Az elmúlt évek egyik legígéretesebb videojátékos technológiai újítás a VR (virtual reality), vagyis a virtuális valóság lehet. Bár ez a fogalom már több évtizedes múltra tekint vissza, fejlettsége csak napjainkra érte el azt a színvonalat, hogy általános otthoni felhasználásra is alkalmas legyen. E téren az egyik legelső és legnagyobb úttörő az Oculus Rift, amelyet idő közben a Facebook felvásárolt, hiszen szerintük a videojátékokon túl számtalan egyéb területen lehet még hasznosítani a technológiát. Természetesen akad konkurencia is, nem is akármilyen. A Sony is régóta dolgozik a saját megoldásán, amit Morpheus névre keresztelt, valamint nem szabad szó nélkül elmenni a Vive VR mellett sem, amelyet a Valve és a HTC közösen fejleszt.
A Gamespot a hétvégén egy nagyon érdekes anyagot publikált, amelyben e három eszközt elsősorban technológiai szempontból hasonlította össze. Íme, a paraméterek.
Oculus Rift:
- Képernyő: 5,7 colos OLED (ez még változhat)
- Felbontás: 960x1080
- Képfrissítés: 75 Hz, 72 Hz és 60 Hz
- Látószög: 100°
- Érzékelők: gyorsulásmérő, giroszkóp, magnetométer
- Csatlakozók: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
- Megjelenés: 2016 második negyedéve
Morpheus:
- Képernyő: 5,7 OLED
- Felbontás: 1920x1080
- Képfrissítés: 120 Hz, 60 Hz
- Látószög: hozzávetőlegesen 100°
- Érzékelők: gyorsulásmérő, giroszkóp
- Csatlakozók: HDMI, USB
- Megjelenés: 2016 első fele
HTC Vive:
- Képernyő: nem ismert
- Felbontás: 1200x1080
- Képfrissítés: 90 Hz
- Látószög: nem ismert
- Érzékelők: gyorsulásmérő, giroszkóp, lézeres helymeghatározó
- Csatlakozók: HDMI, USB 2.0, USB 3.0
- Megjelenés: 2015 vége
A fenti paraméterek persze önmagukban csak száraz adatok, az általuk nyújtott élmény lesz az, ami a végső erősorrendet felállíthatja. És persze nem szabad megfeledkezni a megjelenési dátumokról sem, amelyek alapján a Valve eszköze elméletileg némi előnnyel indul, de a többiek premierjére még egy évet várnunk kell.
Az Oculus Rift esetében a napokban felfedték az ajánlott gépigényt is, amely meglehetősen komoly elvárásokat támaszt a játékosok felé:
- Processzor: Intel i5-4590 vagy erősebb
- Memória: 8 GB vagy több
- Videokártya: Nvidia GeForce GTX 970 vagy AMD Radeon R9 290
- Csatlakozók: HDMI 1.3, 2 db USB 3.0
- Operációs rendszer: Windows 7 SP1 vagy újabb
Végül érdemes megnézni, hogy a három eszközt milyen játékok fogják támogatni (vagy támogatják már most is) a megjelenéskor. E téren természetesen az Oculus Riftnek jelentős előnye van a konkurensekkel szemben, de ez a későbbiekben változhat. A Sony nyilvánvalóan a PlayStation 4-et helyezi előtérbe, vagyis várhatóan a konzolra megjelenő játékok fogják támogatni az eszközt, de a tervek között a PS Vita is szerepel. A Valve megoldására pedig a Steam kínálatából kerülhet idővel egyre több cím a repertoárba.