Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó

Regisztráció
[x]

maradj bejelentkezve

Fórum

Beszélgetés a játékokról

»» StarCraft 2

StarCraft II: Heart of the Swarm

StarCraft II: Heart of the Swarm
A legutóbbi StarCraft II: Heart of the Swarm cikkek, hírek
52295 levél
Válasz 17.09.25. 09:57 #2063
Barthezz
Befejeztem a Nova DLC-t. Jól elhúztam ezt az utolsó fejezetet (majdnem 2 hónapig tartott), de az egész augusztusom és szeptemberem olyan volt, hogy szinte nulla időm volt játszani, hétvégente is mindig akadt valami programom.

Nekem tetszett ez a záró fejezet, bár volt egy béna húzás benne:

SPOILER
Mikor Davis letartóztatását Valerian bejelentette és hirtelen megtámadta őket a Tal'Darim, mintha úgy egyáltalán nem lennének életveszélyben, simán tovább cseverésztek az erkélyen. A rengeteg civil halálának sem volt semmi súlya és Alarakban is csalódtam, a LotV végére elég sokat fejlődött a karaktere, erre visszatették arra a szintre, hogy előbb lő és utána kérdez. Itt azért nem voltak a helyzet magaslatán a történetírók és a "rendező" sem.


Az utolsó pálya kimondottan tetszett, először újra is kellett kezdenem, mert nem tudtam, pontosan mi fog történni és rossz taktikával vágtam neki. Jó kis egész pályás bossfightot kaptunk és az utolsó 2 pályán végre ismét lehetett egy teljes flotta BC-t irányítani, mint anno az SC1-ben. A teleport képességgel pont tökéletesek voltak erre a küldetésre, de Novát is sokat használtam, mert egész tápos egység lett a végére.

Jó lenne, ha a zergekkel és a protosokkal is készülne egy-egy hasonló minikampány. Esetleg a nehézségi szinten is lehetne ott már emelni, mert azért még nem értük el messze a LotV epilógusküldetéseinek nehézségi szintjét.
52295 levél
Válasz 17.08.05. 22:21 #2062
Barthezz
Ez engem is zavart, de lassan megbarátkoztam vele. A WoL-ban is már gyakorlatilag minden küldetés időre ment, ha pedig a mellékküldetéseket is teljesíteni akarta az ember, egy kapkodás lett az egész. SC1-ben még el lehetett szórakozni, hogy felderítem a teljes térképet, a Protosokkal pl. observerekkel csigalasaan végigosontam az ellenség bázisain, közben full védelmet kiépíteni, majd legyártani egy ütős sereget és elpusztítani velük az ellenséget az utolsó épületig. Ez nekem is hiányzik, de ezért is tetszett az 5. Novás küldetés, mert itt ezt a szabadságot meghagyták, szépen lehetett expandolni is, egyedül annyi, hogy 5 percenként, amikor jött a Protoss flotta elfoglalni egy random terrazine kitermelőhelyet, oda kellett küldeni a Liberator-okat, de ez annyira rutinná vált, hogy már ki sem tudott zökkenteni.

A lassú egységgyártás amúgy pont az időre menés miatt feltűnő nekem. Hiába építek reaktort addonként, még úgyis lassan jönnek az egységek. Ez amúgy a LotV alatt és előtte sem volt feltűnő, így ahogy ezt írtam, valószínűleg a 8-Bit széria hatása, amivel a LotV és a Nova között játszottam. Ott ugyanis 5 perc alatt egy képernyőnyi sereg felhúzható és ezután elég hirtelen volt az SC lassabb építkezéstempójára visszaváltani nekem.
52295 levél
Válasz 17.08.05. 22:10 #2061
Barthezz
A zerg kampánynál voltam én így. Már jó előre kiderült, mire megy ki a játék, éppen ezért vártam valamilyen csavarra a végére, erre a papírforma befejezés történt, amit ráadásul már láttunk is a az outro kiszivárogtatása miatt, mégsem változtattak rajta.

A Novát egyben játszva lehet valóban más lesz az összhatás, nekem 3 küldetésenként eszembe nem jutna játszani, nemcsak a történet miatt, hanem a játékmenetből is teljesen ki lehet esni pár hónap alatt. SC1 esetében minden egység minden tulajdonságát tudtam fejből, itt viszont már a legutóbbi küldetés előtt is csak pislogtam, mert fogalmam nem volt sem a Liberatorról, sem a Ravenről, hogy mi fán terem, így a rendes elkezdés, küldetés előtti felszerelés elosztás előtt kellett egy pár perces próbakört játszanom, hogy megtudjam, ezek az egységek mire jók és melyiknek melyik extra speckó lesz a leghasznosabb (amúgy gyakorlatilag ezen a 2 egységen alapult az egész küldetés, szóval ebben is a Terran kampányt idézi ez a DLC).

Mondjuk eleve nem is értem, mi értelme volt egy 9 küldetéses DLC-t 3 részben kiadni. A Little Nitghmares most erre a legújabb példa, ott a 3 pályás DLC 1 pályánként jön ki kb. 3/4 év leforgása alatt. Mire belelendülne az ember, már vége is és nagyon nehéz pár hónap után újra elkapni a fonalat, meg hangulatilag is újra a játék hatása alá kerülni.

Visszatérve az SC-re, remélem azért lesz a zergekkel és a protosokkal is egy hasonló minikampány, mert a küldetéseken belüli kreativitásra tényleg nem lehet panasz. Pl. ez a Vulture-ös autópályás üldözés is olyan volt, amit RTS keretein belül eddig el nem tudtam képzelni. Egy dolog, hogy az elején kiakadtam rá, mert mindig kilőttek*, de amúgy egy rendkívül ötletes pályarész volt.

* Ez meg ugye abból fakadt, hogy a társam kilövését előre renderelt eseménynek gondoltam és nélküle próbáltam megoldani az utolsó 1.500 métert. Elölről kezdve az egészet, figyelve a társamra már nem volt nehéz.
2183 levél
Válasz 17.08.05. 21:58 #2060
Shadowguard
Érdekes, nekem sokszor éppen, hogy túl gyors az egész (nem feltétlenül az építkezés). Én szeretek szépen lassan haladni, a saját tempómban és stílusomban, de itt ezt sokszor nem lehet. WoL alatt is sokszor éreztem, hogy a játék rákényszerít, hogy úgy játsszak, ahogy a fejlesztők kitalálták, a zergeknél nem annyira, de a végén megint ezt éreztem. Hirtelen nem is tudok olyan pályát mondani, ahol szépen kényelmesen fel lehetett volna fejlődni, mert mindig futni kellett az objective után... Mondjuk a pályák felére nem is emlékszem, pedig már háromszor futottam neki és egyszer a végére is értem.

Lehet Nova helyett inkább előszedem megint a C&C3-at vagy a RA2-t, azok még engednek úgy játszani, ahogy szeretnék. Előbbiben volt egy pálya, amivel cirka másfél órát vacakoltam és a végén az ellenfél két bázisát foglaltam el mérnökökkel A kieg utolsó pályáját meg minimális egységgyártással oldottam meg, de az egész térkép tele volt kihelyezett védelmi tornyokkal
...az élet álom, az álom halál, a halál megváltás, a megváltás élet...
9204 levél
Válasz 17.08.05. 21:43 #2059
davkar9
Teszek ide egy csillagot és majd visszatérünk rá. Nem arról van szó, hogy rossz (sőt, játékmenetileg ismét lesz egy-két jó ötlet), de a történet az ígéretes kezdés után a 2. epizód végére kifulladt. Legalábbis én az ep2 zárásából már kikövetkeztettem hogyan ér majd véget a dlc. 4 hónap szünet után kijött a befejezés és tudtam is mi lesz, gyenge is volt, leginkább emiatt volt csalódás. Lehet egyben játszva jobban adja.
Simple. Eternal. Beige.
52295 levél
Válasz 17.08.05. 20:58 #2058
Barthezz
Egyre jobban bejön ez a Nova DLC. Az 5. küldetésen vagyok túl és az eddigi legélvezetesebb küldetés volt. Terrazine gázért ment a verseny, de ezúttal volt idő kényelmesen, nem rohanva játszani, csak a Protoss fleet időszakos megjelenésekor kellett kirohanni, amit viszont megtettek a Liberator-ok önmagukban, cloak abilityval (itt most tényleg sokat számított a felszerelések küldetés előtti megfelelő elosztása). A melléküldetések pedig külön helyszíneken és térképeken játszódtak Novaval, ezek ilyen mini kommandós küldetések voltak, mindkét esetben mini-bossfight-tal, ami elég sokat dobott a játékmeneten. Ezek a térképen belüli térképek jó ötletek, más RTS-ben már volt ilyen, de SC univerzumban ez a megoldás most debütált először, itt viszont már a második ilyen küldetést kaptuk.

A történet is jó, igazából eddig egy SC1 és SC2 Terran kampány nosztalgia, csupa ikonikus helyszínnel, mint Tarsonis vagy Antiga Prime, psi emiterrekkel, Protoss tisztogatással, árulással, stb.

Olvastam davkar hsz-ét, hogy az utolsó felvonás nem lesz ilyen jó, de eddig egy nagyon jó kampányt dobtak szvsz össze, remélem nekem a végjáték is be fog azért jönni.

Kíváncsi vagyok a történet további alakulására:

SPOILER
Remélem nem Valerian Mengsk lesz a hunyó és nem lép apja nyomdokaiba. Mindenesetre elég gyanúsan viselkedett annak hírére, hogy szereztünk terrazine gázt és nemsokára Nova visszanyeri az emlékeit.


Vége a szabimnak, holnap utazom vissza Pestre, így egy hét szünet következik, szóval történetileg épp a legérdekesebb ponton kell ideiglenesen abbahagynom.
28002 levél
Válasz 17.08.04. 23:07 #2057
LordMatteo
Pár hete én is befejeztem a protoss kampányt is végre, de hát baszki, ez egy szar volt ahhoz képest, amit beígértek. Az volt a duma, hogy a Terran kampány rengeteg döntést ad a kezünkbe, sok utazást, a Zerg RPG-elemeket, a Protoss pedig a diplomáciai részt, hogy a döntéseinknek lesz hatása. Egyszer toltam ki, de kb semmi hatása nem volt annak, hogy Alarakot leszartam az elején, viszont a Dark Templar vonalat nagyon gyúrtam. Ez nem diplomácia, ez egy kalap szar volt. Az sem jelentett semmit, hogy melyik frakció egységeit részesítem előnyben, pedig ott lehetett volna érdekességeket behozni...

Ettől még persze jó volt, Artanisra nem tudom hogy nem emlékeztek, kis vadászgéppel nyomta a BW-ben, aztán a végefelé Carrierben volt, ha jól emlékszem, de talán csak 1 küldetést.
A kibaszás társas játék, sose feledd.
52295 levél
Válasz 17.08.04. 21:59 #2056
Barthezz
Pedig nem csak hogy benne volt, hanem a Brood War kampány fő arca is volt egyben. Szóval a legésszerűbb választás volt a Blizzardtól az SC2-be őt átemelni főszereplőként. Zeratul népszerűbb, ez tény, de kampányt alapozni rá és a Protossokat összefogni nem lehetett volna vele. Ráadásul a Protoss kampányban rendszeresen megjelent Kerrigan, aztán ott volt Alarak, aki nagyon nagy arc volt és a végére Fenix is visszatért úgy-ahogy. A Protoss kampány vége pedig tényleg epic lett, nekem nagyon bejött, hogy utoljára mindhárom oldal irányítását megkaptuk egymás után.

A 3 részre darabolás pedig sztem jól sült el, mivel így három meglehetősen hosszú kampányt kaptunk. Ha egy játékként érkezik, akkor max. 10 küldetés lett volna mindegyik oldallal (kb. mint a Nova DLC), így meg 25 körüli küldetésszámot kaptunk oldalanként. Ezek persze rövidebbek, az eredeti SC-ben másfél - két óráig is eltartott egy-egy küldetés, de a gyors játékmenetet az RTS műfaj alapvető változása hozta magával, nem a Blizzard akart spórolni a kampány hosszán vele.

Egyébként nekem még így is lassú a játékmenet, legalábbis az építkezések, fejlesztések, egységgyártások meglepően lassúnak tűnnek. Beállítom a gyártósort, picit később ránézek és még csak egy egység készült el. Ez persze annak köszönhető, hogy utóbbi időben a 8-bit szériát toltam, amiben villámgyors a gyártás és az építkezés. Ezzel csak azt akartam szemléltetni, hogy ma már egy klasszikus RTS játékmenete nagyon lassú lenne és a játékosoknak nem lenne türelmük hozzá.

Szóval én a kampányok miatt nem haragszom a Blizzardra, egyedül a Zerg kampány lett kissé összecsapott, különösen a végjáték, ott némi keserű szájízzel álltam fel. A Protoss a közepén laposodott el picit, de a bevezetés és a végjáték mindenért kárpótolt. A Terran pedig végig hangulatos volt, bár kissé kusza lett történetileg.

szerk.: A fenti hsz-em természetesen Shadowguard hsz-eire is reflektált, csak már nem tudom, melyikőtök melyik észrevételt írta.
1023 levél
Válasz 17.08.04. 17:56 #2055
ivanova36
Lehet hogy benne volt, lehet hogy nem, nekem nem maradt meg belőle semmi. Lore meg kimerült a megjelent 4-5 könyvben és a végigjátszásokban. Annyira nem merültem bele hogy az utolsó wiki oldal konteóját is ellenőrizzem hogy igaz-e. És itt is fenntartom amit a wow lore-ról írtam. Annyian nyúltak már hozzá, hogy senki sincs aki átlássa.
Mondjuk a wow esetében legalább elkezdték összefoglalni, de félő, mire a végére érnek addig is évek telnek el, ha ilyen ütemben adják ki a krónikákat, és addig katyvasz lesz az egész.
9204 levél
Válasz 17.08.04. 17:37 #2054
davkar9
Ismeretlen valakit? Na most lehet én tudom rosszul, de Artanis már a Brood Warban is szerepelt, csak ott még babaarcú girnyó volt ágyékkötővel. Az meg gondolom csak megvolt, ha már Raynor esetén könyveket (->milyen mélyre merültél el a világban-történetben-loreban) emlegetsz. Nekem pont azért adta a záró epizód mert sikerült egy méltó vezetőt adni a protossoknak, aki összehozta a frakciókat, dobta a hivemindos copfjukat és kasztrendszert.

Nova jól indult, tisztára sc1 remake érzése volt, aztán az ep2-vel sarokba szorították magukat, az ep3 pedig olyan semmilyen volt. Coop hősöket elsőre én is faszságnak tartottam, de azért lvl15-re felhúzni és még utána is játszani velük alsó hangon is 10+ óra, szóval idővel kifizetődtek. Mondjuk a Nova sztori után coop Nováért még külön pénzt kérni egy kicsit meredek volt.
Simple. Eternal. Beige.
1023 levél
Válasz 17.08.04. 15:15 #2053
ivanova36
Nem tudom neked mi hiányzott a protossból, nekem a szerethető hős.
Terran kampány, akarva, akaratlanul raynor és csapatáról szólt. Még az a raszta ghost is elfért a képben. Raynort meg ismertük régről, plusz könyvekből.
Zerg kampányt nálam egyértelműen kerrigan vitte, de már ott is kezdték elcseszni (másik zerg faj, totál zsákutca nálam, és lore szerint is). Ettől függetlenül érdekelt hogy az adott helyzetből kerrigan mit hoz ki és hogyan. Az első átvezető már megadta az alaphangulatot egy jó kampányhoz.
Protossnál ezzel szembe mit kapunk? Egy számomra ismeretlent állítanak képbe akihez semmi sem köt. Aki ráadásul annyira súlytalan volt a szememben, hogy a dark templar protoss csajt jobban megkedveltem mint a "főszereplőt".
2183 levél
Válasz 17.08.04. 13:39 #2052
Shadowguard
Hát igen, valami hiányzott belőle. Mai napig sem tudom megmondani pontosan mi is, de az első két kampányt 2-3 nap alatt vittem végig elsőre és az újrázás még gyorsabban megy. Itt valami két hónapig tartott és azóta kétszer kezdtem bele megint, de egyszer sem értem a végére... Novában reménykedtem, hogy jó lesz (hátha csak a protoss a baj), de nem jött be az sem. Valahogy lélektelen már.

A coop hősök viszont tényleg egy nevetséges dolog (nem multi, csak coop ) Engem a konkrét multi része nem érdekel, de ezzel egész jól el tudok szórakozni, néha még új pályák is jönnek és pár hős tetszene is, de azért 5 eurót nem szívesen adnék ki érte (kettő árából veszek egy könyvet), mert csak egy nagyon kicsivel érzem többnek, mint egy kozmetikai pakk. Ha sikerül egy jó akciót kifogni a steamen 3 hős árából komplett játékot veszek
Az announcerekről nem is hallottam eddig, de most megnéztem direkt... Hát aki erre pénzt áldoz annak is csak gratulálni tudok
...az élet álom, az álom halál, a halál megváltás, a megváltás élet...
1023 levél
Válasz 17.08.04. 12:12 #2051
ivanova36
A pénzt nem sajnálom tőlük ha minőséget tesznek le cserébe az asztalra, amire az utóbbi időben sajnos egyre kevesebb a példa. A brand futtatás sem volt eddig fókuszban. Felváltva jött ki a 3 "világ" következő folytatása és mindenki boldog volt.
Most meg:
- hots: 2.0 ával nagy változásokat ígértek, új pályákat, új mechanizmusokat. Ehhez képest kijött 1 pálya 3-4 hónapja és annyi. De hősből most jön ki a 4. azóta kb.
- diablo 3: d2-ben bemutatott karakterre (necro) mennyit is, 4 évet kellett várni hogy bekerüljön a d3-ba, fizetősen persze
- HS: fizetős paklik. f2p-be ahogy én tapasztaltam esélytelen vagy a 3-5 legendarys paklik ellen
- wow: elcseszettnél elcseszettebb kiegészítők, eddig legalább 6-ból 2 csak töltelék volt, érdemben nem vitte előre a történetet, ami ráadásul egyre problémásabb. Szerintem náluk sincs senki aki egy személyben átlátná az egészet és megfelelő irányba terelné a történetmesélést. gold->gametime sem váltotta be a reményeimet.
- sc2: 3 részletbe vágva, 3 szor 3 év fejlesztési idő alatt, 3x teljes áron eladni azt amit sc1 idején egybe meg tudtak oldani 3-5 év alatt. sc2-t is talán a mod közösség tartja életben, mert hogy single playerként van benne 3x 20 óra max és annyi. Egy anno-cities-supremecommander-8bit játékban több játékidő van ma már.
- sc1 remaster: textúracsomag 20-30€ért
52295 levél
Válasz 17.08.04. 11:57 #2050
Barthezz
Ez még hagyján. Körbenéztem Blizz shopban, ahol pl. hősöket lehet venni multihoz hősönként 5 euróért, de amin beszartam, az 5 - 7,5 euró közötti áron az announcerek. Arról van szó, ha jól értelmeztem, hogy kapsz egy bemondó / felkonferáló hangot, ami egy SC-karakter vagy egy e-Sport körökben ismert játékos hangján szólal meg a multis meccseken. Mindezt pénzért. És elhiszem, hogy a hardcore multisok ezeket a csomagokat megveszik.

Shadowguard: Igen, emlékszem, hogy neked nagyon nem jött be a zárókampány, nekem viszont tetszett és a Novával sincs baj, leszámítva ezeket a szívatásokat, valamint a mentési bugot, ami szerencsére azóta nem jött többet elő, de akkor nagyon letaglózott, hogy alig perkáltam ki a 15 eurót és máris egy előrehaladást (ideiglenesen) megakadályozó bugba futottam...

Nah meg előtte a Vulture-os rész is kiakasztott ugye, amikor az elhalálozás pillanatában mentett checkpoint-ot. (Bár másodszori nekifutásra már nem volt nehéz ez a rész, elsőre azt csesztem el, hogy nem figyeltem a társamra, akit kilőttek és nélküle lehetetlen volt a vége. Újrakezdve, vele kiegészülve már a bossfight sem volt nehéz.)

Mindenesetre eddig nem volt szó újabb single DLC-kről, így lehetséges, hogy mégsem lesz több ilyen csomag. A multis túlárazott eladásokból sokkal több folyik be a Blizzardnak, így inkább érthetően ezeket a pakkokat nyomják. Egy új karakter elkészítése a tapasztalt programozóknak pár óra alatt megvan, még pár óra a balanszolás, tesztelés, aztán már folyik is be érte rengetegszer 5 euró. Ezzel szemben egy single kampány időigényes, pláne átvezető videokkal, így 15 eurórért árulva töredéke sincs az időráfordítás / megtérülés mutatója a multis csomagokhoz képest.

Lehet szidni a Blizzardot, mert "elkurvultak", de üzletileg nem lehet belekötni, amit csinálnak. Felfuttattak néhány brandet (WC, SC, Dio), összeeresztették a hősöket pár új multis játékban (HotS, OverWatch) és ömlik a végtelen pénzeső.
1023 levél
Válasz 17.08.04. 11:31 #2049
ivanova36
Prot kampány nekem sem tetszett. A Terrant végignyomtam eléggé sokszor, talán 6-8 alkalom is megvolt, a zerget is kb 4-6-szor, de a protossból elég volt egy. Abban sem volt semmi olyan emlékezetes mozzanat, mint az előző két kampányban. ok volt benne történés, de egyik pálya sem volt olyan eget rengető, hogy emlékezzek rá. Ellenben a C&C 1 GDI 6-os, 9-es, 10-es pálya.
2183 levél
Válasz 17.08.04. 11:22 #2048
Shadowguard
Hát nem tudom, nekem nem jött be az egész. Én egy jó hónapja vettem meg, első három pályát megcsináltam egy levegővel, belefutottam a négyes elején ugyanebbe... és azóta eszem ágában sincs elindítani a Nova-kampányt. Inkább letoltam pár coop meccset mikor stratégiához volt kedvem, mert még az is inkább leköt.
Mondjuk én már a prot kampányt is utáltam
...az élet álom, az álom halál, a halál megváltás, a megváltás élet...
1023 levél
Válasz 17.08.04. 10:40 #2047
ivanova36
Nekem csalódás volt a blizz hozzáállása az egész sc 2-höz. Ennek a tetejére került fel koronaként a nova 9 küldetése 15€-ért. Pedig kedvelem a világot, olvastam a könyveket, vártam a Ghost-ot de nagyon, pláne az Oni után, de ennyit nem fogok ennyi játékidőért fizetni.
Nem tudom mennyire lett ez a fajta értékesítés sikeres, de tartok tőle ha nagyon, akkor ilyen formában lesz még jó pár dlc.
52295 levél
Válasz 17.08.04. 09:57 #2046
Barthezz
3-as küldetés elég jó volt, ráadásul a végén egy teljesen új térképen még kommandózni is kellett egyet, így voltaképpen ez egy külön pályának is betudható. Szóval a 9 küldetés igazából 10, vagy még több, ha lesz még ilyen esetleg a későbbiekben.

Most mondjuk a 4-es pálya kicsit megszívatott. Gondosan beállítottam Nova felszerelését és a képességeket is elosztottam az egységek között, aztán 3 perccel a küldetés kezdete után kiderült, hogy mégsem zergek, hanem Protoss ellen kell menni. Így most újra kell csinálnom az elosztást, mert más taktika fog kelleni. A pálya viszont gyönyörű, ilyen tengerparti nyaralóövezet eddig még nem volt az SC térképei között.

A történet nem rossz, bár kissé önismétlő, volt már hasonló csavar az eddigi SC történetében, a Protossok esetén pedig immár menetrendszerűen a Tal'Darim kasztot vették elő.
52295 levél
Válasz 17.08.02. 13:11 #2045
Barthezz
Végül az újraindítás megoldotta, de a hibás save file-ok nem működtek ekkor sem, szóval a küldetést újra kellett kezdenem, de legalább tudtam már menteni / visszatölteni. Így most azért megnyugodtam, hogy nem egy konstans bugba futottam bele, szal végig fogom tudni játszani, csak figyelnem kell arra, hogy mentés esetén megjelenik-e a save succesful felirat (a Blizz fórumon legalábbis ezt írták, hogy ez esetben jó a mentés, míg ha a save failed üzenet villan fel, akkor értelemszerűen előjött a bug és jobb abban a pillanatban kilépni a játékból és újraindítani).

Amúgy eddig nem rossz a kampány, bár meglehetősen nehéz még normal fokozaton is. A secondary objective-ekhez legalábbis mindig vissza kellett töltenem és újraterveznem a folyamqtokat. (Pl. a 2. küldetés 2. secondary objective-éhez rengeteg Reaper kellett, így újratöltve ezeknek a gyártására álltam rá).

52295 levél
Válasz 17.08.02. 11:55 #2044
Barthezz
A Blizzard tényleg elmehet a picsába. Második küldetésen elbuktam az optional objective-et, erre az összes mentésem - beleértve az autosave-eket is - nem működnek. "Cannot open save game" hibaüzenetet kapok. A hivatalos Battle.net fórumon csak problémaleírásokat találtam, megoldást nem, a Blizzard adminisztrátorai szarnak válaszolni a kérdésekre.

Hogyan lehet egy Blizzard küldetéslemez ennyire bugos? És miért nem oldották már meg ezt rég patch-csel? Miért nem reagálnak a hivatalos fórumon tett hibabejelentésekre, mikro jól láthatóan többen is ezzel a problémával küzdenek a Nova DLC-t érintően?

Nincs a Blizzardnál chargeback lehetőség? Mert ezek után nekem ez a küldetéslemez nem kell és kérem vissza a pénzem. Jó vicc, hogy mentési lehetőség nélkül játsszam végig...
52295 levél
Válasz 17.08.02. 10:58 #2043
Barthezz
Nova Covert O(o)ps...

Hát jól megszívtam egyelőre ezzel a kiegészítő csomaggal. Blizzardnál úgy tűnik, ismeretlen fogalom a sales, így végül jó másfél évvel a megjelenés után úgy döntöttem, nem várok tovább egy leárazásra és elviszem 15 euróért. A nyári szabim alatt most úgyis lenne időm kijátszani.

Erre rögtön az első küldetés végén megszívatják az embert. Egy olyan idegesítő, lehetetlen, nem is RTS, hanem akciójáték részt raktak be, hogy nem tudok túljutni az utolsó szakaszon (normal nehézségen játszom, véletlenül sem hard, vagy brutal fokozatról van szó). Így jelenleg kiadtam 15 eurót arra, hogy játszhassak egy küldetést... A vulture-os üldözős részről van szó, az utolsó 2-300 méteren mindig szétszednek, annyian jönnek már. Kb. 10. próbálkozásra (külön öröm, hogy kb. fél perc alatt tölt vissza a checkpointig) nagy nehezen eljutok 0 remaining méterig, ki is írja, hogy checkpoint, de ebben a pillanatban szétlőnek. Sebaj, load last checkpoint. Hát nem felülírta az autosave-et? Így most az újratöltés esetén 1 másodpercen belül szétlőnek, ugrott a mentésem, kezdhetem elölről az egész küldetést, hurrá! Gratulálok Blizzard.

Megyek és szétnézek youtube-on, hátha találok valami megoldást erre a szakaszra... Remélem nem lesz a teljes DLC ilyen idegesítően nehéz.
52295 levél
Válasz 16.11.23. 20:01 #2042
Barthezz
Karácsonyra úgyis lesz vmi sale gondolom, lehet fél áron el lehet majd akkor vinni.
9204 levél
Válasz 16.11.23. 15:02 #2041
davkar9
Gyorsan megvan az az 1-1 pálya is. Ezért mondom, hogy akit érdekel az döntse el, hogy ez a 5-6 +- óra megéri-e a 15 eurót. Lehet egyébként, hogy egyben jobban adja. Egy ideje tervezek már egy teljes sc2 újrázás csak gondoltam előbb megvárom ezt.
Simple. Eternal. Beige.
52295 levél
Válasz 16.11.23. 13:29 #2040
Barthezz
Nah, akkor a téli szünetben én belekezdek single rajongó lévén. Addig meg elleszek a RoTTR-rel. Én eleve úgy terveztem, hogy bevárom, míg teljes lesz a játék, 3 havonta 3 pályát megcsinálva semmi értelmét nem láttam volna. Bár a 9 küldi se sok összesen, de ha minden nap csak egy pályát csinálok meg, akkor pont ki fogja tölteni a téli szünetet.
9204 levél
Válasz 16.11.23. 11:29 #2039
davkar9
Ééés a végére értünk a Nova csomagnak. Nagyon gyenge volt ez a befejező rész, mind a történet, mind pedig a gameplay szempontjából. Első pálya a szokásos lopakodós-látókör kikerülős. Másodikon már megint védekezünk, az utolsón pedig egy böszmenagy gépet kell elpusztítanunk. Külön részei vannak, ezek elpusztítása után visszavonul javítani, ilyenkor lehet ténylegesen sebezni. Szokásos könnyű fokozat, alig volt több mint egy óra. Acsivadászattal még el lehet szórakozni, de kicsit olyan érzésem volt, hogy "basszus ezt is beígértük, ti hárman ott a büfénél, fejezzétek be gyorsan".

Történet is igazából fölösleges volt. Az első epizód felvázolt egy post-SC2 helyzetet, izgalmasnak tűnt. Nova is el lett hanyagolva, végre ragyoghatott volna, az ep2 "csavarral" viszont beszorították magukat, így már csak el kellett varrni azt a szálat, másra nem maradt idő. Mindenesetre a vége-vége alapján talán elképzelhető, hogy a Blizz más játékban visszatér még Novához (szeretném: Overwatch után a Widowmaker alapokkal simán beleférne egy afféle szellemi örökös/tényleg elkészülő Nova fps).

A számok majd eldöntik, hogy más karakterrel kapunk e valami hasonló küldetéscsomagot. Ha igen akkor oda jó lenne már jobban odatenni magukat. Két epizód közötti időt is csökkenteni kellene. A Hitman bebizonyította, hogy működhet az epizódos modell.

Akkorezemostkellenekem? Kizárólag a SC2 single rajongóinak, de ők is alaposan gondolják át. Ha nagyon a SC játékmenet hiányzik, akkor talán egyszerűbb egy "trilógia" újrának nekilátni, ezt pedig YT-n pótolni.
Simple. Eternal. Beige.
9204 levél
Válasz 16.08.03. 10:16 #2038
davkar9
Tegnap kijött a Nova ep2. Megint egy 1.5-2 órás cucc volt. Történet annyit haladt előre, hogy Nova visszanyerte az emlékeit és felfedeztük a dom vezetőjének a kilétét. Az egyik legjobb legacys karakter is visszatért egy rövid időre, az jópofa volt. A küldetések ismételten a korábbiak átdolgozott formájában voltak. Az első a fertőzött zerg kolóniás volt, a második a gázgyűjtős keverve az éjszakaival (nappali rész nélkül sajnos), az utolsón pedig a joint task forcehoz hasonlóan a magunk tempójában nyithattuk meg a térkép további részeit.

Összességében ez most egy gyengébb epizód volt. Persze az is lehet, hogy a több hónapos szünet miatt veszített a dlc a lendületéből. Várhatóan december elején jön a zárás, attól tartok, hogy azzal is hasonló lesz a helyzet, 3 rész alatt már nagy csodát nem lehet tenni ezzel a csomaggal. Ez az epizódos bohóckodás jobb, mint a semmi, de azért nem bánnám, ha a későbbiekben jönne majd valami combosabb SC single tartalom is.
Simple. Eternal. Beige.
9204 levél
Válasz 16.06.08. 15:26 #2037
davkar9
Most már azért elmehet a picsába a blizz... Lassan egy hónapos a hír, de csak most találkoztam vele. A múltkori júni 3-as Nova ep2 elírás miatt újra benéztem, hátha (sajnos nem). Helyette viszont volt új patch, főoldalon hírözön. Coopba új hős érkezett. Ezaz!

wait for it

5 euróért. Persze ez nem pénz, max egy zacskó perecet vesznek a prostiknak, akiknek a fenekéből/ről a kokót szívják, de akkor is. A hír alatti kommentekben jól le volt írva a lényeg. A 2. részért már fizettünk háromszor, most itt van ez a Novás pakk. Ezek még rendben is vannak, de ez a hősért fizetés kicsit már pofátlanság. Ráadásul úgy, hogy előtte már kaptunk egy ingyenes hőst...
Simple. Eternal. Beige.
1023 levél
Válasz 16.04.01. 13:53 #2036
ivanova36
Tegnap jött ki pont egy RTS: Ashes of the Singularity igaz elötte early accesben volt de akkor is

SC2: nem tetszik ez a szétszabdaltság és hogy ennyiért adnak 9 küldetést. Már az alap SC2-t széthúzták 3 fejezetre és sok-sok évre, most meg elkezdik ezt a DLC-zést. Remélem nem lesz trend belőle náluk, mert a végén más játékukba is bevezetik.
52295 levél
Válasz 16.04.01. 13:45 #2035
Barthezz
Ha a WoW esetét nézzük, ahol még 12 évvel a megjelenés után is új kiegészítő érkezik, akkor bizony 10 évig SC2 DLC-zni fogunk. Bár én ennek inkább örülök, ha folyamatos lesz a single kontent, még ebben a több részre szabdalós tempóban is évente egy új, félhosszúságú kampányt jelent, ami azért nem rossz, pláne annak fényében, hogy szinte alig jelenik meg RTS manapság.

Egy WC4 viszont nagyon jól jönne, talán a film kapcsán Blizz is előszedte a témát és talán 2020 környékére meg is jelenhet, ha most elkezdik fejleszteni.
9204 levél
Válasz 16.04.01. 10:00 #2034
davkar9
Ugyan már, a blizz tempójával 3/4 éven belül kiadni 1 SC játékot egész jó. Valószínűleg én is a végén egyben vettem volna, de preorderben le volt árazva, később pedig nem tudom hogy/mikor vannak blizz akciók. Jó lesz ez így. Ne legyen igazam, de tartok tőle, hogy igazi SC3 5-10+ évig /nem nagyon lesz, max ha a koreaiak ráunnak a 2 multijára. Addig meg el lehet látni a single rajongóit ilyen csomagokkal. Hosszútávon majd meglátjuk mennyire válik be ez az epizodikus modell.
Simple. Eternal. Beige.
2183 levél
Válasz 16.04.01. 09:39 #2033
Shadowguard
Pedig egyszerű kitalálni mi volt az Activi$ion alapötlete .
Egyébként gondolkoztam rajta én is, hogy meg kellene venni, de aztán rájöttem, hogy engem már egyáltalán nem érdekel az SC2. Már kimérgelődtem magam a múltkoriban a borzalmas LotV miatt (nekem az volt), de gondoltam csak újrázni kellene az egész sorozatot. SC és BW lement, de a WoL negyedénél inkább átigazoltam a C&C3-ra. Nekem (!) fényévekkel szórakoztatóbb és meg merem kockáztatni, hogy még szebb is.
Ráadásul már itt is ez a felszabdalt epizódos baromkodás... Pfejj :censored: Majd ha lesz az egészre karácsonyi-Black Friday-franctudja 50%-os akció akkor esetleg beszerzem, de akkor is csak hogy meglegyen az egész sorozat.
...az élet álom, az álom halál, a halál megváltás, a megváltás élet...
52295 levél
Válasz 16.04.01. 09:35 #2032
Barthezz
Hát 3 pályánként adagolni egy 9 küldetéses DLC-t tényleg vicc, én sem értem a mögöttes koncepciót benne. A többség sztem a végén, egyben fogja beszerezni és végigtolni. Vélhetően amúgy készen van az egész és nem értem ezt az időbeli csúsztatást, ha előre egyben megveheted az egészet. Inkább adnák ki a többi tervezett DLC-t egyben ilyen időközönként, kb. félévente ütemezve.
9204 levél
Válasz 16.04.01. 07:21 #2031
davkar9
A teljes kampányt megkaptam, de még csak az első 3 küldi érhető el. Szerintem a 2. adag valamikor a nyáron, a 3. ősszel érkezik. A 2. rész részek közötti nagyobb kihagyások miatt értelemszerűen kapcsolódó, mégis különálló történetek voltak. Itt most inkább sorozatra hasonlít a felépítés, ~cliffhangerrel zárnak, hogy úgyis gyere majd vissza később. Persze felmerül a kérdés, hogy kinek is készül (ki a biztos vevő)? SC ugye nem a történetről "szól", hanem a multiról. Aki a történetért játszott az nem vette meg egyből a részeket, ez a dlc pedig tuti nem érdekli a multisokat mivel ez most kizárólag single tartalom. Oké, az elsőt fél év várakozás után, 2-3.at egyből megvettem és nem multizom, de érted. Nagytömegeket nézve nem teljesen egyértelmű, hogy mi is volt itt az ötlet. Esetleg még azt tudom elképzelni, hogy ha már nem kaptatok és nem is fogtok SC Ghostot akkor itt van helyette ez.
Simple. Eternal. Beige.
32277 levél
Válasz 16.04.01. 06:27 #2030
szbszig
Őszintén szólva a 19 küldetéses LotV-főkampánytól sem voltam elájulva, mármint hosszúság szempontjából, de ez valami egészen nevetséges, hogy 3 pályánként adják ki a DLC-t, és majdnem egy évig elnyújtják ezt is...
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
52295 levél
Válasz 16.03.31. 08:57 #2029
Barthezz
Most amúgy még csak az első 3 küldetés érhető el vagy a teljes kampányt megkaptad? Korábbi hírek szerint 3 DLC-packben tervezték kiadni az egészet, 3-3-3 küldetésenként, az utolsó részt decemberre időzítve. Ha így van, akkor én kivárom, amíg teljes lesz a csomag és akkor, egyhuzamban játszom végig. Így 3 részre bontva nem látom értelmét, mert semmi hangulata nem lenne számomra ekkora szüneteket tartva.

Viszont azt örömmel hallom, hogy jól sikerült, sok újdonság van és ezúttal is Blizzard minőséget kaptunk.
9204 levél
Válasz 16.03.30. 17:56 #2028
davkar9
Tegnap nem volt már kedvem semmihez, mondom jöhet egy kis sc2 coop. Valamit frissített, közben pedig tolták bele az arcomba a novás dlct. Korábban már majdnem elcsábultam és úgy is volt, hogy a megjelenéskor majd ránézek és ha jó, akkor jöhet. 15 euró a teljes csomag, egye fene, nézzük meg. Belépés után a jól meg is ijesztettek, le van zárva, megjelenés júniusban. Na mondom ezt hogy? 11 fele történt mindez, emailre még ránéztem, ott rendben volt minden, kifizettem, megkaptam. Reggelről megint beléptem, egész bnet haldoklott, egyre jobb. Délután 3. kör, amikor már pattantak is fel az üzenetek. Ez a beszéd!

A történet szerint pár évvel vagyunk a Legacy után. A zergek újra mozgolódni kezdtek, Valeri herceg nyugtatgat, nem kell beszarni. Egy új frakció, a Defenders of Men szerint viszont nagyobb a gáz, majd ők rendet raknak ha kell. Ennek tetejében még a dominion ghostjai is eltűntek egy pár hónapja.
Nova egy ismeretlen bázison ébred, se ötlet, se emlékek. Innen kell kijutni, válaszokat keresni. Pár ismerős arc is felbukkan. Első epizódnak ez tipikus pilot volt, meglátjuk hogyan tovább. Sajnos átvezető videókból kevés van.

Easyn játszottam, az első 3 küldi így másfél óra volt. A küldetések alapvetően a SC2 kommandós küldijei mintájára készültek. Az elsőn van egy ötletes rész. Vulturere szállva kell végigmotorozni egy autópályán, felépítésre a swarm első pályájára hasonlít. A 2-3. küldin már bázist is irányítunk, pár egység típussal. Mindkettő védekezős küldi, egész kellemesek. Bónuszküldikből extra felszerelést kaphatunk, küldetések előtt alakíthatjuk nova és az egységei gearjét is. A mesterlövészpuskát pl shotgunra cserélhetjük, a szexi ghost ruci helyett jetpackre válthatunk. Egységeknél meghatározott számú fejlesztés érhető el és /egység alapon működnek. Pl a siege tank is kaphat egy rakéta upgradet. Felugrunk egy párkányra, földi egységek nem érik el, nekünk már csak hátra kell dőlni. Ugyanezt felrakhatjuk a hellbatre is (közelebb ugrik a célponthoz támadás előtt), viszont akkor a tankra már nem. Van még 2-3 ilyen cucc, amin több egység is osztozik. Úgy vettem észre, hogy azért ezeket úgy osztják ki (jelenleg 5 csoport érhető el), hogy minden egységnek jusson valami hasznos és mindenkit fel tudunk szerelni.

A főmenüben való elhelyezkedése alapján az az érzésem, hogy ha nova jól fogy (vagy ha már van kész tervük), akkor a későbbiekben kapunk majd egy hasonló küldetéscsomagot a zergekkel és a protosokkal is. Nekem így leárazva megérte. Ha valaki szerette a SC2-t, főleg a kommandós küldiket, az nyugodtan beszerezheti. Vagy nézzen szét yt-n.
Simple. Eternal. Beige.
32277 levél
Válasz 16.02.29. 05:20 #2027
szbszig
Egy apróság ugyanakkor, hogy mennyi mindenre figyeltek, ami nekem sem tűnt fel elsőre: Artanis lelkesítő beszéde a WoL protoss minikampányának utolsó pályáján, valamint a LotV utolsó aiuri küldetése előtti átvezetőben szinte szóról szóra megegyezik. Íme (vastagon szedve a közös részek):

My brethren, hear me! For there is little time left. All that remains of our race, our civilisation, are those that stand beside you now, and those corrupted on the surface below. (...) Trust in each other in the fight ahead. Strike as one will! Let our last stand burn a memory so bright that we will be known throughout eternity / remembered forever! En taro Tassadar!

Már csak azt nem értem, hogy a civilisation szót a WoL-ban miért brit akcentussal sɪvəlzeɪʃn-nek, a LotV-ban meg amerikai akcentussal sɪvələzeɪʃn-nek mondja. Pláne, hogy ugyanaz a szinkronszínész (Patrick Seitz) alakítja Artanist mindkét részben.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
32277 levél
Válasz 16.02.22. 20:29 #2026
szbszig
Vége.

Mindenekelőtt az utolsó pályáról írnék pár gondolatot. Először is azt, hogy közel sem olyan nehéz, mint amilyennek tegnap éjszaka tűnt, amikor viszonylag hamar és nagyon elvert a gép, úgyhogy inkább ki is léptem, nem kezdtem újra neki. Második nekifutásra ma már simán összejött, pedig direkt nem olvastam hozzá a neten tippeket, stratégiákat, magamtól akartam rájönni. A kulcs itt is az, amit már az előző pályán benéztem, nevezetesen hogy nem használtam Kerrigan képességeit megfelelően. Maga a játék a pálya eleje felé csak a legelső képességét, azt az irányított lézersugarat (quantum ray) ajánlja fel kipróbálásra, és egy darabig én is azt erőltettem, pedig az a legkevésbé hasznos az összes közül szerintem. Túl lassú, túl keveset sebez, és túl sok energiát vesz le.

Ehelyett a legfontosabb képessége a gyógyítás egyértelműen (celestial radiance). Azt a gombot kell nyomogatni folyamatosan, mint állat, és akkor szinte sérthetetlenné teszi a körülötte harcoló egységeket. Értelemszerűen érdemesebb tartósabb, magasabb hp-jű egységekkel körbepakolni, akik kibírják azt a néhány másodpercet, amíg feltölt újra és újra a gyógyító képessége. Ha ez megvan, akkor viszont nem lehet gond, még a durvább tornyok környékén is alig veszítettem néhány egységet. Én végül egy klasszikus, ultraliskekből és hydraliskekből álló csapatot dobtam össze, de ez már részletkérdés valószínűleg.

Emellett a teleportképessége (creep teleport) is hasznos. Ez inkább a magamfajta amatőr játékosoknak jön jól. Én ugyanis nem tudok olyan gyorsan kattintgatni és egyszerre többfelé figyelni, hogy a Kerrigan által vezetett támadócsapatot is mozgassam folyamatosan a pályán, valamint mind a három bázisomat bevédjem megfelelően tornyokkal (muszáj lenne azokkal, mert a supply limit alapvetően a támadókhoz kell). Főleg zergeknél elég körülményes a spine/spore crawlerek gyártása, hiszen mind a kettőből kell külön a földi és a légi egységek ellen (protossoknál a photon cannon megteszi önmagában), illetve minden egyes crawlerhez külön drone-t kell készíteni előtte (protossoknál meg csak kiválasztok egy probe-ot, shift gomb, kijelölöm a tornyok helyét egymás után, és felhúzza egyedül, pillanatok alatt az összeset). Márpedig expandolni muszáj volt mindkét szomszédos helyre rögtön a legelején. Egyrészt mert kell a pénz, másrészt mert hatcheryből amúgy is kötelező még néhányat gyártani az egységek folyamatos gyártásához, harmadrészt pedig nem tudtam, hogy Amon melyik bázisom helyét szakítja le először, így inkább bebiztosítottam magam duplán. Viszont ahelyett, hogy a védelmükre pazaroltam volna az időt és az energiát, inkább visszateleportáltam mindig Kerrigannel, amikor a gép valamelyik bázisomat támadta. Néhány drone meg extractor odaveszett általában mindig, de így is simán megérte. Pénzem volt dögivel.

Az utolsó, ultimate-nek szánt képessége (extinction) szintén hasznos lehet szorult helyzetben, hiszen minden(!) ellenséges egységet megöl az egész pályán. Egyszer-kétszer én is elsütöttem, amikor feltöltött, de aztán nem foglalkoztam különösebben vele, mert az előző kettő képessége bőven elegendőnek bizonyult végig. Lehet, magasabb nehézségi fokozaton már ezt is be kell vetni, mondjuk egy-egy támadás előtt, hogy szabad legyen az út a kristályok felé.

És akkor a történet...

SPOILER
Őszintén szólva a záró videó engem inkább csak összezavart újra. Meg egyáltalán túl rövid volt szerintem. A protossokra például konkrétan egy darab állóképet és egy aláfirkantott, kétsoros megjegyzést szántak összesen. Jó, az eredeti StarCraftnak sem volt hosszabb a befejezése, valamint az utána következő záró szöveg sem volt részletesebb, de itt azért kicsit többre számítottam, hiszen mégis az egész, évtizedek óta húzódó saga lezárásáról van szó. Bár ez ízlés kérdése, azt mondom.

Ennél egy fokkal nagyobb probléma, hogy Kerrigan szándékait illetően is kétségben hagy minket a játék. Amikor megöli Amont, akkor újra előjön a szkeptikus énje, ami előtte is már többször jellemezte őt. Ő maga például a próféciában sem hitt tulajdonképpen végig, ezt Zeratulnak és Artanisnak is többször kijelenti a HotS és a LotV alatt. Annak ellenére, hogy amúgy elmegy Ulnarra, meg aláveti magát a primal zerggé válásnak Zeratul javaslatára, tehát a cselekvéseivel beteljesíti a szerepét, de általában más okból, és alapvetően szkeptikus marad végig.

Szóval visszatérve, amikor megöli Amont, akkor is azt mondja, hogy őt nem érdekli az infinite cycle, csak azt akarja, hogy a világon létező fajok szabadon és békében élhessenek most már. Jó, ebből még nem feltétlenül kéne messzemenő következtetéseket levonni, de aztán végignéztem a készítők listáját, visszadobott a menübe, és ott ez a szöveg fogad: "At long last, Amon is no more. Kerrigan has become xel'naga and ended the Infinite Cycle." Ez most egy elírás, vagy mi van?! Amon akarta megszakítani, befejezni a cycle-t, Ouros pedig folytatni. Ne csesszenek fel, hogy Kerrigan végül az előbbit választotta...

Ráadásul ennek rögtön ellentmond a záró videó utáni legutolsó kép, mely szerint addig terméketlen, élettelen égitesteken is megjelent váratlanul az élet. Ez nyilván Kerrigan tevékenységére utal, hiszen az utolsó xel'nagaként jelenleg egyedül ő rendelkezik a világon (az összes világon, a multiverzumban!) azzal a képességgel, hogy az élettelen anyagból élőlényt tud teremteni. Ez pedig arra utal, hogy mégiscsak folytatni akarja a cycle-t, és elfogadta a xel'naga léttel rá háruló kötelezettségeket.

Egyébként hogy mekkora káosz van ezzel kapcsolatosan a rajongók körében is, azt jól mutatja az előző hsz-emben már említett StarCraft Wiki infinite cycle-ről szóló bejegyzése (<- ez egy link, csak a spoiler tag alatt nem látszik feltétlenül). Maga az egész egy csonk, pedig a játék történelmének egyik legalapvetőbb fogalmáról van szó, és még így februárban is szerepel benne több, a LotV-ban konkrétan cáfolt állítás.

Meg ahogy elnézem, vannak még egy páran, akik hozzám hasonló konklúziókra jutottak (<- igen, ez is egy link). Csak persze már novemberben, amikor kijött a játék. De így elnézve, akár én is írhattam volna. Beleolvastam kicsit a válaszokba utána, és ott is hasonló a homály. Mindenki máshogy próbálja magyarázni a látottakat.

Na jó, azért nem annyira gáz talán a helyzet. Az infinite cycle-lel amit műveltek, amiatt tény, hogy én is eléggé ki vagyok akadva a Blizzardra most. A fenti hozzászóló által kritizált másik három elemből legalább kettőt én viszont meg tudok magyarázni, úgy érzem, viszonylag egyszerűen. Sőt, ezek a fordulatok nekem tetszettek kifejezetten. Íme:

1. Kerrigan annak ellenére válhatott xel'nagává, hogy nem volt a két kiválasztott faj, a purity of essence és a purity of form egyesülésének terméke. Márpedig a szabály úgy szól, hogy csak amikor két ilyen faj egyesül, akkor válik eléggé fejletté ahhoz, hogy a xel'nagák át tudják adni nekik a hatalmukat. Kerrigan valóban nem volt protoss-zerg hibrid, de terran-zerg hibrid igen. Méghozzá egy olyan terran vérvonalból, amely alapján a protossokhoz mérhető pszionikus képességekkel rendelkezett, már terran korában is. Így került be a ghost programba, és azon belül is a legmagasabb körökbe ugyebár. Véleményem szerint mindez megalapozza azt, hogy meg tudott birkózni az SC2 végén azzal a feladattal, hogy magába fogadja egy eredeti xel'nagának a hatalmát.

Másrészt ő volt nagyjából az egyetlen ilyen, aki képes lehetett hasonló tettre. A többi, "sacrifice me" kiáltással a halálba rohanó, agymosott infested terran nyilván szóba sem jöhetett volna, hiába ők is hibridek valamilyen szinten. Kerriganen kívül csak nagyon kevés infested terran akad az SC világában, akik többé-kevésbé megőrizték a józan eszüket. Ilyen például Stukov, illetve ilyen lett volna az eredeti elképzelés szerint Izsha, a HotS-ban Kerrigan segítője, bár az ő előtörténetét, azaz hogy ember volt eredetileg, végül nem említik a játékban egyszer sem. Mindenesetre ami közös vonás bennük, hogy egyikük sem rendelkezik pszionikus képességekkel tudtommal, csak Kerrigan.

Illetve ott vannak még természetesen a (protoss-zerg) hibridek, de őket Duran hozta létre, gonosz szándékkal és alapból gonosz természettel. Egyébként a Brood War titkos pályájának végén Durannak van egy érdekes mondata Zeratul felé: hogy Kerrigan átalakulása felgyorsította a folyamatot. A kontextusból nem teljesen egyértelmű, hogyan vagy mire érti ezt, de szerintem arra, hogy az Overmind által a Kerrigan átalakításánál alkalmazott technikát használja fel valahogyan ő is a hibridek kifejlesztéséhez. Szóval még egy érv amellett, hogy Kerrigan miért lehet alkalmas a xel'nagává válásra. Az sem véletlen, hogy Amon éppen egy ilyen (protoss-zerg) hibrid testében próbált újjászületni, ez újfent azt bizonyítja, hogy a hibridek alkalmasak a xel'nagák esszenciájának befogadására.

Szóval az előző két bekezdést röviden összefoglalva, jelen pillanatban lényegében Kerrigan az egyetlen, aki képes arra, hogy átvegye Ouros hatalmát, és legyőzze vele Amont. Nem véletlen tehát, hogy ő lett a kiválasztott, és már a WoL protoss minikampánya arról szól végig, hogy neki életben kell maradnia mindenképpen, nélküle nincs esély Amon legyőzésére. Amit egyébként szintén Ouros tudat Zeratullal, amikor Tassadar képében megjelenik neki.

Ezen a ponton ugyanakkor felmerül egy másik kérdés, amit már én sem értek teljesen. Ha ismert volt, hogy Kerrigan az egyetlen, aki veszélyes lehet Amonra, akkor miért nem tették el láb alól korábban? Mondjuk még Duran a Brood Warban, amikor a kegyeibe férkőzött, és Kerrigan nem sejtett semmit, megbízott benne teljesen. Erre egy darabig segítette, aztán meg lelépett szó nélkül... Vannak teóriák ugyan, hogy Duran arra spekulált, hogy majd amikor a keystone-nal visszacsinálják Kerrigant, akkor a felszabaduló energiát használja fel Amon megidézésére, de hát ez nagyon kockázatosan hangzik, és egyáltalán nem éri meg szerintem...

2. Jim és Sarah jelenete a játék végén volt nekem az egyik kedvencem. Szerintem ezzel az égvilágon semmi probléma nincs. Amonnal ellentétben Kerrigant nem ölték meg a mi világunkban korábban, nem pusztították el a fizikai testét egyszer sem. Így ő egyrészt xel'naga most már, másrészt rendelkezik rendes, evilági testtel is. Nincs szüksége új hordozóra, meg arra, hogy valaki megidézze, ha meg akar jelenni. Egyszerűen visszatérhet a voidból, amikor akar, járkálhat szabadon ki-be. Másrészt ha Duran képes volt rendszeresen alakot váltani, akkor xel'nagaként immár valószínűleg Kerrigan is rendelkezik ezzel a képességgel. Ha igen, akkor pedig természetes, hogy az eredeti emberi, női alakját veszi fel, amikor meglátogatja Jimet.

Az pedig tök szép befejezés szerintem, hogy ezután eltűntek, és nem hallani egyikőjükről sem soha többet. Ennyi nyitva hagyott szál belefér bőven, a rajongók pedig hadd találják ki maguk, mi lett velük. Ki-ki azt képzel el, amit szeretne. Például egy távoli bolygón telepedtek le Jim hátralévő életében. Vagy visszatértek egyenesen a voidba, és boldogan éltek, míg... Ja, várjunk csak, a xel'nagáknál ilyen nincs, hogy míg meg nem haltak. De viccet félretéve ez így szép szerintem. Mondjuk a fenti, 1-es pontban kifejtettek alapján az nem igazán lehetséges, hogy Jim is xel'nagává és halhatatlanná váljon, de egy ilyen befejezés még ezt sem zárja ki kategorikusan. Az univerzum jövőjét mindenesetre ez nem befolyásolja. Mindenki azt gondol hozzá, ami neki jólesik.

3. A keystone-nal kapcsolatos megjegyzésekkel viszont határozatlan vagyok egyelőre. Ezekről nem is szeretnék nyilatkozni hirtelen, inkább végignézem majd a WoL átvezető jeleneteit még egyszer. Az biztos, hogy a keystone egyik funkciója az volt, hogy felfedje Ulnar koordinátáit azon faj vagy fajok számára, akik elegendően fejletté váltak ahhoz, hogy a galaxisban szétszórt darabjait megtalálják, összerakják, és a jelentését megfejtsék. Emellett a másodlagos, harmadlagos funkcióival kapcsolatosan még tényleg bizonytalan vagyok. Lehetett ugye fegyverként is használni például, de nem tudom, ezt a xel'nagák szándékosan alakították így, vagy csak a véletlen műve. Valamint képes volt magába szívni és átalakítani egy csomó energiát, így Karax feltételezése szerint például képes lehetett volna segíteni Amon vagy bármely testtel nem rendelkező xel'naga fizikai materializálódásában...


Végül csak annyit jegyeznék meg, hogy a fentiektől függetlenül én leginkább egy adag szomorúságot éreztem, amikor a kampánynak vége lett. Mégiscsak egy olyan történet zárult le, amit gyerekkorom óta követtem, és rengetegszer végigvittem. Akkor is, ha az SC2 hangulata, játékmenete már kicsit más volt, mint az eredeti SC-nek. Én is szóvá tettem ezt párszor, emellett kritizáltam konkrét, történetbeli fordulatokat, valamint azt is különösen sokszor, hogy több mint öt évre széthúzták az egészet. De már most hiányzik, hogy nincs tovább.

Jó, lesznek Nova-DLC-k, meg ilyen tölteléksztorikkal még lehet folytatni egy darabig. Jelen pillanatban ezek annyira nem hoznak lázba, de amikor eljön az idő, valószínűleg úgyis be fogom szerezni mindet.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
52295 levél
Válasz 16.02.21. 13:45 #2025
Barthezz
Nah, ez már JIB szintű hosszúságú hsz lett. Külön köszönet megint a sztori teljes összerakásáért, így számomra is helyére kerültek a részletek. Ha befejezed az utolsó pályát, néhány felvetett kérdésedre a záró video még választ fog adni és az én kérdésemet is megválaszoltad, hogy az utolsó képkocka az pontosan mire utalt akkor.

A kampány nehézségéről: Én ugyebár az említett 3. pályáig csináltam hardon és az valóban annyira nehéz volt, hogy itt vettem vissza normalra. Ha azt mondod, normalon is ilyen nehéz volt, akkor meglepő módon tényleg ez a játék egyik legnehezebb küldetése. Amúgy ahogy már írtam, próbálkoztam én is a későbbiekben hardra tenni, de esélytelenek voltak így még a kommandós küldetések is, az építkezősek meg pláne. Legtovább hardon az Aiurre visszatérő első pályán jutottam, ahol a hősöket kellett irányítani, de az utolsó felvonása, ahol a void felhő elől kellett menekülni, hardon számomra az impossible kategóriát képviselte. A legutolsó pálya normalon számomra is ugyanazt nyújtotta, mint neked, itt én is picit meglepődtem, hogy ennyire könnyű volt.

Nah de az epilógus engem is kárpótolt, ott tényleg mindhárom küldetés elképesztőn epic és egyedi lett. Ha visszaolvasol, pár hsz-szel lejjebb anno leírtam Shadowguard-nak, hogy a legutolsó pályán számomra milyen taktika vezetett sikerre, Hátha ez neked is segít.
32277 levél
Válasz 16.02.21. 06:22 #2024
szbszig
Na, befejeztem az alap küldetéssorozatot, és már benne vagyok az epilógusban.

Tulajdonképpen az utóbbit is befejezhettem volna, de az utolsó pályán az előbb nagyon elpicsázott a gép. Arra valami egészen más stratégiát kell kitalálnom legközelebb. Igazából már az előzőt is újra kellett indítanom egyszer. Ott például az volt a baj főleg, hogy nem mertem használni Kerrigan képességét nagyon, csak a void thrasherekre. Pedig bőven megéri a sima ellenségeket is vele lőni, nem probléma, hogy addig szünetel a számláló. Emellett persze az is közrejátszik erősen, hogy éppen a két legutolsó pályán kell a terranokat és a zergeket irányítani, akikkel már vagy három éve nem játszottam egyáltalán. Úgyhogy egészen alap dolgokat is félrenézek néha, vagy fogalmam sincs, melyik egység mi ellen hatásos igazán, sőt, néha olyan szinten nem tudom, mi a helyzet, hogy földre vagy levegőbe támad egyáltalán valami. Így azért elég nehéz...

Pedig az alapkampány alapján már azt terveztem, hogy arról fogok írni, talán hiba volt hagyni normal fokozaton a játékot. Kiindulva például az ottani utolsó pályából, ahol nem hogy megsebezni nem tudta az ellenség az ominózus védendő objektumomat (spoiler tag nélkül nem akarom kimondani, aki játszott vele, nyilván tudja), de még felhúztam köré körbe vagy 4-5 sor khaydarin monolith-t is szorosan, és azokig sem jutottak el gyakorlatilag egyszer sem. Szerintem könnyebb pálya volt, mint az utolsó shakurasi, ami pedig a játék eleje felé volt még bőven. Igaz természetesen, hogy itt már sokkal több tapasztalattal álltam neki a pályának, és az egységeket is célirányosan gyártottam, illetve a védőfalat jelentő épületek rendszerét is jobban megterveztem. Ott eléggé ész nélkül csináltam, mint arról írtam pár hete részletesen. Ettől függetlenül meglepődtem, hogy még a legvégén sem volt különösebb roham, a befejezésnél szinte üres volt a pálya éppen.

Számomra az alapkampányból, bármennyire röhej, talán a harmadik küldetés, még az elején az utolsó aiuri volt a legnezehebb. Egyrészt azért, mert ott még csak nagyon alapvető egységeket lehetett gyártani, gyakorlatilag zealoton és stalkeren kívül nem állt nagyon más rendelkezésre. Másrészt a játékot sem ismertem igazán, például összevissza álltak a gyártó épületeim: a fele sima gateway volt, a többi meg warp gate-re fejlesztve, ami a legkevésbé hatékony felállás elméletileg. Harmadrészt nekimentem az ellenség fő bázisainak, amiket egyáltalán nem lett volna muszáj megtámadni, de vagy nem szólt a gép időben, vagy elkerülte a figyelmemet a jelzés, amit a bejáratnál mond automatikusan. Negyedrészt ezen a pályán van talán a legmesszebb a legközelebbi expandhely. A többi pályán, ahol egyáltalán felmerül, hogy expandolni kell, olyan közel van a két bázis, hogy gyakorlatilag egyetlen nagy, mobil csapattal plusz néhány jól elhelyezett photon cannonnal be lehet védeni őket. Itt viszont muszáj volt legalább két egyforma erős csapatot fenntartani folyamatosan egymástól távol. Ötödrészt pedig azon a pályán intenzíven csal a gép, scriptelt útvonalakon kap utánpótlást rendszeres időközönként. Érdekes módon a későbbi pályákon ez is hiányzott sokszor. (Nyilván a kampány vége felé, illetve a voidban már más a helyzet.) Szóval ahelyett, hogy szaporítanám tovább a szót, röviden: a játék az alapkampányban nem nehezedik szinte egyáltalán. Sőt. Viszont ez a harmadik küldetés nagyban közrejátszott abban, hogy a nehézségi fokozatot nem mertem feljebb venni utána sem.

Rátérve már részben a történetre is, az alapkampány befejezése számomra kicsit kiábrándító volt.

SPOILER
Egyrészt az, hogy Amon milyen könnyen megadta magát. Ahhoz képest, mekkora pofája volt, ha Artanisék nem követik el azt a hibát még a játék elején, hogy megpróbálják visszafoglalni Aiurt, és Amonnak nem sikerül a Khalán keresztül irányítása alá vonnia a protossok nagy részét, közte a Golden Armadát, akkor azzal a néhány zerggel és hibriddel, akiket közvetlenül irányítani tudott, még ennyi ideig sem húzta volna.

Másrészt az utolsó küldetés számomra kifejezetten csalódás volt. Már alapból az kevéssé szimpatikus, hogy újból egy védekezős pályával zárul a kampány. De ennél is komolyabb probléma, hogy gyakorlatilag copy-paste jelleggel berakták a WoL utolsó pályáját. Még az is megegyezett, hogy a keystone-t kellett védeni addig, amíg fel nem tölt teljesen. Ennél sokkal több kreativitásra számítottam a Blizzardtól...


Az epilógus viszont... Na, az igazi epic shit lett.

SPOILER
Már az első küldetés iszonyú hangulatos, ahol Narud ellen kell menni. És mennyivel több élet van abban a pályában, mint az alapkampány fent említett utolsójában! Nem védekezni kell, hanem támadni, kúszni előre lépésről lépésre. És egy folyamatos harc az egész, kb. fél percenként jön az értesítés, hogy az egységeid harcban állnak valahol, vagy valamelyik szövetségesedet megtámadták, és segítségre szorul.

Az ezt követő átvezetőnél meg kb. elélveztem. Pedig nem is vagyok Kerrigan-fan egyáltalán. Akkor mi lett volna, ha ő a kedvencem.

És szerencsére nagyon sok dologra választ kapunk itt. Ha nem is mindenre, de talán alaptalan volt a félelmem, most már kijelenthetem, hogy túl sok szál elvarratlan marad. Narud például egy xel'naga. Ezt immár köntörfalazás nélkül kijelenti magáról. Tehát Amonnak a xel'nagák közül is voltak követői. Akikkel közösen felkelt a többi xel'naga ellen, és sokakat megölt közülük.

Mint ahogy az infinite cycle is értelmet nyer, amikor Ouros, az utolsó "jó" xel'naga megjelenik, és beszélni kezd. Jó, egyszer vissza kellett hallgatnom hozzá Artanis szövegét arról az ulnari pályáról, ahol értelmezi a falfestményeket, úgy állt össze nálam a kép. A lényeg az, hogy a "régi" értelemben vett infinite cycle némi kiegészítéssel helytálló tulajdonképpen most is. Még egyszer: ott a xel'nagák halandók voltak, és felkarolták a világban létező primitívebb létformákat, hogy ezek közül a legfeljettebb kettő majd egyszer természetes módon egyesüljön, és a helyükbe lépjen új xel'naga fajként, amikor ők már nem lesznek. Itt a xel'nagák halhatatlanok, a voidból származnak, és onnan kilépve életet teremtenek az univerzumban. Majd hibernálják magukat, és nem avatkoznak többé bele a teremtményeik életébe. Egy adott ponton a két legfejlettebb teremtményük (a purity of essence és a purity of form) egy végső, ultimate fajként egyesül. Ez a faj megtalálja a keystone szétszórt darabjait, összerakja azt, és abból megtudja, hogy a teremtőik honnan származnak. Akkor elmennek utánuk Ulnarra, ahol a xel'nagák alszanak, a xel'nagák pedig ott egy olyan transzformáció segítségével, mint amit Ouros végez Kerrigannel, átadják a hatalmukat nekik. Ők ezzel megszűnnek létezni, az említett faj pedig átveszi a helyüket új xel'nagákként. És innen kezdődik elölről a történet: ezek az új xel'nagák egy másik univerzumban hintik el az élet csíráját, hogy aztán ők is hibernálják magukat, amíg a teremtményeik fel nem fejlődnek hozzájuk...

Ha Amont sikerül legyőzni, valamint a hibrideket mint egy erőszakosan létrehozott vadhajtást kiirtani, akkor a cycle nem fog megszakadni várhatóan. Az sem baj, hogy így vélhetően Kerrigan marad az utolsó, egyetlen xel'naga. Protossok, zergek, terranok visszatérnek a világunkba, és szépen éldegélnek, fejlődnek egymás mellett tovább. Remélhetőleg most már sokkal nagyobb békében és megértésben, mint ahogyan a játékok során eddig láthattuk. Egyszer a távoli jövőben pedig majd a két (három?) faj egyesül, akkor elslattyognak Kerriganhez a voidba, aki átadja nekik a hatalmat. És a cycle mehet tovább.

Azért még nem minden tiszta teljesen. Például nem tudnám megmondani így hirtelen, hogy a WoL protoss minikampányában szereplő próféciát ("it begins with the Great Hungerer, and ends in utter darkness") pontosan ki helyezte el az ulaani templomban. Valamelyik jó szándékú xel'naga? Az oké, hogy Tassadar képében már ott is Ouros jelenik meg valójában Zeratulnak, és ő közli a végén vele, hogy Kerrigan életben maradása kulcsfontosságú a happy endhez. De akkor már nagyon régóta fizikai formával nem rendelkezett sem ő, sem más xel'nagák ebben a világban. És a történelemben pontosan mikor került sor ennek a próféciának a lefektetésére? Mert a megalkotója az Overmindról (a "Great Hungererről") már tudott, amely ugye a jelenlegi verzióban Amon kreálmánya egyértelműen. Meg hogyan maradhatott fenn az a hely sértetlenül Zeratul látogatásáig, Duranék miért nem rombolták le, vagy miért nem tudtak róla korábban? De ezekkel a részletekkel inkább majd legközelebb foglalkozom. Meg addig visszanézem még egyszer a vonatkozó videókat a korábbi játékokból. Illetve most már elolvashatom majd a StarCraft Wiki bejegyzéseit is, hátha ott akadnak olyan meglátások, amik nekem elkerülték a figyelmemet. Eddig, amíg nem fejeztem be a LotV-ot, ez nyilván szóba sem jöhetett.


Azt hiszem, mára elég lesz ennyi. Bár emlékszem, hogy akartam még valamit, de majd később eszembe jut.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
32277 levél
Válasz 16.02.19. 17:12 #2023
szbszig
Alarak valóban nagyon tápos lett. De azon az ominózus pályán szerintem minden hős fel van húzva erősen. Például Artanis is sokkal durvábbnak tűnt, mint korábban, amikor Ulnaron irányítani lehetett. Egyeseket pedig kifejezetten csak arra az egy pályára csináltak meg. Ezt már most meg tudom mondani biztosan, pedig még hátravan két küldetés meg az epilógus(?), mert a kattintások utáni szövegük végig annak az egy pályának a céljára volt kihegyezve. Őszintén szólva túlzásba is vitték már szerintem a dolgot. Mert hogy Alarak erős, az egy dolog, de még Karax is lenyomott egy az egyben szinte bármilyen ellenséges egységet, és ehhez jött egy csomó különleges képessége.

SPOILER
A történet szempontjából is egy kicsit már túl lett tolva ez a nagy liberalizmus szerintem. Oké, a revanscari pályán Karax volt az "executor", ő irányította fentről, egyfajta parancsnokként a carriereket, hogy mikor mit támadjanak éppen. Erre még el is hiszem, hogy képes volt, mert ismeri annyira a technológiájukat, képességeiket, illetve hasonlóan átlátja a terranok gyenge pontjait. De most hirtelen közelharci egységet csináltak belőle, ráadásul szinte egyedül dobták le a zergektől meg hibridektől hemzsegő bolygóra... Szép dolog a kasztrendszer eltörlése, meg értem, hogy ez egy játék, de azért nem így működik... Amikor a játék elején Aiurön jártak, akkor is az átvezetőben Artanisnak kellett Karaxot megmentenie, különben a többiek rövid úton vagdalthúst csináltak volna belőle.

És ha már Artanis, ő is a végére kicsit túl "jó" meg túl nagy reformer lett már szerintem. Mindenkit egyesít, mindenkinek igyekszik megfelelni, minden régi, konzervatív szabályt felrúg gyakorlatilag néhány napon belül. Pedig a protoss egy nagyon konzervatív és makacs nép, ez az egyik, vagy talán a legnagyobb negatív tulajdonságuk. Nehezen hihető, hogy ennyi változtatást, mint például a tal'darim, a purifierek befogadását, a kasztrendszer eltörlését, stb. a többség szó nélkül elfogadná. Persze az igaz, hogy a legnagyobb hőseik éppen az olyan újítók voltak, mint Adun vagy Tassadar, akik képesek voltak meglátni a régi szabályokban a következetlenséget, igazságtalanságot, és hajlandóak voltak ezekkel szembemenni. Artanist is egyértelműen velük egy szintre próbálja emelni a játék, a vége felé már egészen nyíltan, amikor megjelenik az "en taro Artanis" csatakiáltás is az "en taro Adun" és "en taro Tassadar" mellett.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
32277 levél
Válasz 16.02.19. 01:08 #2022
szbszig
Na, elérkeztem az utolsó három küldetéshez közben. Sőt, már azokat is elkezdtem.

A történetben komolyabb érdekesség nem volt egyelőre azokhoz képest, amikről a legutóbb szó volt Ulnarral kapcsolatosan. Egy Rohanával való opcionális, küldetések közötti beszélgetés viszont megerősítette azt, amit már írtam. Mondjuk ez is kissé fura, hogy ilyen jelentőségű kérdést csak opcionális beszélgetésben tárgyalnak. Persze nem mindenkit a játék világának eredettörténete izgat a legjobban, gondolom, de engem például attól fogva nagyon, hogy még kicsi koromban olvasgattam az eredeti StarCraft kézikönyvét.

Nem aprózták el akkoriban, a kb. 100 oldalas kézikönyvből több mint 20 oldalnyi apróbetűs szöveg csak a három faj előtörténetét meséli részletesen. Egyébként az angol nyelvű változat letölthető digitalizált formában, ha valakit érdekel. Szerintem nagyon jól néz ki még ma is, bár az eredeti, Metzen-féle, és inkább "Warcraft in space" stílusú rajzok már kissé meghaladottak, azóta azért sokat változott az egyes fajok, főleg a terranok és a protossok ábrázolása.

SPOILER
Szóval a xel'nagák elvetették az élet csíráját az univerzumunk több bolygóján, aztán visszavonultak a voidba, illetve téli álmot aludni Ulnarra. Amon és követői(*) egy pontosan nem részletezett időpontban felkeltek a megszokott rendszer ellen, és elhatározták, hogy megdöntik ezt az infinite cycle-nak nevezett valamit. Felkarolták előbb a protossokat, tanították őket sokáig, bevezették őket az űrkorszakba, de a protossok idővel egymás ellen fordultak, Amonék pedig inkább otthagyták őket, és mentek tovább Zerusra. Protosséknál ezt követően jött az aeon of strife, ahogy az eredeti lore-ban is szerepelt, majd ennek a végén Khas megalkotta a khalát, és egyesítette az egymással harcoló törzseket.

Rohana erre mondja, ez egy újdonság, hogy a xel'nagák megérezték a khala létrejöttét, és erre felébredtek álmukból. Egy részük Amon után ment, hogy számonkérjék rajta a dolgokat, Amon viszont lerendezte őket az új játékszereivel, a zergekkel. Csak pár xel'naga maradt életben ezen a világon: azok, akik továbbra is Ulnaron várták hibernálva a... nem tudom, mit, valamit. Bár ezeket az utóbbiakat már megint nem mondja ki a játék így konkrétan, inkább csak én gondoltam hozzá az eredeti lore alapján, mely ugye arról szólt nagyjából, hogy az Overmind egy ponton öntudatára ébredt, és a zergeket a xel'nagák ellen uszítva levadászta őket.

Ez sem ad választ ugyanakkor arra, hogy Amon mikor, miért és hova tűnt el eredetileg. A zergek keltek fel ellene, és psuztították el? Vagy a xel'naga társai jártak sikerrel, amikor egymás ellen harcoltak? Esetleg önként vonult vissza ő is egy adott ponton, hogy csak majd az univerzum végének közeledtével szülessen újjá?...

(*)Hogy kicsodák Amon követői, ezt úgyszintén nem részletezte a játék eddig egyszer sem. edig időnként azért többes számban beszél róluk, és eléggé valószerűtlen is, hogy Amon tök egyedül rángassa a szálakat. Talán más xel'nagák csatlakoztak hozzá, akik osztották az ő nézetét? Vagy simán evilági létformák, akik a tal'darimhoz hasonlóan istenüknek fogadták őt? Ehhez a kérdéskörhöz kapcsolódik továbbá Narud/Duran személye is. Róla sem tudunk még mindig semmit, csak hogy Amon követője volt, meg persze hogy alakváltó. De hogy evilági lény, vagy esetleg a voidból származik ő is, az továbbra is rejtély...

Kezdek egy kicsit félni, hogy nem fognak elvarrni minden szálat, és a fentiek jelentős részére nem kapunk választ... Azért legalább a keystone eredetét és működését megmagyarázzák majd, gondolom, mert az lesz a kulcs Amon legyőzéséhez valószínűleg. Úgyhogy azzal kapcsolatosan nem is bonyolódnék találgatásokba egyelőre.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
32277 levél
Válasz 16.02.11. 13:54 #2021
szbszig
Jogos persze, de tegnap kicsit elkapott a hév. Azért nem mindig jellemző ez szerintem, de most valamiért jólesett hangosan végiggondolni a látottakat egy-egy pálya után, és nem rohanni tovább a történetben.

Igen, gondoltam közben arra is mindig, amikor ilyen hosszabb hozzászólásokat írtam, hogy a játékban előrehaladva majd egy-két része utólag hülyeségnek fog tűnni. Viszont az az igazság, hogy eddig úgy nagyon nem bántam meg semmit, amit leírtam, meg nem módosult a véleményem drasztikusan semmivel kapcsolatban. Persze hat küldetés még mindig hátravan, azokban történhet bármi.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
52295 levél
Válasz 16.02.11. 08:57 #2020
Barthezz
Amúgy igen, én is írtam szbszignek, hogy a lezáró fejezet nagyon sok kérdés végére pontot tesz, szóval jó lenne, ha előbb tényleg végigjátszaná, mielőtt feleslegesen agyalna sok mindenen.

Alarak amúgy játszható formában is a legjobb hős, ahol rá épült az egyik pályarész, ott brutál módon tudtam vele irtani a zergeket. Kár, hogy csak egyszer kaptuk meg irányítható formában.
52295 levél
Válasz 16.02.11. 08:53 #2019
Barthezz
Megnyugtató, hogy ezek szerint nem én vagyok a hülye, hogy elvesztettem a történet fonalát.

Az Endor - Endion párhuzam nekem is azonnal eszembe jutott, tetszett is a küldetés, már csak az ewokok hiányoztak a teljes élményhez. (Nah jó, nem! )
9204 levél
Válasz 16.02.11. 08:32 #2018
davkar9
Azért a nagy agyalás közben azt vedd figyelembe, hogy ez mégis csak egy tizenéven át szőtt történet. Ráadásul szerintem az első rész után, könyvekben, meg mit tudom milyen cuccokat túrtál át lore után kutatva a két rész (+rész-részek) között a blizznek nem nagyon volt meg a kész történet. Továbbiakban inkább azt tanácsolnám, hogy előbb told végig a kampányt, aztán lehet jöhetnek a JIB-es írások. Tény, hogy én nem vagyok ennyire benne a loreban, de teljesen elégedetten álltam föl a végén.

Realizmussal szerintem nem foglalkozz. Jimmyék egy battlecruiserrel rohangáltak, oda is befért több száz egység és voltak mapok ahol több bc-t is gyárthattunk. Kellettek az ugyanolyan ellenséges egységek, nem lehet csak a hibridekre alapozni minden pályát.

Alarak +1, instant kedvenc lett!
Simple. Eternal. Beige.
32277 levél
Válasz 16.02.11. 01:54 #2017
szbszig
Hát, végeztem Ulnarral, de sajnos semmi sem derült ki...

SPOILER
Sem a xel'nagákról, hogy kik voltak, mik voltak pontosan. Sem arról, hogy miért akarták, hogy a teremtményeik felkeressék őket azon a helyen egyszer, ahol a fizikai valójuk alszik ebben az univerzumban. Már ha akarták egyáltalán, és a keystone-ból nem csak véletlenül derült ki. Nem derült ki az sem, hogy ki ölte meg őket álmukban. Nyilván Amonra lenne egy erős tippem, de akkor miért próbálta megakadályozni Artanist, hogy eljusson hozzájuk, ha már úgyis mindegy volt? Meg miért futott versenyt vele, hogy az ő hibridjei nyissák fel előbb a kamrát, ha bent már úgyis halott volt mindenki?

Ha hinni lehet annak, amit Artanis gagyogott, akkor most ott tartunk nagyjából, hogy a miénkkel együtt több párhuzamos univerzum létezik, meg a void, ami ezeket összeköti. A xel'nagák a voidból származnak, és onnan indulva járták a különböző univerzumokat. Ehhez fizikai testet is öltöttek, amikor beléptek egy-egy univerzumba. A miénkben például olyan ronda, nagy, csápos arcú izék lettek, mint a Cthulhu. Legalábbis azon pár másodperc alapján, amennyi a hibernációs kamrában vagy sírkamrában látszik a tetemeikből az átvezető videóban, egy az egyben így néznek ki.

Közbevetés: van még pár ilyen utalás egyéb sci-fi alapművekre. Például rögtön most az Endor Endion, az erdős hold, ahol először lent kell megharcolni azért, hogy kikapcsoljuk a pajzsgenerátort, aztán megyünk a felette keringő űrállomásra, a Halálcsillagra Cybrosra.

Na de visszatérve a xel'nagákra, ha a testüket elpusztítják az adott univerzumban, akkor sem halnak meg, hanem visszatérnek a voidba. Szóval ilyen szempontból halhatatlanok. Ebben tehát egyértelműen az istenekre hasonlítanak. Valamint abban is, hogy rendelkeznek azzal a képességgel, hogy a semmiből életet alkossanak. Legalábbis Artanis valami ilyesmit magyarázott a templom feliratai alapján, és azt is eléggé kétértelműen sajnos, úgyhogy nem minden fix a fentiből egyelőre.

Összehasonlításképpen az eredeti kánon úgy szólt, hogy a xel'nagák is halandók. És ebből a világból valók ők is, legfeljebb másik galaxisból, de nincs hókuszpókusz párhuzamos univerzumokkal meg a voiddal. Továbbá nem teremtenek életet, erre ők sem képesek, csak járják a világegyetemet, és felkarolják a talált, egyszerűbb életformákat: tanítják őket, és/vagy biológiailag tökéletesítik. Tanítják, mint a protossokat, akikben megvolt a purity of form, azaz a formájuk, testalkatuk már nagyjából tökéletes. Illetve biológiailag tökéletesítik, mint a zergeket, akikben pedig megvolt állítólag a purity of essence, de más még nem nagyon, mert kis gyenge pondrók voltak eredetileg (bár a HotS ezt is átírta kissé, amikor behozta Zerust és a primal zergeket...). Végső soron a xel'nagák célja pedig az volt, hogy ha ők már nem lesznek valamiért, akkor a "gyermekeik" az evolúciójuk csúcsán majd egyszer találkoznak, egyesülnek, és a helyükbe lépnek. És kezdődik minden elölről, ők lesznek az új xel'nagák, és ők is elkezdik járni a galaxisokat, hogy alacsonyabb létformákat kutassanak fel, amiket felkarolva biztosítják a továbbélésüket. Ez lett volna az a bizonyos infinite cycle...

Most az a helyzet, visszatérve a LotV-ra, hogy behozták egyszer ezt a gyakorlatilag isteni hatalmú, halhatatlan, életet teremtő xel'naga-kocepciót. De nem dobták el az infinite cycle-t sem, Amon folyton azt szajkózza, hogy ezt a kényszerű körforgást akarja lezárni. Nem mellesleg úgy, hogy a protoss és a zerg faj egyesülését ő maga gyorsította fel mesterségesen azzal, hogy elkezdte tenyészteni a hibrideket. Ezen a ponton én itt hajnali kettőkor elvesztettem a fonalat, bevallom őszintén. Most már azt sem tudom, kit vagy mit akar elpusztítani pontosan, pláne nem azt, hogy miért. Arról nem is beszélve, hogy ha tényleg több univerzum létezik párhuzamosan, akkor semmi értelme ennek, amit a miénkben bohóckodik összevissza, ha a xel'nagák meg a többi világban folytatják ugyanazt, amit eddig.


Ez az Alarak viszont nagy arc, egyre jobban bírom a szövegét.

SPOILER
Már a belépője emlékezetesre sikerült.
Vorazun: You think us fools?
Alarak: Yes. But that is irrelevant.
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
52295 levél
Válasz 16.02.10. 21:48 #2016
Barthezz
Nagyon jó, hogy ezeket összefoglalod, mert nekem nem volt ennyi türelmem utánajárni az összefüggéseknek, vagy értelmezni a bonyolultabb párbeszédeket.

Amit írtál, azt én is hiányoltam. Megjelenhettek volna külön frakcióként a hybridek, vagy a xel'nagák. Még inkább változatosabb lett volna a játék. Bár engem az ellenséges terran és protoss csapatok nagy száma nem zavart, ezt megmagyarázza Amon korlátlan mind control képessége, ahogy tette azt Aiur teljes lakosságával, vagy a Shakurasra uszított billió-számú zerggel.

A Kerrigan-es felvetésedbe én akkor bele sem gondoltam. Így hogy írod, valóban jogos. Ezt viszont az epilógusban megmagyarázzák, így nem írom le spoilerben, majd eljutsz oda. Nem direkt magyarázat lesz erre a konkrét kérdésre, de ahogy felvetetted, egyből egyértelmű volt a válasz számomra a végjáték ismeretében. És sok más korábbi, Kerrigan-nel kapcsolatos dologra is pont kerül a történet végén.

32277 levél
Válasz 16.02.10. 20:25 #2015
szbszig
Na, hát abba kellett hagynom a múlt héten, és csak most tudtam folytatni kicsit.

A Temple of Unification (tizedik küldetés a prológot nem számítva) egy jó pálya. A helyszín miatt értelemszerűen ott van benne végig egyfajta magasztos hangulat. Amikor pedig az első őrszerkezet úgy szólította meg a hőseimet, hogy "purity of form" és "purity of essence", attól rögtön elolvadtam, hiszen valóban a xel'nagák hívták így a két teremtményüket, a protossokat és a zergeket, illetve ők tekintettek rájuk így. Még ha a pálya végére kicsit túl is tolták ezt a szöveget, de nyilván azoknak is meg kell magyarázni a dolgot, akik nincsenek annyira tisztában a lore-ral, vagy éppen egyáltalán nem játszottak az eredeti játékkal.

Ugyanakkor a végére kezdett kicsit az agyamra menni, hogy már Artanis is ugyanolyan titokzatosan beszél, mint Zeratul szokott, amikor a próféciáiról halandzsázott, vagy a galaxis különböző pontjain fellelhető xel'naga falfestményeket próbálta értelmezni. Persze még a kampány szűk fele hátravan, szóval van idejük kifejteni jobban a dolgokat, de azért kicsivel több konkrétumnak örültem volna már a xel'nagákkal kapcsolatosan. Egy potenciális jelentős fordulatot azért belecsempésztek:

SPOILER
Legalábbis nálam mindenképpen ez a kategória lenne, ha kiderülne, hogy a xel'nagák csak életet teremtenek, de nem avatkoznak bele a teremtményeik sorsába. Nagyon hasonlóan ahhoz, ahogy a deizmus gondolkodik Istenről. Szóval nem a xel'nagák voltak azok, akik kiválasztották és felkarolták az akkor még primitív protossokat, meg nem ők alkották meg az Overmindot sem, hanem ez már mind Amon műve. És mind eleve az ő rossz szándékából történt, hogy ezek egyszer majd egymásnak essenek.

De erről inkább nem írok többet egyelőre, mert ez még elég képlékeny egyelőre, úgy nézem.

Mint ahogy azt sem firtatom nagyon egyelőre, hátha megmagyarázzák később, hogy mégis mi a picsát keresett ott Kerrigan Ulnaron. Mert hogy a hibridek és a Tal'darim előttünk értek oda, az még érthető: Amon is xel'naga volt egykor, tudta, hol van a hely, és odairányította a csatlósait. Egyébként viszont a koordináták csak a keystone-ból derülnek ki, amit egyedül Karaxnak sikerült megfejteni, a terranoknak egyáltalán nem, amíg náluk van, Kerrigan meg soha nem is birtokolta a tárgyat. Na mindegy...


A pálya ugyanakkor ráébresztett arra is megint, hogy a relatíve egész jó hangulata ellenére mi a bajom mégis az SC2 single campaign-nyel. Erre már gondoltam többször, még a HotS-ban is, de különösen itt a LotV-ban, a topikban azonban szerintem nem írtam róla, úgyhogy most kitérnék rá egy kicsit. Arról van szó, hogy még mindig egy protoss szekta (a Tal'darim) és egy terran szervezet (a Moebius Corps) ellen megyünk, ők az ellenségeink minden pályán folyamatosan. Pedig a történet egyáltalán nem indokolja, hogy bármelyik fenti kettő frakció olyan katonai erejű vagy súlyú lenne, hogy a komplett protoss és terran birodalomnak egy egész kampányon át kelljen birkóznia velük. Még a Tal'darimról tudunk viszonylag kevesebbet, de a Moebius Corps, könyörgök, egy titkos kutatócsoport őrzésére kirendelt kis osztag volt csupán. Honnan lettek ezek ennyien?!

Egyébként éppen most próbálják valahogy megindokolni, hogy Amon és a xel'nagák miért nem tudnak fizikai formát ölteni vagy saját gépeket gyártani, hadsereget toborozni, és miért az agymosott szolgáik ellen kell nekünk végig menni. Lehet, hogy a történet szempontjából végül egy kielégítő magyarázatot össze tudnak hozni, de játéktechnikailag akkor is sokkal jobb lett volna szerintem, ha csinálnak xel'naga egységeket, és azok ellen is kell harcolni. Vagy legalább hibridekből lenne sokkal több fajta, és lennének saját épületeik, lenne nekik is saját bázisuk, ahol gyártják őket folyamatosan, nemcsak scriptelve megjelennek néha egy-két helyen a protoss és terran egységek támogatására.

Csak összehasonlításképpen: a Warcraft III-ban négy különböző faj volt alapból, ennek ellenére a The Frozen Throne single campaign-éhez megcsinálták például a nagákat. Teljesen egyedi egységekkel, képességekkel, épületekkel, mintha egy önálló, teljes értékű faj lettek volna. És csak azért, hogy néhány sztorimódos küldetésben szerepeljenek, hiszen a multiban aztán nem lehetett hasznosítani őket. Na, ezt hiányolom az SC2 single részéből, akár xel'nagákkal, akár hibridekkel, akármi mással.

SPOILER
Na de hogy valami pozitívummal zárjam inkább: Alarak, a Tal'darim egyik vezetőjének átállása a tizedik pálya után megint egy olyan kellemes és váratlan fordulat, ami méltó az eredeti SC intrikus, szövevényes sztorijához, úgy érzem.


Már megint csak egy küldetést haladtam lényegében, de nem bírtam megállni, hogy ne írjam le azokat, amik eszembe jutottak közben. Így nem tudom, mikor érek a végére...
Serbia is like Nokia: each year a new model, and it's getting smaller.
52295 levél
Válasz 16.02.02. 22:49 #2014
Barthezz
Akkor nemcsak nekem volt ez a rész zavaros. Igazából itt veszítettem el a fonalat, mert ezek szerint félreértelmeztem a purifier kifejezést és Fenixet sem értettem, hogy mi akar lenni. Ráadásul számomra elég nehéz volt a párbeszédek nyelvezete, mert nagyon sok olyan kifejezést, utalást használtak, amihez a korábbi történetek olyan alapos ismerete szükséges, mint amennyire te is beleástad magad.

A fórumon szereplő hozzászólások olvasóink véleményét tükrözik, azokért semmilyen felelősséget nem vállalunk.