"HoI3 - A bűvös rövidítés". Legalábbis így nevezte egy játékos, amikor először találkozott ezzel a négy karakterrel ebben a sorrendben. Azóta folynak a találgatások, hogy milyen is lesz, és fotelstratégák sora vitatkozik, hogy milyen is legyen. De nem kell már sokat várni: a pletykák szerint augusztusban megérkezik, készen arra, hogy a rajongók leigázzanak, felszabadítsanak, bekerítsenek és felmorzsoljanak mindent és mindenkit! A játék preview verziójáról osztjuk meg alább a tapasztalatainkat.

Hogy miről is szól maga a játék? Nos, nem másról, mint hogy bújjunk egy szabadon választott ország bőrébe úgy a '30-as évek közepén, és sikeresen éljük túl az akkori bonyolult időszakot. Meg kell jegyezni, hogy amikor szabadon választott országot írtam, az azt is jelenti. Miért ne irányíthatnánk mondjuk Uruguay-t, vagy épp Luxemburgot? Sőt, ha már ott vagyunk, és történetesen rendelkezésünkre áll egy hadsereg, keressünk más országokat, és foglaljuk el őket iziben! Ez így egyszerűnek tűnik, de annyira nem az. Ahhoz, hogy sikeresek legyünk, gazdaság kell. Erőforrások és gyárak. Amennyiben mindkettő van, nekiállhatunk a termelésnek. Nem, nem a Tigris tanknak. Még nem. Először is gyártókapacitásunk egy részét derék állampolgáraink igényeinek kielégítésére kell fordítanunk. Ami maradt, abból ellátmányt készítünk a seregünknek, a maradékból pótoljuk a veszteségeiket, esetleg modernizáljuk, és ha még mindig van erőnk, akár új csapatokat is gyárthatunk. Megnyugtató mindenesetre, és a játék realizmusát dicséri, hogy az előbb említett két országgal eddig senki nem tudott elfoglalni egyetlen más országot sem. De megpróbálni azért meg lehet...
Eddig semmi változás az előző részhez képest – mondhatják a rutinos játékosok. A változás ezután jön, vágjunk is a közepébe: új és részletesebb térkép, skálázható hadosztályok, és immár a lakosságnak is van politikai beállítottsága. A kutatás visszatért a HoI1-ben megszokotthoz, vagyis apránként kell mindent kikutatnunk, amitől a hadosztályaink fejlődnek, bár kissé hibrid megoldásként megmaradtak a modellek is. Sokunk kedvencei, a kutatócsapatok viszont sajnos eltűntek. Újdonság, hogy lehet vásárolni más országoktól licenceket, teszem azt, ha mi még nem ismerjük a már említett Tigris tank gyártásának receptjét, ám a germánok igen, nincs is más dolgunk, mint megkérni őket, hogy megfelelő pénzmag ellenében hadd gyárthassunk belőle egy hadosztálynyit.

Röviden ennyi. Egy tesztverzióból többet nem tudhatunk meg, de kérdéses, hogy a színvonalat, amit a második résszel oly magasra tettek, vajon hozzák-e a Paradoxos fiúk? Meggyőződésem, hogy elindultak a tömegtermékké válás irányába azáltal, hogy a külcsín fejlesztése sokkal számottevőbb és látványosabb lett, mint a belbecsé. Az új játékosokat ez valószínűleg megnyeri, a régiek viszont érzésem szerint sokat fognak fanyalogni, míg megszokják.