26 éve Veletek – PC Dome / PlayDome

Ismertető/teszt

Might and Magic IX

Kilencedik részéhez ért a legendás RPG sorozat. Ezúttal a LithTech engine-re építették a játékot.

Írta: Đuke

Ismét egy újabb rész, és ismét szép ígéretek és újítások hangzanak el a Might and Magic sorozat új fejezetével kapcsolatosan. Szkeptikus voltam, és talán nem is ok nélkül: körülbelül a sorozat ötödik részétől kezdve azt éreztem, hogy a játék korunkhoz képest technikailag egy-egy lépéssel mindig le van maradva. Addig igazán nem lehetett panasz, de a későbbiekben valahogy „fáziskésés” volt tapasztalható. A legújabb rész „A szerepjáték új dimenziója” megnevezést viseli dobozán, s ezzel talán felkeltheti a figyelmet. A kérdés már csak az: okkal-e?

A háttértörténet talán annyira nem is lényeges, a kézikönyv bőségesen elmagyaráz mindent. A lényeg talán annyi, hogy meg kell védenünk Chedian és hazánk békéjét a gonosz Beldonian horda inváziójától, mely már-már a városkapukon kopogtat. A kalandra kezdetben négy játékost kell kiválasztanunk, akiket a későbbiekben akár le is lecserélhetünk más karakterekre, illetve kibővíthetjük őket egyéb játékosokkal (csapatunkban maximum heten lehetnek). A karakter generálásakor 4 faj közül választhatunk: ember, elf, törpe és fél-ork. Kezdetben kétféle foglalkozás lehetséges, harcos vagy ún. „beavatott”, melyek aztán tovább fejlődhetnek a kalandok során, így előbb utóbb lehet zsoldos (gladiátor, fejvadász), lovag (paladin vagy ranger), tudós, gyógyító stb. Generáláskor a szerepjátékokban megszokott módon meg kell még adnunk azokat a tulajdonságokat, melyben figuránk leginkább jártas (pl. íj használata, csapdák felfedezése, kereskedés), majd csapatunkkal nekivághatunk a kalandoknak.

Ami a játék újításait illeti: a korábbi részhez képest valóban új, a korábbiaknál némileg színvonalasabb és élethűbb háromdimenziós környezetet készítettek a játék alkotói, a Monolith LithTech engine-jére építve. Ellenfeleink – melyekből talán most nincs annyi – intelligensebbek lettek a fejlesztéseknek köszönhetően, velük szemben az elfutásos stratégia nem annyira célravezető. Új lett a párbeszéd-szerkezet is, ezért azok olyan eseményekhez kötődnek, melyekben már korábban részt vettünk. A csapatunkhoz csatlakozó NPC-k is e szerint fognak majd viselkedni és az események menete beépül a párbeszédekbe a játék előrehaladtával. Végül meg kell emlékeznünk a varázslatokról, melyekből most még több van s melyeknek új rendszere gyökeresen szakít a korábbiakkal. Akkor ugyanis a varázslatok egy bizonyos „varázslat-csoporthoz” tartoztak. A M&M IX-ben viszont pl. egy gyógyító varázs kibocsátásához egy elemi készség és egy fény készség szükséges. Minden mágiahasználó megtanulhatja a gyógyítás alapjait, azonban csak a magasabb szintű fénymesterek és nagymesterek azok, akik a legjobb eredménnyel használják ezeket. A játékban 65 küldetés közül választhatunk, több mint 40 szinten keresztül. Az új varázslatrendszeren kívül említésre méltó még az új interfész is (bal egérgomb a harc, jobb egérgomb a varázslás). Megmaradt a korábbi részekből már ismert valós idejű (real-time) illetve a forduló alapú (turn-based) harcstílus is. A kettő között az Enter megnyomásával választhatunk.

Hogy milyen az összhatás? Lesújtó! Nem, nem és nem. Mint az elején is írtam, a korábbi részeknél is érzékelhető egy „fáziskésés”, ami itt is megragadható. Hiába új a 3D-s engine, hiába vannak új varázslatok, intelligensebb ellenfelek és szebb, interaktívabb környezet, az egész összhatása mégsem üt meg egy jó 2 évvel ezelőtti szintet sem! Hiányzik belőle valami lélek, valósághűbb szituációk, és lények, amik segítenének ahhoz, hogy az ember ténylegesen beleélje magát a helyzetbe. Ehelyett csak megyünk, harcolunk, és valahogy érezzük, hogy a valós világban vagyunk: csak ülünk a számítógép előtt és nyomkodunk.

A M&M-sorozat legújabb részeinél mindig azt gondolom: „na ez lesz ám a nagy dobás”, aztán mindig hoppon maradok. Várnunk kell még erre. Talán a jubileumi X. rész tartogat komoly, korunkhoz illő újításokat, amire már tényleg mondhatom, amit a sorozattal kapcsolatban már oly rég óta szeretnék mondani.

Kattints, ha érdekesnek találtad a cikket!

65%
grafika
7
hangok
6
játszhatóság
7
hangulat
6
Pozitívumok
  • Új 3D-s engine
  • Új varázslatok
Negatívumok
  • Gyenge grafika és hangok
  • Nem mai színvonalú 3D engine

Might and Magic IX

Platform:

Fejlesztő: New World Computing

Kiadó: The 3DO Company

Megjelenés: 2002. április 1.

» Tovább a játék adatlapjára

HOZZÁSZÓLÁSOK

Még nincs hozzászólás, légy Te az első!