Fórum
Beszélgetés a játékokról


Nem írtam olyat, hogy amit írtál, az konkrétan felesleges lenne, az meg már nem az én bajom, hogy ezt ki értelmezi "cinikusan bújtatott odaköpködésnek". Amúgy meg, aki egy ilyenért hangosabb szót emel, pláne testi agresszióval lép fel, akár kocsmában, akárhol, az egy vérprimitív tahó, aki csak kifogást keres és amúgy is beléd köt, mert nem jól nézel vagy nem tetszik neki az arcod.

(Ja, és csak a félreértés elkerülése végett, nem rád gondolok, mert a kommented nem tekintem "hangos vagy agresszív szóemelésnek", még mielőtt megint jönne a duzzogás

Visszakanyarodva a témához, továbbra sem értem mit számít jelen esetben az, hogy játszott-e vki a játékkal vagy sem. Semmi olyan szempont nincs az értekezésemben, amihez játszani kellene a játékkal, ezek tökéletesen kiderülnek más forrásokból is. Ahogyan mondtam is, objektív dolgokról beszélünk.
A CDPR (pontosabban CDP) felel tudtommal a teljes projektért, szóval a mehetnek a lecsóba nemcsak a fejlesztőkre vonatkozik. Azt is leírtam már többször, hogy a mai világban nem a játékfejlesztőknek vagy pl. a designereknek fog fájni, ha bebukik a cég, mert fél pillanat alatt találnak maguknak röhögve melót máshol.
Azt így kívülről amúgy sem tudjuk megítélni, hogy mennyire vannak benne a fejlesztők a fiaskóban, de eleve csak bizonyos részeiben lehetnek érintettek vagy hibáztathatók, de ott se biztos, hogy rajtuk múlott.
És igen, én továbbra is úgy gondolom, hogy egy ekkora pofátlan hazugságkampány után, ill. egy ilyen botrányos játékkiadás után illendő lenne minél drasztikusabb következményekkel szembenéznie a cégnek, mert ebből profitálhatna a játékos közösség is leginkább. Legalábbis kicsit hosszabb távon.
Az a baj, hogy most ezzel annyira alacsonyra tették a lécet, az ingerküszöböt meg annyira magasra, hogy ezek után nehéz elképzelnem olyan balhét, aminél jogosan állnának ki magukért az emberek. Egy EA, Ubi vagy újragondolt Bethesda stb. meg nyugodtan hátradőlhet, hogy az eddigieknél is sokkal többet engedhetnek meg maguknak, hisz sokan kifejezetten engedékenyek tudnak lenni, ha épp elfogultak, az se baj, ha több frontról is nyíltan szembeköpik őket.
Én tök jól elszórakozom rajta

Belefolyni annyira nem akarok, mert eléggé a partvonalon állok a játékkal kapcsolatban. Én a kezdetektől úgy álltam neki, hogy majd a GOTY. A megjelenéskor megkapta az esélyt, belenéztem pár streambe, egy volt, ami nekem nyomokban adott némi hangulatot, bár ott is
Attól függetlenül a kipofozott verziót esélyesen meg fogom venni. Majd egy 50, de inkább 66%-os akcióban. Én annyira áraztam ezt be.
Az az abszurdum, hogy sokadszorra találsz be ezzel, pedig tisztán és érthetően leírtam, hogy a szabadságom alatt végigjátszottam, december 17-én értem a végére és a második végigjátszással várok a GOTY-ig vagy Complete Edition....bármilyen néven is fusson. A játékot pedig Karácsonykor letöröltem a gépről, mikor párom testvére szerette volna megnézni, de a GOG elkezdte leszedni 0-ról az egészet(ezt is leírtam).

Visszatérve a játék megjelenésére és az állapotára. Nagyon szép, hogy kinézték maguknak a 2020-as évet tisztelegve az eredeti szerepjáték előtt, de jó eséllyel ezt már 2019-ben bőven látták, hogy rohadtul nem lesz kész és nem fér bele minden, amit szerettek volna/ígértek. Ekkor gondolom az észkombájn felső vezetés megmondta(nyilván nem önszántából, hanem már igencsak kopogtattak az ajtón...), hogy nem érdekel, akkor is 2020 április. Bedarálta őket is a pénzes gépezet és az állam, a befektetők és egyéb érdekszervezetek mind látni akarták már a pénzüket. Szó sem volt itt türelmetlen rajongókról(nyilván volt sok millió belőle, velem együtt). Ha azt mondják, hogy márpedig 2022 december a megjelenés, hiába verdestük volna a földhöz a valagunkat és hiába írnak alá millióan petíciót, hogy MOST AZONNAL ADJÁTOK KI!, akkor sem lett volna semmi változás és mindenki megvette volna 2022 végén. Csak 2022 januárban kellett volna elindítani a hype gépezetet. Felmérték az igényeket és megijedtek?





És írom mindezt úgy, hogy baromira élveztem a végigjátszást! A decemberi élménybeszámolóm olvasható a Face-en. Páran már ismerőseim vagytok, jelöljetek be nyugodtan.


Abszurdumra próbáltam rámutatni. Peace vagy hatvanhatszor leírta mindegyik patchnél, hogy majd GOTYE addig hanyagolja, most azért mégis kitolta ő is. Most meg már ott tartunk, hogy AAA játékok milyen profin, gond nélkül jelennek meg. Melyikek?

Na most a türelmetlenségről nem akarok ismételni McCl@ne soraiból, és bár nagyon szeretjük Peacet, ő is ugyanannyira egyedi hópehely, mint itt mindenki más - szóval még csomó csomó hasonló felfogású player van ugyanígy, mint ő. Igen, a játék szarul jelent meg és hihetetlenül korán, az unásig csépelt fogyasztói társadalom nyomására. Túlvállalták magukat. Ugyanez a türelmetlenség van a pernél is - a befektetők kérik vissza a pénzüket.
Egyébként minap még azon voltál, hogy az egész CDPR menjen a süllyesztőbe mindenestül, most már nem a fejlesztők hibája?
Ami jó benne, azt jópáran köszönjük szépen, szeretjük, élvezzük.


Ma fedeztem fel, hogy a The hunt (River Ward küldi) elbaszható.

SPOILER
YT-n keresgéltem sikertelenül (mint írtam véletlenül elrontani kb lehetetlen), hogy mi történik utána /epilógusban. Wiki alapján Ward meghal ezen az úton.
Ezután nyomozgatva kidobott az algoritmus egy másik videót. Megnéztem a játékban, mivel pont így állok én is és tényleg.
Prológus, maelstrom #1
SPOILER
ugyanez #2 + Johnny questline közepe
SPOILER
Mintha az lenne a kérés lényege, hogy akkor sorolja mki a csillagos ötös játékokat, ugye, hogy nincs sok, miközben a CP-nál az a kérdés, hogy jelenleg a kegyelemkettest érdemes-e megszavazni neki. Minek beszéljünk arról, hogy szinte tökéletes állapotban milyen game-ek voltak az elmúlt években, inkább arról kéne beszélni, hogy ekkora fiaskó hány volt az elmúlt 10-15 évben.
Hány olyan játék jött ki, amely a megcélzott konzolgenerációk közel felén kvázi játszhatatlan? Vagy ahol a beígért tartalmak legizgalmasabb és leginkább várt része konkrétan hiányzik a végtermékből, míg más kulcsterületek meg 10+ éves elavult színvonalon teljesítenek csak.
És akkor ezekhez tegyük hozzá, hogy 8 éve lett bejelentve, kétszer lett eltolva, a kiadáskor pedig szintén sokaknál akár játszhatatlanul bugos volt. Na hány ilyen cím jött ki érdemi stúdiótól?
Miközben a CP mellett eddig egyetlen objektív szempontot láttam magas szinten teljesülni: ha bírja a vas, akkor fantasztikus a grafika és a képi világ. Hol a többi pozitívum? Már ami nem szubjektív ugye, mint a "nekem bejön a cyberpunk stílus" vagy "nekem tetszik a sztori", "izgalmasak a karakterek" és hasonlók.
Mert az itt a probléma, hogy iszonyatos gondok ugyan vannak a játékkal, amik miatt lehet levonogatni a pontokat, de mi kerüljön a mérleg másik serpenyőjébe? Mitől lenne ez egy jó játék? Mármint nem mit lehetne még hozzáfejleszteni, hogy jó legyen, hanem ha csak hibamentesítenék, akkor milyen helyet foglalna ez el a palettán?
Gyanítom egy erős közepes tucatjáték lenne, amit csak az egyedi setting és hangulat mentene meg, ill. a bitang grafika. Szóval legfeljebb egy erősen jóindulatú 7 pontról (de inkább közelebb van az a 6-hoz) indul lefelé a sok-sok probléma mentén, ami felmerült. A végeredmény meg így azért nehezen fog 3 felett megállni.
"Hány AAA cím érkezett meg szinte tökéletes állapotban az elmúlt 10-15 évben, amit óriási várakozás övezett?" na, mennyi? multiplatform azonos megjelenessel, day1 patchek hada nelkul.
És köszi nem kell hülyének nézni, mert elsőre is értettem az érveidet!

Egyébként jellemzően a menedzsment amikor sürgeti a dolgokat, akkor a tesztelés és a minőség kárán egy ideiglenes gyorsulás tapasztalható a fejlesztésben. Ha ez hosszan fent van tartva, akkor egy olyan helyzet áll elő, hogy drasztikusan és folyamatosan lassul a fejlesztés, az instabil, igénytelen szarfos kódbázis miatt. Mivel lassú a haladás, még jobban kell kapkodni, még rosszabb lesz a minőség, még lassabb a szállítás. Aztán magyarázkodik mindenki a főnökének, hogy mért ilyen lassú minden. Feldoglozni a felgyűlt technikai adósságot pedig szintén rengeteg idő lenne, amire minden menedzser helyből nemet mond, hiszen ebben nincs business value, és mivel nem szakmabeli emebrek jellemzőek, ezért fingjuk nincs, miről van szó, de ők döntenek.
Ez egy ördögi kör, és folyotn megtörténik.
Az meg fura feltételezés, hogy a marketing részleg bármit tud a fejlesztés állapotáról. Ők kaptak egy feladatot, hogy hype-olják ki a szart is az internetből, és azt elég jól csinálták.
Utoljára leírom még neked, de már kurvára unom ismételgetni: a marketingesek beszélgetnek a játékosokkal. Bármit, ami hazugság volt a játékkal kapcsolatban, tőlük hallottál. Őket nevezhetjük bátran hazugnak, mindent tőlük tudunk a játékról. Ezért nevezem őket simán hazugnak: mert hazudnak. Amit a fejlesztőkkel kapcsolatban írtál, pusztán találgatás. Nem tudom már máshogy leírni, jelenleg a Tesz-Vesz Város szintjén magyarázom, ha így sem érted, kénytelen vagyok így hagyni.
A megjelenés óta látható, hogy ez a cím nem egy világmegváltó innováció. Semmi olyan új eleme nincs aminél a spanyol viasz feltalálására is szükség lett volna. Egyszerűen mindent is bele akartak tenni, amit valamikor az első "mi legyen benne brainstorming" ülésen elhangzott, még akkoriban persze felelőtlenül.
Az egész CDPR mindenestül elk*rta és kész! Szégyen ahogy Te is elismered! A türelmetlen játékosok csak + lökést adtak ehhez az egészhez...

De ha az étteremben kijön a pincér, felveszi a rendelésem, majd azt mondja, hogy 2 óra múlva tudja hozni az ételt, hát oké. De ha ezek után aztán csúszik vele még fél órát, akkor totálisan hidegen hagy, hogy amúgy mikor kezdtek neki a konkrét főzésnek.
Ha meg még tele is van csótányokkal, kihűlt, sótlan és amúgy is krumplilevest kaptam a bélszín helyett, akkor meg aztán pláne gond van. Hatalmas gond. Arról már nem is beszélek, ha még időközben is ki-kijön a főszakács, hogy itt bizony a világ legjobb és legfinomabb étele fog elkészülni, a világ piacvezető konyhájáról.

Van egy nagy projekt, ennek csak egy része a fejlesztés. Ha a piacra kerüléssel belőnek egy dátumot, amit X napon bejelentenek, akkor a projekt megy, ennyi. Ha két nappal, hónappal, évvel, évtizeddel a határidő előtt állnak neki a konkrét implementálásnak, az ő dolguk. Ahogyan az is, hogy milyen fázisban jelentik be a projektet, milyen szkópot lőnek be, hogyan kommunikálnak stb.. Ahogyan az is, hogy a projekt haladása során hogyan kezelik az esetleges változásokat, problémákat, hogyan közlik ezeket, mennyire tisztelik a játékosközösséget, vagy épp a saját munkatársaikat stb..

Viszont most már a harmadik játékot játszom újra második alkalommal és ez is nagy változás, mert ilyet ezelőtt még sosem tettem. Szóval vannak itt változások. Mindenki alakul idővel...

Ezt tanácsolja másokak is. Hogy neked is érdemes lenne ezt átgondolni, lásd én is hasonlót írtam neked és Creának a TLoU2 halasztása kapcsán, amikor, nos, erőteljes csalódás ment végbe. Vagy vegyük GRRM "rajongóit", hogy a kurva anyját, hogy még nem fejezte be a szériát, és ezt minden megosztása alá leírják. Robert Jordan a halálos betegsége alatt lejegyzetelte, miként kell befejezni a történetet, ha meghalna, kijelölte, kit kérjenek fel. Nyilván ezt egy remek hozzáállás, jobb, mint Martiné, de azért durva, hogy mindig beírják neki, hogy írdmáakönyvet.
Szóval ez alapján is van igazság abban amit ír, én is hasonlóképp látom. A ma emberének minden azonnal kell, és ezt az igényt ki is elégítik, mert oda-vissza hat. Mint egy spirál. A játékosé is a felelősség a rajongásával támasztott igények által. Ám ott a másik oldal is, a CDPR felelőssége, hogy pl. korán tette előrendelhetővé a játékot (ha ez nem lett volna, akkor egy újabb halasztás sem lett volna keserédes), amivel generálta ezt (igen, a wire epizódokkal is), szóval, na, az anyjukat. Mert a Witcher 3 miatti rajongás hozadéka, hogy túlságosan elbízták magukat, hogy a játékosaik mennyire elfogadóak velük.
Azzal nem fog a lelkesedésed csorbát szenvedni, ha nem hagyod, hogy tigris vonszoljon, hanem te lovagolod meg (ez egy ősi szimbólum). Leírod a kritikát, és hagyod érni. Mint egy korán leszedett gyümölcs, megveszed a piacon, szar. Megnézed pár hónap múlva, már érett, de férges, akkor nem veszel onnan többet olyan gyümölcsöt, csak ha már mások is mondják, hogy ja, most már tud termeszteni ilyet is.
A veleményében azt a részt lássátok, hogy próbál adni egy másik szempontot, hogy lehet minimalizálni a csalódást, illetve azt, hogy hogyan és főképp miért ne lovagoljuk bele magunkat - korábbi tapasztalataink okán.
Ha a CDPR nem így áll hozzá, ahogy, akkor nem lett volna semmi extra nyomás se rajtuk, ez a játék is egy lett volna a sok közül, amit persze sokan várnak, de messze nem övezte volna ekkora figyelem. Ők keresték maguknak ezt az egészet, utána baromi gusztustalan húzás erre hivatkozni.
Jóval szerényebben és kisebb arccal kellett volna hozzáállni, értelmes és megvalósítható dolgokat bevállalni, visszafogottabb kampányt csinálni, akár később bejelenteni stb..
Letettek egy W3-at az asztalra, ami sokak szerint a világ egyik, ha nem a legjobb játékává forrta ki magát. Nemcsak az RPG-k tekintetében, de a teljes játékvilágot figyelembe véve egy mérföldkő. Ezek után gondolhatták, hogyha a CP esetében ők állnak elő ekkora mondásokkal, ilyen ígéretekkel, akkor a fél világ a csodát fogja várni tőlük.
Bevállalták, elhasaltak, ez egy dolog, de időközben is lehetett volna csiszolni a helyzeten. Ezt sem tették, szembeköptek több millió embert, ezek után nem tudom sajnálni őket. Főképp úgy, hogy szerintem 8 év akár elég is lehetett volna még egy ekkora projektre is.
Az más kérés, hogy milyen tapasztalatokkal és alapokkal vágtak bele, na de kérdem én, mégis ki szorított fegyvert a fejükhöz, hogy ekkora fába vágják a fejszéjüket? Ha vki feltalálja a teleportálás metodikáját, nem muszáj rögtön megígérni utána, hogy legközelebb egy időgéppel jelentkezik.
Azért a marketing osztályt hibáztatom, mert ők kommunikálnak velünk, azok a konkrétumok, és gondoltam, mellőzném az ilyen típusú találgatást, amit itt a fejlesztőkkel kapcsolatban lezavarsz. Ha ők rosszul mérték fel a képességeiket és a határidőket, ennek a következményeit is a marketingosztály mondja el nekünk. Na, akkor képzeljük csak el ezt, ahogy Peace olvassa, hogy "Kedves CP2077-re várakozó játékosok! Mivel a játék fejlesztése nem a tervezett ütemben halad, ezért eltoljuk a megjelenést további másfél évvel, de mivel ez sem fix, így ez csak egy hozzávetőleges dátum, majd jelentkezünk!"
Felgyújtaná az internetet. Nyilván ez most nem egy személyeskedés, vonatkozik mindenkire, aki hasonló mentalitással áll a hasonló, kevésbé (értsd: kurvára semennyire) létfontosságú termékekhez.
Hibás itt mindenki ne legyen részrehajlás!

Végigjátszottam, nagyon élveztem. Sajnos kis rossz szájíz maradt a technikai bakik miatt, de remélem, hogy mindezt kimossa majd a Complete Edition végigjátszása 1-1,5 év múlva.

Viszont míg részben egyetértek, ez spec. nemcsak egy játékos oldali hype volt, hanem afféle "hype kampány", asszem valami régi zárt ajtós esemény után is mondták CDPR oldalról, hogy ők szeretnék ezt irányítani (napokban néztem valami videót, ahol említették, és nekem is rémlik, de ez lehet hogy fake infó, külön nem olvastam most utána). Régebben is voltak hype övezte megjelenések, de valahogy ilyen szintre nem emelkedett és nem is hasalt semmi.
Kurvára károsnak tartom az ilyen mértékű, realitást mellőző hype-ot, pl. küldtek haverok screenshotot hogy konkrétan már a 9gag is CP skint kapott (nyilván pénz, de szerintem messze kellene álljon az oldal profilja az ilyesmitől), és agyfaszt kaptam hogy mindenki messiásként gondolt az egészre - de erre a kiadó is mindig ráerősített. Nem, nem gondolom én sem, hogy a hype-ban a CDPR lenne a nagyobb hibás, de sosem próbálták a rajongókat közelebb hozni a realitás talajához még finoman sem - sőt.
Én egyébként nem gondolnám, hogy véded őket, a reakcióm csak szimpla egyet-nem-értés volt annak kapcsán, hogy ezt a gyalázat minőséget ilyen szinten befolyásolta volna "a nép". Plusz ennek is két oldala van, mert még így a végjátékban is én hangosabbnak láttam a "csinálják csak, inkább játszom később egy tökéletes játékkal, mint most egy bughalmazzal" kommenteket - amiket már ugyancsak irritálónak tartottam, mert erősen bűzlött már számomra a projekt. Aztán lehet, hogy én meg pont emiatt láttam ezt a mentalitást erősebbnek, mert folyton forgott miatta a szemem...

Nem a játékosok sírása okozta ezt a helyzetet, hanem az, hogy a CDPR-nél a bevétel volt az elsődleges szempont, ami egy ilyen végtermék mellett nyilván gusztustalan. Én az elbaszott értékrendekről beszélek, ahol egy videójáték megjelenését hisztéria és követelőzés övezi. Ez nyilván nyomásgyakorlás, hiszen valamiért nem vártak még vele egy évet vagy kettőt.
Miért érzem úgy a reakciókból, mintha a CDPR-t védeném? Szarháziak, mit kell ezen negyedóránként újra és újra megállapítani? Most már beszélhetünk arról is, hogy a hisztéria és a hype milyen következményekkel jár, ugye? Mert az a mi oldalunk, a játékosoké. Ennek a folyamatos hárítása a nevetséges.
Ennyi év fejlesztés után a játékosok sírására kenni ezt a dolgot nevetséges.
Tök jó, hogy mindenki különbözik, nagyon izgalmas. De ha az asztalt verjük, az okokat is nézzük meg, mert érdekes lehet, miért alakult ilyen szarul ennek a játéknak a megjelenése. Röviden: a türelmetlenség miatt. A rajongók, játékosok türelmetlensége nyomást gyakorolt a CDPR marketingeseire, akik ugye semmit nem programoznak: ők a játék iránti érdeklődést monitorozzák, és az nyilván csökkent, mert már "túl régóta készült". Ami ugye szintén miattuk túl régóta, mert hype kellett már az első koncepciós rajzok előtt. De a nyomás épp az ilyen játékosok hibája, mint amilyen te is vagy. Aki telesírja az internetet minden létező fronton azzal, hogy miért nem jön már, mi tart ennyi ideig, őt akkor már nem is érdekli, ésatöbbi. Minden második komment hiszti, amiért a fogyasztói kosarad még nincs csordultig telebaszva olyan dolgokkal, amik természetesen azonnal kellenek. Aztán ez a nyomás szépen átszivárgott a marketingosztályról a fejlesztésre, gondolom volt egy pillanat, amikor megszületett a fejük felett a döntés: ahol most tartotok, ott stop, abból indítható játékot faragni, mert csökken az érdeklődés. Ennek az eredménye a játék, ami fölött hisztizel. Vagy tényleg azt gondoljátok, hogy a Novigradot benépesítő CDPR nem tudja, hogy szar a forgalom, meg a rendőrök, járókelők AI-je és nem is tud jobbat? Nem volt rá idejük, mert brühühü, azonnal ide nekem mindent!
Csak annyi történt ám, hogy ahogy nálad, úgy a kiadónál is felülírta a logikát, meg az észszerű gondolkodást a bezsongás. Bezsongtak, hogy bukják a pénzedet, úgyhogy idebaszták ezt a félkész játékot. Te pedig épp úgy tovább hisztizel majd, csak már másik címek, meg kontroller támogatások miatt.
Be is ugrott erről egy idézet, bár nyilván leszarod, meg mindenki más is, pedig nem lenne hülyeség elgondolkodni rajta. Bár szerintem már rohadtul késő, ilyen túlfogyasztásról már nem lehet csak úgy lejönni.
"Ha én ördög lennék, és megbízást kapnék egy még nagyobb ördögtől, hogy tegyem tönkre az Isten által teremtett világot, pontosan azt tenném, amit most az ember: siettetnék. Gyorsítanám a fejlődést, a történéseket, az információáramlást, az érzelmi hatásokat, és mint tehetséges Sátán, pörgetni kezdeném a világot. Addig pörgetném, amíg ennek a pörgésnek a sebessége meg nem haladja az ember élmény-feldolgozási képességét, az emocionális teherbírását, és ennek a súlya alatt meg nem roppan. Az embernek ugyanis van egy átlagos információ-feldolgozási képessége és érzelmi teherbíró képessége. Ha ezt a modern technológia meghaladja, az patogént hatást jelent. Képzeljük el, ülök a tévé előtt, és a híradóban éppen egy volt diktátor által lelövetett emberek holttesteit exhumálják egy tömegsírból. Ha normális vagyok, ezen érzelmileg elborzadok – de mielőtt végigélném ezt a borzalmat, vált a kép, és bevágják egy művészegyüttes táncát. Már éppen örülni kezdenék, de ekkor újból vált a kép, és négyezer holttestet látok egy földrengés után. Épp csak a szívemhez kapnék, de már vágás, divatpercek. Mielőtt azonban a szám vigyorra húzódna a sok jó csajtól, vágás, jön a cunami. És így tovább. Kérdezem: megfelel ez egy ember emocionális élményfeldolgozó képességének? Mert ha nem, akkor az ördög jól csinálja. Mindent fel kell gyorsítani, és ebbe garantáltan mindenki belebolondul." - Popper Péter

Igen, a kurva anyját a CDPR-nek, amiért ilyen formában kiadta a játékot.
Szerintem semmi baj az előrendelésekkel, de köztudott, hogy sok játék problémás induláskor, szóval aki előrendel, az kockáztat. Nem, nem kell kussban tűrnie ezt a minőséget, reklamáljon, teljesen igaza lesz, teljes árú játékra jelentkezett be, nem egy bétatesztre.
Én is voltam többször (most is) előrendelő, voltam ott éjféli startoknál, estem is pofára párszor (Diablo 3, Fallout 4, Division), ettől függetlenül igyekszem nem szélsőségesen tekinteni ezekre a dolgokra.
De. Én arról beszéltem, hogy ha már megvettük, aztán néhány nap alatt felmértük, hogy mi a helyzet, megkaptuk az ígéreteket, hogy masszív javítások jönnek (+DLC-k), illetve ott a W3 példája, akkor esetleg észszerűbb várni vele. Lehet dühösen várni, csalódottan várni, de mégiscsak érdemesebb a játékos szempontjából várni, mert ha valóban a játékélményre pályázott, akkor azt a legjobb formájában további türelemért cserébe kaphatja meg. És én ennek a türelemnek a hiányát nem értem. Nem a csalódottságot, az tiszta sor, érzem én is. Bár csak egy másodpercig, mert jobban foglalkoztatnak az okai, amik között kiemelt szerepet kap ugyanez a türelmetlenség. Én értem, hogy "de ha megjelent és fizettem érte, akkor játszani akarok!", de ezek - a fenti tények ismeretében - egy gyerek szavai, nem egy felnőtt emberé. A körülmények mérlegelése mióta ekkora kihívás?
Értem a kivett szabadságok fölötti szomorkodást, tiszta sor. Még egyszer: elmehetnek az anyjukba, amiért így kiadták. De attól még ilyen, ami tény, és ezen semmiféle fogyasztói hiszti vagy toporzékolás nem segít.
Annyi mindent tudnék még erről írni, tényleg azt látom, hogy nagyon komoly bajok vannak néhány embernél, de nem flamelni akarok, hanem azt, hogy világos legyen, amit ki akartam fejezni. Talán most az.
Ha veszek pl. egy autót, amit elhozok a kereskedőtől, akkor abba be akarok ülni, akár másnap, és közlekedni akarok vele. Elvárni meg azt fogom tőle, amit a "prospektus" hirdetett. Bár azért az elvárható lenne, hogy legyen benne forgatható kormány, működjön a fék vagy ne hiányozzanak belőle ülések...
A CP esetében az a legfőbb gond, hogy itt nem pár napos várásról van szó. Ezer sebből vérzik a játék, és mire csak megközelítheti azt a szintet, ami egyrészt 2020 körül elvárható, másrészt amiket ígértek, az még legalább hónapok kérdése. És 8 éve jelentették be a játékot, utána is folyamatosan tartva az igényeiket, magasan tartva a hype-ot stb..
Ha már szóba került a GTAV, meg lehet nézni (most direkt nem linkelek ide egy videót se, mindenki találhat kedvére) összehasonlító videókat, hát ég és föld a kettő, és nem kis gondok merülnek fel, hanem olyanok, amik a mai világban ultragáznak számítanak. Fegyvert fogsz vagy hozzávágsz egy gránátot az NPC-nél és észre se veszi? Egy autót keresztbe teszel és totál lehal a forgalom? Ha az utcán, akkor az NPC-k visszafordulnak és mennek a másik irányba? Teleportáló rendőrök, értelmetlen üldözés, ha beszélgetni kezdesz vkivel, hirtelen megszűnik a kőrözés. Ezek nonszensz dolgok.
Úgy vélem, hogy azért a kiadás idején már bármit kapunk, egyfajta késztermékként kell tekinteni rá és ez alapján értékelni. Lehet várni pár napot, 1-1 hetet a javítócsomagokkal, szoftverről beszélünk, ez belefér, bele kell férjen.
De az, hogy piacra dobnak úgy egy játékot, hogy abban alapvető dolgok nem működnek vagy nincsenek, arra nehéz magyarázatot találni, sőt szerintem nem is kell, sőt káros. Egyszerre hiányos, bugos és optimalizálatlan, a köré húzott kampány pedig végig átverésre épült. Ha ezt elfogadjuk, akkor mégis mi alapján lehetne bármikor bármilyen játékot kritizálni? Bocs a profánságért, de ha valaki (akár egy közösség) megeszi a szép masniba kötött konkrét hulladékot is, akkor más esetben sincs semmi alapja problémázni, ha kap egy sótlan levest vagy egy adag főzeléket bélszín helyett.
Az pedig hadd ne legyen már valós kifogás, hogy túlvállalták magukat, ill. irreális elvárásokat támasztanak a játékosok.
Ha képtelenek egy akár csak 10 évvel ezelőtti forgalomszimulációt írni, akkor ne csináljanak már egy nagyvárosban játszódó game-et. Szintén, ha nem tudnak egy minimális szintet hozó AI-t írni, akkor ne egy zsúfolt (már amennyire ugye bizonyos platformon) város legyen már a helyszín.
Ha az egész rendőri tevékenység egy moslék, akkor ne fejlesszenek bele ilyet, egy jövőben játszódó sci-fi játéknál biztos lenne narratív ötlet, amivel kezelni tudják a rosszalkodást anélkül, hogy rendőrökkel kelljen telepakolni a játékot. Vagy ha szinte semmit nem számít hogyan nézünk ki, kik vagyunk stb., akkor minek kell belerakni, hogy centire pontosan tudjuk szabályozni a lőcsünk hosszát, a mellbőségünk, sőt ezeket tetszőlegesen kombózhatjuk is.
Szóval nem értem miért kell telepakolni egy játékot olyan megoldásokkal, amik gagyi módon működnek, amiket nem tudnak értelmesen megvalósítani. Pláne, ha ennyi idő is kevés arra, hogy ezekből kihozzanak bármit. Ez nem erény, hanem ugyanúgy óriási hiba és hiányosság.
Pláne úgy, hogy 8 évük volt a projekt összerakására. Nem érdekel mikor kezdték, nem érdekel mivel foglalkoztak még közben, ők jelentették be '12-ben, ők ígérték '20-ra, eltelt a 8 év, az ő bajuk hogyan ütemezték.
Az az igazság, hogy az a játék, amit kiadtak, ha el is tekintünk minden bugtól és hibától, teljesítménygondoktól stb., nincs összességében 2020-as szinten, ráadásul egy ilyen fejlesztésére 2-3 évnek bőven elégnek kéne lenni.
Minden izgalmasabb vagy előremutatóbb feature-re rá lett húzva, hogy irreális elvárás, meg hát egy ekkora játékban nem működhet jól. Oké, csak akkor mi marad? Egy viszonylag nagy, de üres játszótér, közepes játékelemekkel, egy tucatlövölde egy kreatívabb settinggel és sztorival. Ez nem akkora eresztés. Lehetne egy jó játék, de inkább átlagosnak mondanám.
És akkor ehhez képest sikerült olyan állapotban kiadni, amilyenben. Meg akkora kampányt köré húzni, amilyet. Sehogy nem érzem az arányosságot, a mértékletességet. Nem látom hogyan lehetett volna ebből bármi korrekt dolgot kihozni, egyértelműen a sumákolásra mentek rá. Ők is tudták, hogy ami reálisan elkészülhet, abban semmi extra nem lesz, így ráemeltek egy világmegváltó címkét és marketinget, de abban meg eleve megugorhatatlan dolgokat ígértek és vállaltak be.

Ha már Valhalla: megőrültem, hogy még PC-n sem tudom beírni, vagy gyorsabban léptetni a vásárlásnál a mennyiséget. Érted, kétszáz iron mondjuk, és várd meg amíg lassan felpörög... Tényleg sosem értem az ilyeneket - nem is azt, hogy ez hogy nem tűnt fel egy tesztelőnek, hanem főleg azt, hogy ez miért jutott eszébe bárkinek így?

Számomra, a saját játékstílusom alapján egyetlen előnye van annak, ha a legelején megveszem a játékot: a közösségi élmény, hogy itt a fórumon, valamint más ismerősökkel egyszerre, együtt fedezzük fel a darabot, pörögnek a hozzászólások, megy a tapasztalatcsere. Ez király.
Minden egyéb szempontból nekem kisebb élvezet, ha a kemencéből frissen kijött alapjátékkal van dolgom, mintha hónapokkal később kezdenék neki.
- A tapaszolás, bugirtás témát már kiveséztétek.
- Nincs még egy épkézláb írásos és videós végigjátszás. Nem minden játékba van kedvem beletenni 3-4 végigjátszást, ezért igyekszem az elsőből kifacsarni minden apró mellékszálat és easter egget, ahhoz meg hasznosak a netes tippek. Azt is szeretem látni, hogy még hány fejezet van, továbbá ha megakadtam valahol, és húsz perc után sem jövök rá a megoldásra magamtól, akkor szintén gugli a barátom. A Valhallánál még a megjelenés után három héttel is ugyanaz a sztori kb. egyharmadát lefedő küldetéslista volt elérhető a neves és kisebb portálok többségén.
- A későbbi patchek és DLC-k sokszor egy rakás hasznos elemet tesznek bele, amelyek ha elsőre is meglettek volna, még jobban élveztem volna a játékot. Öltözékek, fegyverek, új képességek, helyszínek, járművek, kereskedők, mellékszálak, értelmesebb inventory kezelés stb.

GTA kérdés: de, sajnos de, a GTA köröket ver erre a forgalom-npc szempontjából. Életszerűbb reakciók (a drága autók tulajai többször próbálnak meg ellenkezni, vagy futnak utánad pl.), a forgalom szinte már életszerű - Night Cityben nem az. Ütközéseknél reagálnak, nem feltétlen állnak meg, próbálnak kikerülni, menekülni.
És Night Cityben sajnos a város sem az, őszintén szólva meglepődnék, ha igénybe vettek volna bármilyen várostervező szakembert a város megalkotásához (felesleges autópályák (konkrétan van egy, ami keresztülmegy a városon, mindkét vége le van zárva táblákkal, de teljesen ki van dolgozva - egyszerre az igényesség és az igénytelenség példája, akárcsak a vasútvonal: megvan, reklámtáblák, megállóhelyek is vannak hozzá, csak épp vonat nincs rajta...vszg nem volt rá idő), felesleges utak stb). És így akkora felületen kellene forgalmat generálni folyamatosan amerre megyünk, hogy inkább hagyták a fenébe szerintem. Ezért üres a város sokszor.
A day1 játék kérdése: hát, nem bántásból, de ez csak fanboykodás miatt van.

Idejét se tudom, mikor voltam utoljára (még amikor lehetett is). Basszus, az utolsó filmet sem tudom, mi volt, amit ott láttam...

[/OFF]

Jó, értem persze, és igazad van.

Haha, ez jó volt!

Igen, direkt szar példa, csak amikor ennyire egyéni beállítottság és preferencia kérdése valami, akkor szerintem felesleges ennyire túltolni az értetlenkedést. Nem mindenki racionális hozzáállású a számára kedves dolgokkal, én sokszor az vagyok, más nem, na bumm.
Nálam előfordul egyébként mindkettő, pl. nem végtelen izgatottságból kezdek bele éjfélkor, csak simán ha ébren vagyok és nagyon kíváncsi vagyok, megnézem. Ha meg túl fáradt vagyok, nem baszom el magamnak az első benyomást én sem.
Amúgy ja, az is igaz, hogy rám soha nem volt jellemző, hogy remegve vártam volna egy-egy játékot. Talán 18-20 évesen fordult elő egy párszor, hogy tényleg nagyon vártam valaminek a megjelenését, és már előtte folyamatosan, napi szinten bújtam a híreket, bejelentéseket, előzeteseket. Az utolsó ilyen a GTA San Andreas volt, ami nyár elején jött ki, mégsem vártam meg a vizsgaidőszak végét, hanem már közben belekezdtem. De még akkor sem ész nélkül, éjt nappallá téve nyomtam, mert azért a vizsgákra becsülettel felkészültem mellette. Azóta pedig, ha várok is valamit, legyen az játék, film, könyv, bármi, sosem a megjelenés pillanatát célzom be, hanem a következő hétvégét vagy szabadságot, amikor lesz időm nyugodtan és érdemben foglalkozni vele. Úgyhogy ez utóbbi időponthoz számolom vissza a napokat.

Nekem a Day Z volt az első és utolsó ilyen élményem, amit preorderben vettem isten tudja már hány éve, és azóta is egy kalap szar. Azóta odafigyelek.

A történet (és a karakterek) a látottak alapján már most is tetszett (az a bizonyos "megemlékezés küldetés" piszok jól átadja az érzést és az élményt), szóval nem panaszkodom nagyon, az általam kritizált elemek is beérhetnek idővel, sőt, egy esetleges második résznél már tanulnak a tapasztalatokból, és lehet fejleszteni, fejlődni.


Játszottam, ezt váltotta ki.
Egyébként helyenként ezzel a fércmunka hatással Peace is egyetért, aki meg amúgy is imádta a settinget, várta a játékot, és szerette is a játékot. Ez szimplán egy olyan dolog, ami objekíven látszik - és engem nem érdekel, hogy nagy a város, akkor meg ne vágják olyanba a fejszét, amire nem képesek, és ne adják el félrevezetően.
Aztán hogy ki mivel toleránsabb, közben kiderül - én is rengeteg alapvetően gyengé(bbe)n sikerült játékot szeretek, mindet azért, mert valamiben adott pluszt. Itt ez a sztori lehetett volna, hát nálam az is mellé.
A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.