26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

Ismét igazi szimulátort köszönthetünk az IL-2 sorozat új részében.

Írta: GeryG

Tíz évvel ezelőtt, 2001-ben jelent meg a Maddox Games azóta klasszikussá vált repülőgép-szimulátora, az IL-2 Sturmovik. A második világégés korába kalauzoló alkotás egy csapásra megreformálta a játékosok szimulátorokról alkotott képét, és olyan magas mércét állított fel, melyet azóta se nagyon tudott túlszárnyalni a konkurencia. A játék elsősorban a hardcore játékosoknak készült, hiszen igazán élvezni csak akkor lehetett, ha az ember több hetet szánt az irányítás teljes kiismerésére, s ez mára már védjegyévé is vált a sorozatnak.
Az elmúlt évtizedben megjelent új részek és kiegészítők mind igyekeztek valami újat hozzátenni a játékmenethez, új hadszíntereket mutattak be, új repülőgépek kerültek a repertoárba, de a kőkemény szimulátor jelleg mindvégig megmaradt. A sorból talán egyedül a Birds of Prey lóg ki, ezt az epizódot ugyanis nem a Maddox Games készítette, hanem a Gaijin Entertainment, és szakított az addig megszokott szimulátor vonulattal. Az arcade játékmenet és a megannyi hiba nem nyerte el maradéktalanul a játékosok tetszését, és úgy nézett ki, sokáig nem érkezik majd új IL-2 Sturmovik epizód... Aztán megjelent a Cliffs of Dover.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

Az IL-2 Sturmovik: Cliffs of Doverrel a Maddox Games megpróbálta kiszedni a szériát a dugóhúzóból, amibe a Birds of Prey taszította. Ezért kiszerelték a sérült alkatrészeket, tele töltötték a tankot, bőségesen betáraztak lőszerből, és útnak is indultak Dover irányába.
Az új rész visszatért a gyökerekhez, és ismét azt a hardcore szimulációt kínálja, amit a 2001-es első játéknál megismerhettünk. Ennek folyományaként azok a játékosok, akik a fizika összes szabályára fittyet hányó játékmenetre számítanak, nem fogják megtalálni számításukat. Azok a régi rajongók viszont, akik szeretnek órákat bíbelődni, hogy az összes funkciót beállítsák valamilyen billentyű-kombinációra, hogy utána vért izzadva valahogy a levegőbe emeljék vadászrepülőjüket, nos ők remekül fognak szórakozni.

Ha sikerült a felszállás, még koránt sincs okunk – és főleg időnk – örülni, hiszen már az is komoly küzdelem tud lenni, hogy fent maradjunk az égen. Ha a realizmus szintjét kellően magasra állítjuk be, akkor minden manővernél számolnunk kell a repülőre ható erőkkel, valamint a pilótát ért hatásokkal. Nincs lehetőségünk UFO módjára cikázni a levegőben, hiszen ha például túl meredeken és gyorsan emelkedünk, azonnal beáll a "black out", a képernyő elsötétül, mi pedig pár másodperc múlva kavics módjára csattanunk a talajon. És akkor még nem is találkoztunk ellenséges vadászrepülő-rajokkal...
A fejlesztők persze gondoltak azokra a játékosokra is, akik nem tegnap szereltek le a Magyar Légierőtől, ezért lehetőségünk van a realizmus szintjét részletesen beállítani. Így kikapcsolhatunk olyan tényezőket mint a pilótára ható gyorsulási erő, a repülőre ható aerodinamikai erők, leegyszerűsíthetjük a motor(ok) beállításait, csata szempontjából pedig végtelen lőszert és üzemanyagot is vihetünk magunkkal.
A játék természetesen emellett kínál egy részletes tréning opciót is, mely során a felszállástól kezdve a légi harcig mindent megtanít nekünk. Mielőtt belevetnénk magunkat a kampányba, mindenképpen érdemes ezen keresztülrágnunk magunkat.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

A kampány - ahogy a játék címéből is sejthető – a híres angliai csata köré épül. Lehetőségünk lesz a történetet mind a Luftwaffe, mind a Royal Air Force kötelékében repülve megismernünk, de mindkét esetben a La Manche uralmáért folyik majd a harc. A kampány mellett találhatunk önálló mellékküldetéseket is, melyek során előre meghatározott célokat kell teljesítenünk. Van, hogy Spitfire gépekre kell vadásznunk, vagy épp hajókat bombáznunk, de van mód a kötetlen sétarepülésre is. A Quick Mission módban pedig magunk állíthatjuk be, milyen repülőkkel, milyen feladatot kívánunk végrehajtani.
A játékba többjátékos rész is került, melynek keretein belül akár 128-an is a levegőbe emelkedhetünk, hogy epikus csatában dőljön el, ki az igazi ász.

A Cliffs of Dover fejlesztői jó orosz szokáshoz méltón igyekeztek a ma létező összes grafikai effektet belezsúfolni a játékba, ami egyfelől dicséretes ötlet, másfelől kétélű fegyver. A látványra ugyanis nem lehet panaszunk. A táj, a vizuális effektek, vagy a repülők modellje aprólékosan kidolgozott, és külön szót érdemel a pilótafülkék kialakítása, hiszen minden típus a valóságnak maximálisan megfelelő műszerfalat kapott, melyen minden mutató és mérőműszer folyamatosan ontja magából az adatokat. Az igazi fanatikusok itt be is állíthatják a különböző eszközöket és műszereket. Az árnyékok is roppant meggyőzőre sikerültek, kifejezetten látványos, ahogy egy nagyobb ívű fordulat során lassan végigúsznak a műszerfalon, a repülő törzsén, vagy épp a szárnyakon. A repülők sérülésmodellje is rendben van, és ez nem csak a látványra érvényes, hanem a gépek repülési tulajdonságaira is.
De sajnos a pazar látvány oltárán a játék teljesítménye lett feláldozva. A kiadó Ubisoft ugyanis oly mértékben sürgette a fejlesztőket, hogy végül egy félkész, optimalizálatlan és ezernyi sebből vérző alkotás került ki kezeik közül. A játék gyengébb grafikai beállítások és alacsonyabb felbontás mellett is inkább hasonlított egy képregényre, amit a fejlesztők igyekeztek különböző patch-ek formájában orvosolni, több-kevesebb sikerrel. A későbbiekben további javítások várhatók, így – ahogy azt már a korábbi IL-2 játékok esetében megszokhattuk – hamarosan egy remek repülőgép-szimulátorrá érhet a program.

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

Hangok terén viszont kifogástalanul teljesít a játék. A rádióból folyamatosan kapjuk az információkat a többi pilótától, a motor zúgása és a géppuskák ugatása sokat tesz hozzá a hangulathoz. A fejlesztők olyan apróságokra is figyeltek mint mikor nagy sebességű zuhanás során a motor hangját szépen fokozatosan elnyomja a szél süvítése.

Nehéz az IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover értékelése. Nehéz, mert alapvetően ismét egy ízig-vérig szimulátort kaptunk, amilyenhez hasonló csak nagyon ritkán készül, így igazi hiánypótló termékről beszélhetünk. Másfelől viszont a kiadói nyomás miatt nagyon félkész érzése van a játékosnak, amin egyelőre a patch-ek sem sokat javítottak. De majd idővel biztosan. A látvány remek, a hangok is rendben vannak, de a realisztikus játékmenet az, ami igazán kiemeli a többi repülős játék közül a Cliffs of Dovert.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

70%
grafika
8
hangok
8
játszhatóság
6
hangulat
8
Pozitívumok
  • Ízig-vérig szimulátor
  • Aprólékosan kidolgozott repülők
  • Jól skálázható nehézség
Negatívumok
  • Félkész, optimalizálatlan játék

További képek

  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover
  • IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

IL-2 Sturmovik: Cliffs of Dover

Platform:

Kiadó: Ubisoft

Megjelenés: 2011. április 8.

» Tovább a játék adatlapjára

GeryG

GeryG
2010 végén csatlakozott a PC Dome cikkírói csapatához, pár hónappal később pedig már hírszerkesztőként is tevékenykedett. Már több mint 17 ezer írásos anyag fűződik a nevéhez a magazinban, amivel a képzeletbeli dobogó csúcsán áll.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!