Akik igazán szeretik a stratégiai játékokat, azoknak biztosan ismerősen cseng a Sudden Strike név. Többen állítják, hogy az orosz Fireglow alkotása minden idők legjobban sikerült valós idejű stratégiai játéka. Most pedig íme itt a második rész, amelyről nyugodt szívvel állíthatom, hogy túltesz elődjén.
A Sudden Strike 2 akár úgy is tekinthető, mint az első rész feljavított változata, ugyanis azon túl, hogy sok új elemmel találkozhatunk benne, azért visszaköszönnek az első rész grafikai és taktikai elemei. Akik ismerik a Sudden Strike Forevert, amely az első rész kiegészítése, azok számára még kevesebb lesz az újdonságok száma. Bárhogyan is nézzük, egy biztos: egy igen jó játékból még jobb lett.
Mindazok számra, akik nem ismerik az első részt: a Sudden Strike 2 egy második világháborús valós idejű stratégiai játék, melyben a háború ellenséges csapatai csapnak össze egymással gyalogosan, páncélosokon, tüzérséggel és még folytathatnám tovább. A játék szépségét az adja, hogy végre szakít a „gyártok rengeteg katonát, és frontálisan lerohanom az ellenfelet” játékstílussal, hanem inkább a valósághoz nagyon hasonló módon meg kell találnunk az ellenfél gyenge pontját, különben nagy valószínűséggel nem fog sikerrel járni a támadásunk.
Most pedig lássuk a Sudden Strike 2 újításait. Mielőtt összecsapnánk ellenfeleinkkel, máris szembetűnik a járművek használatának megújítása: irányításukhoz személyzettel kell ellátnunk azokat. Megjelent tehát egy újabb katona-típus, a „személyzet”, melyből a járműnek megfelelő számú kell, hogy csücsüljön a volánnál. A tehergépkocsihoz elég csak egy, a tankokba viszont már négyet-ötöt is kell ültetni ahhoz, hogy a mászkáláson kívül lőni is tudjanak. Szinte elmaradhatatlan újítás a vízi és légi járművek jobb irányíthatósága. Így megjelent a terepen a használható repülőtér, ahol bombázó, felderítő és deszantos repülőgépeinket állomásoztathatjuk. Természetesen ezekbe a gépekbe is kell személyzet, nevezetesen pilóták. A repülőtéren aztán feltölthetjük őket a szükséges dolgokkal: üzemanyaggal, munícióval vagy éppenséggel katonákkal, akik majd a megfelelő pillanatban kiugrálnak a levegőben. A felszállási parancs kiadása után sem kell tétlenül néznünk egy repülőgép sorsát, ugyanis az ALT billentyű lenyomásával a levegőben is ki tudjuk választani, és újabb parancsokat adhatunk neki. Hasonlóan a vízi egységeket is tudjuk irányítani, meg tudjuk mondani, hogy a kétéltűek hol tegyék partra az embereket, vagy a hadihajók kinek pörköljenek oda egyet.
Visszatérve a páncélosokhoz, a készítők megvalósították a sok korabeli fényképen látott szituációt, mely szerint a katonák ott csücsülnek a tank tetején, így gyorsabban lehet őket szállítani. Végre nem kell végigmászatni a teljes gyalogságot a fél pályán. Arra azonban ügyelni kell, hogy a tank tetején ülve embereink védtelenek, visszalőni nem fognak, ezért ha csatába keveredünk, gyorsan szedjük le őket onnan. Ha már a vonulásnál tartunk, meg kell említeni még egy remek újítást: meg lehet adni, hogy egy csoport azonos sebességgel haladjon, így végre nem fognak előre rohanni az amúgy kis látótávolsággal rendelkező páncélosok, hanem szépen a gyalogosokat kísérve fognak harcba bocsátkozni. Szerencsére a személyzettel ellátott tankoknak van egy lehetőségük a látótávolság növelésére: megadhatjuk, hogy „vonulási módban” egy ember távcsövezzen a tank tetején, ilyenkor igencsak megnő a látótávolság. Amikor támadás éri a tankot, akkor a távcsöves ember automatikusan visszahúzódik, persze rosszabb esetben az is előfordulhat, hogy kilövik. Itt jogosan vetődik fel a kérdés, hogy mi van akkor, ha mindenkit kilőttek egy járműből? Ebben az esetben a jármű senkié, vagyis az foglalhatja el, aki előbb rak bele személyzetet. De jó taktika ezt tudatosan is kihasználni, és orvlövésszel kilövetni a személyzetet, így szépen elfoglalhatjuk az ellenség páncélosait.
A gyalogos egységek közt újdonságnak számít a mérnök, aki az aknák telepítésével foglalatoskodik. Többféle akna is szerepel a repertoárjában, köztük a megszokott járművek elleni akna, majd következik a késleltetett akna, és végül a gyalogság elleni akna. A Sudden Strike 2-ben az egyszerű tisztek és a mesterlövészek is rendelkeznek távcsővel, igaz ezzel nem látnak olyan távolra, mint a Foreverben a generálisok, szinte éppen csak megnövekedik a látótávolságuk. Persze ez éppen elég ahhoz, hogy az ellenség látótávolságán kívülről kezdeményezzünk támadást.
Minden egység 4 jellemzővel rendelkezik: tapasztalat – minél nagyobb, annál pontosabban lőnek; morál – ha túl kicsi, az egység esetleg nem engedelmeskedik; elsődleges lőszer mennyisége és végezetül másodlagos lőszer mennyisége. A tapasztalat értelem szerűen a csatákból való élve kikerüléssel növelhető, a morálra pedig jó hatással van egy közelben lévő tiszt.
Az embereinket továbbra is beküldhetjük az épületekbe, és ha megtiltjuk nekik a tüzelést, akkor szépen csendben kikémlelhetjük a látótávolságon belüli ellenséges tevékenységet. Itt is van azonban egy kis újítás, ugyanis a katonák elhelyezkedését egy épületen belül háromféleképpen változtathatjuk: végignéznek minden szobát; minden szinten tartózkodik egy katona; vagy a legnagyobb látótávolság érdekében a legfelső szintre mennek az egységek.
És most lássuk a csatákat! Ezen a téren szembetűnő változás az első részhez képest, hogy az egyes egységek sokkal könnyebben megsemmisíthetők. Egy gyalogos például egy másikat akár egyetlen lövéssel is le tud teríteni, sőt egy tankor is képes kivégezni egyetlen lövéssel egy páncélos elleni üteg. Emiatt mindenképpen sokkal jobban kell vigyáznunk az egységeinkre, de természetesen védekezéskor is jól el kell osztani a tűzerőt a kellő hatás eléréséhez. Érezhetően megnövekedett a távolsági tüzérek újratöltési sebessége (persze ez függhet a játék sebességétől is), ez azonban nem jelenti azt, hogy velük minden könnyen kilőhető, ugyanis rengeteg lőszert megesznek. Márpedig a lőszer sokkal fontosabb kincs lett, mint az első részben, ugyanis elég könnyen elfogyhat. Hiába vannak ládák utánpótlásnak, a tartalmuk már nem a „régi”, jóval több kell belőlük az utánpótlásos kocsi feltöltéséhez. A mesterlövészek újratöltési sebessége is szépen megnövekedett, lőtávolságuk azonban érezhetően lecsökkent. Továbbra is jó taktika a tiszt és a mesterlövész párosítás az ellenséges gyalogosok látótávolságán kívüli lelövöldözéshez, de arra ügyeljünk, hogy a mesterlövész nem lő messzebb, mint a tiszt távcsöve ellát. Megadhatjuk, hogy a gyalogosok lehasaljanak, ilyenkor nehezebb őket eltalálni, viszont nem látnak el olyan messzire.
Nagy eltérések vannak az egyes nemzetek légierejében. Az oroszok felderítőgépe például hihetetlen fürge, és még le is tudja gépágyúzni a gyalogosokat. A németek deszantos gépe viszont hihetetlenül böszme és igen lassú – nagyon könnyű célpontot jelent a légvédelmi egységek számára. A bombázók sem végeznek már akkor pusztítást, egy egység mellett felrobbanó bomba például nem biztos, hogy kárt tesz benne.
Teljesen új fegyvernemet képvisel a vasút. Az egyes szerelvények különböző fegyvernemeket szállíthatnak, még akár távolsági tüzér-szerelvény is szerepelhet az arzenálban. Egy ilyen vonatot aztán a sínek mentén mozgathatunk. Jó dolog, ha velünk van, különben eléggé kellemetlen meglepetéseket okozhat.
Érdekes lehetőséget rejtenek magukban az alagutak. Gyalogosokat és páncélosokat egyaránt át lehet rajtuk küldeni az alagút másik kijáratához úgy, hogy így akár az ellenség hátába is kerülhetünk, teljesen észrevétlenül. Persze ha a mi katonáink állnak az alagútban, akkor azért észre lehet venni a közeledő ellenséget.
A játékban öt nemzet katonáit irányíthatjuk: németek, japánok, britek, amerikaiak és szovjetek. Az egyszemélyes játékmódban az egyes nemzetek egy hadjáratában vehetünk részt. Ezek a hadjáratok a Sudden Strike 2-ben ténylegesen összefüggnek, általában van egy végső cél, amit megelőz több kisebb nagyobb előkészítő hadművelet. A hadjáratok első küldetései általában elég egyszerűek, és gyorsan túl lehet lépni rajtuk, a közepe felé azonban már kezdenek izmosodni. Roppant élvezetessé teszi a hadjáratokat, hogy gyakran az előző terep folytatásán kell továbbhaladnunk: a pályák szélén sokszor fel lehet ismerni az előző pálya szélét. Ilyen esetekben az előző pályán megmaradt egységeink gyakran újra a rendelkezésünkre állnak, nem érdemes tehát „elpazarolni” őket, hiszen a későbbiekben még jól jöhetnek a tapasztalt egységek. Az egyes küldetések célja meglehetősen változó: lehet egy objektum megsemmisítése, a terep egy pontjának elérése, egy fontos személy kimenekítése, vagy egy adott terület védelmezése. A küldetések előtti eligazításokon legfeljebb négy gomb segíti a fő tevékenységek meghatározását, miközben a felettesünk a választott nemzetiségünknek megfelelő angol dialektusban magyarázza a küldetést. Csupán egyetlen negatív megjegyzésem van a hadjáratokkal kapcsolatban: az ellenséges páncélosok közt még nem találkoztam olyannal, amelyiknél ott messzelátózott volna a tetején a legénysége, ezért a kis látótávolságuk miatt gyakran meglehetősen könnyű prédát jelentenek.
A játék 2D-s grafikáját tekintve azt lehet mondani, hogy szinte maradt a régi. Természetesen van sok-sok új épület, de az egységek szinte semmit nem változtak. Viszont szépek a különböző időjárási effektusok, mint például a hóesés, az eső vagy a köd – ezek mindegyike a látótávolság csökkenését okozzák. Ami viszont teljesen megváltozott, az a hangeffektusok. Nekem személy szerint az első részé jobban tetszett elsőre, de azért a mostani is nagyon jól idézi a csatatéri hangulatot. Igaz szerencsére a valóságban még nem volt részem ilyenben, úgyhogy nem tudom megítélni, melyik rész hanghatásai hasonlítanak jobban a valósághoz.
Az igazi Sudden Strike rajongó jól tudja, hogy az egyszemélyes játékmód mellett sokkal nagyobb örömet okoz a többszemélyes játék. Ennek tapasztalatairól azonban csak egy későbbi cikkben tervezek beszámolni. Most csak annyit, hogy megmaradtak a jó öreg Zeppelinek, amelyek elfoglalásával erősítéshez juthatunk. Ebben a játékmódban a végső cél az ellenfél teljes megsemmisítése. Azért a készítők a véleményem szerint egy kicsit megerőltethették volna magukat, és kitalálhattak volna valami új többszemélyes játékmódot is.
A játék mellé kapunk egy pályaszerkesztőt is, úgyhogy már körül is lehet nézni a megfelelő Web-oldalakon a mások által szerkesztett legjobb egyszemélyes vagy többszemélyes pályák letöltéséhez. Csupán csak apróság, de igazán lecserélhették volna az alapértelmezett MFC programikonokat a készítők a pályaszerkesztőben.
Hangulatában a Sudden Strike 2 egyértelműen jobb lett elődjénél, ugyanakkor egy játék folytatásánál több grafikai és taktikai újítást várna az ember. Ettől függetlenül valószínűleg most is hosszú órákat fogunk eltölteni a többszemélyes összecsapásokkal.