Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer jó 8 éve egy egészen kiváló autós játék, úgy hívták, hogy TOCA Race Driver 3. Ebben a játékban egy ifjú autóversenyzőt alakítottunk, aki elindul a naggyá válás rögös útján, úgy, hogy maga határozta meg, hogy az épp elérhető – és jelentősen különböző – ajánlatok közül melyiket fogadja el. Akadt többek között túraautózás, rally, formaautók – változatosságban messze nem volt hiány. És most ugyanaz a Codemasters piacra dobta a GRID Autosportot, amely valami hasonló célt próbál elérni: egy átfogó, kellemes autós játékot a GRID sorozat nyomdokain.

És itt álljunk meg egy pillanatra! A GRID 2 egy éve jött ki csupán, hová ez a sietség? Csak nem arról van szó, hogy idén nincs új Need for Speed, és emiatt némi extraprofit reményében az angolok úgy döntöttek, hogy kitolnak gyorsan valamit? Ezzel csupán az nem stimmel, hogy igazából valahol a GRID Autosport komplexebb játék, mint a GRID 2, és egy év fejlesztési idő ide vagy oda, azért ezt csak össze kellett hegeszteni (még úgy is, hogy a Codies elég öreg és tapasztalt rókának számít az autós játékok fejlesztésében). Ezt az egészet igazából csupán azért hozom fel, mert szerintem egy kulcsfontosságú helyen ez a kapkodás bizony visszaütött. Na de haladjunk szép sorban a szemrevételezéssel!

A csomagolás még mindig gusztusos, amit az ugyan korosodó, de folyamatosan fejlesztett Ego motor szolgáltat. Nincs vele különösebb probléma, csak éppen újat nem nagyon tud már mutatni szegénykém – és egy Project Cars mellett pedig bizony kezd látszani, ez már csak prev-gen. Persze a képernyőnk nem fog pókhálósra törni, ahogy megjelenik rajta a játék, de szerintem nagyon ideje lenne már egy, az eddigieknél alaposabb ráncfelvarrásnak – lásd a FIFA esetét az EA berkein belül, ahol tavaly debütált az újgenerációs motor és idén PC-re is így kapjuk a FIFA 15-öt. Igazából aki az utóbbi mintegy két évben látott Codemasters autós játékot (F1 sorozat, Dirtök, GRID-ek), az nagyon jól tudja, mire számítson audiovizuális téren, és ezt a szintet a GRID Autosport is bőven hozza. Tulajdonképpen az egyetlen szembetűnő dolog, ami a közvetlen elődhöz, a GRID 2-höz képest változott, az az, hogy végre van belső, műszerfalas nézet. Csakhogy ennek a színvonala az elődhöz házilag tákolt kamerahack színvonalát idézi, mivel az egész beltér jótékony (?) homályba burkolózik. Használható, mert az érzés úgymond megvan, a műszerek a tükörrel egyetemben amúgy sem működnek – ezekre ott a HUD és a hátranézés gomb... A most zárult labdarúgó-világbajnokság hivatalos logója megvan? A sárga elem belőle tökéletesen mintázza az én jobb kezemet, ahogy az arcomat szép lassan belerakom...

No jó, ezzel végül is együtt lehet élni, ha a játék többi része rendben van. A tartalommal nincs is gond, sőt! Alapvetően öt kategóriában versenyezhetünk. A túraautókéra sok szót nem érdemes vesztegetni: itt zajlik a test-test, kerék a kerék elleni küzdelem. Az Endurance a Le Mans-i 24 órás versenyek miniváltozata: adott ideig körözve kell minél messzebb eljutni – a trükk az, hogy a gumikopással lehet taktikázni. Az Open Wheel rész a formaautókat takarja, azt hiszem ezt sem kell különösebben magyaráznom. A Tuner kategóriában két versenyfajta található: az egyik a mára már kötelező gyakorlatnak számító drift, a másik a klasszikus amerikai izomautókkal való körrekord felállítása. Végül az utcai huligánoké a sárga rész: a belváros utcáiból elzárt versenypályákon kergethetjük egymást sima utcai kocsikkal (már amennyiben egy Aston Martin Vanquish is sima utcai autónak számít). Különféle csapatok ajánlatai közül választhatunk teljesítményünk alapján, és az adott feladatok sem feltétlenül a „nyerj meg mindent” sémára épülnek, bár a „fuss be legalább az X. helyen” és a „végezz XY előtt” mindig terítéken van, azért akadnak érdekesebb feladatok is (végezz két hellyel előrébb, mint a rajtpozíciód, menj gyorsabban X km/ó-nál adott ideig, ilyesmik). Viszont hiányzik a TOCA 3 személyes hangvétele. Egy idő után darálássá silányulhat így a játékélmény, mivel nem köt minket semmi igazán személyes egyik csapathoz sem. De legalább nem erőltet ránk a GRID Autosport semmit: ha teszem azt nem szeretünk kilinccsel előre közlekedni, akkor nem muszáj a Tuner kategóriában versenyeznünk, mehetünk akár csak és kizárólag túraautó-versenyeket.

Az irányítással viszont nagyon nem vagyok kibékülve. Érezhetően komolyabbra vették a GRID 2-höz képest, viszont a végeredmény nem lett jó. A legproblémásabb rész a fék: ha csak ránézek a fékpedálra, már blokkol a kerék és csúszok ki a fenébe. Pedig évekkel ezelőtt direkt raktam egy squashlabdát a pedál alá, hogy a felkeményedés illúziója meglegyen, és így pontosabban tudjam adagolni a fékerőt, de egyszerűen itt, a GRID Autosportban nem úgy működik a fék, hogy az jó legyen. Tudom, kapcsoljam be az ABS-t és ne nyavalyogjak – de pont ez lenne a lényeg szerintem: kikapcsolt segítségekkel is érezzem az autót: én vezessem őt, ne ő engem. Hát segítségek nélkül így egy igencsak otromba dög mindegyik. Meg lehet szokni a viselkedésüket így is, de nem élvezetes vezetni – márpedig egy autós játéknál ez fontos dolog, nem igaz? Persze ha a kipörgésgátlót és az ABS-t bekapcsolom, gamepaddel is egész kellemesen irányíthatóvá válik a játék, de kormánnyal így már azért nem az igazi. Ez az a pont, amit (ahogy azt a cikkem elején említettem) elba...ltázott a Codemasters. Kár érte...

Az MI hozza a Codies minőséget, azaz igyekszik emberien viselkedni (tehát hibázik, kisodródik, esetleg minket is megtaszajt finoman alkalomadtán), de igazi kihívást hard szint felett kezd jelenteni. Viszont még mindig jobb vele játszani, mint az igazi, emberi játékosokkal. Ez nem a játék hibája, de elképesztő, milyen bunkók képesek multizni és tönkretenni mások versenyét. Az már inkább a játék hibája, hogy elvileg kéne, hogy legyen egy kategorizálórendszer, amely a roncsderbizőket és a normális pilótákat különválogatja, és nem versenyezteti őket egymással. Nos, a jelölések megvannak, de a kocsim hátulját nézte már fékrásegítőnek nem egy zöld (azaz papíron jó fej) jelölésű emberke. Működő féklámpa mellett... A rajtpozíció nem számít: ha előröl indulok, akkor mindenki az első kanyarban már meg akarja nyerni a versenyt; középen egyértelműen daráló; a végéről rajtolva pedig úgyis utolérek pár dilettánst, aki aztán a falhoz ken, mert nem fékez időben. Amit meg a sárga-narancssárga aszfaltbetyárok levágtak... Az ilyen miért nem megy inkább a Dirt Showdownba tombolni? Helló, Codies programozók! A multiplayer módba belépve még mielőtt a tisztelt játékos egy centit is menne, nem lehetne egy kötelező és átugorhatatlan próbaversennyel már előre bekategorizálni a játékost, hogy utána ne nekem kelljen az ilyen állatok elől menekülnöm, hanem egyből normális emberekkel kerüljek össze? Nem kérek jogdíjat az ötletemért – csináljátok meg! (Persze utána a le- és felminősítés még megmaradhatna.)

Ha már multi, essék szó a GRID 2-höz képest kicsit átdolgozott rendszerről. Itt nekünk kell a kocsikat megvenni a nyereményünkből, amiket aztán fejlesztgethetünk és javítgathatunk. Igen, a versenyek utáni amortizációt nekünk kell viselni – plusz ha sokat futott a verda (és sokat volt törve), annál gyorsabban robban le. Persze kölcsönautókkal is elkaristolhatunk, de ezek mindig csupán alapszintűek és beállítani sem tudjuk őket. További hendikep még, hogy így kevesebb XP-t kapunk a versenyekért, amivel ugyebár lassabban fejlődünk. Jól kitalálták ezt, és nagyon szórakoztató. Csak hát ha valamelyik szellemileg visszamaradt sporttárs töri rommá a szalagkorlátnak kenve becses versenygépjárművünket, tönkretéve ezzel a versenyünket is, akkor igencsak fogcsikorgatva fizetjük a javítás árát...

Nagyon jól tudom, hogy a GRID 2 velem ellentétben sokaknak nem tetszett (pedig egész kellemes arcade autókázás lett belőle). A GRID Autosport túl hirtelen és hamar jött utána, és ez a kapkodás az irányításon szerintem visszaütött. A sokféle versenymód és a bőséges autóválaszték mind nagyszerű dolog – de ha pont a játék egyik sarokkövével van baj, az az egész játékra kihat. Nem rossz a GRID Autosport, de lehetett volna jobb is. Nem is kicsivel...