25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Figyelem! Az első vágányon vonat halad át az év RTS-e cím irányába.

Írta: Sam Starion

Akik az elmúlt hónapokban rendszeresen olvasták a Dome-ot, valószínűleg több, a Last Train Home-mal kapcsolatos hírbe is belefutottak. Nagy figyelemmel követtük a kiadótól és/vagy fejlesztőktől érkező információkat, kedvcsináló trailereket, amelyekből szinte minden alkalommal született is publikáció az oldalra. Ez azért volt, mert nem titkoltan a szerkesztőség több tagja is nagyon várta ezt a játékot. A körülbelül két hónapja megjelent demóval én már futottam egy kört, és azon a véleményen voltam róla, hogy „ezt már nehéz lenne elrontani”. Nem is sikerült, az Ashborne Games játéka fantasztikus lett.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Gyorsan vegyük is át még egyszer az alapokat, mielőtt belevágok a részletes ismertetőbe. A Last Train Home tulajdonképpen egy bázisépítős RTS, azzal a csavarral, hogy bázisunk egy vasúti kocsikból álló szerelvény plusz egy mozdony, következésképpen még mozog is. Viszont maga a bázismenedzsment és a csatatérképen történő egységekkel jövés-menés, lövöldözés teljesen különválik egymástól. Csata közben nem kell bajlódnunk a bázissal, bázismenedzsment közben pedig nem kell csatáznunk.

Oké, érdekes ötlet, de önmagában nem biztos, hogy elég a sikerhez. Itt jön képbe a sztori és az egész körítés, amitől összeáll a játék, és megszületik az a rendkívül jó atmoszféra, amely jellemzi a Last Train Home-ot. A valós eseményeken alapuló történet az első világháború vége felé játszódik, és az Oroszország területén harcoló Csehszlovák Légió kalandos hazajutását dolgozza fel. Ugye a leggyorsabb és legegyszerűbb útvonal Európa felé fordulva elindulni, ám az Oroszországban akkoriban kibontakozó polgárháború miatt ez a terv meghiúsul. Túl veszélyes lenne arra menni, ezért a teljes csapatnak kelet felé indulva, a transzszibériai vasúttal gyakorlatilag át kell kelnie egész Oroszországon, hogy Vlagyivosztokban hajóra szállva, a fél világot átszelve jussanak vissza Franciaország területére.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Természeten nem az Orient Expresszre jellemző pompa és luxus fogja jellemezni megfáradt katonáink utazását, helyette a saját és társaik életét mentve próbálják majd minél előbb elhagyni a háborús agóniában szenvedő, feldúlt országot, miközben a vörös gárdistákkal is meggyűlik a bajuk. A játék kezdetekor járunk a legközelebb Európához, még Moszkva is keletre van légiónktól, amikor kezünkbe kapjuk az irányítást. Egyszerű, tulajdonképpen tutorialnak felfogható küldetéssel indul a kaland, és ettől kezdve folyamatosan kapjuk a segítségeket, magyarázatokat a játékmenet különféle elemeivel kapcsolatban, amikért hálásak is leszünk, mert rengeteg dolog szakad egyszerre a nyakunkba.

A játék során jelentős időt fogunk tölteni a stratégiai térképen, amelyet kampánytérképnek is nevezhetnénk, mert a klasszikus RTS-ekre jellemző módon ezen követhetjük nyomon előrehaladásunkat. A Last Train Home esetében viszont ez egyben a vonatbázis és egy rakás egyéb dolog menedzselésének felülete is. Gyönyörű, 3D-s madártávlati képen látjuk Oroszország területét, a vasúthálózatot, vonatunkat, városokat, és egyéb olyan helyeket, amelyekkel valamilyen interakcióra van lehetőség. Szerelvényünket bármikor elindíthatjuk és megállíthatjuk, teljesen ránk van bízva, hogyan kezeljük. Településre vagy valamilyen állomáshelyre érve viszont mindig automatikusan megáll a mozdony, mert ezekben küldetés, kereskedő vagy mondjuk vasúti szervizállomás található.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

A vonat és a rajta utazó emberek szükségleteinek biztosítása lesz az egyik fő feladatunk a Last Train Home-ban. Ehhez különféle nyersanyagok, erőforrások szükségesek, úgy, mint szén, élelem, faanyag, gyógynövények, textíliák, fém satöbbi. A gőzmozdonyt értelemszerűen szénnel kell etetni, embereinknek étel és gyógyszer kell, a többi nyersanyag a fejlesztésekre és a kraftolásra fog elmenni. A játéknak ez az aspektusa picit emlékeztet a túlélős, városépítős Frostpunkra. Sosem fogunk bővelkedni ezekben az alapanyagokban, folyamatos odafigyelést igényel az erőforrásmenedzsment, és ugye mondanom sem kell, hogy minden nyersanyagot nekünk kell begyűjtenünk.

Szerelvényünk kocsijainak, illetve a mozdonynak a fejlesztése csak álló helyzetben történhet, és általában néhány órát igénybe vesz. A játékban telik az idő, nappalok és éjszakák váltják egymást. Ennek a vizuális hatáson felül még annyi funkciója van, hogy a vonatunkon dolgozó embereket nappalos és/vagy éjszakás műszakra kell beosztanunk, ha azt szeretnénk, hogy folyamatosan haladni tudjon a szerelvény, vagy ne kelljen megvárni a reggelt egy fejlesztés vagy javítás befejezéséhez. Fejlesztés tekintetében többek között növelhetjük a priccsek számát és az általános kényelmi szintet a hálókocsikban, a tehervagon kapacitását vagy éppen a mozdony húzóerejét és sebességét.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Tehát katonáink nem szimplán csak utaznak a vonaton és harcolni mennek, amikor kell. Ők azok, akik kezelik is a szerelvényt. Ennek értelmében minden egyes baka többféle szerepet betölthet, egészen konkrétan hatot. Lehet sima dolgozó a vonaton, vagy mondjuk szakács, de akár mindkét munkakörre betanítható. Nyilván egyszerre csak egyben tud tevékenykedni, de ez alapján elég jól ki lehet építeni redundanciát, tehát minden munkakör betöltéséhez több emberünk is rendelkezésre fog állni.

Embereink szintet is lépnek, rangban felfelé mennek, bizonyos képességeiket pontokkal növelhetjük. Emellett a történet, illetve egyéb események során jellemvonásokat is magukra öltenek. Valaki agresszívvé válhat a csaták során, más az élelemgyűjtés közben kiérdemelheti a „vadász” jelzőt. Ezek valamilyen szinten befolyásolják viselkedésüket, szerencséjüket egy következő hasonló eseménynél. Emellett minden emberünknek van életereje, morál- és staminaszintje is. Ha sokat dolgoztatjuk őket, elfáradnak, csata közben (és máshol is) megsérülhetnek, bizonyos események hatására a moráljuk zuhanhat a béka segge alá. Ezekre mind-mind van valamilyen megoldás a játékban, sérülésekre nyilván a medkit, morálszint növelésére mondjuk egy kis alkohol, fáradtságra egy finom süti. Ezeket mind elő kell állítanunk vagy meg kell vásárolnunk. Ugyanez vonatkozik a harci felszerelésre. Gránátunk csak akkor lesz, ha vettünk vagy találtunk csata közben, de a lőszer vagy a medkit megléte sem magától értetődő. Simán megtörténhet, hogy orvosi csomag nélkül küldjük harcolni a szanitécet az alakulatban, remélve, hogy a pályán találunk majd belőle.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Nézzük most magát a harcot! Minden egyes ilyen esemény előtt lehetőségünk van összeállítani az alakulatunkat, ami három és tíz fő közötti lehet. Ahogy említettem, katonáink különféle szerepköröket tölthetnek be, ez igaz a harci képességekre is. Felderítő, gépfegyveres, sima lövész, gránátos és szanitéc közül választhatunk. Érdemes mindegyikből legalább egyet vinni, mivel az egyes kasztok egyedi képességekkel rendelkeznek. A csatatérképek és csaták menete, felépítése a klasszikus RTS-ekre jellemző módon lett megalkotva. Kapunk egy gyönyörű pályát, körbeforgatható, zoomolható nézettel, minitérképet, valamint az elvégzendő feladatok listáját.

A demóval tett próbaköröm után azt írtam, hogy a játék ezen része meglehetősen hasonlít a Company of Heroesra, mert ebben is van fedezékrendszer, nagyjából hasonló képességű egységek, ráadásul hangulatában és kinézetében is hajaz a második világháborús szériára. A teljes verzióval eltöltött megannyi óra tapasztalata alapján viszont a jó öreg Commandoshoz, valamint a War Mongrelshez is tudnám hasonlítani a játékmenetet. Katonáinknak van „csendes üzemmódja”, ilyenkor lopakodnak, képesek elrejtőzni bokrokban vagy magas fűben, nem lőnek automatikusan a felderített ellenségre, és amikor arra kerül a sor, hogy likvidálni kell valamelyiket, mögéjük lopakodva, késsel végeznek velük. Ezen felül, ha valamelyik ellenre visszük a kurzort, megjelenik a látómezeje, csakúgy, mint az említett játékokban.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Ez az egész azonban nincs olyan szofisztikált módon kidolgozva, hogy egyértelműen taktikai-lopakodós játékmenetről beszélhessünk, de a lehetőség adott. Én speciel ezzel a módszerrel sikeresebb voltam. Katonáinkra amúgy is érdemes vigyázni, mert elég sérülékenyek. Pillanatok alatt ledarálja őket a géppuskatűz, de ha nem is halnak meg, egy-egy komolyabb sérülés után sokkal lassabban fognak mozogni, akkor is, miután elláttuk őket a szanitéccel. Feltéve, ha volt medkitünk, ugye. Elvesztésük különösen fájó lesz, több szintlépés és képesség megszerzése után, ráadásul, ha a vonaton is be volt osztva bakánk valamilyen munkakörbe, az rátesz egy lapáttal.

Összegezzük, hogy tulajdonképpen mi is a Last Train Home! Egyrészt erőforrás- és egységmenedzsmentre kihegyezett kvázi túlélős tycoon, másrészt a Company of Heroesra emlékeztető háborús stratégia, harmadrészt pedig lopakodós taktikai játék. És mindháromban kifogástalanul teljesít. Olyan jól sikerült ötvözni ezeket, hogy nálam abszolút telitalálat. Persze ebben segít, hogy ezt a három játékstílust külön-külön is kedvelem. Egyértelműen látszik, hogy az Ashborne Games szívvel-lélekkel készítette a Last Train Homeot, rendkívül igényes munka.

Last Train Home teszt – Igényes műfajegyveleg

Ezzel együtt is nem biztos, hogy mindenkinek tetszeni fog a játék. Akik ugyanis a már többször emlegetett Company of Heroeshoz vagy Commandoshoz hasonló élményt keresnek, azoknak a vonatmenedzselős rész csak púp lehet a hátukra. A kezelőfelület relatív bonyolultsága, a vonat fejlesztése, a katonák pátyolgatása és az inventory kezelése elsőre elrettentő mennyiségű feladatnak tűnik. Szerencsére a nehézségi szint elég jól testre szabható, de ezzel együtt is azt hiszem, nyugodtan kijelenthetem, hogy igen egyedi játékélményt nyújtó RTS lett a Last Train Home.

A tesztpéldányt a játék kiadója biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Különböző játékműfajok rendkívül igényes egybegyúrása
  • Jó sztori, remek atmoszféra
  • Addiktív játékmenet
Negatívumok
  • Itt-ott apró finomhangolásokra még szükség lenne

További képek

  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home
  • Last Train Home

Last Train Home

Platform:

Fejlesztő: Ashborne Games

Kiadó: THQ Nordic

Megjelenés: 2023. november 28.

» Tovább a játék adatlapjára

Sam Starion

Sam Starion
PC-párti fotelstratéga, aki a kilencvenes évek közepe óta játszik videojátékokkal. Kedvencei a háborús taktikai játékok, RTS-ek, szimulátorok. Minél realisztikusabb, annál jobb!

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!