Mivel az FPS és logikai játékok egyaránt a kedvenc műfajaim között szerepelnek, kíváncsian vártam a két típust elegyítő The Ballt is. A szintén logikai first-person shooter kategóriába sorolható Portal jutott elsőként eszembe, mint feltételezhetően hasonló játék (a folytatását igencsak várom már), bíztam benne, hogy valami hasonlóan kiemelkedő alkotás érkezik az indie, azaz kiadóktól független fejlesztőktől, a svéd Teotl Studios csapattól.
A kerettörténet szerint Indiana Jo egy régészt alakítunk, kis csapatunkkal egy szunnyadó vulkán oldalában folytatjuk ásatásainkat valahol Mexikóban. Mígnem egy nagyobb csákánycsapás nyomán kicsúszik a lábunk alól a talaj, és egy mély barlangba zuhanunk. Fentről még lekiabálnak társaink, hogy remélik, minden oké odalent, meg hogy mindjárt megpróbálnak kihúzni minket, addig is üssük el valamivel az időt. Mi meg rendes régészhez méltóan elindulunk felfedezni a barlangot. Hamarosan rájövünk azonban, hogy ez nem csak holmi láva marta üregrendszer. Ősi civilizáció nyomait, romokat és egyebeket találunk odalent, amelyek évszázadokig rejtve voltak a kívülállók szemei elől. Aztán rábukkanunk a címben szereplő, titokzatos fémgömbre, nem sokkal később pedig egy eszközre, amellyel azt "irányítani" is tudjuk. Amire szükségünk is lesz, mert kicsivel ezután előkerülnek az ősi titkok őrzői is, leginkább élőhalott múmiák formájában.
Maga a játékmechanizmus nem túl bonyolult. Van a gömb, meg van egy eszköz a kezünkben, amivel irányíthatjuk. Tulajdonképpen vonzani, meg taszítani tudjuk vele, és ezzel annyi. Segítségével különféle akadályokon kell túljutnunk. Vannak például kapcsolók, amelyeket csak a gömb tud aktiválni, vannak zárt ajtók, kitörhető vagy kirobbantható falak, önmagában elmozdítható, vagy kötéllel elvontatható hatalmas kövek, meg vonatok, amelyek meg sem mozdulnak, amíg a gömb nincs rajtuk. És persze vannak a zombik, amiket elsősorban a gömbbel kell likvidálnunk. Aztán néha hatalmas patkómágnesek keserítik meg életünket, amelyek a gömböt csapdába ejtik – ilyenkor meg kell keresnünk a kapcsolót, ami valamilyen módon hatástalanítja a mágnest. Vannak egészen ötletes dolgok is. Ha például egy olajtócsán átgurítjuk a gömböt, akkor az még hosszan olajcsíkot fog maga után hagyni a földön. Ha eközben odaterelgetjük a földre dobott fáklyához, akkor az egész csík lángba borul. Ennek segítségével lehet egy helyen például egy bomba kanócát meggyújtani, amely a továbbvezető út bejáratát robbantja ki.
Eddig esetleg jól is hangozhat a dolog, de sajnos a valós helyzet nem ennyire rózsás. Személy szerint a zombi-bowlingot valahogy egyáltalán nem találtam szórakoztatónak már a legelején sem. Az ellenfelek idegesítően gyorsan mozognak, és túl jó reflexekkel ugranak félre ahhoz képest, hogy az egyetlen fegyverünk ellenük egy bazi nagy fémgombóc, amit elég sokáig tart nagy erővel kilőni. De persze ők tűzlabdákkal lövöldöznek bármilyen irányba... Van azért néhány alternatív mód is a likvidálásukra, mint mondjuk a vonattal elütni őket, vagy a hidat összetörni alattuk, de többnyire kénytelenek leszünk a gömbbel letarolni őket. A legegyszerűbbnek azt a módszert találtam, hogy a gömböt magam előtt tartva egyszerűen szétnyomkodom őket. No igen, a gömb az idő túlnyomó többségében előttünk lesz, magunknál kell tartanunk, már csak a zombik miatt is, ami egyrészt azzal jár, hogy egy gombot gyakorlatilag végig nyomva tartunk, másrészt pedig eléggé idegesítő egy teljes képernyőt kitakaró gömb, még ha részlegesen áttetsző is.
A logikai témával meg igazából az a bajom, hogy inkább keresgélés folyik, mint feladatok megoldása. És a logikai részeknél sem nagyon ad tippeket a játék, hogy milyen lehetőségeket tudunk kihasználni, ezekre magunktól kell rájönnünk. Azt sem jelezte semmi például, hogy a zombik a vizet nem szeretik, és a fent említett olajcsíkos trükköt is a "saját bőrömön" kellett kitapasztalnom. Az olajról ugyanis nem volt egyértelmű, hogy olaj, a fáklyát meg nem láttam a gömbtől... És ha már itt tartunk, a megoldás, ami végül tovább visz, enyhén szólva nem logikus: ha a fent említett szituációba kerülök… hát nem felveszem a földről azt a nyavalyás fáklyát, hogy közvetlenül meggyújtsam vele azt a kanócot?
Szóval az alapötlet nem lenne rossz, a grafikai kellemes, a hangok úgyszintén – bár ez utóbbiak nem elsődleges szempontok egy alapvetően logikai jellegű játéknál. A jó ötlet megvalósítása azonban nem sikerült túl jól. El tudnám ezt képzelni TPS nézetben, és persze jelentősen átgondolva a logikai részek koncepcióját, úgy egészen jó játék lehetne. Így azonban kissé csalódtam benne, többet vártam a The Balltól.
A The Ball a Steam online áruházban vásárolható meg, ahol demó is elérhető belőle.