25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Forma 1 2005



Írd ide hozzászólásod:

Gillette
Gillette [9789]
Paul Stoddart mélyen csalódott

KP, 2005. június 19. vasárnap [23:04]

A politika a sport fölé kerekedett


A mai Amerikai Nagydíjon történt események fényében a Minardi istálló –a szokásostól eltérően– mindössze egy rövid nyilatkozatot tett közzé:

Paul Stoddart, a csapat főnöke:

„Először is szeretnék bocsánatot kérni minden rajongótól, és nézőtől –a helyszínen, és a TV-képernyők előtt– a mai napon Indianapolisban történtek miatt. Most jött el az ideje, hogy a Formula-1-ben dolgozó embereknek a sportot kell a politika elé helyezniük, ez azonban mégsem így történt. Ma reggel a tíz csapatból kilenc értett egyet abban, hogy szükség van egy új kanyarra, és ha ez nem lesz meg délutánra, a csapatok nem fognak indulni.”

„Az ötletet Max Mosley, a Nemzetközi Automobil szövetség elnöke elutasította, és nem sokkal később félreérthetetlenül közölte, hogy ha a csapatok ezt akarják, akkor nem lesz verseny. Az én véleményem szerint ez az egész nem volt érdeke a sportnak, az amerikaiaknak, illetve a Formula-1 rajongóinak sehol a földön.”

„Együttérzek a michelin-es csaptokkal, nem vagyok elégedett, és igazából a ma délutáni verseny sem érdekel –ha ezt lehet egyáltalán annak nevezni. A reggeli döntésünket, vagyis hogy indulunk-e a versenyen, azért változtattuk meg, mert a Jordan is ezt tette, és mert el akartuk kerülni a kétségeket.”

„Őszintén remélem, hogy a kialakult helyzetből mindenki levonja a tanulságot, még az előtt, hogy a politikával elrontjuk a sportot. A megoldás, melynek segítségével az Amerikai Nagydíjat minden bonyodalom nélkül megrendezhették volna, a kezünkben volt, de az FIA visszautasította, a Ferrari pedig nem támogatta, hiszen, mint mondták, „ez nem az ő problémájuk”.



A Ferrari megvédte magát a sikán kapcsán

Faludi Zoltán, 2005. június 19. vasárnap [20:58]


A Ferrari alakulata elmondta azt, hogy a tizenhármas kanyar elé betesznek-e egy extra sikánt, a tempó lassítása érdekében – a Michelin kérésére –, csakis a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntésén múlik, nem pedig a csapatokén.

Az olasz istálló egyre nagyobb nyomás alá került, miután a többi kilenc Formula-1-es csapat beleegyezett abba, hogy az extra sikán nélkül nem indulnak a versenyen. Azonban a Ferrari nem vett részt a találkozón, ahol erről folytak a tárgyalások, és így nem is támogatták a többiek kérését, hiszen kijelentették, azt nem nekik, hanem a FIA vezetőségének kell eldöntenie.

„A Ferrari felkészült a versenyre.” – mondta a csapat sajtószóvivője, Luca Colajanni. „Mi 100%-osan a versenyre koncentrálunk és bár sok pletyka kapott szárnyra, a FIA dönti el, hogy mi legyen.”

„Ez nem arról szól, hogy örülünk, vagy sem az új sikánnak. Láttuk a FIA-nak írt levelet, és ha a csapatok ismét kérelmezik, akkor a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) dolga az, hogy eldöntse, mit tegyen.”

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatója, Charlie Whiting már délelőtti levelében válaszolt a Michelin vezetőségének, és elmondta nekik, az új sikán elhelyezését nem engedélyezik.



Coulthard kellemetlennek találta a helyzetet

KP, 2005. június 19. vasárnap [21:19]

Szégyennek találja, hogy nem született megoldás


David Coulthard azt nyilatkozta, rendkívül kellemetlenül érezte magát, miután a mai Amerikai Nagydíj elején hét csapatot visszarendeltek a box-ba, és végül mindössze hat pilóta kezdte meg a versenyt.

Az istállók többsége úgy döntött, hogy csak akkor indulnak, ha szervezők kiépítenek egy extra kanyart, ami csökkenti a gumik kopását, ezzel biztonságosabbá téve a versenyt. A csapatokon kívül nem sokan támogatták az ötletet, viszont döntő jelentőségű, hogy a Ferrari sem állt a versenytársak mellé.

A dolog eredményeképpen három csapat indult csak el a versenyen, mégpedig azok, melyek Bridgestone gumival indulnak.

„Szörnyű érzés maradt a gyomromban.”– nyilatkozta Coulthard a brit ITV-nek. „Soha nem volt még ilyen élményem, mint most.”

„Hihetetlen, hogy nem akadt semmilyen megoldás. Tömegek vannak kinn a helyszínen, és rengetegen követnek minket szemmel a TV-ben is. Ez után az élmény után még sokáig keserű lesz az emberek szájíze.”

„Mint pilóta, csak annyit mondhatok, számomra szörnyen kínos volt ez a helyzet.”

„Különleges ez a helyzet, a biztonság azonban mindennél fontosabb. Felnőtt emberek nem tudtak dönteni az ügyben, szörnyen szomorú nap ez a sportág számára.”



Button: Nem volt más választásunk

Faludi Zoltán, 2005. június 19. vasárnap [21:31]


Jenson Button úgy gondolja, hogy a Michelin partnercsapatainak nem volt más választásuk, mint kihagyni az Amerikai Nagydíjat, miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elutasította az extra sikán elhelyezését az utolsó kanyar előtt.

Már a verseny vége előtt elhagyta Button a pályát, és elmondta, túlságosan kockázatos lett volna pályára lépniük a mai nap, miután a Michelin közölte velük, hogy semmiféle garanciát nem tud vállalni termékeik biztonságáért.

„Nem tudtunk mit tenni.” – mondta Button. „A rajongók Formula-1-es versenyt akartak látni, de nem nézhetik azt, amit szeretnének. A biztonság mindenekelőtt, így ha nem biztonságos a versenyzés, akkor nem lépünk pályára.”

Arra a kérdésre, hogy lehetséges lett volna-e elkerülni a tömeges visszavonulást, Button a következőket mondta: „Talán igen, de ez nem az én posztom, hogy erről beszéljek. Több próbálkozás volt, hogy megoldjuk a helyzetet, de aztán ez nem sikerült, így nem vállalhattunk kockázatot.”



Trulli és Briatore bocsánatot kér

Bagoly, 2005. június 19. vasárnap [22:49]


Az USA GP-n pole pozíciós Jarno Trulli bocsánatot kér a sport rajongóitól a hiba miatt, ami a Michelines csapatok visszavonulását okozta.

Az olasz versenyző, aki csapata első poleját szerezte meg szombaton, csalódottságát fejezte ki a történtek miatt, de úgy gondolja, nem volt más lehetőségük.

„Hatalmas csalódás az egész csapatnak, a versenyzőknek, és mindenkinek az F1-ben – különösen az amerikai rajongóknak, hogy nem kerülhettük el ezt a helyzetet.” - mondta az ITV-nek. „Meg kell mondanom ez egy bonyolult szituáció, mert egyrészt a Bridgestone-os csapatok azt mondták minden rendben, a pálya jó, de ha számunkra ez nem áll fenn, akkor nem tudunk teljesíteni.”

„Sajnos nekünk volt egy problémánk, amit nehéz megérteni. Őszintén, nem tudtunk volna úgy versenyezni, ahogy az emberek szerették volna.” – magyarázta Trulli.

Arra a kérdésre, hogy szerinte milyen üzenete volt a ma történteknek, a következőket mondta az olasz pilóta: „Szerintem a legfontosabb üzenet, hogy az F1-ben a biztonságnak kell a fő szempontnak lennie, és ma bebizonyítottuk, hogy értelmes emberek vagyunk, és valaki hibázott.”

„Sajnáljuk a rajongóinkat, de nem versenyezhettünk.”

A Renault főnöke, Flavio Briatore hozzátette: „Sajnálom a nézőket, és akik a tv előtt ültek, de ma képtelenek voltunk versenyezni.”

„Ez a Michelin technikai problémája volt, és egyszerűen nem lehetett felesleges kockázatot vállalni. Versenyezni akartunk – nem érdekelt volna ha a Ferrari van elől – de csak úgy, hogy az biztonságos a versenyzőinkre nézve.”



A Michelines csapatok bocsánatot kértek

Faludi Zoltán, 2005. június 19. vasárnap [23:11]


A Michelin által ellátott csapatok mélységesen sajnálják a helyzetet, és bocsánatot kérnek minden egyes nézőtől, akik a helyszínen és a televízióból követték figyelemmel az eseményeket, illetve a szponzorok megértését kérik, amiért nem tudtak részt venni a mai Amerikai Nagydíjon.

Ralf Schumacher pénteki balesetét követően, a Michelin azt tanácsolta csapatainknak, hogy egyik rendelkezésünkre álló abronccsal se vegyünk részt a vasárnapi futamon egészen addig, míg a tizenhármas kanyar előtt a sebességet valamilyen módon le nem csökkentik. E nélkül azonban a Michelin nem tudja garantálni abroncsai biztonságát.

Az összes csapat hisz és megbízik a Michelin tanácsában, mivel ők a legalkalmasabbak arra, hogy eldöntsék a gumik állapotát. Ha azt mondják, nem biztonságos a versenyzés, akkor azt nekünk el kell fogadni, és nem szabad pályára lépnünk, míg a kért módosítást el nem végzik a pályán.

A Michelin által kapott utolsó adatokat követően, melyeket reggel 6:30-kor kaptunk kézhez, nyilvánvalóvá vált, hogy a francia cég nem tudja garantálni a versenyzők biztonságát a futamon. Több megbeszélést is folytattunk, illetve jó pár ötlet felmerült, miként lehetne megoldani a helyzetet. Minden lehetséges megoldás szóba került, mellyel pályára tudnánk lépni a versenyen. Az egyetlen használható megoldást az jelenthette volna, ha a 13. kanyar elé egy lassító sikánt helyeznek el, melyet kilenc Formula-1-es csapat engedélyezett is volna, még akkor is, ha le kellett volna mondaniuk világbajnoki pontjaikról, vagy a nem Michelin tappancsokkal futó csapatokat a mezőny elejére kellett volna engedniük.

Sajnos azonban minden kezdeményezést visszautasított a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA).

A biztonság minden egyes csapat elsődleges szempontja úgy, ahogy a Nemzetközi Automobil Szövetségé is. Sajnálatos módon azonban a csapatoknak eleget kellett tenniük a Michelin kérésének, hogy ne induljanak el a mai versenyen.

Teljes mértékben tisztában vagyunk azzal, hogy Amerika hatalmas piaca a Formula-1-nek, és kötelezettsége is van a Formula-1 iránt, hogy versenyt rendezzen, és azt jól tegye.



A Toyota mindenkitől elnézést kért

Bagoly, 2005. június 20. hétfő [00:07]


A Panasonic Toyota Racing nem indult a vasárnapi Amerikai Nagydíjon. Ralf Schumacher és Ricardo Zonta pénteki balesete miatt biztonsági okokból a felvezető kör után visszatértek a boxba úgy ahogy azt a többi Michelines csapat is tette.

Döntésüket a csapat gumiszállítója, a Michelin tanácsára hozták meg. A francia vállalat a pénteki események után nem tudta teljességgel garantálni, hogy abroncsaik a pálya feltételei mellet, különösen a 13. kanyarban, biztonságosan fogják bírni a megterhelést.

A biztonság mindig első, bármilyen versenycsapatról van szó, ez a döntés pedig azért született, mert ezek között a körülmények között, nem akartuk fölösleges kockázatnak kitenni versenyzőiket.

Tsutomu Tomita, csapatfőnök:
„Először is szeretnénk bocsánatot kérni a rajongóktól, és a szponzoroktól itt, és mindenhol a világon. Sajnáljuk, hogy meg kellett hoznunk ezt a döntést, különösen Jarno Trulli pole pozíciójának fényében. De a versenyzőink biztonsága mindig a legfontosabb. A hétvégén felmerült gumiproblémák után nem tudtuk volna biztonságban kiengedni őket a pályára. Ezért nem indultunk a délutáni versenyen. Várjuk, hogy a két hét múlva megrendezésre kerülő Francia Nagydíjon ismét pályára léphessünk.”



A Michelin teljes verseny utáni nyilatkozata

KP, 2005. június 20. hétfő [00:56]

A gumiszállító szánja-bánja a történteket


A Michelin Motorsport csalódott az Amerikai Nagydíj kimenetele miatt, a nézőket, a pilótákat, és a csaptokat is nagyon sajnálják.

Sajnáljuk, hogy azok a gumik, melyeket a szabadedzéseken, és az időmérőn használtak a csapatok, versenykörülmények között már nem állták meg a helyüket, de a versenyzők biztonsága mindennél előbbre való. Ezen a sorrenden soha nem fogunk változtatni, mindegy, hogy versenyről, vagy bármi másról van szó.

Sajnos a futam előtti ajánlatunkat, melyet partnercsapatainkkal közösen alkottunk, nem fogadták el. Ha követték volna a tanácsainkat, garantálhattuk volna a pilóták biztonságát, és azt, hogy az általunk ellátott istállók indulnak, vagyis egy izgalmas versenyt.

A Michelin szeretné megköszönni a hét gárdának az együttműködését, azt, hogy indítványt nyújtottak be az FIA-nak, és elfogadták tanácsainkat a biztonságos vezetés érdekében.

A gumigyártó mindezek mellett folytatja a nyomozást, hogy kiderítse, mi okozta a Toyota pénteki balesetét.




Interjú Pierre Dupasquier-vel




f1hirek.hu

"Öljétek meg mind, Isten majd kiválogatja az övéit" Arnaud Amaury (1209)

Vissza