25 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Fly! II

A Fly folytatásában különböző kisebb polgári repülőgéppel kalandozhatunk az égen.

Írta: Thomas 15 hozzászólás

Húsz éve minden civil repülőgép szimulátornak a Microsoft Flight Simulátor sorozatának éppen aktuális részével kell megküzdenie. Több kihívónak is sikerült megszorongatnia az elmúlt években, ilyen volt a Filght Unlimited sorozat, vagy a Fly! a Terminal Reality-től. A Looking Glass Studios megszűnésével sajnos az egyik versenyző kiesett, és már csak egyetlen kihívó maradt, a nemrég megjelent Fly! II.

Az előző részhez hasonlóan a Fly! II hardverkövetelménye kiemelkedően magas. Az nem újdonság, hogy a civil repülőgép szimulátoroknak nagy a helyigénye, de az azért nem semmi, hogy minimális install esetén is csak 1,3 GB-on hajlandó elterülni, a teljeshez pedig 3,5 GB hely kell a merevlemezen. Persze a programnak a gépünk többi alkatrészével szemben is megvannak az elvárásai, a nagy részletességű textúrákat például csak 64 MB-os videokártya esetén engedi bekapcsolni. A kézikönyv szerint az ajánlott (nem a minimális!) konfiguráció egy PII 450, 128 MB RAM és egy 32 MB-os videokártya. Ezzel szemben a tesztkonfiguráció (PII 700, 256 MB RAM, 32 MB TNT2 Ultra videokártyával) az alap textúrákkal, alacsony részletesség mellett még elbírta a 800x600 felbontást, de a részletesség növelésével, vagy a különböző időjárási effektek bekapcsolásával a framerate a pincébe süllyedt.

Meglepő módon a Fly! II repülhető géptípusai között egyetlen nagy utasszállító sem szerepel, kizárólag csak kisebb gépek közül csemegézhetünk. Ettől függetlenül nincs ok panaszra, a felhozatal ugyanis elég változatos, vannak egymotoros és kétmotoros gépek, légcsavarosak és sugárhajtásúak, még helikopter is. A hét merevszárnyú repülő a TRI Flyhawk, a Sahara, a Kodiak, a Pilatus PC-12, a DragonFly, az Aurora B200, a Barracuda B200 és a Peregrine 800TR. A helikopter a Bell 407, aminek rögtön három változata is van, egy normál, egy úszótalpakkal, egy pedig a mentőváltozat úszótalpakkal és csörlővel. A három változat közötti különbség a festésben és a vízre való leszállás képességében ki is merül, de akkor is jó ötlet volt betenni őket. Komoly előrelépés jelent, hogy helikopterek is megjelentek a listán, főleg az első részhez képest, hiszen a Flight Simulator 2000-ben már volt helikopter (Bell 206B JetRanger III). A repülési modellek a készítők szerint realisztikusak, ezt én nem nagyon tudom megítélni, de olvastam olyan véleményeket, hogy a helikopterek viselkedése nem sikerült tökéletesre. Tény, hogy én magam is tapasztaltam pár érdekes dolgot (pl. oldalára fordulva a földön „fetrengő” helikopter, amit egy rántással minden sérülés nélkül talpra lehetett állítani), de ez inkább a kivétel. A repülési modell mellett a sérülési modell is készült a gépekhez, ami sokat emel a játék színvonalán. Kis csúszkák segítségével állíthatjuk a gépünk különböző részeit ért károk mértékét, ezekkel a legkülönfélébb sérüléseket szimulálhatjuk.

Három játékmód közül választhatunk: szabad repülés, repülési terv és kalandok. Az első kettő között inkább csak a repülési terv hiánya ill. megléte a különbség, melyeket a mellékelt szerkesztővel készíthetünk el. A kalandok korábban elmentett repüléseket tartalmaznak, ill. van néhány előre elkészített is. Ilyen előre definiált repülés között találhatunk egyszerű városnézést is, de vannak komolyabb kihívást jelentők is, mint elrepülni egy hibás géppel a szervizbe, vagy adott határidőn belül elhozni egy csomagot egy másik városból. Ezek a kalandok garantáltan növelik a játék élettartalmát, csak sajnos alapból elég kevés van belőlük. A Fly! II hatalmas adatbázissal rendelkezik a világ repülőtereiről és a különböző rádiófrekvenciákról, tehát gyakorlatilag bárhová eljuthatunk. Olyan kényelmi funkciókat is igénybe vehetünk, mint a rádiók automatikus hangolása, ami nagyban megkönnyíti és meggyorsítja a kommunikációt és a navigációt. A játék részletesen kidolgozott és jól működő légi-irányítást is tartalmaz, aminek a gurulástól a felszálláson és leszálláson át a repülésig mindenben realisztikus szerepe van. Egy elég idegesítő hiba viszont, hogy a helikoptereket is merevszárnyú repülőként kezelik, ezért felszállás előtt gurulási engedélyt kell kérni, és helikopterrel a gurulóúton eljutni a kifutópályára enyhén szólva is értelmetlen.

A játék könnyen kezelhető, minden funkciót könnyen és gyorsan elérhetünk a menüből. Pillanatok alatt válthatunk gépet, módisíthatjuk a pozíciónkat, beállíthatjuk a napszakot, és tág határok között módisíthatjuk az időjárást. Már nem számít újdonságnak, de akár az internetről is letölthetjük az adott terület aktuális időjárási adatait. A billentyűzetkiosztás és a botkormány tengelyeinek és gombjainak hozzárendelése menet közben is könnyen módosítható. Minden fontosabb opcióhoz van rendelve billentyű is, de a legszebb mégis a repülők műszerfalainak használata, ahol az egérrel minden kapcsolót elérhetünk és használhatunk. Nagyon jó ötlet, hogy repülők és helikopterek irányításához külön konfigurálhatjuk a billentyűzetet és a botkormányt, de többször előfordult, hogy a program a helikopternél is a repülő konfigurációt töltötte be.

Talán az egyik legnagyobb negatívúm a nyomtatott kézikönyv hiánya. A Fly! II a manapság annyira divatos DVD tokban jelenik meg, ami természetesen erősen korlátozza a kézikönyv méretét. A tokban található kis füzet alig 36 oldalas, és szinte minden második mondat a „lásd bővebben az elektronikus dokumentációban” valamilyen változatából áll. Lehet, hogy én vagyok régimódi, de szerintem egy komoly repülőgép szimulátorhoz hozzátartozik a több kilós kézikönyv, hiszen a játék közben felmerülő problémák megoldásához elengedhetetlen. Az elektronikus dokumentációra önmagában nem lehet panasz, hiszen nem csak a mérete (332 oldal), hanem a tartalma is kielégítő. Minden megtalálható benne az aerodinamikától a gépek jellemzőin át a navigálásig. A problémák a használhatóságával vannak, hiszen nem sokan engedhetik meg maguknak, hogy az egészet kinyomtassák, játék közben pedig elég idegesítő tud lenni az örökös váltogatás a program és az Acrobat Reader között.

A nehézségi szint nagyon sok apró lépésben személyre szabható, tehát kezdőtől a haladóig mindenki megtalálhatja a számítását. A gyönyörűen kialakított műszerfalakon minden működtethető az egérrel is, és egy-egy kapcsoló vagy kijelző fölé véve a kurzort azonnal megtudhatjuk, hogy mi is az, és jelenleg milyen állapotban van. Sokat segít, hogy guruláskor fehér nyilak jelzik a gurulóutakon, hogy merre is kell mennünk (azért előfordult már, hogy az simán keresztülment egy épületen, tehát nem árt figyelni). Persze ezek a segítők önmagukban sajnos nem képesek kompenzálni a nyomtatott kézikönyv, vagy billentyűzetkártya hiányát. Teljesen hiányoznak az oktatórepülések is, tehát aki ezzel a programmal akar elémélyülni a civil repülésben, az kénytelen lesz a kézikönyvet használni, ami azért meg sem közelíti a Flight Simulátor lehetőségeit.

Grafikailag a Fly! II eléggé felemásra sikerült. Egyrészt vannak kiemelkedően szép részei, mint az időjárási effektek, a modellek, vagy a gépek kabinjainak kidolgozása. A műszerfalak és a panelek a legszebbek közé tartoznak, amit valaha is láttam. Elsőre kissé szokatlanok a hatalmas panelek, így a műszerfalnak mindig csak kis részletét látjuk egyszerre, ezért örökké mozgatni kell a nézetet, hogy lássuk a különböző műszereket. Ezt még fokozza, hogy a legtöbb gépnek legalább kettő, de inkább több ilyen panelja van, és akkor még nem is beszéltem a kilátásról. Nagyon nehéz olyan nézetet találni, ahol kifelé is látunk, és a legfontosabb műszereket is le tudjuk olvasni (ez főleg a helikopternél probléma). A szép belsőtérrel szemben a táj, és főleg a domborzat megjelenítése nem éri el a már lassan öregedő MS Flight Simulator 2000 realisztikusságát. A talajra feszített textúrák csak igazán nagy magasságból állnak össze értékelhető tájképpé, bár ez láthatóan javul, ha sikerül bekapcsolni a nagy felbontású textúrákat. Úgy tűnik, hogy a készítők valahogy elfeledkeztek arról az apróságról, hogy ha más nem is, a helikopter főleg alacsonyan repked, és abból a magasságból csak hatalmas színes pacákat látni (főleg egy város felett). Öt részletesebben kidolgozott város található az adatbázisban (San Francisco, New York, Washington, Párizs és Frankfurt), sajnos egyik sem nevezhető igazán részletesnek, csak az igazán jellemző épületek lettek 3D-ben lemodellezve, és azok is elég ritkán helyezkednek el.

Minden hiányosságai ellenére a Fly! II ígéretes program, és a készítők is folyamatosan dolgoznak a javításokon. Az európai verzió hatalmas előrelépés az USA-ban megjelenthez képest, hiszen az csak egy CD-n jelent meg, és a hiányzó részeket az internetről kellett letölteni. Ez összesen mintegy 500MB adatot jelentett, köztük többek között a legújabb hibajavítások, a teljes kézikönyv, két helikopter, és három város. Az európai verzió második CD-je viszont mindezt már tartalmazza, az internetről csak a megjelenése óta kiadott hibajavításokat kell letölteni.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

70%
grafika
7
hangok
7
játszhatóság
8
hangulat
7
Pozitívumok
  • Műszerfalak kidolgozása
  • Hatalmas adatbázis
  • Könnyen kezelhető
Negatívumok
  • A domborzatok megjelenítése
  • Nagyon magas hardverigény

Fly! II

Platform:

Kiadó: Take 2 Interactive

Forgalmazó: H&H '92 Kft.

Megjelenés: 2001. június 29.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

SpiderMan
SpiderMan [10]
Köszi.
Thomas
Thomas [38]
Igen, ott van minden a Download menupont alatt.
SpiderMan
SpiderMan [10]
Köszi. A kézikönyvet a www.iflytri.com címen tudom letölteni?
Thomas
Thomas [38]
Szerintem nezd at alaposan a controlls beallitasait, mivel sok opciohoz alapbol nincs is billentyu rendelve. Maganak a helikopternek az inditasahoz nagyon erosen ajanlott a kezikonyv elolvasasa (ha mar ingyen letoltheto). Kovesd a checklist-et (elvileg a 'K' billentyuvel hivhato elo). Az inditas egyebkent nem bonyolult, a fenyek nelkul 9-10 (muszerek nelkul 6) kapcsolot kell atkapcsolni a felso panelen, es az ules mellett. Az elso muszerfalon csak a teszt es a kurtot elnemito gombokat kell megnyomni. A felszallashoz es a repuleshez altalaban eleg a throttle-t 'fly' allasba tekerni (CTRL+PageUP) es csak a rotorok allasszoget (collective) valtoztatni. Persze a repules sokkal nehezebb, mint a felszallas, a leszallasrol pedig jobb nem is beszelni :-))
SpiderMan
SpiderMan [10]
Ok! Akkor most sem tudom meg, hogy kell felszállni. Na mindegy amikor lesz gépem csak rájövök, hogy billentyűzettel mivel kanyarodik stb.
» Összes hozzászólás listázása a fórumban (15 db)