansznyival több figyelmet, illetve a rossz időjárás (köd, eső) is az FM-ben néz ki jobban.

Ahol viszont egyértelműen elvérzik az új Forza Motorsport, az a kivitelezés. Elnézést kérek a fejlesztőktől és a QA osztálytól, de muszáj megkérdeznem: mi ez a f*s? Ez így, ebben a formában, a megjelenés utáni patch-csel és friss VGA- és egyéb driverekkel még bétának is gyenge! Ahogy olvasom a fórumokat, Xboxon is hajlamos halk sikkantással összeomlani a játék, de a PC változat jelenleg gyalázatos. Mondom ezt úgy, hogy nálam még a közismerten problémás játékokkal se volt különösebb bajom soha (még a Cyberpunk 2077-tel sem, ahogy említettem a Phantom Liberty ismertetőmben).

Forza Motorsport teszt – Apa lebiggyedt szája vagyok...

Olyan apróságot még fel sem vennék, hogy hiába állítom be az irányítást mondván: nekem Thrustmaster T248-am van, következő indításnál megint beáll T128-ra – és persze a kormány kijelzője sem működik, dacára annak, hogy hivatalosan támogatott. De legalább működik. Nem úgy, mint a Razer fejhallgatóm: ha vezeték nélkül használom surround beállítással, a játék csak a bal és jobb első hangszórók jelét küldi ki rá... Vezetékkel, sztereóban rendesen működik.

De ami miatt Apa lebiggyedt szája vagyok: az hogy lehet, hogy ugyanazon a gépen a Forza Horizon 5 tökig csavart beállításokkal 2K felbontásban 170+ fps-sel megy, míg ez a 70-et sem éri el? ForzaTech motor hajtja ezt is, azt is, és bár biztos vannak különbségek, de a kb. két és félszeres sebességkülönbséget nagyon nehéz megmagyarázni – főleg annak tükrében, hogy a processzorom alulról nyaldosta a 30%-os kihasználtságot és a VGA kártyám is épp csak 60% fölött tanyázott... Mindezt tetézi, hogy hacsak nem szimpla egy színre fényezett autóval csapatom, akkor igencsak nehézkesen töltődik be a festés-matricázás. A ForzaVista pedig hajlamos csapongani a totál homály és a szép éles és részletgazdag megjelenítés között.

Forza Motorsport teszt – Apa lebiggyedt szája vagyok...

A mesterséges intelligencia is nagyjából a középhaladó szintig okés, a legnehezebben már inkább dodzsemeznek, semmint versenyeznek. Miféle rossz vicc ez? És nem vagyok vele egyedül: sokan panaszkodnak fórumokon, Redditen, hogy vacakul fut a játék VGA-chip-gyártótól függetlenül, a virtuális 7.1 fejesek márkától függetlenül produkálják azt, amire én is panaszkodtam feljebb, és még xboxos játékosok is mesélik, hogy teljesen betli, mikor vágja ki őket a játék a dashboardra. Az már csak a cseresznye a torta tetején lévő habon, hogy két elmentett visszajátszásból kettőt nem tudok visszanézni, mert csak annyit látok, hogy mindenki bambán áll a rajtrácson. Általában vajszívű vagyok, de erre én is csak azt tudom mondani: nettó szégyen, hogy egy first party Microsoft fejlesztőstúdió ilyen munkát így adjon ki a kezéből! (A Redfall lebőgése után pedig ez különösen kínos.)

Persze letörölni nem fogom a gépemről egyhamar. Hogy miért? Mert minden hibája és problémája ellenére érződik, hogy ez egy jó játék! Tartalmilag, körítésben ugyan a GT7 akkor is jobb lesz nála, amikor ezt a Microsoft és a Turn 10 kikalapálja (ki fogják, ebben biztos vagyok), csak hát ki tudja, mekkora marad az érdeklődés akkorra. Érdemes figyelni a Forza Motorsporttal kapcsolatos hírcsatornákat, mert ha eljön az a pillanat, amikor tényleg kész lesz, érdemes lesz elgondolkodni a beszerzésén.

A tesztpéldányt a Microsoft Magyarország biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Remek vezetési élmény mind kormánnyal, mind gamepaddel
  • Látványos
  • Sok a verda...
Negatívumok
  • ...de kevés a pálya
  • Felfoghatatlan, hogy lehetett ezt így kiadni

További képek

  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)
  • Forza Motorsport (2023)

Forza Motorsport (2023)

Platform:

Fejlesztő: Turn10

Kiadó: Microsoft Game Studios

Megjelenés: 2023. október 10.

Minimális rendszerigény: Intel i5-8400/AMD Ryzen 5 1600, 8 GB RAM, GeForce GTX 1060/Radeon RX 5500 XT, 130 GB SSD háttértár, 64-bites Windows 10

Ajánlott konfiguráció: Intel i5-11600K/AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, GeForce RTX 2080 Ti/Radeon RX 6800 XT, 130 GB SSD háttértár, 64-bites Windows 10

» Tovább a játék adatlapjára

Sityi

Sityi
Örökifjú hardvertudor, csúcsamatőr fotelpilóta, botcsinálta zenészkezdemény. De amúgy békés majdnemmindenevő. Vonzódik a kerek dolgokhoz: legjobban a kormánykerék és a DJ-kontrollerei mögött érzi magát.

HOZZÁSZÓLÁSOK

- Win-T -
- Win-T - [105]
Én arra a játékdesign beli döntésre vagyok képtelen magyarázatot találni, hogy ha már egyszer kötelező a futam előtt a gyakorlás, akkor az mi a fészkes fenéért nem kvali inkább? Láttak már ezek valódi futamot valahol, hogy hogyan zajlik egy hétvége?
Én ha nem kontrollerrel játszom akkor Fana CSL DD-vel, és féktávokon, kanyarokban, tapadásvesztéskor úgy rázkódik a kormány mintha macskakövön vezetnék, megöli az egészet.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (1 db)