25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Star Wars: Dark Forces Remaster teszt – A Nightdive ismét jelesre vizsgázott

Egy kérdésünk van: mikor jön a remasterelt Jedi Knight trilógia?

Írta: Zoo_Lee

Mind a boomer shooter, mind a remaster lázban egyre nehezebb kimagaslót alkotni. Ezért is érdemel külön elismerést a Nightdive Studios csapata, akik minden erejükkel azon dolgoznak, hogy megmentsék, felújítsák az olyan méltatlanul feledésbe merült klasszikus lövöldözős játékokat, mint a Turok-trilógia vagy a Powerslave. Talán a Blade Runner kalandjátékot leszámítva eddig bármilyen klasszikus játékot újítottak fel (vagy működtek közre annak leporolásában), az eredményre egy rossz szavunk nem lehetett. Minden munkájukról sugárzik a színtiszta rajongásból fakadó alaposság. Így amikor tavaly felmerült, hogy következő nagy dobásuk az első Star Wars FPS, a Dark Forces felfrissítése lesz, egyértelmű volt, hogy jobb, alkalmasabb csapathoz nem is kerülhetett volna a cím.

Star Wars: Dark Forces Remaster teszt – A Nightdive ismét jelesre vizsgázott

A lecke pedig fel volt adva a stúdió számára, mert bár ahogy azt kíváncsiságból kipróbáltam, az eredeti Dark Forces meglepően jól öregedett, a nosztalgia rózsaszín szemüvege nélkül is (annak idején nem, csak már sok évvel később próbáltam ki először) sugárzik belőle a Star Wars hangulat, de egy alapos ráncfelvarrás azért ráfért már az első Star Wars FPS-re.

A játékban, amelynek folytatása aztán elindította a még nagyobb sikert és népszerűséget magáénak tudó Jedi Knight szériát, mutatkozott be először Kyle Katarn, a Legendsre keresztelt klasszikus Kibővített Univerzum egyik legikonikusabb alakja, aki első kalandjában még a lázadást segítő mezei zsoldosként segít előbb ellopni a Halálcsillag terveit, majd szabotálni a Sötét Osztagosokat gyártó projektet (amely események és motívumok azóta bekerültek a Disney-féle Star Wars-kánonba is – csak épp Katarn nélkül).

Star Wars: Dark Forces Remaster teszt – A Nightdive ismét jelesre vizsgázott

A játék 1995-ben a Csillagok háborúja-hangulaton túl is igen jelentős újításokkal bővítette a korai FPS-palettát. Méretes, komplex labirintusok helyett valódi helyszíneknek érződő bázisokon, támaszpontokon lévő pályákon operált, ahol a játékosok a birodalmiakon túl még számos ikonikus Star Wars-os ellenféllel mérhették össze erejüket (például a negyedik epizód szemétledobójában megjelent csápos dianogákkal, de egy ponton még magával Boba Fettel is), klasszikus kulcskeresés helyett pedig gyakran pajzsok deaktiválásával, titkos belépőkódok begyűjtésével lehetett megnyitni a továbbhaladás útját. 14 missziója ellenére a Dark Forces tartalmas, változatos és intenzív játékélményt nyújtott, átvezetőjeleneteinek moziszerű élménye pedig bár mai szemmel már megmosolyogtató, akkoriban az átlag FPS-ek egyszerű, statikus képernyőkön mesélt történeteihez képest hatalmas újításnak számított.

A felújított változat a modern kijelzőfelbontások és kontrollerek támogatásán túl opcionálisan lehetővé teszi az átvezető jelenetek és a sprite-ok lecserélését alternatív, feljavított változatokra, tartalmaz egy, az eredetihez képest némiképp megengedőbb checkpoint-rendszert, számos vázlatot, kulisszatitkot, egy nehézsége miatt eredetileg kivágott, opcionális extra missziót, valamint achievementeket is. Ami összességében nem rossz – és véletlenül sem akarok elégedetlenkedni vagy kukacoskodni (főleg, hogy az Aspyr a Battlefront duológiával nagyjából egyidőben megmutatta, hogy mennyire hanyag, összecsapott módon is lehet nyúlni klasszikus Star Wars címekhez), csak épp a Nightdive teljesítményét és a játék korát figyelembe véve egy kicsit kevés. Jóval több, mint amit egyes fejlesztők tesznek a remastereikbe, de ha figyelembe vesszük, hogy egy Nightdive-féle remaster a múltban milyen mértékben tudta az eredeti értékek és erények megőrzése mellett még hozzáférhetőbbé és befogadhatóbbá tenni akár ezeket a klasszikus címeket olyanok számára is, akiknek ezek már valóságos őskövületnek számítanak, azért lett volna még min csiszolni.

Star Wars: Dark Forces Remaster teszt – A Nightdive ismét jelesre vizsgázott

Gondolok itt olyanokra, mint egy opcionális, megengedőbb mentési rendszer a kissé spártai életszámlálás és checkpointolás helyett, az időnként tetten érhető, de nem szabályozható célzásrásegítés be- és kikapcsolhatósága, és ha egyszer a Quake II-be ezt egy opcionális elemként már betették az iránytű formájában, egy-egy méretesebb pályán, amelyek amúgy is eléggé el tudtak húzódni, még az én retrórajongó lelkem is szívesen fogadott volna valamilyen hatékonyabb, modernebb navigációs rásegítést.

Ha mindehhez hozzávesszük a játék 29 eurós árcímkéjét – bár a Star Wars nyilván elég költséges licenc –, nehezen tudok elengedni egy olyan teóriát, miszerint a háttérben volt egy erős anyagi kényszer is, amely befolyásolta, hogy a játékra legkésőbb mikor kellett rámondani az áment és kiadni azt (bár még mindig nem annyira, mint újabban a 3D Realms és Slipgate Ironworks játékok esetében). Még mindig le a kalappal a csapat előtt – egy részem bízik abban, hogy talán rátérnek később az első Jedi Knightra is. Star Wars faneknek, illetve régi és új rajongóknak pedig egyértelműen ajánlott – legfeljebb várjanak meg egy kisebb leárazást.

A tesztpéldányt a játék fejlesztője biztosította.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

Pozitívumok
  • Alapos ráncfelvarrás
  • Extra pálya, opcionális feljavítások
  • Továbbra is érződik a hamisítatlan Star Wars hangulat
Negatívumok
  • Elviselt volna még pár opcionális hozzáférhetőségi lehetőséget
  • A közel 30 eurós ár egy kicsit borsos érte

További képek

  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster
  • Star Wars: Dark Forces Remaster

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!