25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Egyéni titulusok PC-n!



Írd ide hozzászólásod:

Eric
Eric [20761]

A klasszikus rpg-t nem számítógépen, hanem szóban, emberek egymás közt játszák.
Közösen kialakítanak egy fantáziavilágot. Ez akár kapcsolódhat egy könyvhöz, vagy bármilyen más létező műhöz is, de létrehozhatnak egy teljesen új világot is a játékosok.
Van egy mesélő, aki irányítja az eseményeket, adott esetben pl. bíráskodik is. A szereplők karaktereket személyesítenek meg.
Jól körülírt szabályok vonatkoznak a karakterekre, a világra és ezek kölcsönhatására, amin belül a játékosok szabadon improvizálhatnak. Különböző szabályrendszerek léteznek. Ilyen pl. a Dungeons & Dragons-féle. Ezek az idők során több fejlődési szakaszon estek át, a sikeresebbek már az x-edik verziónál tartanak.
Ezeket a rendszereket és a benne zajló eseményeket statisztikákkal(pl. karakterlapok) teszik minél inkább nyomonkövethetővé. A véletlennek szintén szerepe van az rpg-kben, amit kockadobással szimulálnak. Stb-stb.


Amiről itt szó van a CRPG, vagyis a számítógépes szerepjátékok!

Alapvető különbség, hogy a játékosnak itt csak a számítógép adta lehetőségek keretein belül tudja a következő lépését illetve az egész viselkedését megválasztani. Vagyis kisebb a szabad fantázia mozgástere, mint a klasszikus rpg-kben.
A PC-ken játszott rpg-ket én két fajtába sorolnám:
- Történet alapú.
A játék története mentén kell egy bizonyos szituációt megoldani így, vagy úgy. Persze ehhez elengedhetetlen a karakter fejlődése és amúgy ez befolyásolja a történet végkifejletét is, de nem a karakter fejlesztésen van a hangsúly.
- Karakter alapú
A történet egy kicsit a háttérbe szorul, a hangsúly a karakter fejlődésén van. A különböző interakcióknak, párbeszédeknek befolyása van a karakter fejlődésére, de történetet ezek jelentős mértékben nem befolyásolják. Mondhatni kissé linearis a sztori.

Én nem keverném össze egy alapvetően fps játék által biztosított fejlődési lehetőségeket az rpg-kben találhatókkal.
Míg egy fps-ben szinte mindig csak a különböző fegyverek és egyéb eszközök megszerzésén keresztül lehet fejlődni(és ezek megléte vagy sem, nem különösebben hat magára a történetre) és ez a fejlődés szinte kizárólag lineális, addig egy rpg-ben a karakterek jellembéli és fizikai tulajdonságait is lehet fejleszteni. És ami a legfontosabb bizonyos határok közt szabadon választva. Ezzel jelentősen befolyáslva a történet végkifejletét, vagy az odáig vezető utat. Eldönthetem, hogy inkább a varázserőt(és azon belül is többfélét) növelem, vagy az fizikai erőt, estleg a verbális képességeket, vagy a kereskedelmi érzéket. A játék során akár többször is elindulhatok az egyik illetve a másik fejlődési irány felé.

"Dilisek ezek a rómaiak...!"

Vissza