Vége.
Mindenekelőtt az utolsó pályáról írnék pár gondolatot. Először is azt, hogy közel sem olyan nehéz, mint amilyennek tegnap éjszaka tűnt, amikor viszonylag hamar és nagyon elvert a gép, úgyhogy inkább ki is léptem, nem kezdtem újra neki. Második nekifutásra ma már simán összejött, pedig direkt nem olvastam hozzá a neten tippeket, stratégiákat, magamtól akartam rájönni. A kulcs itt is az, amit már az előző pályán benéztem, nevezetesen hogy nem használtam Kerrigan képességeit megfelelően. Maga a játék a pálya eleje felé csak a legelső képességét, azt az irányított lézersugarat (quantum ray) ajánlja fel kipróbálásra, és egy darabig én is azt erőltettem, pedig az a legkevésbé hasznos az összes közül szerintem. Túl lassú, túl keveset sebez, és túl sok energiát vesz le.
Ehelyett a legfontosabb képessége a gyógyítás egyértelműen (celestial radiance). Azt a gombot kell nyomogatni folyamatosan, mint állat, és akkor szinte sérthetetlenné teszi a körülötte harcoló egységeket. Értelemszerűen érdemesebb tartósabb, magasabb hp-jű egységekkel körbepakolni, akik kibírják azt a néhány másodpercet, amíg feltölt újra és újra a gyógyító képessége. Ha ez megvan, akkor viszont nem lehet gond, még a durvább tornyok környékén is alig veszítettem néhány egységet. Én végül egy klasszikus, ultraliskekből és hydraliskekből álló csapatot dobtam össze, de ez már részletkérdés valószínűleg.
Emellett a teleportképessége (creep teleport) is hasznos. Ez inkább a magamfajta amatőr játékosoknak jön jól. Én ugyanis nem tudok olyan gyorsan kattintgatni és egyszerre többfelé figyelni, hogy a Kerrigan által vezetett támadócsapatot is mozgassam folyamatosan a pályán, valamint mind a három bázisomat bevédjem megfelelően tornyokkal (muszáj lenne azokkal, mert a supply limit alapvetően a támadókhoz kell). Főleg zergeknél elég körülményes a spine/spore crawlerek gyártása, hiszen mind a kettőből kell külön a földi és a légi egységek ellen (protossoknál a photon cannon megteszi önmagában), illetve minden egyes crawlerhez külön drone-t kell készíteni előtte (protossoknál meg csak kiválasztok egy probe-ot, shift gomb, kijelölöm a tornyok helyét egymás után, és felhúzza egyedül, pillanatok alatt az összeset). Márpedig expandolni muszáj volt mindkét szomszédos helyre rögtön a legelején. Egyrészt mert kell a pénz, másrészt mert hatcheryből amúgy is kötelező még néhányat gyártani az egységek folyamatos gyártásához, harmadrészt pedig nem tudtam, hogy Amon melyik bázisom helyét szakítja le először, így inkább bebiztosítottam magam duplán. Viszont ahelyett, hogy a védelmükre pazaroltam volna az időt és az energiát, inkább visszateleportáltam mindig Kerrigannel, amikor a gép valamelyik bázisomat támadta. Néhány drone meg extractor odaveszett általában mindig, de így is simán megérte. Pénzem volt dögivel.
Az utolsó, ultimate-nek szánt képessége (extinction) szintén hasznos lehet szorult helyzetben, hiszen minden(!) ellenséges egységet megöl az egész pályán. Egyszer-kétszer én is elsütöttem, amikor feltöltött, de aztán nem foglalkoztam különösebben vele, mert az előző kettő képessége bőven elegendőnek bizonyult végig. Lehet, magasabb nehézségi fokozaton már ezt is be kell vetni, mondjuk egy-egy támadás előtt, hogy szabad legyen az út a kristályok felé.
És akkor a történet...
SPOILERŐszintén szólva a záró videó engem inkább csak összezavart újra. Meg egyáltalán túl rövid volt szerintem. A protossokra például konkrétan egy darab állóképet és egy aláfirkantott, kétsoros megjegyzést szántak összesen. Jó, az eredeti StarCraftnak sem volt hosszabb a befejezése, valamint az utána következő záró szöveg sem volt részletesebb, de itt azért kicsit többre számítottam, hiszen mégis az egész, évtizedek óta húzódó saga lezárásáról van szó. Bár ez ízlés kérdése, azt mondom.
Ennél egy fokkal nagyobb probléma, hogy Kerrigan szándékait illetően is kétségben hagy minket a játék. Amikor megöli Amont, akkor újra előjön a szkeptikus énje, ami előtte is már többször jellemezte őt. Ő maga például a próféciában sem hitt tulajdonképpen végig, ezt Zeratulnak és Artanisnak is többször kijelenti a HotS és a LotV alatt. Annak ellenére, hogy amúgy elmegy Ulnarra, meg aláveti magát a primal zerggé válásnak Zeratul javaslatára, tehát a cselekvéseivel beteljesíti a szerepét, de általában más okból, és alapvetően szkeptikus marad végig.
Szóval visszatérve, amikor megöli Amont, akkor is azt mondja, hogy őt nem érdekli az infinite cycle, csak azt akarja, hogy a világon létező fajok szabadon és békében élhessenek most már. Jó, ebből még nem feltétlenül kéne messzemenő következtetéseket levonni, de aztán végignéztem a készítők listáját, visszadobott a menübe, és ott ez a szöveg fogad: "At long last, Amon is no more. Kerrigan has become xel'naga and ended the Infinite Cycle." Ez most egy elírás, vagy mi van?! Amon akarta megszakítani, befejezni a cycle-t, Ouros pedig folytatni. Ne csesszenek fel, hogy Kerrigan végül az előbbit választotta...
Ráadásul ennek rögtön ellentmond a záró videó utáni legutolsó kép, mely szerint addig terméketlen, élettelen égitesteken is megjelent váratlanul az élet. Ez nyilván Kerrigan tevékenységére utal, hiszen az utolsó xel'nagaként jelenleg egyedül ő rendelkezik a világon (az összes világon, a multiverzumban!) azzal a képességgel, hogy az élettelen anyagból élőlényt tud teremteni. Ez pedig arra utal, hogy mégiscsak folytatni akarja a cycle-t, és elfogadta a xel'naga léttel rá háruló kötelezettségeket.
Egyébként hogy mekkora káosz van ezzel kapcsolatosan a rajongók körében is, azt jól mutatja az előző hsz-emben már említett StarCraft Wiki infinite cycle-ről szóló
bejegyzése (<- ez egy link, csak a spoiler tag alatt nem látszik feltétlenül). Maga az egész egy csonk, pedig a játék történelmének egyik legalapvetőbb fogalmáról van szó, és még így februárban is szerepel benne több, a LotV-ban konkrétan cáfolt állítás.
Meg ahogy elnézem, vannak még egy páran, akik hozzám hasonló
konklúziókra jutottak (<- igen, ez is egy link).

Csak persze már novemberben, amikor kijött a játék. De így elnézve, akár én is írhattam volna.

Beleolvastam kicsit a válaszokba utána, és ott is hasonló a homály. Mindenki máshogy próbálja magyarázni a látottakat.
Na jó, azért nem annyira gáz talán a helyzet. Az infinite cycle-lel amit műveltek, amiatt tény, hogy én is eléggé ki vagyok akadva a Blizzardra most. A fenti hozzászóló által kritizált másik három elemből legalább kettőt én viszont meg tudok magyarázni, úgy érzem, viszonylag egyszerűen. Sőt, ezek a fordulatok nekem tetszettek kifejezetten. Íme:
1. Kerrigan annak ellenére válhatott xel'nagává, hogy nem volt a két kiválasztott faj, a purity of essence és a purity of form egyesülésének terméke. Márpedig a szabály úgy szól, hogy csak amikor két ilyen faj egyesül, akkor válik eléggé fejletté ahhoz, hogy a xel'nagák át tudják adni nekik a hatalmukat. Kerrigan valóban nem volt protoss-zerg hibrid, de terran-zerg hibrid igen. Méghozzá egy olyan terran vérvonalból, amely alapján a protossokhoz mérhető pszionikus képességekkel rendelkezett, már terran korában is. Így került be a ghost programba, és azon belül is a legmagasabb körökbe ugyebár. Véleményem szerint mindez megalapozza azt, hogy meg tudott birkózni az SC2 végén azzal a feladattal, hogy magába fogadja egy eredeti xel'nagának a hatalmát.
Másrészt ő volt nagyjából az egyetlen ilyen, aki képes lehetett hasonló tettre. A többi, "sacrifice me" kiáltással a halálba rohanó, agymosott infested terran nyilván szóba sem jöhetett volna, hiába ők is hibridek valamilyen szinten. Kerriganen kívül csak nagyon kevés infested terran akad az SC világában, akik többé-kevésbé megőrizték a józan eszüket. Ilyen például Stukov, illetve ilyen lett volna az eredeti elképzelés szerint Izsha, a HotS-ban Kerrigan segítője, bár az ő előtörténetét, azaz hogy ember volt eredetileg, végül nem említik a játékban egyszer sem. Mindenesetre ami közös vonás bennük, hogy egyikük sem rendelkezik pszionikus képességekkel tudtommal, csak Kerrigan.
Illetve ott vannak még természetesen a (protoss-zerg) hibridek, de őket Duran hozta létre, gonosz szándékkal és alapból gonosz természettel. Egyébként a Brood War titkos pályájának végén Durannak van egy érdekes mondata Zeratul felé: hogy Kerrigan átalakulása felgyorsította a folyamatot. A kontextusból nem teljesen egyértelmű, hogyan vagy mire érti ezt, de szerintem arra, hogy az Overmind által a Kerrigan átalakításánál alkalmazott technikát használja fel valahogyan ő is a hibridek kifejlesztéséhez. Szóval még egy érv amellett, hogy Kerrigan miért lehet alkalmas a xel'nagává válásra. Az sem véletlen, hogy Amon éppen egy ilyen (protoss-zerg) hibrid testében próbált újjászületni, ez újfent azt bizonyítja, hogy a hibridek alkalmasak a xel'nagák esszenciájának befogadására.
Szóval az előző két bekezdést röviden összefoglalva, jelen pillanatban lényegében Kerrigan az egyetlen, aki képes arra, hogy átvegye Ouros hatalmát, és legyőzze vele Amont. Nem véletlen tehát, hogy ő lett a kiválasztott, és már a WoL protoss minikampánya arról szól végig, hogy neki életben kell maradnia mindenképpen, nélküle nincs esély Amon legyőzésére. Amit egyébként szintén Ouros tudat Zeratullal, amikor Tassadar képében megjelenik neki.
Ezen a ponton ugyanakkor felmerül egy másik kérdés, amit már én sem értek teljesen. Ha ismert volt, hogy Kerrigan az egyetlen, aki veszélyes lehet Amonra, akkor miért nem tették el láb alól korábban? Mondjuk még Duran a Brood Warban, amikor a kegyeibe férkőzött, és Kerrigan nem sejtett semmit, megbízott benne teljesen. Erre egy darabig segítette, aztán meg lelépett szó nélkül... Vannak teóriák ugyan, hogy Duran arra spekulált, hogy majd amikor a keystone-nal visszacsinálják Kerrigant, akkor a felszabaduló energiát használja fel Amon megidézésére, de hát ez nagyon kockázatosan hangzik, és egyáltalán nem éri meg szerintem...
2. Jim és Sarah jelenete a játék végén volt nekem az egyik kedvencem. Szerintem ezzel az égvilágon semmi probléma nincs. Amonnal ellentétben Kerrigant nem ölték meg a mi világunkban korábban, nem pusztították el a fizikai testét egyszer sem. Így ő egyrészt xel'naga most már, másrészt rendelkezik rendes, evilági testtel is. Nincs szüksége új hordozóra, meg arra, hogy valaki megidézze, ha meg akar jelenni. Egyszerűen visszatérhet a voidból, amikor akar, járkálhat szabadon ki-be. Másrészt ha Duran képes volt rendszeresen alakot váltani, akkor xel'nagaként immár valószínűleg Kerrigan is rendelkezik ezzel a képességgel. Ha igen, akkor pedig természetes, hogy az eredeti emberi, női alakját veszi fel, amikor meglátogatja Jimet.
Az pedig tök szép befejezés szerintem, hogy ezután eltűntek, és nem hallani egyikőjükről sem soha többet. Ennyi nyitva hagyott szál belefér bőven, a rajongók pedig hadd találják ki maguk, mi lett velük. Ki-ki azt képzel el, amit szeretne.

Például egy távoli bolygón telepedtek le Jim hátralévő életében. Vagy visszatértek egyenesen a voidba, és boldogan éltek, míg... Ja, várjunk csak, a xel'nagáknál ilyen nincs, hogy míg meg nem haltak.

De viccet félretéve ez így szép szerintem. Mondjuk a fenti, 1-es pontban kifejtettek alapján az nem igazán lehetséges, hogy Jim is xel'nagává és halhatatlanná váljon, de egy ilyen befejezés még ezt sem zárja ki kategorikusan. Az univerzum jövőjét mindenesetre ez nem befolyásolja. Mindenki azt gondol hozzá, ami neki jólesik.
3. A keystone-nal kapcsolatos megjegyzésekkel viszont határozatlan vagyok egyelőre. Ezekről nem is szeretnék nyilatkozni hirtelen, inkább végignézem majd a WoL átvezető jeleneteit még egyszer. Az biztos, hogy a keystone egyik funkciója az volt, hogy felfedje Ulnar koordinátáit azon faj vagy fajok számára, akik elegendően fejletté váltak ahhoz, hogy a galaxisban szétszórt darabjait megtalálják, összerakják, és a jelentését megfejtsék. Emellett a másodlagos, harmadlagos funkcióival kapcsolatosan még tényleg bizonytalan vagyok. Lehetett ugye fegyverként is használni például, de nem tudom, ezt a xel'nagák szándékosan alakították így, vagy csak a véletlen műve. Valamint képes volt magába szívni és átalakítani egy csomó energiát, így Karax feltételezése szerint például képes lehetett volna segíteni Amon vagy bármely testtel nem rendelkező xel'naga fizikai materializálódásában...
Végül csak annyit jegyeznék meg, hogy a fentiektől függetlenül én leginkább egy adag szomorúságot éreztem, amikor a kampánynak vége lett. Mégiscsak egy olyan történet zárult le, amit gyerekkorom óta követtem, és rengetegszer végigvittem. Akkor is, ha az SC2 hangulata, játékmenete már kicsit más volt, mint az eredeti SC-nek. Én is szóvá tettem ezt párszor, emellett kritizáltam konkrét, történetbeli fordulatokat, valamint azt is különösen sokszor, hogy több mint öt évre széthúzták az egészet. De már most hiányzik, hogy nincs tovább.
Jó, lesznek Nova-DLC-k, meg ilyen tölteléksztorikkal még lehet folytatni egy darabig. Jelen pillanatban ezek annyira nem hoznak lázba, de amikor eljön az idő, valószínűleg úgyis be fogom szerezni mindet.

Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.